Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-23 15:59 | |
![]() | Winter is coming. Men vad tycker du man bör göra då rt? | |
Rhotheta | 2014-06-23 16:00 | |
![]() | PS Om du specifikt avsåg problem med tiggeri och inget annat är jag än så länge beredd att hålla med dig. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:04 | |
![]() | Locomondo: det där tänker jag inte ens bemöta. Tala med någon annan. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:05 | |
![]() | Oväntat. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:10 | |
![]() | Jag är klarvaken och berest. Och jag har för länge sen förstått att girighet och egoism är de två sämsta egenskaperna om man på allvar vill göra nåt åt fattigdom i världen. Det ni nu (direkt eller indirekt) vänder er mot är vad du och jag ska få göra för våra egna pengar. Du vill ha rätten att bestämma att jag i te får ge mina pengar till någon som ber om en krona. Jag säger att jag själv vill bestämma det och jag säger att du ska få bestämma själv också. Ser du skillnaden? | |
Rhotheta | 2014-06-23 16:10 | |
![]() | Jag tycker att man bör annullera Schengenavtalet och i stället införa VIP-pass för de grupper vars rörlighet är viktiga för ekonomin och som inte medför en massa problem. Övriga ( som undertecknad) får köa med pass och tull när vi skall resa. Sverige kunde med fördel inrätta ett Rumänienkontor med frivilliga som kan distribuera frivilliga miljardbelopp och sköta kontakt med fadder/vän-familjer, besöksresor och allt möjligt annat. Containertåg med insamlat gods mm, mm. Möjligheterna är oändliga om viljan finns. Gör den det? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:19 | |
![]() | Locomondo: är du för nollreglering av alla transaktioner mellan människor eller är det just tiggare som ska vara fredade mot statens fingrar? Jag tycker det känns lite konstigt att det är straffbelagt att samla tio tiggare och betala dem för att gräva i min trädgård. Med samma pengar som jag gärna får lägga i deras burk. Då är det slavarbete, utnyttjande och omänskligt. Jag har svårt att skaka av mig känslan att det är viktigt för vissa att tiggarna aldrig tillåts lyfta sig till en nivå där de börjar vara konkurrenter snarare än objekt för vår vackra empati. | |
Rhotheta | 2014-06-23 16:20 | |
![]() | Du som är så berest och påläst kan ju resa ett par sidor bakåt i tiden och läsa vad jag skrivit till bl.a. Nora1, innan du börjar dela ut halmgubbar till höger och vänster. Du har haft ett giltigt argument så här långt: Du klarar av att skita i tiggarna utan att bry dig, så uppenbarligen utgör de delvis ett subjektivt problem som ligger hos betraktaren. Det är jag helt med på. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:25 | |
![]() | Det ang "betraktaren" har varit min poäng hela tiden och är det fortfarande. Det är när "betraktaren" vill börja diktera villkoren för andra "betraktare" som det börjar bli ugly... | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:25 | |
![]() | For the record så är det väl bara sjöstan (av de som inte bara gör enstaka inhopp med ut-med-alla-inlägg) som faktiskt argumenterar för ett förbud? | |
Rhotheta | 2014-06-23 16:25 | |
![]() | Gnagel. Skillnaden är att i ena fallet utövar du lönedumpning på arbetsmarknaden. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:27 | |
![]() | Ja, det brukar heta så. "Go home" brukar det empatiska facket skandera. Ugly. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:35 | |
![]() | En lösning som borde göra alla glada vore väl om vi förbjöd tiggeriet på gatan men tillät att tiggarna (via tolk) att ringa upp folk och be om pengar. Så kan de som inte vill vara med nixa numret. Då kan var och en leva som de vill. Vad talar emot detta förslag, ni som av någon anledning inte vill förbjuda tiggeriet? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:37 | |
![]() | Kostnaden för telefoner, tolkar, kontor och abonnemang tänker jag spontant. Versus någon går på gatan utan kostnad och ber om en krona. Men vad vet jag.... | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:38 | |
![]() | Hur ser du på min fråga om regleringar, Locomondo? | |
Rhotheta | 2014-06-23 16:47 | |
![]() | Jag är definitivt en "go home"-person, men protesterna bör riktas mot lagstiftarna. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-23 16:48 | |
![]() | Gnagel: Det är nog tiggare och hjälporganisationer som jag inte har nåt emot "noll reglering". Den ena parten lever på samhällets botten och (min egna uppfattning) tigger hellre än att göra inbrott. Har man hamnat i en situation där man tigger då tror jag att det har gått jävligt långt i ens misär. Den andra parten (hjälporganisation) lever för att hjälpa folk på botten i olika situationer att försöka komma på fötter. Deras förmåga att hjälpa är helt beroende på gåvor så nej, ingen reglering där heller. Det är väl ungefär så jag tänker. Naivt enl vissa, medmänskligt enl mig. | |
Rhotheta | 2014-06-23 16:56 | |
![]() | Locomondo. Uppsalas skattebetalare får slänga upp 9.000 kronor i månaden för varje tiggare utöver vad de lägger i bössorna. Då har jag inte tagit med saneringsarbeten och ev hemreseprojekt mm www.unt.se/uppland/u...12 198.aspx Telefoner, kontor, abonnemang... De kan väl köra med sin iphone?:-) Tolkar... det finns nog inhemska arbetslösa romer så att det räcker till det också. De är ju redan avlönade. Makroekonomiskt är det vansinnigt att de är här och tigger. För den enskilde tiggaren kan det dock vara helt rationellt. | |
Rhotheta | 2014-06-23 17:03 | |
![]() | Och eftersom allt handlar om prioriteringar betyder det t.ex. en otrygg stadsmiljö i utbyte. Eller någon annan verksamhet som du själv får välja. www.unt.se/uppland/u...27 170.aspx | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-23 17:08 | |
![]() | roja: Rätta mig om jag har fel, men nyckelordet är "förvärvsverksamhet". Mottagande av gåva är visserligen ett förvärv, men inte ett skatteskyldigt förvärv. Avgörande för om något ska bedömas som en gåva är om det finns en motprestation – inte huruvida det mottages varaktigt. | |