Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 92 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2012-06-04 10:23 | |
![]() | Jantelagen ja. Och ni är så nytänkande så det är helt otroligt. Att ingen tänkt på det förrut, att tänka positivt? Flyga till månen och jantelagen - hur kopplar du det med ämnet i tråden egentligen ,flygstolle? | |
| limpan__2 | 2012-06-04 10:28 | |
![]() | Ser du inte kopplingen till månflygningen? JFK tänkte tillräckligt mycket på att han ville ha en amerikan på månen, precis som Oprah fick sina presenter fick även han sin amerikan på månen. Att han långt innan ble skjuten berodde någ på mörka tankar i hans undermedvetna...eller så handlar det om något helt annat och mycket rimligare. | |
| Måns_E | 2012-06-04 10:33 | |
![]() | Så man får ifrågasätta vetenskap men man får inte ifrågasätta New-Ageflum, för då är man jantelagsmässig och alla vet att forskarna på NASA trodde på LOA? Det är ju glasklart :) | |
| le-lou | 2012-06-04 10:39 | |
![]() | :P | |
| Flygstolle | 2012-06-04 10:52 | |
![]() | le-lou "Flyga till månen och jantelagen - hur kopplar du det med ämnet i tråden egentligen ,flygstolle?" Du fattar verkligen inte, eller hur? | |
| Flygstolle | 2012-06-04 10:54 | |
![]() | "Så man får ifrågasätta vetenskap men man får inte ifrågasätta New-Ageflum, för då är man jantelagsmässig och alla vet att forskarna på NASA trodde på LOA?" Man får ifrågasätta vad som helst. Ingen har påstått något annat. Men har man inte mer att komma med dravel för att man själv inget förstår, så bidrar man bara med ett tydligt bevis på att man är inskränkt i sitt tänkande. | |
| Måns_E | 2012-06-04 10:56 | |
![]() | Vad har du att komma med som på något sätt överhuvudtaget bevisar att det fungerar? Jag har intressant nog inte sett ett enda belägg för det i denna tråd, bortsett från att Oprah Winfrey önskade sig något pennställ. Men det är ju liksom inte så mycket att bygga upp en tes omkring. | |
| limpan__2 | 2012-06-04 11:00 | |
![]() | Måns, JFK ville ha en amerikan på månen. Han blev bönhörd! | |
| le-lou | 2012-06-04 11:01 | |
![]() | flygstolle - le-lou "Flyga till månen och jantelagen - hur kopplar du det med ämnet i tråden egentligen ,flygstolle?" Du fattar verkligen inte, eller hur? Nej. Du får gärna förklara kopplingen här eller ska jag försöka? Flyga till månen , det trodde man inte att man kunde. Men det kunde man! Och The Secret fungerar inte sa jantelagen, men det gjorde den! För Oprah Winfrey önskade sig något som hon fick. Eller? | |
| le-lou | 2012-06-04 11:02 | |
![]() | Flygstolle, tror du på andar och typ spådomar också? En ärlig fråga, för de flesta som använde ordet "inskränkt" tenderar själva att vara så öppna för den andra sidan har jag märkt. | |
| Flygstolle | 2012-06-04 11:05 | |
![]() | Det är ingen som har påstått att det finns vetenskapliga bevis för att LOA fungerar i praktiken. Men det betyder inte att det är osant. Å andra sidan är det inte heller så att någonting blir absolut sant därför att det kan bevisas vetenskapligt. Jag är själv akademiker, så jag vet vad vetenskap är. Men jag har också tagit del av en del företeelser som klassas som New Age. En del av det har jag svårt att ta till mig. Men där finns också mycket som de traditionella vetenskaperna missar, utan att någon för den sakens skull kan förklara varför på vetenskaplig väg. Många människor anser sig må bättre av att gå i coaching än att gå i psykoterapi, trots att man med vetenskapliga metoder kan visa att psykoterapi har positiva effekter. Varför är det så? Jo, för att coaching, liksom psykoterapi, är olika metoder för att hantera och bearbeta sin verklighet. Och människor är mer eller mindre mottagliga för olika metoder, precis på samma sätt som att alla inte har samma skostorlek. | |
| le-lou | 2012-06-04 11:08 | |
![]() | Flygstolle - har du överhuvudtaget sett The secret ? Som akademiker, vad har du att säga om kvantfysiken som presenteras där som "bevis" för att lagen existerar? | |
| Flygstolle | 2012-06-04 11:10 | |
![]() | "Flygstolle, tror du på andar och typ spådomar också?" Nej, JAG tror inte på det. Men det betyder inte att jag anser att andra inte ska tro på det. Alla får tro på vad de vill. Och fungerar det för dem, så har jag inga problem med det. Har du? Just det. Jantelagen dödar allt kreativt tänkande, all utveckling, alla innovationer. Tänk om alla uppfinnare lät sig inskränkas av Jantelagen? Tänk om Steve Jobs, Ingvar Kamprad eller Bill Gates hade låtit sig hindras av den - för att bara ta några exempel? | |
| le-lou | 2012-06-04 11:12 | |
![]() | Åter igen - vad har jantelagen med The Secret & LOA att göra? Att jantelagen uppmanar människor att tänka så negativt som möjligt? | |
| Måns_E | 2012-06-04 11:13 | |
![]() | Men varför blandar du ihop jantelagen med att inte tro på LOA? Det är väl klart att det är bra att vi går mot ett samhälle där det inte är lika viktigt att passa in i mallen. Men att det är samma sak som att man skall tro på pseudovetenskap om hur atomer samverkar om man tror på ett visst sätt är ju tämligen långt. | |
| Flygstolle | 2012-06-04 11:13 | |
![]() | Jag har sett den, ja. Och jag tyckte att den blev väldigt långrandig, och att en del av de storys som berättas kändes lätt överdrivna. Men det är inte min huvudpoäng här. Min huvudpoäng är att LOA i grunden bara bekräftar att våra tankar i mångt och mycket styr våra livsval, och därmed också hur våra liv ter sig. | |
| Måns_E | 2012-06-04 11:15 | |
![]() | Just Steve Jobs är förövrigt ett intressant exempel, om han hade litat lite mer på vetenskapen från början så hade han mycket väl kunnat klara sig undan sin cancer. Och oavsett hur mycket han själv trodde på att han skulle bli frisk så blev han inte det. Så det är ett utmärkt exempel på att LOA inte fungerar. | |
| Flygstolle | 2012-06-04 11:16 | |
![]() | "Åter igen - vad har jantelagen med The Secret & LOA att göra? Att jantelagen uppmanar människor att tänka så negativt som möjligt?" Jantelagen förhindrar all mänsklig utveckling genom sin negativitet gentemot allt som inte passar in i den idealbild av verkligheten som sossarna har indoktrinerat svensken med under lång tid. | |
| Flygstolle | 2012-06-04 11:19 | |
![]() | Måns_E Du är verkligen ett offer för Jantelagen. Men du visar också hur LOA fungerar i praktiken. Du kunde ha valt att fokusera på Steven Jobs i positiv mening, det han faktiskt skapade, men valde att fokusera på det du uppfattar som negativt med honom. Och genom detta val, ser du till att skapa en negativ stämning i tråden, med syftet att tysta ned de åsikter du inte gillar. | |
| Måns_E | 2012-06-04 11:21 | |
![]() | Jante har inget med sossarna att göra, sossarna kom snarare med förändring på den tiden det begav sig. Du verkar resonera intressant nog på ett väldigt likt sätt som Corlini, och kontot öppnades igår. Tillfällighet? | |