Spelrum
Giraffen51
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade90
Mobilspel
Pågående19 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22012-06-02 17:31
Antal inlägg: 2847

Men hur ska man kunna visa att man är värd att satsa på om man inte ens har råd att testa på i förstaläget? Du argumenterade ju själv för att de, i din ögon, orättvisa bidragen hindrade tjejer från att börja med ridsport. Eller är det nu inget problem längre?

slånbär2012-06-02 17:34
Antal inlägg: 5539

Det finns två typer av överlevare. Den ena typen är människor som efter att ha tex gått igenom en svår barndom eller som i corlinis exempel misshandel genom sina erfarenheter utvecklar en stor empati för andra och många av den typen jobbar sedan för att hjälpa andra människor eller åtminstone så lever dom sitt liv utan att döma sin omgivning utan snarare tvärtom. Många av dom som arbetar i organisationer mot tex mobbning, våld mot kvinnor eller KRIS är den typen av människor. Dom använder sina egna erfarenheter på ett positivt sätt för att hjälpa andra.
Den andra typen är dom som tror att styrka är att förneka, glömma och gå vidare. Den typen av människor blir tyvärr ofta själva översittare och dömande människor. En del barn som utsätts för övergrepp blir själva förövare som vuxna eller barn som får stryk som växer upp och slår sina egna barn eller på annat sätt utövar psykiskt övervåld mot andra. Alla i den kategorin blir naturligtvis inte våldsamma men dom uppvisar ofta en kall och empatilös personlighet där man ser sin egen styrka som ett bevis på att alla andra är förlorare-"kan jag så kan minsann andra och det är inte ett dugg synd om någon".

jellyflower2012-06-02 17:42
Antal inlägg: 1108

Att man ska satsa på det man vill, javisst. Men den som är drabbad av depression vill ingenting mer än sova. Varje steg, varje rörelse är tung som om den sker på djupt vatten. Kroppen vill bara gå och lägga sig. Man kan tvinga den att göra saker, man kan vägra att ge efter, man kan sköta det man behöver sköta om man riktigt jävlar i det anstränger sig - men man kan inte tvinga sig till att känna glädje och tillfredsställelse.

Glädjen över det man gör uteblir helt enkelt. Hjärnans belöningssystem är ur funktion. En trädgårdsälskare struntar plötsligt i om ogräset tar över och blommorna vissnar. Till exempel.

I en depression känns allting tungt och helt meningslöst. Det handlar inte om att älta eller gnälla. Det handlar om att hjärnan stänger ner. Positiva tankar vadå? Vad ska du då tänka positivt om? När det inte finns något som skulle glädja dig oavsett vad, vinna en förmögenhet t ex. När det inte finns något som ens angår dig.

"Då steg en mjältsjuk svartalf upp, och plötsligt
Bet sig den svarte vid mitt hjärta fast;
Och se, på en gång allt blev tomt och ödsligt,
Och sol och stjärnor mörknade i hast;
Mitt landskap, nyss så glatt, låg mörkt och höstligt,
Var lund blev gul, var blomsterstängel brast,
All livskraft dog i mitt förfrusna sinne,
Allt mod, all glädje vissnade där inne."

som Tegnér uttrycker saken i dikten Mjältsjukan.

jellyflower2012-06-02 17:44

Det var svar till Corlini alltså, apropå tänka positivt och det.

irgitta2012-06-02 17:52
Antal inlägg: 189

Vacker dikt, sorgsen men klockren. Har man aldrig varit deprimerad är det nog väldigt svårt att förstå att man faktiskt är hjälplös precis då. Detta betyder inte att man är hjälplös alltid, eller att man ser sig som ett offer. Ofta är det ju överpresterande människor som hamnar i depression och utbrändhet, därför har denna tråden varit så frustrerande. Det är farligt för ens själsliga hälsa att inte ta alla sina känslor till sig och lära sig hantera dem.

jellyflower2012-06-02 18:12

Jag tror slånbär har en poäng. Om man själv utsätts för mycket elände så kan det bli s att man stänger av, man har inte "råd" med känslor, man vågar inte ha dem. Man blir empatilös, man ser andra som losers, som svaga och defekta.

