Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-05-15 19:29 | |
![]() | Jag kan tänka mig att det går till så. Jag har tänkt att de fungerar så familjevis, men det kan också fungera i större grupper kanske. Men det behöver ändå inte vara så att någon annan tjänar något. Någon som ordnar bostad och resa då kanske? | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:29 | |
![]() | Förstår inte varför det skulle finnas bråk om platser över huvud taget, organiserat eller ej. Det brukar finnas runt 10+ tiggare i och omkring Nordstan t.ex. Varför bråka om en specifik plats när man kan sätta sig 5 meter bort? | |
Minta | 2014-05-15 19:31 | |
![]() | Eller bostad och bostad. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:36 | |
![]() | gnagel: Ptja, jag vet inte riktigt i vilket läge man hamnar som tiggare och om vissa platser är så oerhört mycket bättre än andra inom ungefär samma område, att man börjar bråka, men visst – hade det varit så, så kanske utplaceringen är lite mer organiserad, typ mellan de som bor i samma läger eller så. Och även om jag inte tycker att det skulle vara något problem om det fanns en roll för något slags tiggeriets trafikledare, som dessutom tjänar pengar på det, så framstår det åtminstone för mig som otroligt. Jag tror det löser sig relativt "organiskt", men jag vet inte heller. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:42 | |
![]() | Spelteori: Det kanske löser sig naturligt utan explicit organisation, men med den mängden det ändå finns tycker jag man borde höra om eller se åtminstone någon sorts bråk eller gräl ibland. Men mest tycker jag det verkar väldigt osmart att inte organisera sig om man kan. Mindre risk, större total kaka att dela på. | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:51 | |
![]() | Det måste finnas ett hemligt nätverk för gatumusikanter, jag har aldrig sett dem slåss över en hotspot heller. Men ja, jag håller med om att organisering är smartast. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:55 | |
![]() | Måste man inte ha tillstånd för att gatumusicera på en viss plats? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:57 | |
![]() | (Nej, det behöver man tydligen inte. Man får stå en timme och sedan flytta sig utom hörhåll) | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-15 20:00 | |
![]() | Men om det är ''organiserat'' (i någon mening, tex bara att någon berättar för en annan var det kan vara bra att sitta) så väcker det ju frågan om vad som är näringsverksamhet eller inte. I ögonblicket en tiggare idag börjar roa folk är det i princip beskattningsbart om jag förstått det rätt. Och detta är inte bara en fråga om skatteintäkter utan en ganska tung principiell fråga. Vi är ganska noga med att utlänningar inte kommer hit och bedriver verksamhet med villkor som inte överensstämmer med rådande arbetslagar. Jag är personligen emot att vi är så noga med exempelvis LAS och fackavtal. Jag tror nämligen att om vi inte var så noga skulle det bli lättare för tiggarna att försörja sig värdigt. (Kanske på bekostnad av lönerna i tjänstesektorn, såklart). | |
Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-05-15 21:56 | |
![]() | www.expressen.se/gt/...-t iggarna/ Tror endel tjänar ganska bra på att tigga. Lönerna i tex rumänien är ju inte som här. | |
kajix | 2014-05-15 22:12 | |
![]() | Tyska tiggare går upp innan alla vaknat och inmutar alla bra platser. Jag gav lite pengar till en tiggare idag. En anti-SD-grej tror jag. Undrar om tiggarna fått mer pengar de senaste dagarna efter SDs utspel? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-15 23:02 | |
![]() | Angående expressen artikeln, 1000 kr per dag? Oj. 30 papp i månaden efter skatt, nice. Kan det verkligen stämma? | |
Humblen | 2014-05-16 01:13 | |
![]() | De flesta tiggare jag har sett har inte varit så mobila som i artikeln. Jag ser samma tiggare varje dag på samma ställe och har gjort så ganska länge nu. Men organiserat är det säkert i någon form, vore ju lite underligt annars och att en buss kör ut dom är ju fullt möjligt. Det som är viktigt för mig personligen gällande tiggeri är att de inte är i en aktiv form alltså att de som tigger går fram till människor och följer efter dom. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-16 06:43 | |
