Spelrum
| Giraffen | 54 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 87 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-11 10:31 | |
![]() | Jag tror det tagits upp tidigare också; att tro på något är en sak och inget man eg måste försvara, att hävda någots faktiska existens och ge sig in i en debatt om naturlagar och belagd vetenskap något annat. Skulle någon ge sig på att bevisa guds existens mha en egensnickrad variant av fysik & fysiologi hade jag reagerat likadant, ja. | |
| krysopras | 2012-08-11 10:59 | |
![]() | Kontentan av LOA enl Corlini förefaller vara något i stil med att om man gifter sig till en hästgård och en tryggad ekonomi så är man starkare, mer kapabel och mer förtjänt av livets goda än om man envisas med att bo i en betongförort och jobba som städare. | |
| krysopras | 2012-08-11 11:02 | |
![]() | Och innan man blev städare tänkte man "Fan, jag ska fan bli städare!" och då tänkte man ju fel och får skylla sig själv. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-11 11:05 | |
![]() | ingson jag hade nog fan gått fram hårdare om det hade varit bibeln hon trott på, kristendomens bortförklaringar på logiska följdfrågor är ju tillochmed sämre än LoA's. | |
| uffew | 2012-08-11 11:05 | |
![]() | Ja du Corlini. Det är inte så enkelt som att tanke leder till känsla. Känsla leder också till tanka. Och för att krångla till det för dig så är att tänka också ett beteende :-) | |
| ingson | 2012-08-11 11:06 | |
![]() | Jo, att corlini med en monumental okunskap om fysik & fysiologi ogenerat babblar på tyder ju på en grandios självbild som knappast ruckas av påpekanden om korrekta fakta Men även inom etablerade religioner finns det grundläggande felaktigheter enligt nuvarande naturvetenskap, tex om ett liv efter detta. F.ö är jag inte alls säker på att corlini saknar empati. Knäckfråga; Mäter ni empatinivån hos någon efter dennes handlingar eller efter vad? | |
| krysopras | 2012-08-11 11:13 | |
![]() | Knäckfråga till: Mäter ni fysisk smärta hos någon genom dess grimaser eller efter vad? Man har gjort smärtforskning på råttor genom att sätta dem på spisplattor och dra upp värmen, de stackars råttorna skuttade då så högt de kunde för att komma undan, vilket de ju inte kunde, tillslut dog de ju en plågsamt utdragen död. Men var den plågsam? Var det smärta som fick dem att hoppa? Var det kanske inte istället en termisk reflex som fick deras hoppmuskler att aktiveras? Mitt svar ingson, empatisk förmåga går att se i folks hjärnor med PET-kamera. Då man icke har någon sådan kamera till hands i vardagen får man gå efter det man ser utanpå personen. | |
| krysopras | 2012-08-11 11:15 | |
![]() | Corlinis empatiska förmåga har vi bedömt genom att läsa vad hon själv anser om sin empatiska förmåga, att den är obefintlig. Många andra möjligheter står oss inte till buds. Jag är inte heller säker på att hon är empatistörd, det lutar mer åt att hon försöker rationalisera bort skuldkänslor för att hon har det oförtjänt bra. Och rationalisering liksom övr försvarsmekanismer sker fullständigt omedvetet, så om hon säger emot bekräftar det snarast min teori =) | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-11 11:18 | |
![]() | ingson> håller helt med dig om religion, men enligt anhängare (och sympatisörer) av loa så är det ju inte tro eller religion, vilket påpekats i tråden redan. | |
| ingson | 2012-08-11 11:23 | |
![]() | krysopras Sedär, då har jag lärt mig något idag också. (Tack Betapet!) Jag visste faktiskt inte att man med PET-scanning kunde mäta empati. Har du en länk vore jag tacksam. | |
| krysopras | 2012-08-11 11:27 | |
![]() | Här är nog nåt www.lakartidningen.s...3_ 2195.pdf Annars googla vidare på spegelnueron, empati, PET-scan. Vetenskapens värld på tv har också tagit upp sådan forskning, ibland kommer avsnitten i repris på Kunskapskanalen efter någon tid. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-11 11:44 | |
