Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ingson | 2015-11-21 22:03 | |
![]() | Limpan Storbritanien tycks inte anse att fördelarna överväger nackdelarna med Schengenzonen. Man undrar hur de resonerat | |
limpan__2 | 2015-11-21 22:37 | |
![]() | Storbritannien har ju länge haft en väldigt ambivalent inställning till europasamarbetet (de stod ju längre helt utanför, liksom Sverige). Motsatt verkar gälla för Norge som valt att gå med i Schengensamarbetet men står utanför EU. Fast som alltid kommer de centrala länderna i samarbetet bestämma utvecklingen, och då de franska, tyska och beneluxa länderna verkligen numera är sammanflätade kommer det vara svårt att införa gränskontroller som innebär att alla rörelser över gränserna kontrolleras. Rhotheta, dina metaforer börjar bli rätt meningslösa. Även du inser att en god ekonomisk utveckling i stort kommer gynna din sjuka släkting. Har jag dessutom kunnat bygga en pool är vi minst två som tjänat på det. Eller menar du att det vore bättre om Europa var fattigare? | |
Rhotheta | 2015-11-22 00:06 | |
![]() | Det kunde jag ha beskrivit utförligare. "Bra för ekonomin" är en väldigt diffus term som missar mycket av det jag tycker är en positiv samhällsutveckling. Så länge en välmående medelklass får bättre ekonomi går det alltid att peka på positiva kurvor. Det maskerar att andra delar går åt andra hållet. Jag är säker på att du vet detta. | |
vulcan | 2015-11-22 01:30 | |
![]() | Hej på er! Trevligt att se att det fortfarande diskuteras lite här inne. I veckan kom ett "erbjudande" på den myndighet där jag arbetar: Låna ut dig själv till Migrationsverket! De behövde allt från analytiker på hög nivå till folk som står i gula västar och dirigerar "nyanlända" till bussar. Typ. Hur detta kommer att påverka verksamheten på myndigheten framgick inte. Ej heller hur många myndigheten kan låna ut. Även om jag sympatiserar med och tycker synd om mina statstjänstemannakollegor på MigV så är jag inte beredd att sticka huvudet i ett sånt ormbo. Jag vill inte jobba 60-timmarsveckor utan julledighet i en verksamhet som verkar befinna sig i totalt kaos. Det fanns heller inget svar på frågan "What's in it for me?" Jag tolkade det som att vi av nyfikenhet eller ren offervilja/solidaritet skulle låna ut oss till oerhört pressade arbetstvillkor utan att få en krona extra. Ytterligare ett exempel på hur krisen griper in i och påverkar andra områden i samhället. Även om kanske inte många gråter över att det går lite saktare med pengaindrivningen på Kronofogden (min arbetsplats) just :-) | |
vulcan | 2015-11-22 01:43 | |
![]() | I det korta perspektivet anser jag att följande bör göras (jag tror att inget av det kräver något frånträdande av internationella konventioner) - Uppehåll (på obestämd tid) i bostadsanskaffningsgarant in. Sverige erbjuder helt enkelt inte längre bostäder åt personer som vill söka asyl här. Så länge vi inte gör detta och fortsätter att få fram bostäder tror jag inte vi får de stora volymminskningar som är absolut nödvändiga för att det här ska kunna hanteras både på kortare och längre sikt - Inga permanenta uppehållstillstånd. Den största gruppen och det största problemet att hantera är de nu runt 2000 ensamkommande från Afghanistan per vecka. Dessa är undantagna från beslutet om TUT. Här måste Sverige skicka en tydligare signal. - Endast asyl åt personer med "äkta" flyktingstatus och vissa särskilt ömmande fall. Vi måste (tyvärr) börja skicka tillbaka personer till Irak, Afghanistan m fl länder för att få ut budskapet om att det inte är en bra idé att försöka ta sig till Sverige längre. - Stopp för anhöriginvandring så länge inte den som söker för anhöriga har riktig försörjning (lön/inkomst av eget företag) och