Jag har träffat sådana människor. De tror att vänlighet och snällhet är bevis på att man är svag och ynklig. De kämpar för att överleva och har därför tidigt i livet utvecklat kraftigt narcissistiska drag. När ingen annan tröstar en, när ingen annan älskar en, då måste man trösta och älska sig själv eller gå under, och givetvis måste man barrikadera sig bakom ett förakt för de andra jävlarna.

De är som drunknande. Vad som helst för att hålla näsan ovanför vattenytan.

slånbär2012-06-02 18:15

jellyflower-Precis.

corlini2012-06-02 18:37
Antal inlägg: 3172

javisst stämmer en stor del av det ni säger, men samtidigt så har ni en liten dubbelmoral. ni har indikerat att jag är empatilös osv. betyder det att man antingen stänger av allt och kör på ELLER att man är nere, ledsen, knäckt, deppig osv? det låter så på er ofta. jag anser att man faktiskt visst kan ha sina känslor, sin läketid, sin sorg men ändå vara ganska igång, glad, driven, aktiv och blicka framåt. att visa vänlighet är inte svaghet, men det finns en gräns när vänlighet går överstyr och blir ömkande, lallande, daltande, tycksyndom osv till den milda grad att man gör den redan nere personen till offer. inte särskilt peppande för den som söker och behöver ork att ta nästa steg.

visst finns alla sorter, mitt bland oss finns loosers, svaga och klena typer. det är inget att sticka under stol med. man kan inte leta ursäkter och orsaker för allas beteenden, val och livssituationer. alla har ett ansvar över sitt eget liv. men det är långt ifrån samma sak som att vara empatilös att resonera så. man kan ge stöd, råd, hjälp, förståelse och sedan peppa, uppmuntra, avlasta osv men det kommer en dag när personen måste börja visa egen vilja, mod, motivation att greppa om saker i livet och börja leva. gör inte personen det så är det personens val att inte göra så. det får man respektera. personen har blivit bekväm eller funnit sin identitet med det den har utvecklats till och vill ha det så nu. då finns det andra som behöver hjälpen bättre eller är mer värda den energi man är villig att lägga ner på att finnas där.

jag tror de jellyflower beskriver här ovan inte är jättemånga till antalet. men visst finns de. precis som alla sorter finns.

på förra sidan nämnde någon det där om att jag här anser att alla visst kan och samtidigt beklagade jag mig att många inte får schansen i en annan tråd. du ser inte att det finns en skillnad och en gemensam nämnare?
skillnaden är att de som har det där lilla extra alltid kan lyckas oavsett förutsättning (tyvärr ibland då bortsett fysiskt handikapp) men det jag talar om i den andra tråden är orättvisan och det tragiska i att så många som vill inte får möjligheten. alla är inte utstickande bra på det de vill göra, vissa vill för att det är kul, givande, en hobby och ett fritidsintresse. de kanske inte har det som dröm att syssla med men de borde få möjligheten att vara med ändå. och det är dem jag vill belysa i den andra tråden. de som har drömmen och talangen kommer kunna göra det de vill ändå om de är tillräckligt envisa. det gäller bara att ge sig fan på det.

Minta2012-06-02 18:48
Antal inlägg: 20042

"jag anser att man faktiskt visst kan ha sina känslor, sin läketid, sin sorg men ändå vara ganska igång, glad, driven, aktiv och blicka framåt."

Om du träffar en deprimerad person och tycker att den ska vara igång, vara glad, driven, aktiv och blicka framåt, så vet du inte vad en depression är.

Vad som är en klen, svag eller stark person råder det nog delade meningar om. Somliga tycker att en stark person aldrig visar svaghet och att en klen person aldrig visar styrka. Att alltid sträva efter att vara stark är ingen verklig styrka.

"Klena, svaga" människor kanske inte alls borde rycka upp sig utan få vara som de är och duga som de är.

slånbär2012-06-02 19:43

Bara det att du talar om andra människor som loosers säger allt tycker jag.

