Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2015-12-23 08:00 | |
![]() | Locomondo Därför att övriga 87% inte valde öppna portar - utan Reinfeldts regering fick gå när han förespråkade det. 87% har helt enkelt inte satt flyktingfrågan som enda prioritet när de lagt sin röstsedel. Kritiken mot en förda immigrations/flyktingpoli tiken har alltid varit större än SD. | |
micro113 | 2015-12-23 08:03 | |
![]() | AndersF4 Vill du hävda att SD:s lokalorganisationer uppmanat till utomparlamentariska åtgärder och attacker på flyktingförläggningar bör du visa stöd för det. Just nu är det du sysslar med enbart smutskastning -- och en väntad och vanlig sådan från vänsterextremistiskt håll. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-23 08:22 | |
![]() | Personligen gör jag skillnad mellan SD-anhängare och de som protesterar för att de tycker politikerna sköter flyktingpolitiken är dåligt. Att ta steget ut och att rösta på SD för att man tycker att de är de enda som tar flyktingpolitiken på allvar kan man givetvis göra. Men man kan inte friskriva sig ifrån all annan skit som de står för om man lägger en röst på dem. Att rösta är ett ansvarstagande. Missnöjesröstning är oansvarigt. Det finns ett ordspråk som säger att medicinen är farligare än sjukdomen och det är vad man, enligt mig, kommer att bli varse om man ger SD mer inflytande. | |
Lågintensiv | 2015-12-23 08:48 | |
![]() | Ovanligt nyanserat inlägg, Nora. Jag lyfter på hatten och håller med. | |
micro113 | 2015-12-23 08:51 | |
![]() | Nora1 Jag tror det är många som resonerat så när de gått till valurnorna också. De är kritiska till den politik som förts när det gäller invandring/flyktingar/int egration - men eftersom de inte vill vara ansvariga för t ex nedmonteringar i arbetsrätten, en tillbakagång för kvinnors möjligheter och för HBTQ personers rättigheter osv så har man valt partier som inte hotar dessa värden. Så tänkte/tänker jag också när jag röstar. Flykting/invandring är inte den enda frågan att ta hänsyn till i dagspolitiken helt enkelt. Jag anser i och för sig också att SD är för extrema när det gäller integrationspolitiken. Anpassning till svenska lagar och normer bör man kräva av alla - däremot är det alldeles för långtgående att kräva assimilering, att neka människor hemspråksundervisning osv osv.. | |
mz_lzrd | 2015-12-23 09:01 | |
![]() | Nora, det du säger är ju också att om man röstar på något annat än SD så stöder man immigrationspolitiken, eftersom man "inte kan friskriva sig ifrån all annan skit som (det parti man röstar på) står för om man lägger sin röst på dem." Rätt så många, för att inte säga alla, är väldigt medvetna om det, och vill därför helst slippa rösta på alliansen eller S eller MP, eftersom det innebär att de då stödjer rådande immigrationskaos. Jag röstade inte på SD i förra valet, men jag känner att jag borde ha gjort det, för jag kan inte stå för den immigrationspolitik som nu förs. Det känns så sorgligt att jag har bidragit till detta vansinne med min röst. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-23 09:28 | |
![]() | Mz_lzrd: Då sätter du alltså "stopp på invandring" högre än kvinnors och hbtq lika rättigheter i samhället? Jag undrar på allvar hur man (oavsett fråga) kan lägga sin röst på ett parti som fortfarande håller Kent Ekeroth om ryggen. Det är riktigt skrämmande faktiskt. | |
janne121212 | 2015-12-23 09:33 | |
![]() | V har också en hel del smuts i sitt förflutna. Inget som du har något problem med loco? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-23 09:36 | |
![]() | mz_lzrd. Ja det är så en demokrati ser ut. Det är ett ansvarsfullt ställningstagande. Du ska lämna landet vidare till dina barn och barnbarn. Du ska ge dem ett land som svarar mot de värderingar du har. Man får välja mellan de partier som finns eller bilda ett nytt parti. Kanske SD är rätt parti för dig? (Jag befarar dock att om SD, vilket nog är en utopi, skulle få väldigt mycket makt så är det nog ajöss med den demokratin dock. Men då slipper man å andra sidan att ta ställning till många frågor om man vill se allt ifrån den positiva sidan. Då får vi en lista på hur vi ska tänka och hur vi ska bete oss. Skönt va? ) Nu tycker jag att vi stänger gränserna ganska rejält. Du tycker vad jag kan förstå att det inte räcker så? | |
janne121212 | 2015-12-23 09:40 | |
![]() | 3000 i veckan innebär inte stängda gränser Nora. Det motsvarar 150000 om året. Visar bara hur absurd situationen varit tidigare. Sen finns det ständiga problemet med ensamkommande utöver detta. Vi bäddar illa för våra barn som du säger dig värna om Nora. | |
Lågintensiv | 2015-12-23 09:47 | |
![]() | Om det är någon falang som uppmuntrar till icke-demokratiska metoder, så är det väl vänsterfalangen - med sina anarkistiska inslag, sitt "snuthat", sin tårt- och stenkastning, sina utsläppta minkar, sin organiserade åsiktsregistrering av oliktänkande, sin vägran att dela sminkloge med Jimmie Åkesson, sin metod att överrösta med visselpipor vid politiska tal; och med sin blodiga historia. Jag har funderat på att överge mitt parti för att det finns drägg där som inte kan representera mig, men känt att jag måste rösta på det parti som bäst motsvarar mina politiska ideal. Jag tror nog att SD-anhängarna resonerar likandant. Angående att hålla Ekeroth och co om ryggen. | |