har varit här i minst t ex 5 år. - Arbeta på att få ut information om detta till presumtiva asylsökande. Infocenter bör finnas vid färjelägen i Tyskland t ex. Det är väldigt beklagligt att vi kommit hit, men jag upplever att de flesta nu förstår eller börjat förstå att vi måste få ner mängden asylsökande. Inte om ett, två eller tre år, utan nu. Vi ligger sen två månader drygt på ett årsinflöde om 500 000 personer. Även om man kan anta att siffrorna kommer gå ner över vintern så verkar det inte finnas tecken på avmattning på längre sikt. Så länge inte Europa som helhet vidtar åtgärder för att minska strömmen så får vi agera på egen hand med att försöka omfördela till andra länder som inte tagit emot ens i närheten av de mängder vi har gjort. Det är inget jag tycker att vi behöver skämmas över. Däremot ska EU skämmas för sin oförmåga att hantera situationen och hitta en lösning med solidariskt ansvar mellan medlemsländerna och en rättssäker hantering för de asylsökande. | |
limpan__2 | 2015-11-22 07:39 | |
![]() | Rhotheta, absolut är det så. Men en större kaka är alltid möjligt att dela till fler än en mindre bara viljan finns. Vuclan, håller med. Kanske att informationen om läget till de presumtiva asylsökande bör ske än tidigare än i Tyskland. Då de sitter Rostock och väntar på att ta sig över är ju alternativen inte så många. Det är olyckligt för varje asylsökande som bränt sina resurser på att ta sig hit bara för att inse att den dröm de hade om Sverige inte längre är sann. | |
Lågintensiv | 2015-11-22 08:42 | |
![]() | Instämmer med vulcan på samtliga punkter. Bostadsgaranti? Man tar sig för pannan. | |
marmotte | 2015-11-22 08:55 | |
![]() | Vulcan, ja. Risken är ju dock att regeringen istället inför ett slags modifierat undantagstillstånd som innebär att svenskars egendom kan exproprieras för att ge bostäder åt flyktingar. Samt andra åtgärder som kommer att göra livet surt för svenskar (och med svenskar menar jag inte alla människor som någonsin tänkt sätta eller har satt sin fot på svensk mark). Ökad övervakning av regimkritiker t ex. Förr kunde man bli avrättad för defaitism. Det kanske vore en bra idé även idag. Berlin kommer aldrig att falla som man sade i Tyskland, i april 1945. | |
Rhotheta | 2015-11-22 09:30 | |
![]() | Limpan Problemet med en sådan kaka är dynamiska effekter. Försöker man att dela den tenderar den att minska. "Det är olyckligt för varje asylsökande som bränt sina resurser på att ta sig hit bara för att inse att den dröm de hade om Sverige inte längre är sann" Om det bara fanns ett parti som var lite smartare än de andra och tänkte på det… Schysstare att få budskapet när man har reskassan kvar. | |
Lågintensiv | 2015-11-22 11:20 | |
![]() | :) | |
limpan__2 | 2015-11-22 13:00 | |
![]() | Problemet var ju att hälften av deras brev mest var en porrnovell för islamofober och hade lite med korrekt information att göra. Men Ekeroth m.fl. blev nog våt i byxan av att fantisera fram dem. Och nej, en växande kaka blir per definition inte mindre. Det står dig fritt att visa att fri rörlighet för personer, varor och tjänster har en negativ effekt på tillväxt. Lycka till. | |
Rhotheta | 2015-11-22 14:35 | |
![]() | Eftersom de är intelligenta snarare än gråtmilda skrev de för maximal effekt. Effekten blir, oavsett motiv och metod, att man skyddar människor från att bränna sin reskassa. Inget hindrar Wallström att skriva en mer korrekt (vem vet?) och mindre effektiv version och distribuera där den gör mest nytta. Dvs att bara vara lite mindre intelligent, i stället för mycket. Och få alla rättviseapplåder hemma på köpet. Jag lovar att ta livet av mig den dag jag hyllas av mellomaffian. Man kan fråga sig vad det är som är så hemskt med metoder som fungerar. Angående kaka: Det är när man försöker att dela den som den tenderar att krympa. Vill du att jag skall formulera på annat sätt eller förstår du? | |