![]() | Jag börjar bli mer och mer fundersam över dessa tvärsäkra uttalanden att tiggeriet inte är organiserat. Här är en annan artikel: www.dn.se/sthlm/de-t...at t-tigga/ Det enda skälet till att jag trodde på utsagan att det inte finns någon som i bakgrunden ''tjänar'' på tiggeri var för att den rekorderlige forumisten apbur hade så många bra källor. Men... är vi helt säkra på att det inte är väldigt organiserat? Eller vill vi att de ska vara oorganiserat så att vi slipper ''slå nedåt'' och motarbeta de som inte är organiserade? Jag har inga politiska förhoppningar på att de ska förhålla sig på ett visst sätt, jag är helt enkelt genuint nyfiken. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-05-16 08:05 | |
![]() | Självklart är det organiserat på den nivå roja talar om, annars skulle det snabbt bli konkurrens om de bästa platserna och det skulle vara olika personer som gjorde anspråk på dem. Vid mitt Hemköp satt det alltid samma två kvinnor, men en dag skulle den ena åka hem nästa dag eftersom hennes mamma var sjuk (jag hade aldrig gett ett öre till henne men börjat gilla henne, så jag gav henne pengar den här dan och ett paket Gevaliakaffe som hon bad om) Nästa morgon var hon redan ersatt av en annan kvinna. En månad senare var hon tillbaka, och av ersättaren syntes inte en skymt. För mig är det uppenbart att den vänster jag själv tillhör motarbetar iden om organiserat tiggeri eftersom då faller den egna hjälteglorian på sned. Vänstern värnar om sin svartvita världsbild där det går fort att avgöra vem som är ond och vem som är god. Är dessa stackars trashankar organiserade, hur kan de då vara offer, och vilka blir då vi själva i det ögonblick vi ger ngt till dem? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-16 08:23 | |
![]() | Grejen är ju att det sällan förtydligas vad som menas med organiserat. Det är väl oftast från tiggarfientligt håll det begreppet används och det är ju retoriskt smart eftersom det lätt för tankarna till organiserad brottslighet och att tiggarna inte alls skulle vara utsatta. Det är väl därför man värjer sig mot den beskrivningen - särskilt i sammanhang där det inte finns tid till nyansering. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 08:23 | |
![]() | sylvia. Vad menar du med att vänstern motarbetar idén om organiserat tiggeri? Jag hänger inte med där riktigt? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-16 08:43 | |
![]() | Ja det minsta man kan säga är väl att organiserat tiggeri -- kriminellt eller ej -- i någon mening utmanar vår syn på vad som är förvärvsarbete och vad som inte är det. Tiggarna menar att pengarna går vidare till barn i sina hemländer. Om jag skulle ställa mig på stan och be om pengar för att skicka vidare till barn i Rumänien skulle jag behöva deklarera alla medel jag behåller själv. Samtidigt är ju såklart gåvor mellan individer inte (längre) beskattningsbara så det är ju en lustig gråzon, och man skattar inte heller för blocketförsäljningar även om man gör vinst. Så det är en gråzon. Men skatteverket använder uttrycket ''varaktighet'' för att skilja på näringsverksamhet från annan, icke-beskattningsbar verksamhet som bringar in pengar. Jag kommer bara inte ifrån att det är ett helt ohållbart resonemang att tiggarna ska betraktas som någon slags oundviklig del av stadsbilden, en sorts ''livsstil'' man bara måste acceptera. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-05-16 08:56 | |
![]() | Om någon håller fram en kopp och jag stoppar i en femma så är det ju inte försäljning av något. Det är en gåva och gåvoskatt finns inte längre (som du själv säger). Tycker du vi ska införa gåvoskatt igen? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-05-16 09:46 | |
![]() | Nora, jag menar att det finns psykologiska/ideologiska skäl till att den självutnämnt GODA vänstermänniskan VILL att tiggaren skall vara det den utger sig för - ensam och utan skyddsnät - för det förstärker den egna världsbilden (medan misstankar om att verksamheten är organiserad problematiserar densamma.) Jag sympatiserar helhjärtat med vänsterns politik, men ogillar att det finns en tendens att förenkla olika ideologiska frågor. "Jaså, du tror att tiggeri är organiserat? Är du rasist, din jävel? Röstar du på Sd också?" Osv. | |