Spelrum
| Giraffen | 52 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 91 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2012-08-06 07:48 | |
![]() | poängen är att tanken och tankesättet hos människan skapar människans personlighet, egenskaper, och leder till dess förutsättningar, samhällen, politik, länder, demokrati, fattigdom, rikedom, krig, fred osv för det är VI som skapar detta. ingen annan. det är inte träden, djuren, luften eller jorden på marken utan faktiskt bara vi själva sedan generationer och vårat sätt att tänka. visst finns det folk som är födda på fel plats vid fel tid. tex breivik och säkert en och annan eldsjäl i ett svältläger på afrikas horn. folk man ratar eller beundrar för dess drift och vilja men det är ändå dess omgivnings tänk som utvecklat den värld de lever i. ingen annan. människans tanke är människans största tillgång precis som det kan vara dess största fiende och väldigt självdestruktiv om den blir låst på fel bana eller väg. | |
| le-lou | 2012-08-06 08:29 | |
![]() | "på vilket sätt är det INTE obegåvat att gifta bort sin 14åring för barnafödande i ett land med svält? " Skulle säga att det är rätt obegåvat att bo i ett land med svält överhuvudtaget, eller vad säger du corlini? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-06 08:49 | |
![]() | om det helt plötsligt blir torka ett år, vems fel är det? om du skulle förlora alla dina tillgångar genom en naturkatastrof, skulle du erkänna att du är värdelös förälder då corlini? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-06 08:54 | |
![]() | om det blir krig och landet du bor i blir söndrbombat, är det då rätt åt dig, ditt eget fel corlini? | |
| le-lou | 2012-08-06 09:00 | |
![]() | Corlini - tror du det som kallas slump existerar överhuvudtaget? Majoriteten av valen man gör beror på stimuli (yttre). Nästan alla reaktiva handlingar och val sker omedvetet. Förutom uppenbara saker som styr oss, ex vädret, finns det tusen exempel från vardagen. Om någon erbjuder mig ett tuggummi tar jag oftast ett, och tror att jag minsann valt att ta tuggummit. Men innan jag blev bjuden på tuggummit hade jag inte en tanke på det, jag reagerade alltså på min omgivning. Dessutom har vi alla alltid förutfattade meningar om allt, även om det vi aldrig mött förr. Dessa förutfattade meningar är inte desamma för alla människor - så hur vet man att man gör rätt val? Vi kan aldrig lista ut i detalj hur alla dessa orsakskedjor samspelar i fråga om val och vilka de är, men de finns där och är inte riktigt så enkla och okompicerade som du vill få de till, corlini. Allt handlar inte om tänk nej. Finns den fria viljan hos människan är min andra fråga till dig, corlini? Om man har tron som du - att precis allting är skapat av sig sjävl, så är det väldigt lätt att börja forma sin sanning från sina egna begär. Man plockar in det som passar, och avfärdar det man inte vill följa. Man köper det som "slår in" och bortser i från det som inte gör det. Och eftersom allting då är skapat av en själv (och andra), då kan man lika gärna och säkert lika bra forma sin egen väg med sitt sunda förnuft, tror man.......Och då smyger självbedrägeriet och egna lustar in mycket mycket enklare. Och även detta ser man exempel på om och om i våra liv. Folk som har sin egen tolkning av sin egen upplevelse som sanning, egna moraliska kartor osv. Den fria viljan, är det verkligen din vilja eller din omgivnings? Det är lätt att sitta och prata om ansvar och skuld, jag har svårt att tro att du på allvar tycker att det är så enkelt som att de "svältandes ska lösa sin svält". Och du, jag skulle väldigt gärna få svar på vad det är du läste (förutom the Secret) för att komma fram till sånt här? Inget alls kanske, utan bara så du tycker? Tycker pga vad? | |
| mishizaki | 2012-08-06 15:19 | |
