Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 92 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| limpan__2 | 2012-08-07 07:30 | |
![]() | Men det är inte LOA. Och det har inget med boken the Secret att göra. | |
| corlini | 2012-08-07 07:35 | |
![]() | jo, för i grunden är det din tanke som ligger bakom vad du attraherar i ditt liv. det beror på hur man väljer att tolka lagen om attraktion. jag gör det på ett mera jordnära sätt än att inbilla mig pennskrin från rymden och att bli cancerresistent | |
| limpan__2 | 2012-08-07 08:23 | |
![]() | Du kan ju inte ens bevisa att man attraherar saker. Du lägger ju själv in en rad undantag beroende på var man är född, vilka föräldrar man har, om man blir sjuk, om man drabbas av naturkatastrofer med mera. Men likväl väljer du att se ner på människor som drabbas av just detta bara för att du just nu har det rätt bra ställt (i alla fall vad du påstår, men sen var det ju det där med Orwellskt nyspråk som får en att tvivla). | |
| corlini | 2012-08-07 08:31 | |
![]() | var man är född, vilka föräldrar man har, om man blir sjuk eller om det sker en naturkatastrof har jag väl aldrig sagt att det är undantag gällande att det är den egna tanken som avgör vem du blir och din livskvalitet? kan du bevisa att vi inte attraherar? vad kallar du attraktion undrar jag då? du dras till en person eller personer dras till dig, vad beror det på om det inte har med din personlighet och utstrålning att göra och hade du inte tänkt på det sätt som du gör hade du då varit samma person med samma utstrålning och dragningskraft? jag har inte sagt att jag är är rik, det är du mfl som förutsätter det. och om jag nu har ett bra liv och det liv jag önskat mig, är det fel eller tabu på något sätt? | |
| limpan__2 | 2012-08-07 08:41 | |
![]() | Jag har aldrig sagt att du är rik. Det är den som påstår något som har bevisbördan. Och jo, du har upprepade gånger nämnt de undantagen. Senast i inlägget 0735. Eller är det åter ett inlägg där du skriver ord som har en egen innebörd för dig än för oss andra? | |
| corlini | 2012-08-07 08:54 | |
![]() | så bara för att jag inte tror man kan tänka sig till att bli cancerresistent anser jag att loa är undantaget var man är född, vilka föräldrar man har, om man blir sjuk eller om det sker en naturkatastrof och du tycker det är jag som sätter egen innebörd på ord? | |
| limpan__2 | 2012-08-07 09:02 | |
![]() | Ska vi ta samma fråga för andra sjukdomar? Hur har ens tankar attraherat MS, ALS, Parkinson, Altzheimers, HIV som man får av sin mor vid födseln, influensa, ebola, gulsot m.fl.? Beskriv hur man enligt LOA dragit på dig några av dessa sjukdomar. Eller vad hade de som drabbades av sunamin gjort för fel som attraherade den naturkatastrofen? Det är ju inte så lätt att bara gå vidare med ett positivt tänk när man dör. Eller det barn som idag föds i ett av de områden som är drabbade av svält, menar du att om det tänker positivt och framåt kommer ha samma möjligheter i livet som barnet som föds i Danderyd? | |
| xMatrix | 2012-08-07 09:34 | |
![]() | LOA gäller väl oavsett var man är född... Man har samma möjligheter att lyckas i livet men livet utspelas på helt olika spelplaner. Sen kanske drömmen om ett lyckat ser helt annorlunda ut. Människor är människor oavsett hur och var de är födda med drömmar och mål i sina liv. Den inneboende livskraften som utgör själva livet finns inom oss alla oavsett vilka förutsättningar man föds med....det gäller bara att inse detta... | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-07 09:37 | |
![]() | Corlini: Du rör till det för dig igen. Vad jag kan se och veta är de mest skeptiska till LOA _inte_ tillbakadragna, introverta, ältande och allmänt negativa människor - tvärtom! Däremot tror jag att instabila människor lättare attraheras (*) till mumbojumbo och religiösa ritualer. Jag tycker att det är bedrövligt att personer som Lynn McTaggart utger sig för att ha vetenskapliga svar på vilsna själars frågor. Och så det här dravlet om att krigsoffer och obotligt sjuka människor bara har tänkt fel. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-07 09:44 | |
![]() | Jaja, xMatrix. Jag ska bara gå ut i skogen och hitta en säck med pengar som jag bara sådär spjuveraktigt lägger beslag på med hästlängders rätt och sen kommer Bamse och ordnar upp allting och vi blir polare med Krösus Sork och tänder på med något illegalt sen lagar farmor pannkakor och köttbullar åt allihopa men Lille Skrutt vill bara ha morötter som han får äta inne i buren hos Husmusen det blir väl toppen och LOA fixade alltihopa för vi tänkte samtliga rätt och struntar blankt i vad vi kan göra för nytta här i världen och vad pengarna egentligen skulle ha använts till som vi lade beslag på slut. | |
