Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 87 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2012-08-07 12:31 | |
![]() | Matrix kan ju vara så enkelt att dom som maten räcker till överlever och dom andra dör. Oftast då dom yngsta och äldsta. Och acceptera läget? Jadu....... | |
| le-lou | 2012-08-07 12:53 | |
![]() | "Jag tror att folk dör av svält för att de inte har tillgång till mat. Att de accepterar läget och bara dör. Men, Alla dör inte av svälten...hur kommer det sig?" Ja hur kommer det sig? De som överlever tänker förmodligen ÄTA ÄTA ÄTA istället för HUNGRIG HUNGRIG HUNGRIG eller hur var det nu? | |
| xMatrix | 2012-08-07 13:12 | |
![]() | Precis så le-lou :-) | |
| xMatrix | 2012-08-07 13:13 | |
![]() | Människan är en fantastisk varelse. Jag har en viss förkärlek till de som är lite av en 'underdog' | |
| uFuFuo - Ej medlem längre | 2012-08-07 13:45 | |
![]() | Om förutsättningarna att lyckas med något är 0 är det meningslöst att räkna det som en möjlighet. | |
| Sote | 2012-08-07 13:46 | |
![]() | När det handlar om framgång, överlevnad ,underdogs eller vad man nu kallar det så handlar ju mycket om hur många människor man är beredd att trampa ner för att nå sitt mål. För varje framgång så finns det ju fler som var "förlorare" och gällande överlevnad så blir det ju extra tydligt. Dom flesta föräldrar skulle utan att blinka ge sin matranson till sina barn medan en person utan barn bara har sig själv att tänka på. Vid tsunamin bev det väldigt påtagligt hur folk hjälpte andra med risk föregett liv i vissa fall medan andra säkert bara tänkte på att rädda sig själv. Vi är alla funtade olikanär det gäller den empatiska förmågan. Vem man visar sig vara vet man inte förrän den dagen det verkligen gäller men det är ju bara att se på alla undersökningar och experiment som görs kring hur folk reagerar när det gäller situationer där man antingen hjälper till eller bara går förbi. Stora flertalet går tyvärr ofta rätt förbi när det gäller har det visat sig. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-07 15:58 | |
![]() | Hur kan en människa som växer upp i en påver miljö utan kännedom om mer än den egna lilla världen, utan någon form av utbildning eller ens kunskap om vad utbildning är, sägas ha exakt samma förutsättningar (baserat på tankens kraft) som en som växer upp i en priviligerad, upplyst (i brist på bättre ord, lägger ingen värdering bakom) miljö? I klartext: hur kan en unge som inte vet om att flygplan existerar ha samma chans att bli pilot som hans jämnårige som bor i en storstad? | |
| Mattouka | 2012-08-07 16:06 | |
![]() | Att inte heller förstå att hjärnan inte utvecklas bra när man inte får man tycks också vara svårt att förstå? Varför bestämmer sig corlini för att framstå som empatilös och helt och hållet obegåvad i tråden om hon hade val till exempel. Det kan man fundera lite övar. :) | |
| Mattouka | 2012-08-07 16:07 | |
![]() | //Människan är en fantastisk varelse. Jag har en viss förkärlek till de som är lite av en 'underdog'// De som lyckas har du en förkärlek för? Och de andra är värd lite förakt då i motsvarande grad förstås? | |
| xMatrix | 2012-08-07 17:21 | |
![]() | Har man inte en ganska snäv människosyn om man tror att människor helt saknar kunskap om något? Tror inte alltför många lever i sin egen lilla värld....även i fattiga länder har man utbildning även om den kanske nedärvs från anhöriga och folk omkring i form av sägner. Folk är ju inte idioter för att de inte har det lika ställt som i väst...internet, Facebook har stor genomslagskraft även i fattiga länder....räcker om en hat så sprids informationen. Flygplan flyger runt hela jorden nuförtiden. Mattouka, ja jag blir extra fascinerad när en person med obefintliga förutsättningar lyckas än en person som får allt serverat på silverfat | |
| boffertomte | 2012-08-07 17:32 | |
![]() | XMatrix, varför i fridens namn blir du "extra fascinerad när en person med obefintliga förutsättningar lyckas än en person som får allt serverat på silverfat" ifall alla, oavsett förutsättningar, har exakt samma chans att lyckas? Hm. Det borde väl vara precis lika fascinerande oavsett om det är Jörgen Rockefeller eller en dalit i Indien som lyckas eftersom alla har samma chanser? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-07 17:32 | |
![]() | Ja, det var ju också ett svar. Om man bara pallar svara rent bokstavligt så blir det inte mycket till diskussion. Jag vet att flygplan flyger runt hela jorden (duh) och att alla fattiga inte är outbildade. Men det var inte heller det som var poängen med min fråga. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-08-07 17:35 | |
![]() | Om man föds i ett flyktingläger utan armar och ben kan man ju bara kolla facebook lite snabbt. Sen är man up-to-speed för pilotlicensen. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-07 17:37 | |
![]() | True. | |
| xMatrix | 2012-08-07 18:18 | |
![]() | Då missförstod jag din fråga jonisk | |
| xMatrix | 2012-08-07 18:24 | |
![]() | Vad var poängen med din fråga jonisk? Mattouka, tja du för att jag uppskattar människor med driv, som inte lyssnar på när omgivningen hånar ens drömmar och säger att något är omöjligt.... Jag ser i det människors inneboende potential och jag blir inspirerad. Att kämpa sig upp från noll anser jag vara en större bedrift helt enkelt. | |
| xMatrix | 2012-08-07 18:26 | |
![]() | Gnagelram, spelar väl ingen roll om du föds i Danderyd utan armar eller ben, blir rätt svårt med pilotlicensen oavsett... | |
| uFuFuo - Ej medlem längre | 2012-08-07 18:47 | |
![]() | Ah, så det spelar roll om man föds med eller utan armar? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-07 19:13 | |
![]() | Jag pratar inte specifikt om flygplan, men jag tror nog att man har vidare vyer om man har en mer privilegierad uppväxt (än den som svälter). Och då är det enklare att ha 'höga' mål, än för den som har tom mage och aldrig har sett mer än den egna byn (och nej, alla fattiga har såklart inte suttit på samma ställe hela livet, men troligtvis sett mindre av världen än den som har råd). Om du verkligen inte förstod meningen med min liknelse utan trodde den handlade specifikt om flygplan: har den som aldrig hört talas om partikelfysik och aldrig varit i närheten av en skolbänk samma möjligheter att bli forskare på cern? Eller styrs våra möjligheter iaf till viss del av den kontext vi föds in i? | |
| xMatrix | 2012-08-07 21:51 | |
![]() | Då förstår jag din fråga bättre jonisk ( tror jag) Jag tror att mycket styrs av det kontext vi föds in i men absolut inte allt. Det hör väl inte till vanligheterna att en person utan utbildning hamnar som forskare på cern, men möjligt kan det säkert vara. . Supergenier KAN dyka upp med icke priviligierad bakgrund och bli upptäckta. Det hör inte till vanligheterna men möjligheten finns där. Det är nog hela min poäng i alla fall....tilltro till människans inre kapacitet. Det är ganska häftigt vad människor faktiskt innerst inne är kapabla till tycker jag. Den inneboende kraften slumrar i oss alla. Oftast vi själva som låter oss stoppas av egna idéer om att något inte är möjligt eller omgivningen somvi då lyssnar till. Hoppas jag svarade på din fråga | |