Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-05-24 17:18 | |
![]() | Vissa saker kanske inte alltid är fula i alla sammanhang. | |
Minta | 2014-05-24 17:19 | |
![]() | Men det kan hända att jag missförstått. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-05-24 17:26 | |
![]() | Minta, vem har de åsikter du framför? | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-24 17:29 | |
![]() | Jag struntar i tiggarna, fattiga, fula eller fina kläder. Oavsett. Rumänien bör ta hand om dom. Liksom de irländska tattarna som lurar folk. Liksom de polska vägtjuvarna. Bort bort bort. Hem ska dom. | |
Satyra | 2014-05-24 17:30 | |
![]() | "Men då glömmer man de sjuka, de gamla, de gravida som ska föda barn och inte får en plats på BB, de som inte har ett jobb....jag kan fortsätta ganska länge. Sverige är inte ett särskilt rikt land för många." (Mojäng) Snedvriden fördelningspolitik, handlar det du tar upp om. Har inget med landets ekonomi i stort att göra. Sverige håller förövrigt inte alls på att "utarmas", tvärtom - om man ska tro på diverse beräkningar. Någon som såg detta program, bl a om just den saken? Om inte - gör det! www.svtplay.se/video...r- utan-mal | |
Minta | 2014-05-24 17:30 | |
![]() | Sylvia, jag kanske missförstod när ni talade om relativism. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-05-24 17:47 | |
![]() | Hem ska dom ,va?dom har ingen mat eller socialt skyddsnät i deras länder deras regeringar skiter i dom,håller med satyra Sverige håller inte på att utarmas | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-24 17:58 | |
![]() | Men deras hemländer borde sättas under press av regeringarna i Europa, ska väl inte vara var mans nödvändighet att stödja... det ska vara respektive lands. | |
topcats47 - Ej medlem längre | 2014-05-24 18:23 | |
![]() | Tycker tiggare är pinsamma när de sitter utanför butiker när man handlat t sej o sin familj särskilt fredagar då är de många som sitter på rad. Jag har slitit hårt f mina egna pengar. O unna mej själv saker. | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-05-24 18:25 | |
![]() | +1 | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-24 20:00 | |
![]() | De finns de som vill att tiggeriet ska vara organiserat och gärna kriminellt organiserat. Då kan de enkla torgföra åsikten att det ska förbjudas. Så finns det de som vill att tiggeriet ska bottna i armod och en reell utsatthet, och inte representeraa någon större organisationsgrad än att nägon tipsat dem om sverige. Då blir det lättare att mobilisera stöd för att de ska få stanna, kanske även för bredare, mer social fattigdomsbekämpning som inte involverar polisen. Hittills är dock mycket höljt i dunkel. Det är ändå fascinerande hur folk på båda sidor griper tag i sina föreställningar trots att det uppenbarligen är en väldigt komplicerad fråga. Jag kan på sätt och vis sympatisera med de som inte vill lösa detta polisiärt. Men att avfärda varje berättelse om att vissa tiggare lever ett "ok" liv med rumänska mått mätt är inte heller trovärdigt. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-24 20:56 | |
![]() | Det finns båda delar naturligtvis. Det är det man måste inse. | |
Minta | 2014-05-24 21:04 | |
![]() | Exakt. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2014-05-24 21:07 | |
![]() | Mår dåligt när tiggaren vid min affär ler och säger hej när jag kommer. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-05-24 21:15 | |
![]() | Minta, no offence men du företräder den andra gruppen som jaap beskriver. Du har en orientalistisk, relativistisk syn på dessa människor - de skall inte bedömas som vi andra, de är ju offer för världsordningen. Absolut, men de är också individer som vi inte vet ett skit om. Att under medlidandets flagg inte kräva att folk beter sig bra, det är inget annat än förakt. Själv respekterar jag folk nog att kräva saker av dem. Som att de inte ljuger för mig tex. | |
Minta | 2014-05-24 21:36 | |
![]() | Nej, din beskrivning känner jag inte igen mig i. Jag har inte en orientalistisk, relativistisk syn på romer eller tiggare. Men det stämmer, jag kan inte riktigt mäta dem med samma måttstock som jag själv i så måtto att jag inte upplevt sådan fattigdom eller sådant utanförskap som rumänska romer har. De har inte de medborgerliga rättigheter vi är vana vid. Jag har inte en aning om hur det egentligen känns. Jag vet inte hur det känns att svälja stoltheten i längtan efter ett bättre liv. Jag tänker att om man reser hit för att tigga måste nöden vara stor. Inte en helt avsigkommen tanke kan man tycka. Nej, jag vet inget om dem som individer, men jag kan se dem i ögonen och ibland skänka en tia. Oftast gör jag det inte. Jag tycker inte att det är konstigt att de tar till det som de tror kan få folk att skänka pengar. Det finns säkert en och annan som inte är så nödställd som de utger sig för att vara, men det bjuder jag på i så fall. Om de bara tigger, kan jag inte bli förbittrad på dem, värre är det med skurkar som falska asfaltsläggare som hotar och förstör eller vanliga svenska fakturabedragare. Jag är så naiv att jag tror på det flertal undersökningar som gjorts som visat att det inte är organiserat i något större omfattning. | |
Minta | 2014-05-24 21:40 | |
![]() | Det är tråkigt att bli placerad i ett fack som du vill göra med mig utifrån inlägg i den här tråden som till stor del gjorts som reaktion på personer som talar om tiggarhallickar i flotta bilar som hämtar upp stora summor och om hur mycket pengar de tar in egentligen. Trist. | |
Minta | 2014-05-24 21:42 | |
![]() | Men vad gör man inte för att vara en fri ande som inte vill vara politiskt korrekt. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-24 21:46 | |
![]() | Utan "relativism" hamnar man i den lite komiska ignorans som topcats representerar här. Varför äter de inte bakelser? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-24 22:08 | |
![]() | Jag tror många inte riktigt förstår hur rika svenskar är jämfört med andra. Medelinkomsten i rumänien 4400 kr i månaden. Medianinkomsten troligtvis mycket lägre. Logiskt sett är inte förföljelse och diskriminering ett nödvändigt villkor för att en person i rumänien ska "tjäna" på att tigga i sverige. Rumänska staten skulle inte kunna ge romerna en månadsinkomst som motsvarar vårt försörjnibgsstöd ens om de ville. Så en berättelse som går ut på att de som kommer hit är hittvingade i högre utsträckning än medianinkomsttagaren i rumänien måste verifieras med mer än mental introspektion. Riktiga belägg mao. | |