| limpan__2 | 2012-08-07 09:55 | |
![]() | "Man har samma möjligheter att lyckas i livet [...] oavsett vilka förutsättningar man föds med" Är det bara jag som tycker detta låter lite motsägelsefullt? | |
| xMatrix | 2012-08-07 09:59 | |
![]() | : -) hundbiten....nytta kan man då verkligen göra om man hittar en säck med pengar... Fast man kan göra oerhörd nytta även utan materiella tillgångar... Ge en kram till en ledsen person... Erbjuda sitt hem till en vän i nöd Koka en måltid på en spik Finnas där när en medmänniska behöver en Många tänker mycket globalt på allt elände som finns i världen för att sen inte göra ett smack i sin närmaste omgivning. Själv har jag som mål att göra minst en god gärning varje dag....kan vara till familj och vänner men även när situationen uppstår med främlingar.... Mycket givande och framförallt så attraherar jag tillbaks det. Inbillar mig att världen blir lite ljusare och kanske inspirerar jag någon att göra detsamma för någon annan....detta är bla Loa för mig | |
| xMatrix | 2012-08-07 10:00 | |
![]() | Men limpan.....om du tar bort resten av meningen så...är du journalist eller? | |
| uffew | 2012-08-07 10:26 | |
![]() | Mycket som är motsägelsefullt här. Corlini. Du säger att du är dålig på empati. Enkelt förklarat är ju empati förmågan att känna in och förstå andra. Samtidigt säger du att du attraheras av andras positiva känslor. Hur går detta ihop? | |
| limpan__2 | 2012-08-07 10:46 | |
![]() | xMatrix, nä jag är nationalekonomi. Och ditt inlägg består av motsägelser även om man lägger inte resten av texten. Man kan inte både ha olika förutsättningar i livet och samma möjligheter att lyckas samtidigt. | |
| xMatrix | 2012-08-07 11:27 | |
![]() | Limpan, det kan tyckas så.....fast om du föreställer dig olika scenario och utgår från de olika förutsättningarna.... En människa kan vara född rik i Sverige och har då en annan förutsättning än en människa född i ett superfattigt land Möjligheterna för den rika borde vara större för den rika, eller? När då dem rika uppfyller sina drömmar borde det vara enklare, eller? Men den fattiga har också samma möjligheter att lyckas med sina drömmar, men förutsättningarna är svårare. Men fattiga har också aspiration på att utvecklas i livet och lyckas med det man har driv till. Den fattiga kan inspireras av den rika och vilja samma sak och kämpa sig dit. Den rika kan dansa fram på ett bananskal och sen inse att livet handlar om att bo i hydda utan materiella tillgångar..och då uppnå sitt livs mål. Varje människa är unik och har OLIKA förutsättningar men LIKA möjlighet.. Allt kan ses från olika vinklar och vilka är vi att döma vilket sätt är det 'rätta ' ? | |
| boffertomte | 2012-08-07 11:33 | |
![]() | Om man har en empatistörning är det rätt självklart att man kan "välja bort" att se och ta åt sig av andra människors bekymmer och lidande. Om man saknar empatisk förmåga är det ju precis det man saknar, man tycker inte att andra har några riktiga problem, man kan inte känna in och förstå. Det är väl mest det som den här tråden handlar om, att Corlini har en empatistörning som gör att hon uppfattar andra människors strävanden och tillkortakommanden som löjliga, oviktiga och självförvållade. Jag är bara glad att de flesta är normalt fungerande empatiledes. Och som Limpan skriver, man kan inte både ha exakt samma möjligheter och samtidigt helt olika förutsättningar =) | |
| limpan__2 | 2012-08-07 11:48 | |
![]() | "Men den fattiga har också samma möjligheter att lyckas med sina drömmar, men förutsättningarna är svårare." Hur kan den som saknar exakt allt från födseln ha samma möjlighet att uppfylla sina drömmar som den som har allt? Varför tror du då folk dör av svält, för att det är deras dröm eller vad? | |
| le-lou | 2012-08-07 11:51 | |
![]() | "Mycket som är motsägelsefullt här. Corlini. Du säger att du är dålig på empati. Enkelt förklarat är ju empati förmågan att känna in och förstå andra. Samtidigt säger du att du attraheras av andras positiva känslor. Hur går detta ihop?" Kan svara på det. Som så mkt annat så tolkar corlini vissa ord på sitt eget lilla sätt och empati för henne/honom är att tycka synd om nån. Thats it. Clueless. | |
| xMatrix | 2012-08-07 12:15 | |
![]() | Limpan....vem är det som avgör att just ett visst sätt vid födseln ger förutsättningar att 'lyckas '. ? Har man precis allt kanske man inte drivs framåt av det? Har man inget så kan man sporras av det och nå sina mål. Jag tror att folk dör av svält för att de inte har tillgång till mat. Att de accepterar läget och bara dör. Men, Alla dör inte av svälten...hur kommer det sig? Oavsett kön, ras och status etc är vissa människor överlevare oavsett miljö. | |