Vilken kategori av överlevare som jag tror att du Corlini hör till är nog rätt uppenbart.

corlini2012-06-03 07:00

jag sade att det finns loosers. och finns det vinnare, starka, svaga, drivna, handikappade, sjuka, överlevare osv vad får dig då att tro och tycka att det inte finns såna vi kan kalla loosers?

man behöver inte sträva efter att vara stark, strävar man efter en sak är man inte det. då försöker man bara. ungefär som att säga att jag strävar efter att bli världsmästare = alltså är jag inte det.
en äkta stark person kan lätt visa svaghet.

det är klart att klena och svaga också är människor och får lov att vara just det. alla sorter finns. det är när personer börjar självömka och göra sig till offer som jag tycker de gör fel, fegt och förbannat egoistiskt. omvärldens vilja att hjälpa skall inte utnyttjas av dessa utan den tid och energi som godhjärtade medmänniskor vill lägga på hjälp skall gå till dem som vill mer och inte vill vara den de nu är.

Minta, jag talar inte om deprimerade. det är du mfl som hänger kvar vid det. jag har långt tidigare sagt att vi talar om olika skeden när vi talar om depression, ni talar om symptom och påverkan vid fullt utvecklad depression medans jag talade om det som ligger innan dess i tiden. vad utlöste och vad startade, hur fick den fäste osv och där vill jag påstå att eftersom ingen vet så kan ingen heller påstå att jag har helt fel när jag tror att det är personens inställning, tankesätt, negativitet osv som kan ha utformat det som sedan blev en depression.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-06-03 07:58
Antal inlägg: 3613

Att kalla nån för looser är nedlåtande och andas föraktfull inställning till medmänniskor. Inte särskilt sympatiskt.

le-lou2012-06-03 08:06
Antal inlägg: 17500

Du har helt fel corlini om depression eftersom du tolkar depression som något som individen själv drar på sig genom sitt sätt att tänka. Jag vet inte hur gammal du är men har du ingen utbildning? Ibland känns du som en tonåring som själv hittar på egna förklaringar till saker så att det passar dig.

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-06-03 08:19
Antal inlägg: 3451

www.betapet.se/forum...ad id=31087

boffertomte2012-06-03 13:04
Antal inlägg: 1128

Det är önsketänkande, att Corlini är ett troll.

Men önsketänkande är ju iofs ämnet för den här tråden.

Måns_E2012-06-03 13:06
Antal inlägg: 12028

Det känns lite loseraktigt att stava fel på loser.

Triss - Ej medlem längre2012-06-03 13:08
Antal inlägg: 417

Vilka är kriterierna för att räknas som en looser?

Men dra nu - Ej medlem längre2012-06-03 13:17
Antal inlägg: 206

Ni som inte är så intresserade av det här mentala joxet kan googla "money beliefs", så lär ni er direkt hur man tänker sig rik.

Aquila12012-06-03 14:57
Antal inlägg: 2463

Tack

corlini2012-06-03 16:42

Le-lou. jag har aldrig sagt att alla själva dragit på sig detta. det jag sagt är att jag tror en individs inställning, tankebanor och sätt kan vara en grogrund, ett sätt att så första fröet att med tiden bli deprimerad.
det finns gott om människor som har alla förutsättningar att få det liv de vill ha men de är ständigt negativa, bekväma, självömkande och hittar ständigt skäl och ursäkter för att inte ta steget eller försöka. hur tror du det påverkar en person i längden? kanonbra eller finns risken att denna person blir än mer ensam, självömkande och tillslut deprimerad?

så enl er finns inga loosers? nähä, då är väl alla lyckade individer då.
vad och vem är en vinnare, en stark person, en som lyckats och vad är denna personens motsats?

Triss, jag har ett extremexempel på en riktig looser i mitt närområde.
en man vinner 2 milj på tipset, han har familj, barn, hus, jobb och ett ganska bra liv. vinsten kommer = han skiljer sig, slutar jobba och börjar festa, det övergår till supande. 5år senare ramlar han berusad och alkoholiserad i kanalen och dör, druknar. för hans barn skull anser jag det något tragiskt. men vilken jävla looser.

men i allmänhet, en person som inte ids jobba, inte ids anstränga sig, inte direkt har några mål eller visioner, lever på soc och FK permanent och aldrig lyckas med nåt. behöver inte eftersom han får pengar ändå. kanske har han visioner men han gör inte ett konkret jota för att nå dem, bara skitsnack men ingen action. en odriven looser helt enkelt.

jo, det finns några tusen av dem lågt räknat. eller ska man för att vara perfekt, human och duktig sätta sig och leta ursäkter och undanflykter för varje individs skull? alla vill faktiskt inte, alla bryr sig faktiskt inte. de skiter i det. och ja, jag tycker de är loosers.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?