Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
lamaglama | 2015-11-24 11:19 | |
![]() | Nora, ska vi "ta hand om alla människor som är på flykt" så är det 60 miljoner människor just nu som vi behöver ta hand om. Låt oss säga att vi struntar i att utgå ifrån byråkrati och använder oss av empati, hur har du rent praktiskt tänkt att denna empati ska tillämpas? Vad ska de äta och var ska de bo? Empati är fint, men det räcker liksom inte. | |
Lågintensiv | 2015-11-24 11:26 | |
![]() | Vad har "allas lika värde" överhuvudtaget med den här diskussionen att göra? | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:40 | |
![]() | Det handlar väl om att man har medkänsla för de personer som flyr och gärna vill hjälpa dem? Man kan identifiera sig med de som är utsatta och önskar dessa ett bättre liv. Kanske kan man sätta sig in i deras situation. Människan är inte alltid en rationell varelse, och det tycker jag är bra. | |
Lågintensiv | 2015-11-24 11:44 | |
![]() | Nej, det handlar det inte om. Empati och "allas lika värde" är inte samma sak. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:44 | |
![]() | Istället för att vara arg över flyktingpolitiken så borde folk gå ut och göra något konstruktivt. Röda korset är t ex en organisation som anordnar massa bra aktiviteter i syfte att hjälpa flyktingar att komma in i det svenska samhället. Själv har jag inte mycket pengar och lever enkelt. Men jag är ändå väldigt tacksam över det lilla jag har. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att leva under ständig oro. Jag tror att om alla hjälptes åt och gjorde sitt bästa skulle världen vara en fin plats att leva på | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:45 | |
![]() | Lågintensiv, det jag menar är att man kan tycka det är orättvist att andra har det rent utsagt förjävligt medan man själv lever ett tryggt liv i Sverige. Man kan inte rå för vart man föddes. Och personligen anser jag att är man privilegierad så ska man hjälpa så många som möjligt. | |
Lågintensiv | 2015-11-24 11:52 | |
![]() | Jag är också väldigt tacksam och gör vad jag kan för att vara en god medmänniska i vardagen. Men min empati går också ut till de människor som redan lever i vårt land och som inte är priviligierade - gamlingar, sjukskrivna osv. Dessa människor är direkt beroende av en stark välfärdsstat. Varje ny människa vi tar hand om är ett åtagande (eftersom jag förutsätter att dessa människor skall ha samma rättigheter - vi vill inte ha ett samhälle där folk är andra klassens medborgare), och det finns en gräns för hur många sådana åtaganden systemet kan klara av. | |
Lågintensiv | 2015-11-24 11:55 | |
![]() | Det fina med vårt land är att individen kan luta sig mot samhället och garanteras en hög servicenivå vad gäller sjukvård etc. Jag vill ha kvar det samhället. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:55 | |
![]() | "Själv har jag inte mycket pengar och lever enkelt." Då kanske du heller inte bidrar med så mycket i skatt? Det är lätt att tycka att Sverige ska ställa upp på galenskaperna att ta emot så många människor som nu sker om man inte själv är med och betalar. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:58 | |
![]() | Jag läser till lärare och ser fram emot att betala skatt den dagen jag har lön. Tillsvidare gör jag vad jag kan för att hjälpa till genom volontärarbete och dylikt. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:58 | |
![]() | Lågintensiv, jag förstår vad du menar. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:11 | |
![]() | "och ser fram emot att betala skatt den dagen jag har lön." Härligt! Själv har jag sett till att inte betala en spänn till och till årsskiftet flyttar ju vi till Danmark. | |
Lågintensiv | 2015-11-24 12:14 | |
![]() | Regeringen "överväger" utökade id-kontroller. Hur jävla less är man inte på alla dessa överväganden? En spark i arslet hade inte skadat. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:15 | |
![]() | MickelRav. Bra för dig :-) Vi har alla olika prioriteringar i livet. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:16 | |
![]() | P.S. Hoppas du håller dig frisk och arbetsför tills du går i pension, så du i framtiden slipper vara beroende av skattepengar | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:17 | |
![]() | (Ironiskt och dråpligt vore det ju annars :-)) | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:26 | |
![]() | "Regeringen "överväger" utökade id-kontroller. Hur jävla less är man inte på alla dessa överväganden? En spark i arslet hade inte skadat." Eller det senaste: flyktingarna ska bo på kryssningsfartyg. Jag spelar mycket bridge på nätet och träffar alltså många från andra länder. Låt mig berätta: världen ligger ned av skratt. Eller egentligen tycker de väldigt synd om det svenska folket. Men de vet inte vad de ska göra och alltså skrattar de. Tycker jag personligen att de gör rätt i. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:27 | |
![]() | "P.S. Hoppas du håller dig frisk och arbetsför tills du går i pension, så du i framtiden slipper vara beroende av skattepengar" Nu förstod jag inte riktigt? Tror du att Danmark saknar socialförsäkring osv? | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:37 | |
![]() | Ett litet tillägg som kan vara bra för andra att tänka på också: Och för övrigt har jag och min familj privata sjukförsäkringar. Det svenska, allmänna systemet har redan börjat falla ihop. Det är alltså inget man bör förlita sig på ska hjälpa om det behövs. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 12:39 | |
![]() | "(Ironiskt och dråpligt vore det ju annars :-))" Missade din lilla syrlighet men får väl svara ny i stället då: Det kan jag tänka mig att du tycker. Du riktigt osar ju av otrevlighet och en dryghet som det inte finns någon täckning för. | |