![]() | sverigesradio.se/sid...p; artikel= I dagens Övernaturligt i P1 (länk ovan) beskrivs hur Lynn McTaggard försöker klä sin teori i vetenskaplig dräkt. Hon talar om ett gemensamt energifält i universum i stil med LOA och utnyttjar rön om kvantfysik för att verka mera trovärdig och modern. Det är värt att även läsa bokhandeln Vattumannens rescension av hennes bok. Den får det hela att se ut som vetenskapligt. Det är svårt att avslöja smart humbug. | |
| mishizaki | 2012-08-06 15:20 | |
![]() | www.vattumannen.se/T...gg art.aspx | |
| le-lou | 2012-08-06 16:20 | |
![]() | uschamej, lyssnade på inslaget... Chalmers har tydligen ingen aning om vem hon är, de har hyrt nån lokal där för att ge andligheten än mer vetenskaplig tyngd. Tanten i Ggb som fixar åldergenen var ju annars det bästa, hon hade en universal mentor :D Här är länken igen, den ovanför funkade inte: sverigesradio.se/sid...ra mid=4122 Det tragiska är att den här Lynn inte är varken eller, alltså varken vetenskapsman, fysiker el läkare, utan författare till säljande skräp, påminner starkt om LOA ja. Hon är tydligen också typen som menar att man kan tänka bort obotlig cancer och har en alldeles egen uppfattning av begreppet kvantfysik.. underhållande är det hur som helst. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-06 19:17 | |
![]() | Jag tycker det är rysligt. Samma driftiga människor som lurar på svaga själar verkningslösa bantningspiller och annat mumbo jumbo. | |
| corlini | 2012-08-06 19:38 | |
![]() | jesusg, nej jag är inte en dålig förälder bara för att det blir torka ett år. men jag tar steget till dålig förälder om jag ger bort min 14åriga dotter till att bli barnaföderska i grannstaden. och jag blir dålig förälder när jag väljer att skaffa barn trots att torkan nu pågått i 3 år och jag bor under en bit wellpapp. Le-lou. ja det finns slump. och ja det finns en fri vilja. tuggummit??? så allt du inte kunnat veta om i förväg är reaktioner på omgivningen? det köper jag inte, man tittar, lyssnar, känner och sedan fattar man ett beslut oavsett om personen vill bjuda på tuggummi eller ej. däremot kanske personen ville bjuda på ett tuggummi eftersom personen fattat tycke för dig pga de signaler du utstrålar eller det sätt du talar på tilltalar personen. du attraherade denna person att ta kontakt genom ditt sätt att vara eller hur? och ditt sätt att vara utformades av ditt sätt att tänka. lagen om attraktion snarare än omgivningens påverkan. man avfärdar inte det som inte passar, det man gör är att man inte gör ett skit med det som inte passar. passar det inte in i mitt liv eller ger mitt liv någonting i utvecklande eller positiv mening är det inte relevant för mig att ägna en tanke eller registrera vidare. jag minns det men det bekommer mig inte, jag minns det för att jag lär mig av det, jag minns det för att jag anser det vara så sjukt absurt, roligt, tragiskt, patetiskt eller vad som så jag gärna vill minnas det för att återge det till en vän kanske. men nej, man bortser inte eller är inte blind för det som inte passar in. man bryr sig helt enkelt inte. det är inte värt min energi och min tid, det är inte värt min livskvalitet. det jag läste utöver the secret??? oj, en hel massa faktiskt. både min och min mans fafiljemedlemmar har nästan allihopa alltid jobbat med och arbetat som olika pedagogik, behandlingsformer, kontakt & stödpersoner, familje och person sociala frågor och you name it så människan, psykologi, tankebanor och beteende osv är ett ämne som funnits i allas hem så långt jag kan minnas med all olika form av litteratur som hör dithän. och nej de håller inte alla med mig men de tycker jag är kul och stark som valt att gå min egen väg och alltid lyckas mot alla odds och de fattar inte hur jag bär mig åt. jag svarar att det gäller bara att tänka rätt. | |
| le-lou | 2012-08-06 19:51 | |