Lågintensiv | 2015-12-23 09:57 | |
![]() | Jag är glad att Jonas Sjöstedt tog över. Jag gillade varken Schyman eller Ohly. | |
janne121212 | 2015-12-23 10:06 | |
![]() | Håller med dig lågintensiv, Sjöstedt är definitivt ett steg i rätt riktning för att reformera ett parti med mycket tveksamma ideal och metoder. Ganska likt vad Åkesson gör med sitt parti som också tidigare haft mycket tveksamma ideal och metoder. Det hindrar inte att det i båda partierna fortfarande finns personer som vägrar att göra upp med sitt förflutna och framhärdar i unkna ideologier. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-23 10:16 | |
![]() | "Att ta steget ut och att rösta på SD för att man tycker att de är de enda som tar flyktingpolitiken på allvar kan man givetvis göra. Men man kan inte friskriva sig ifrån all annan skit som de står för om man lägger en röst på dem." Jo, det kan man. Det är inte så att man i praktiken ger frikort till sd att genomföra sitt partiprogram genom att lägga sin röst på dem. en röst på sd betyder i praktiken att man ger sin röst åt att de kan påverka i en riktning. så är det med alla partier, eftersom kompromissen är det mest utmärkande för den politiska processen när politiken ska föras ut i verkligheten. handen på hjärtat - hur många här hittar ett parti i sverige som perfekt representerar ens egna åsikter? det ligger inbyggt i det demokratiska systemet att man går på kompromiss med sina egna åsikter för att kunna samlas med andra om en generell riktning. annars skulle vi ha ett parti per person i sverige - eftersom det inte finns två människor som tycker lika om allt. det är också därför politiken överlag verkar så förljugen idag. politikerna har undersökt vad som är viktigt för väljarna, och formulerar därefter sina slogans och ger sina vallöften, för att få sina röster. de nämner inte den kohandel som är en förutsättning för att få igenom något som helst. när man ser denna förutsättning står det klart att om man som individ vill påverka något så gäller det att välja med hjärnan när man lägger sin röst. ofta kan det stämma överens med hjärtat också - men inte alltid. | |
micro113 | 2015-12-23 10:16 | |
![]() | Locomondo Man kan resonera som du gör du nu - att man menar att invandringsfrågan (stopp på) står över kvinnor och HBTQ personers rättigheter .. En del av dem som röstar på SD resonerar dock inte alls så - utan anser att en för stor invandring kommer att drabba dessa grupper negativt då de tar med sig helt andra värderingar än de vi har. Andra anser att SD är en lösning under en kort period - just för att bevara de normer och värderingar som vi har i Sverige idag. Helt enkelt att det är bättre att de grupperna tillfälligt står tillbaka än att de på lång sikt kommer att förnekas sina rättigheter helt. Personligen hade jag nog i nästa val övervägt att resonera som det sista exemplet om inte övriga riksdagspartier hade tagit tag i frågan. Jag är av uppfattningen att SD inte för en helhets politik som gynnar samhället eller samhällets olika grupper - men anser inte heller att den politik som förts av övriga politiska partier fram till i höstas är hållbar. En missnöjesyttring för att få igenom en mer långsiktig politik och att sluta gömma problemen bakom klyschor hade alltså varit fullt tänkbar -- trots att jag står långt från SD i många frågor - bland annat i stora delar av deras integrations och migrationspolitik. Förhoppningsvis landar vi någonstans i mitten mellan extremerna innan nästa val. | |
mz_lzrd | 2015-12-23 10:18 | |
![]() | Men Nora, nu motsäger du ju dig själv: Du skrev nyss att om man röstar på ett parti så måste man stå för ALLT som det partiet står för, inklusive "all skit". I ditt nästa inlägg säger du istället att demokrati fungerar så att man får kompromissa och välja det parti som man tror bäst kan förvalta landet åt våra efterkommande. Väljer man då bort skiten? Eller sväljer den? Jag gissar att du anser att det enbart är SD som innehåller skit. Jag tänker mycket på vad jag skall säga till mina efterkommande när de blir stora nog att förstå. Loco, S skiter väl i kvinnors rättigheter? I af om kvinnorna är bosatta i invandrartäta (förlåt! Socioekonomiskt utsatta heter det ju!!!!) områden. www.svd.se/en-femini...-b or-agera | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-23 10:21 | |
![]() | fokus.dn.se/sdu Hur stora skillnader tror ni att det är i ideologi mellan SD och det som här beskrivs som den nya högern? Både vad gäller parti och sympatisörer. | |
micro113 | 2015-12-23 10:27 | |
![]() | liminal Uppenbarligen tillräckligt stor skillnad för att SD skall ta avstånd. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-23 10:30 | |
![]() | Janne, vem talar om det förflutna? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-23 10:37 | |
![]() | Lågintensiv: Utan att vara dryg låter det som att du jämför vänsterfalanger såsom AFA med SD. Det är lite fel. Du borde jämföra V med SD isåfall och mig veterligen är det ingen inom V som har en sån grov retorik som tex Ekeroth. AFA borde jämföras med tex SMR och där är de lika jävla skit oavsett sida. | |