Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-02 12:08 | |
![]() | Kan en muslim anses som muslimofob och en kristen som kristofob? Man missar ju de hatbrott som inte har fått någon specifik kategori. Många kategorier blir det :) | |
janne121212 | 2016-01-02 12:12 | |
![]() | Jag tycker varenda våldtäkt på kvinnor borde klassificeras som hatbrott, det är män som hatar kvinnor per definition. | |
micro113 | 2016-01-02 12:20 | |
![]() | Locomondo Hatbrott är inte ett självständigt brott. www.bra.se/bra/brott...br ott.html När det gäller sexualbrott mot barn så är invandrare överrepresenterade i den gruppen också. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-02 13:02 | |
![]() | Micro: Jag vet detta, det jag efterfrågar är siffror. Såsom andra är väldigt noga med att ange så fort det är invandrare inblandade. Sålänge det är negativa siffror. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 13:03 | |
![]() | Nu har ni verkligen hamnat i allt annat än nyanser. Riktigt skrämmande läsning med all trams som förekommer nu. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-02 13:06 | |
![]() | Vad/ vilka kommentarer är skrämmande? Vad är trams? Det är lätt att missförstå när du inte pekar på något specifikt. Jag vet inte hur du tänker. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-02 13:09 | |
![]() | Loco - det finns många siffror i materialet som länkats till - varsågod och läs och framhäv det som du tycker är viktigt att poängtera. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 14:15 | |
![]() | Mz_lzrd tog upp flyktingströmmen och multiresistenta bakterier: Vad är poängen? Lågintensiv skrev ”Jag tycker man borde ha som rutin att testa alla asylsökande innan de slussas ut i samhället”. Notera att det bara gäller asylsökande. Det ska alltså inte gälla alla som tar sig in i landet från länder där farliga bakterier och virus förekommer. Janne skrev: ”Pedofili är definitivt kulturellt (och religiöst betingat) då man, i många kulturer, gifter bort flickor redan innan 10 års ålder.”. Senare också: ”Lagar finns, men då gäller det att man respekterar dom och inte i hemmet lever efter sina egna sharialagar, vanligt i Sverige.” Fullständigt tramsiga och överdrivna påståenden. Lågintensiv tog upp ”kvinnor som kastas från balkonger eller minderåriga som gifts bort och blir mammor medan de i princip är barn själva. Vi ser barn bära slöja på svenska stränder medan deras bröder får njuta av solen. Vi, Sverige, sanktionerar kvinnoförtryck genom vår passivitet.” Här finns visserligen ett strukturellt problem i form av hederskultur, men att vi sanktionerar kan du ju inte på allvar påstå. Och slöjan är betydligt mer komplex än du ger uttryck för. Det ni har diskuterat angående flyktingsituationen i dag är alltså sjukdomar, pedofili och kvinnoförtryck. Låt oss förknippa invandrare med det allra mest föraktade så slipper vi se dem som människor på flykt från förföljelse. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 14:23 | |
![]() | Nu har jag åtminstone förklarat vad jag menar, men jag vet inte om jag orkar diskutera varje enskilt påstående. Mycket är så larvigt och många i tråden verkar mest bara vilja föra sina egen verklighetsuppfattning vidare. Min förhoppning är väl att ni ska inse det tramsiga själv. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 14:29 | |
![]() | Liminal, vi berör de aspekter vi finner problematiska. Mitt svar var till Nora som undrade hur vi vet att det förekommer strukturellt förtryck av kvinnor inom islam. Det är inte gemene man som kastar kvinnor från balkonger, det är individer. Men hederskulturen är ett stort problem som inte adresserats nog tydligt - fråga exempelvis Mona Sahlin. Att man skall testa folk som kommer hit som asylsökande beror på att de har en lång vistelse framför sig, och ofta kommer de från ett land med sämre standard på sjukvården och ibland med sjukdomar som varit utrotade här (som tbc). Det handlar om att skydda folkhälsan. Man ser nu över behovet av vaccinationer av asylsökande. Tycker du kanske det är kränkande? | |
Lågintensiv | 2016-01-02 14:33 | |
![]() | Det finns inget tramsigt i det jag skrivit. Det är exempel ur verkligheten även om det är relativt sällsynt att kvinnor mördas. Barn som bär slöja ser jag nån gång i månaden när jag rör mig nere i centrala stan. Varje gång får jag en impuls att gå fram och fråga modern hur hon tänker. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 14:35 | |
![]() | Du får nog ta och motivera varför du uppfattar detta som trams. Den som till varje pris försvarar sin världsbild är du. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 14:39 | |
![]() | Det kanske är polariseringen som gör det, men jag tycker alltid att det underliggande påståendet är att vi kraftigt bör försvåra invandringen till Sverige. Att då i raljanta inlägg lyfta fram det mest avskyvärda (aldrig med ett erkännande om de positiva aspekterna) tolkar jag som ett genuint motstånd mot invandrare. Eller åtminstone opinionsbildning snarare än att diskutera sakligt. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 14:39 | |
![]() | Men den ökade rörligheten i stort tack vare Schengen är en viktig faktor också när det kommer till ökad smittspridning. (Har Schengen medfört något gott? Nej.) Och nej, vi kan inte testa alla som sätter sin fot i landet. Vad jag säger är att det är problematiskt med uppluckrade gränser på mer än en nivå. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 14:43 | |
![]() | Liminal, jag förstår. Men du får försöka gå in i ditt eget huvud och lyfta bort den föreställning som färgar hur du läser. Den rimmar nämligen inte med verkligheten. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 14:54 | |
![]() | Varför skall vi lyfta fram de positiva aspekterna i en tråd som behandlar "flyktingkrisen"? Jag är glad att de rara iranierna som sköter godisaffären kom hit för sju år sedan och på de åren har lärt sig svenska, skapat en verksamhet, satt sina barn i gymnasiet respektive på universitet. De är ett positivt inslag i mitt liv - och i samhället i stort eftersom de betalar skatt - men diskussionen vi för här är på strukturnivå. Därför blir diskussionen "onyanserad". | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-02 15:01 | |
![]() | Jag upplever starkt att man blir nedvärderad om man lyfter fram något positivt med invandringen(/flyktingsit uationen eller försöker nyansera de negativa exemplen. Då blir man kallad vänstermaffia, naiv, verklighetsfrämmande, okunnig och till och med bärare av avskyvärda åsikter eller framförare av avskyvärda exempel. Lågintensiv, Jag uppfattar inte att den här tråden handlar om flyktingkrisen. I mina ögon handlar den om flyktingsituationen. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 15:03 | |
![]() | Jag syftade på titeln. | |
janne121212 | 2016-01-02 15:15 | |
![]() | Totravel Om man pekar på problemen med invandring blir man kallad, rasist, nazist och fascist. Dessa skällsord bedömer jag som mycket värre än dom du drog upp, så den offerkoftan du ibland brukar prata om sitter inte särskilt bra på dig. Tråden handlar definitivt om flyktingkrisen eftersom den berör hur flyktingsituationen påverkar oss inom alla av vårt livs aspekter från ekonomi, hälsa, skolgång, värderingar, kriminalitet, utanförskap, arbetslöshet. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 15:15 | |
![]() | Nu tar jag ett extremt exempel, men är diskussionen på "strukturnivå" när micro skriver att man får asyl i Sverige för att man inte vill göra militärtjänst eller av ekonomiska skäl och jag svart på vitt förklarar att det är helt felaktigt eller ger utrymme för att bevisa att det mot förmodan skulle vara så, men hon ändå håller fast vid sitt påstående? Instämmer med totravel. | |