Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 66 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-11-22 20:45 | |
![]() | Varför bry sig om sanningar när lögnen blir bättre citat limpan. Bravo hatten av :) | |
vulcan | 2015-11-22 20:58 | |
![]() | Tack för trevliga hälsningar lite här och var! :-) ingson ställer några berättigade frågor till mig: ---------------- Anser vulcan att inget boende ska erbjudas asylsökande ---------------- I vart fall inte i MigV:s regi. Det är inte med någon glädje jag gör det, men om vi inte ska tvingas till de långt mer drastiska åtgärderna att frånträda FN-konventioner och "stänga gränsen" så har jag svårt att se något som kan ha mer effekt på kortare sikt på strömmen av asylsökande just hit - landet som har 3% av Europas invånare men tagit emot 25% av de asylsökande på senare år. Jag utgår här som jag skrev från att vi måste utgå från ett worst case-scenario: Att nuvarande inströmning fortsätter och att vi då talar om en halv miljon människor på årsbasis. Migrationsverkets prognoser till trots så har jag inte sett några trovärdiga bevis för att det scenariot kan avfärdas som orimligt. I år har det kommit närmare 150 000 - och det råder en situation som är närmast kaotisk. Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps larm måste tas på djupaste allvar. Vi klarar inte detta på något rimligt vis och har därför inget annat val än att ta till drastiska åtgärder. Visst: Vi kan vänta och hoppas att det hela blir självreglerande: Om vi når ett mer eller mindre totalt sammanbrott om 3 månader kanske strömmarna upphör av sig själva med ytterligare några månaders fördröjning. Är det rätt mot invånarna i Sverige? Är det ens rätt mot de asylsökande? ----------------------- Är typ SDs flygblad (i modifierad form) lämpliga att dela ut? ------------------------ Flygbladen var osmakliga och i stor utsträckning lögnaktiga. Vi ska vara ärliga mot människor och kommunicera med respekt. Det är en svår, ofta hopplös situation som driver människor att lämna sina hem på det här sättet. Även om de inte har asylskäl. De måste få adekvat information för att kunna ta så bra beslut som möjligt om vad de ska göra härnäst. En del i det är att förstå att Sverige helt enkelt inte kan ta emot hur många människor som helst på ett värdigt och konstruktivt vis. Kommer det flera hundratusen människor om året de närmaste åren så blir resultatet oundvikligen (även om vi på något vis grejar fram nån form av bostäder) att människor kommer att bli kvar i lägerliknande förhållanden i åtskilliga år. Först för att asylprocessen kommer att ta minst två år eller mer. Sen för att det inte kommer att finnas bostäder, särskilt inte där merparten av de som anländer vill bo. Vi kommer heller troligen inte att kunna garantera utbildning, läkarvård och liknande till rimlig kvalitet. Om vi inte vill sänka kvaliteten en hel del för de som redan bor här - infödda som inflyttade. ----- Det nu alltfler kommer till insikt om är att positiva rättigheter aldrig kan vara absoluta. En asylrätt som innefattar rätten till både bostad, försörjning, utbildning till både barn och vuxna kan inte i verkligheten garanteras hur många som helst. Vi hade också redan innan hösten en "skuld" som förvärrat situationen - det satt redan 50-60 000 människor i MigV-boenden och antingen väntade på beslut eller på bostad. Men bostäder till människor med uppehållstillstånd har tyvärr blivit en bristvara. Runt 2000 hade vi ca 100 000 lediga lägenheter i hyresbeståndet vid varje givet tillfälle. Nu är det några tusen. I hela landet. Skillnaden består naturligtvis till största del i att vi fyllt igen överskottet med asylinvandrare. Till stor del i gamla nedslitna hus på avfolkningsorter. Utan att i tillräcklig utsträckning bygga nytt där det behövs. Den "synden" kan vi inte lösa ut på ett år eller två även om vi säkert kan snabbuppföra lite modulhus här och var. En negativ asylrätt - dvs en rätt att få skydd här vid behov som inte omfattar bostadsgarantier, försörjning etc är däremot möjlig att upprätthålla. Förhoppningsvis kan vi när vi fått bättre kontroll över läget öppna upp för bättre villkor igen. Men realistiskt sett så kommer det att dröja. Sverige har byggt upp en skuld på flera plan som kommer att ta tid att betala av. Tyvärr, för med en mer realistisk politik tidigare hade vi inte fått en lika stor del av strömmen just hit och hade då också haft bättre möjligheter att hjälpa en mer rimlig del av den totala mängden som kommer just nu. | |
Rhotheta | 2015-11-22 21:44 | |
![]() | Gnagel. Du får nog nästan citera några skrivningar ur partiprogrammet. Det florerar så mycket desinformation kring SD att det är oklart vad du menar. Jag vet att de vill sänka den helt fria aborträtten till 12 veckor i stället för 18. Det är ett korkat förslag men inget samhällskritiskt. Vi har lite annat som är viktigt just nu. De har säkert andra korkade förslag också, men har du någon gamechanger? För dig? Kanske för mig? | |
Rhotheta | 2015-11-22 21:47 | |
![]() | I min värld är det mycket allvarligare att leva i förnekelse än att lägga obekväma förslag. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-22 23:31 | |