limpan__2 | 2015-11-22 15:11 | |
![]() | Jo visst kan man tycka rena lögner är bra politik. Jag gör det inte. Men jag håller med om att regeringen gärna kunde varit bättre på att förmedla en korrekt bild just med tanke på de felaktiga sverigebilder som sprids (främst av flyktingsmugglare och inte av Sverigedemokraterna). Man kan fråga sig vad som är så hemskt med att uppträda hederligt och stå för sunda principer även när det blåser lite kallt? Till sist. Testa lägg i lite jäst i kakan ska du se att varje del blir större än de du hade innan, även om du skär den några fler gånger. Det är det som gjort att vi idag har det bättre än vad man hade när vi var hälften så många. Detta står under tillväxt om du vill slå upp det i valfri nationalekonomisk kokbok. | |
Rhotheta | 2015-11-22 15:35 | |
![]() | Marshallplan, patent, malm, kraft, skog, kallt krig gör rätt mycket för tillväxt. Mer än atal munnar att mätta. Men det vet du också. | |
Rhotheta | 2015-11-22 15:45 | |
![]() | SD är resultatorienterade. De tänker också alltid längre fram än nuläget. Vidare har de ingenting att vinna på att stryka oppositionen medhårs. De får alltid skit vad de än gör. Gissar att det utgör en god del av förklaringen. Jag har inga som helst problem med att de agerar motvikt till smugglarna och kryddar extra. Exakt i vilket sammanhang kommer Sverige att lida för det? | |
limpan__2 | 2015-11-22 16:34 | |
![]() | Fast det var ju fri rörlighet i Europa som var det du invände emot, inget annat. Och det är, precis som de saker du tar upp, viktiga för tillväxten. Resultatorienterat? SD måste i så fall räknas som ett lika misslyckat politiskt projekt som vpk. Två extrempartier som bygger upp en onåbar utopi som omöjliggör samarbete men där de luras agera röstboskap i andra frågor än profilfrågorna. Mycket skrik för lite ull helt enkelt. Och bägge gillar att ljuga. | |
marmotte | 2015-11-22 16:47 | |
![]() | Den enda "lögnen" var burka- och niqab-förbudet. Och det är väl inte försent att förbjuda den typen av dräkter än, så här i tider av bomb-västar och när Europa just har fått sin första kvinnliga självmordsbombare. Nu säger regeringen och media en hel del av precis just det som SD sagt väldigt, väldigt länge - men det är fortfarande fel på SD, de är fortfarande fascister och rasister. Det känns lite underligt att man kan föra fram ett partis budskap på samma gång som man bashar partiet. Om det inte är nåt fel på SDs politik, vad är då felet med SD? Att de i hemlighet klär sig i KKK dräkt och äter små svarta bebisar levande? | |
limpan__2 | 2015-11-22 16:50 | |
![]() | Och på tal om Marshallplan, är inte det en del av den enda långsiktiga lösningen? En kraftsamling för att bygga upp Mellanöstern och ge folket i regionen hoppet tillbaka. Det vaccinerade Västeuropa från fascism och kommunism och kan mycket väl vaccinera stora delar av dessa områden från islamism. Att det dessutom är betydligt mer lönsamt för oss att ha fungerande länder som grannar ön dagens failed states torde vara uppenbart. | |
limpan__2 | 2015-11-22 16:51 | |
![]() | Gömmer man enklare en bombväst under en niqab är en dunjacka? | |
marmotte | 2015-11-22 17:08 | |
![]() | Ja, det tror jag limpan. En niqab/burka är som ett slags tält. Plus att man väl väldigt ogärna kroppsvisiterar kvinnor i religiös dräkt. Ni kan ju tänka er ramaskriet och skadeståndet om det är så att kvinnan inte har någon bomb på sig, och det har ju de allra, allra flesta givetvis inte. Men det är oviktigt, burka/niqabförbudet var den enda egentliga felaktigheten i SDs flygblad. | |