Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-01-01 22:34 | |
![]() | att göra en en utredning på 9 kommuner,när det finns 290 kommuner i sverige vilka har valt kommunerna och hur gick det till ? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-02 01:17 | |
![]() | Svar till loco på "Med hatbrott och nationalitet på de som begår sånt." Enligt Liminal kan brott bara kategoriseras som hatbrott om det är svenskar som begår dem. Alltså, 100% av alla hatbrott begås av svenskar - iaf med den logiken. Jag vet inte hur det är med hatbrott mot homosexuella. Vissa kulturer fördömer homosexualitet hårt, så man kunde befara att en del av de invandrare vi har i sverige har tagit med sig lite av den varan - men, jag vet inte. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-02 01:43 | |
![]() | "att göra en en utredning på 9 kommuner,när det finns 290 kommuner i sverige vilka har valt kommunerna och hur gick det till ?" Det står i rapporten. God läsning! :) | |
mz_lzrd | 2016-01-02 07:34 | |
![]() | Här är ytterligare en aspekt på flyktingkrisen: Stor ökning av multiresistenta bakterier, flyktingströmmen tros ligga bakom. Och det är inte hämtat ur Avpixlat: www.hd.se/nyheter/sv...g- av-mrsa/ | |
Salka1 | 2016-01-02 08:05 | |
![]() | Man löper större risk att bli smittad av multiresistenta bakterier om man semestrar i Thailand, än om man bor i Skåne. Bakterierna bryr sej inte om gränser eller nationalitet. | |
mz_lzrd | 2016-01-02 08:13 | |
![]() | Salka, men det är inte huvudsakligen thailandsresenärerna som jag ömmar för, de är ofta hyfsat unga och fullt friska, har fullgott immunförsvar och kommer att klara sig även om de får med sig djävulskap hem. Multiresistenta bakterier drabbar även de som aldrig satt sin fot i Thailand. Gamla, multisjuka, spädbarn, människor med kroniska sjukdomar osv. Multiresistenta bakterier på sjukhus gör sjukhus till mycket farliga platser. I Sverige, inte bara i Thailand. Du kan läsa på lite om ämnet så förstår du säkert att det inte är någon bagatell. | |
Salka1 | 2016-01-02 08:46 | |
![]() | Jag är nog tillräckligt insatt i ämnet. Det är ingen som påstått att det är en bagatell, tvärtom har WHO larmat om detta för länge sedan.Tycker bara att det är lågt att försöka skrämmas med något vi redan har och är duktiga på att upptäcka. Att försöka få folk att tro att multiresistenta bakterier enbart kommer med flyktingar, när vi lika bra bär hem dem själva, är trams. Vi etniska svenskar för smittan vidare, lika bra som någon annan. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 08:51 | |
![]() | Det är ingen som påstått att de enbart kommer med flyktingar. Vad som påståtts är att förekomsten ökat. Inte så konstigt med tanke på det oreglerade inflödet av människor från andra länder. Multiresistenta bakterier är resultatet av överanvändning av antibiotika, och andra länder har större problem med detta än Sverige. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 08:55 | |
![]() | Ännu mer skrämmande är ökningen av den där andra bakterien (carba-nånting) som är resistent mot alla former av antibiotika. Oerhört skrämmande. | |
mz_lzrd | 2016-01-02 09:08 | |
![]() | Salka, det står även i artikeln att multiresistenta bakterier inte enbart kommer med flyktingar. Nu ser man en väldig ökning som inte kan förklaras med svenskars resande. Något som däremot nästan enbart kommer med invandrare är multiresistent TBC, vilket Folkhälsoinstitutet varnade för redan i somras, dvs innan den riktigt enorma flyktingvågen slog till. Folkhälsoinstitutet, alltså en nationell myndighet. Inte Avpixlat. | |
Salka1 | 2016-01-02 09:31 | |
![]() | Varför tjatar du om avpixlat? | |
mz_lzrd | 2016-01-02 09:33 | |
![]() | Därför att jag har blivit falskeligen anklagad här för att hämta information från Avpixlat. Så jag förebygger. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 09:47 | |
![]() | Jag känner en kvinna vars barnbarn som spädbarn fick amputera fötterna pga en infektion som inte gav med sig. Upplever man nåt sånt skiter man nog ganska blankt i vem smittkällan är. Vi vill ha en låg nivå potentiellt dödliga bakterier i landet, punkt. Kan vi styra den utvecklingen, så gör vi det. Punkt. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-02 09:54 | |
![]() | Skulle vi kunna styra den genom att belägga alla svenska medborgare med reseförbud? Ingen får lämna Sveriges gränser, för att vara säkra helt enkelt? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-02 10:03 | |
![]() | CarMartin: Att hatbrott bara kan begås av svenskar är helt fel. Alla kan begå hatbrott mot alla. Som du säger kan det begås mot homosexuella, olika religiösa, handikappade mfl. Det är lite intressant att du inte bemöter det på något annat sätt än att nämna att vissa kulturer ogillar homosexuella så då kanske vi "importerar" hatbrott. Direkt något negativt vi kanske kan skylla på invandrarna. Inte ett ord om svenskar. Nåväl. Det pratas en hel del om etnisk överrepresentation av vissa brott och därför tycker jag det skulle vara intressant att få veta om det bara är vissa brott som man registrerar etniskt ursprung. Har inte hört några siffror ang hatbrott eller pedofili tex. Kan vara intressant att få veta om det är nåt kulturellt i dessa brott? | |
Lågintensiv | 2016-01-02 10:18 | |
![]() | Vi har ett ansvar och en skyldighet framförallt gentemot dem som bor i det här landet. När ebola härjade som värst var det reseförbud till vissa regioner - för att skydda Sverige. På samma sätt är smittspridning en faktor att ta hänsyn till när folk kommer hit. Jag tycker man borde ha som rutin att testa alla asylsökande innan de slussas ut i samhället, men det är förstås en resursfråga. | |
janne121212 | 2016-01-02 10:20 | |
![]() | Loco Pedofili är definitivt kulturellt (och religiöst betingat) då man, i många kulturer, gifter bort flickor redan innan 10 års ålder. Förmodar dock att det var inte den typen av uppgifter du var intresserad av. | |
Rhotheta | 2016-01-02 10:22 | |
![]() | Enkel epidemiologi säger att om vi ser en dramatisk ökning just i Skåne, måste orsaken också ha ökat i just Skåne. I det här fallet skulle det alltså röra sig om ett rejält uppsving i just skåningarnas thailandsresande. Är det så? I annat fall är inte orsaken thailandsresor. | |
janne121212 | 2016-01-02 10:33 | |
![]() | Många skåningar åker numera på semester till Bagdad och Mogadishu. Det kan ju också vara där som drar på sig sjukdomar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-01-02 10:34 | |
![]() | Man kan också välja att tycka att det är positivt för de barn som är utsatta för pedofili och barnäktenskap att de får komma hit till Sverige. Här har vi ju lagar som ska skydda dem mot mot sådana övergrepp. | |