![]() | Ingson: Tidigare i tråden har vi haft uppe kristna paralleller om sekter och helbrägdagörare som lurar och plågar människor med sitt dravel och min/vår kritik mot dessa har varit minst lika hård. Inte minst att man lurar av folk pengar via vansinniga healingmöten och skitböcker som presenteras som sanningar och vetenskap. Jag tror inte ens att corlini tror på vad h*n rabblar ur sig sida upp och sida ner, jag tror att det har blivit en fix idé och att h*n finner nöje i den upprörda diskussionen. | |
| uFuFuo - Ej medlem längre | 2012-08-11 11:59 | |
![]() | Det är rätt irriterande att diskutera med personer som inte känner till grundläggande debattregler, svänger sig med uttryck som vederbörande inte behärskar (ett enkelt exempel som "stick i stäv"), snickrar till egna godtyckliga definitioner samt byter åsikt oftare än de byter underkläder och ibland mitt i en mening. Och då orkar jag inte ens dra upp diverse klantiga, yviga utflykter i vetenskapens värld. Den "framstående LOA-uttolkare" som sagt att "tanken har ingen egen kraft" är nämligen corlini själv, i just den här tråden. Men det är visst fasligt enkelt att glömma bort vad man har skrivit tidigare ... Smaka på den här förvirrade meningen signerad corlini: "LOA är enl mig inte bevisat och inte mycket talar eller tyder på att det finns eller funkar men i grunden styr det individens vardag och inställning och det är vardagen och den mentala inställningen som utgör oddsen för att lyckas och därför finns det något som i bästa fall kan kallas eller tolkas som LOA" | |
| krysopras | 2012-08-11 12:17 | |
![]() | Den meningen går då ingalunda av för hackor. | |
| ingson | 2012-08-11 13:03 | |
![]() | Eller enkelt uttryckt: 1)LOA,som troligen inte finns, styr människans vardag och inställning. 2)Människans vardag och mentala inställning bestämmer möjligheten för människan att lyckas och därför finns det förhoppningvis något som kan kallas eller tolkas som LOA 1)Kommentar överflödig 2)Någon som begriper hur corlini kommit fram till den slutsatsen? | |
| Måns_E | 2012-08-11 13:11 | |
![]() | Ja ingson, jag hade varit lika kritisk om "sanningarna" varit kristna istället. Jag har faktiskt redan varit med om en sådan diskussion på Beta då någon mormon hävdade att evolutionen inte hade ägt rum :) | |
| uFuFuo - Ej medlem längre | 2012-08-11 14:25 | |
![]() | ingson, jag vill inflika att om nu LOA nu till äventyrs skulle finnas så funkar det, enligt corlini, förmodligen inte. | |
| ingson | 2012-08-11 15:55 | |
![]() | Sant, det hoppade jag över. Med ditt helt korrekta påpekande blir det så att det går år helvitte iallafall ,söndagar och helgdagar möjligen undantagna | |
| corlini | 2012-08-11 16:09 | |
![]() | inget funkar av sig självt. inte tankekraft inte kroppslig kraft, inte beslut eller agerande. allt är ett samspel i kroppen. den gemensamma nämnaren är att det börjar i tanken. därför har jag sagt att tanken i sig inte via egen mätbar kraft kan påverka fysiska ting som lottodragningar eller pennskrin. men via den kraft vår tanke ger oss som individer kan vi förändra och påverka precis vad vi vill. bara vi ger oss fan på det i tanken. därför ansr jag att tanken är det kraftfllaste vi har. ang empatin, jag har empati men jag rationaliserar den något. jag kan inte känna med allt och alla kring mig eller folk jag ser på tv. jag har däremot empati med barnen, djuren, familjen. men jag har annat att lägga min livskvalitet, energi och tanke på än oändliga översvämningar, tsunamis, svält och utförsäkrade somalier. jo, för mig funkar LOA, inte hela den amerikanska bokens loa ordagrant men grundtanken bakom håller jag med om. och det är inte ett smack konstigare än att många påstår sig tro på gud men inte på allt i gamla testamentet ordagrant. ja, vår tanke och vårt sätt tt tänka är vad som avgör hur vårt liv, vår dag, vår framtid skall bli. detta bestämmer vi själva. visst händer det saker på vägen, olyckor, sjukdom, kärlek etc som kan rubba eller fördröja målet men vi själva väljer eller väljer bort. att skylla på arv, ursprung, historik, omständigheter och annat blaj är bara fegt och undflyende. antingen gör man det eller så gör man det inte, och det gäller i stort sett allt i livet. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-11 16:18 | |
![]() | ZzzZzzZ | |