![]() | corlini, du borde lyssna på länken där ovan för det första, risken är stor att du känner igen dig själv där. Dessutom: VAKNA. Du tror tom att du aktivt väljer vad du minns, du tror att du minns för att det är antingen roligt, tragiskt, patetiskt osv. Och ja, du bortser från en massa saker, du och andra anhängare försöker i detta LOAtramsandet att hitta en gemensam ideologisk ståndpunkt eller i alla fall någonting som låter något sånär rimligt och försöker sen bygga på i små steg från det. I det här fallet exempelvis så menar du att man "gör sina egna val" (vilket såklart tilltalar den som vill vara självständig och tilltalar dessutom egot), sedan yrar ni vidare till mystiska energier som "finns omkring oss" och som magneter: "drar i en" (d.v.s. det där som minskar det egna ansvaret så att man alltid kan skylla på yttre omständigheter om man misslyckas / gör fel val). När nåt inte händer som sig bör - så tänker ni helt enkelt inte rätt, ni LOAfolk. Ok, så du är alltså omgärdad av yrkesmänniskor som jobbar med psykologi i olika former och som är sjukt imponerade av hur du bär dig åt? Spännande. Har du visat de The Secret? Och vad gäller tuggummit - vad är det du inte köper menar du? Har du läst på om beslutsfattande nån gång och vad det innebär? " du attraherade denna person att ta kontakt genom ditt sätt att vara eller hur? och ditt sätt att vara utformades av ditt sätt att tänka. lagen om attraktion snarare än omgivningens påverkan. " Nej inte alls eller hur :D. Du hittar på egna små teorier om precis allt du. Ta upp en av dina familjemedlemmeras böcker och börja läs hur mänskligt beslutsfattande sker, vet du ens vad ett stimuli är? Och hur många av dessa vi inte är medvetna om men ändå fattar beslut och handlar efter? Kära nån. | |
| le-lou | 2012-08-06 19:51 | |
![]() | förresten, finns det en slump helt plötsligt? Du har ju hela tiden emotsatt att inget sker slumpvis, det som sker bestämmer ju du själv över? | |
| corlini | 2012-08-06 20:09 | |
![]() | slump har jag alltid hävdat. tex när folk tycker att de kan inbilla sig lottovinster. turspel, snubbla, tappa något osv är slump. ja, jag har visat dem the secret. vissa tycker det var kul men inte mer. vissa fann det ganska intressant och fastnade för vissa saker de förstod, vissa vill inte ens veta eller läsa skiten. men faktum kvarstår, jag använder mitt tänk till att utvecklas och gå framåt mot mina mål och jag är lycklig oavsett motgång eller bakslag. många av dem analyserar, känner, grämer sig, ältar, fastnar och börjar vända och vrida på olika psokologiska infallsvinklar i allt. deras liv ser i stort sett likadant ut idag som för 8 år eller 11 år sedan och antagligen även om 9 år. jag förändras, utvecklas, växer med uppgiften, skapar företag, flyttar, bygger ut, säljer eller arrenderar nytt gammalt och klättrar på min branschs karriärstege årligen och är både glad och lättsam. så i min värld fungerar rätt tänk bättre än vilken psykologiteoretisk utbildning som helst. av den enkla anledningen att livet är här och framåt, älta och analysera det som varit och sök skäl, orsak, verkan i historiken och du kommer inte ett stag framåt utan finner bara ursäkter och skäl att stangera på din fläck. du kan aldrig påverka det som redan skett, lär dig, väx, stärk dig och gå. du finner inte lycka och framgång i livskvalitet genom att söka bakåt och leta negativa händelser eller trauman. beslutsfattande, jo det finns väldigt många infallsvinklar. impuls, reaktion, eftertanke och känsla tex. tuggummit köper jag inte eftersom A, det finns ett skäl att denna person ville bjuda och därigenom få till en närmare kontakt. det skälet är antingen du pga den du är eller att personen vill något. B, inte ens peronen som frågade dig visste ditt svar eller din reaktion och jag betvivlar att det egentligen handlade om att personen var väldigt mån om att du skall ha ett tuggummi. personen använde tuggummit för att stifta vänskap, etablera