![]() | Jag tror jag får nöja mig med att även t ex MickelRav ser vad den ideologiska basen är i praktiken hos åtminstone dagens SD-aktiva. Som du säger är ledningen skickliga taktiskt och jag är övertygad om att det går att vrida varje formulering i partiprogrammet till att betyda precis så mycket eller lite som de implementerande politikern känner för. Jag tycker det är glasklart att kärnan är att det ska bli obehagligt att vara "osvensk" och troligen också obehagligt att vara "fel sorts" polis, eller "fel sorts" journalist. Vi får glädjas åt att vi har hittat åtminstone ett område där du inte ser nattsvart och dystopiskt på framtiden utan har en det-ordnar-sig syn. :) | |
Lågintensiv | 2015-11-22 23:36 | |
![]() | Och fel sorts konstnär/kulturutövare. Bokscenen skulle översvämmas av Agneta Sjödins och konstvärlden av Lasse Åbergs. Hemska tanke. Kulturen kan inte styras, då dör den. | |
Rhotheta | 2015-11-23 00:37 | |
![]() | Det är meningsfullt att byta ord med dig, gnagel:-) Lågintensiv. Jag håller även med dig i kulturfrågan. Vi har dock riktigt akuta och stora problem. En kulturskymning är faktiskt fullt reversibel om den skulle bli av. Permanentade demografiska förändringar är inte det. Jag vill ha några som kan räkna på fingrarna och har framförhållning. Det finns bara ett parti som kan ställa upp med det. Skulle det bli så illa att jag måste genomlida lasse stefanz några år må det vara hänt. Det kan inte vara värre än den djävla melodifestivalen och özz nujjen 24/7 :-) Sean banan är heller ingen strindberg. Jag har internet. Jag har tillgång till all världens kultur. Men inte all världens järnväg, sjukhus, elnät mm. Men jag förstår ändå vad du menar. | |
Rhotheta | 2015-11-23 08:19 | |
![]() | Limpan. Du bor i Umeå, en universitetsstad 120 mil från danska gränsen och tycker inte att du ser så mycket av effekterna av migrationen. Jag bor också relativt skyddad men jag läser vad en statsvetare i Lund skriver om sin hemstad Landskrona. (Jag har sedan tidigare läst många andra vittnesmål) Välkommen att ta del www.svd.se/sverige-m...fl yktingar | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-23 09:32 | |
![]() | Vill bara passa på att länka till Anna Dahlbergs senaste krönika, som ju som vanligt var utmärkt: www.expressen.se/led...ti ttar-pa/ | |
limpan__2 | 2015-11-23 09:43 | |
![]() | Tack. Jag har förstått, om inte annat av diskussionen här inne, att situationen är fullständigt annorlunda på andra platser och särskilt i Skåne. Och han har helt rätt, integrationen har fullständigt misslyckats. Annars skulle vi inte se se många texter som liknar den han skrev. Jag har i tidigare inlägg (säkert i någon raderad tråd) beskrivit att jag inte tror på det mångkulturella samhället (särskilt inte i kombination med en kraftigt omfördelande välfärdsstat), jag vill själv se ett öppet sekulärt och socialliberalt samhälle. Min poäng, som ibland kanske inte alltid framgått, är att alla bör ha rätt att söka asyl, alla har inte rätt att få asyl, vi har råd att ta emot relativt många vilket men vi ska vara väldigt tydliga med vad vi förväntar oss av de som söker sig hit. Vi har ett samhällsbygge som vi kan vara stolta över och som under lång tid har fungerat väl (vilket manifesteras i den tråd jag skapade förra veckan). Vill man leva i ett annat sorts samhälle finns det andra länder att söka sig till. För övrigt var Umeå i morse sanslöst vackert med nysnö, 16 minusgrader och det första bleka morgonljuset som glimmade i älven. | |
Rhotheta | 2015-11-23 10:49 | |
![]() | Hmm. Det du beskriver är i stort sett SD:s inställning. Jag kan se det framför mig. Har varit en del där uppe. Gratulerar. | |
limpan__2 | 2015-11-23 11:32 | |
![]() | Till viss del, förutom det viktiga i att jag välkomnar människor hit. En sak som man sällan hör SD förespråka. | |
Rhotheta | 2015-11-23 11:43 | |
![]() | Lyssnar man? sdkuriren.se/gastkro...po litiken/ | |
limpan__2 | 2015-11-23 13:08 | |
![]() | Var det riktat till mig? | |
Rhotheta | 2015-11-23 13:13 | |
![]() | Ja. Läs gärna. | |
limpan__2 | 2015-11-23 13:29 | |
![]() | Har läst, och det bekräftar min bild av ett parti som står väldigt långt ifrån min syn på människor. Det framgår inte riktigt för mig hur man gärna välkomnar invandrare men att man i hela artikeln (och hela partiets historia och ideologi) gör sitt yttersta för att motverka invandring. Min åsikt är den helt motsatta. SD:s språkbruk avslöjar dem, även om de då och då påstår att de "inte är emot invandrare" eller "vill hjälpa de som har det svårt". Sen har ju även de vissa poänger, det har ju varje parti som kläcker tillräckligt många förslag. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 13:35 | |
![]() | Jag har också läst det och håller med limpan i hans tolkning. Jag förstår dock att inlagan stämmer väl överens med din dystra framtidssyn och/eller din människosyn, Rhotheta. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 13:36 | |
![]() | *människosyn som den framstår av dina inlägg på Betapets forum är kanske bästa att tillägga. | |
Rhotheta | 2015-11-23 13:56 | |
![]() | Limpan Du menar helt enkelt att de ljuger. Det är ju en teori. Rhothetas lag: Den som droppar ordet "människosyn" har slut på sakargument. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 14:05 | |
![]() | Totravels lag: Alla lagar som stiftas av Rhotheta ska lämnas utan avseende. | |