närmare kontakt, så fröet att sedan ställa dig en fråga eller så ville personen inte gå och använde tuggummit som ett skäl att stanna kvar och hinna finna nya samtalsämnen. nej, att varken tacka ja eller nej har med omgivnings påverkan att göra om det är lusten eller olusten till ett tuggummi du syftar på. däremot är det den personens påverkan på dig som avgör om du tackar ja eller nej för tuggummit kan du vara utan eller hur? vill du ha det så är det för att talas vid mera eller vara artig vilket är jakande och inbjudande. vill du inte ha det är det ett avståndstagande och förkortande av ert lilla sammanträffande du etablerar i stämningen mellan er. vilket som så är det snabba beslut tagna beroende på hur du tänker och känner just då och har inget med omgivningspåverkan att göra. | |
| corlini | 2012-08-06 20:24 | |
![]() | stimuli kan lika gärna vara attraktion. orden och det som leder till det är utbytbara i de allra flesta fall. det beror helt på hur du väljer att se på det. det är en fråga som inte kan ha ett fel och ett rätt eftersom det beror på hur man väljer att se det. | |
| Sote | 2012-08-06 20:34 | |
![]() | Börjar bli mer o mer övertygad om att antingen så gick corlini på allvar in för att träffa en rik man för att kunna få leva i sin dröm/låtsasvärld utan att själv behöva jobba sig till det eller så lever hon i en låtsasvärld där hon är drottning i paradiset fast hon egentligen bor i en etta i förorten och ännu inte har hittat rätt dos på medicinerna. | |
| le-lou | 2012-08-06 21:13 | |
![]() | corlini vart har du läst det? Att stimuli kan vara attraktion? | |
| le-lou | 2012-08-06 21:16 | |
![]() | sen ditt stycke om beslutsfattande hehe, vad 17 skriver du egentligen? Snacka om att hitta dolda avsikter i precis allt. | |
| limpan__2 | 2012-08-06 21:30 | |
![]() | Det blir bara mer och mer obegripligt. Det är nästan så att man börjar tro på det som ursprungligen hävdades i boken bara för att det i alla fall var en någorlunda genomtänkt (fast galet tänkt) tanke. | |
| corlini | 2012-08-06 21:55 | |
![]() | vad är märkligt i mitt förklarande kring hur, varför och på vilka grunder vi fattar beslut? vad är det som är obegripligt? jag trodde du var insatt i ämnet och därför skulle förstå hur jag menar. (exemplet med tuggummimannen) det är väldigt basic människokännedom och grundläggande social psykologi i samspel och signaler och vad de betyder, underliggande önskan etc. stimuli - attraktion, jag har inte läst det någonstans. måste man läsa något någon annan skrivit för att tycka det? tuggummimannen stimulerade inte ett skit hos mig om jag tackade nej till tuggummit. däremot kan han ha stimulerat något sinne eller tanke hos mig om jag tackade ja. han kan lika väl attraherat mitt intresse och därför tackade jag ja till tuggummit och blev kvar en stund. Sote, du har ingen aning om vad du talar om. tror inte du pallat med varken tempo eller tider om du jobbat med mig som jag gör. framgång, yrkeskred och att lyckas går inte köpa. de som köper sig fram blir aldrig riktigt bra och de blir inte kvar. för mig är det just allt bakomvarande osynligt hårt arbete som känns så jävla värt och skönt efteråt när man får uppskattning och avkastning för allt slit. och ja, är man beredd att offra mer än allt och vågar misslyckas så når man framgång. annars har man bara en jävla tur eller blir medioker. och ingetdera representerar mig i det fallet. | |
| limpan__2 | 2012-08-06 22:12 | |
![]() | "tror inte du pallat med varken tempo eller tider om du jobbat med mig som jag gör" Du tror verkligen du är exceptionell? Fasen kvinna, du kan ju inte ens stava bättre än en femteklassare och tror du ska få respekt för teorier som går emot allt vad vetenskapen hittils kommit fram till. Hybris är ett ord som nog sammanfattar din personlighet rätt bra och mumbojombo det mesta du skrivit i den här tråden. | |