Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
boffertomte | 2015-11-28 10:28 | |
![]() | Klimatförändringarna är vi dock maktlösa emot. De drivs nu av de gigantiska tillväxtökningarna i främst Kina och Indien. Om Åsa Romson så tredubblar bensinpriset i Sverige så kommer det inte att ha minsta effekt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-28 10:33 | |
![]() | Utan att veta säkert så gissar jag att både flyktingar och pensionärer har rätt till socialbidrag upp till existensminimum. | |
janne121212 | 2015-11-28 10:39 | |
![]() | totravel undrar "Men varför händer det inte mer?" Läste du inte hela artikeln? Då får du reda på att det är bara en bråkdel av vad som sker som rapporteras i media och så ser det ut i hela landet. "– Alla bråk och hot på asylboenden i området tar upp mycket av våra resurser. Dels i form av utryckningar och dels vid förhör sker via tolk och är tidskrävande, säger Kenneth Magnusson, förundersökningsledare vid polisen i Kramfors till Allehanda." Du måste ha lägre tilltro till människor än t o m jag har, när du är förvånad att det inte händer oftare. Jag är förvånad över att man har rest så lång väg, betalat stora summor pengar, kommit till sitt drömland och väntar på PUT och sen omedelbart visar sitt rätta jag. Trodde folk skulle vara smarta nog (och även visa lite tacksamhet kanske) att vänta med att ta livet av varandra tills dom fått tummen upp av myndigheterna. | |
ingson | 2015-11-28 10:48 | |
![]() | Boffertomte Att säga att vi är hjälplösa mot klimatförändringarna är bara dumheter, och då pratar jag inte om bensinpris i Sverige Vi kan betala för att minska fossila bränslen i andra länder,tex bygga solcells eller vindkraftparker | |
Rhotheta | 2015-11-28 10:51 | |
![]() | Tycker ni att vänsterkvinnan nedan resonerar i princip rätt, i princip fel eller tycker ni att det är ett moraliskt dilemma? (Situationen uppges vara sann, men som diskussionsunderlag fungerar den lika bra som fiktiv. Begränsa er till den citerade texten) "På helgerna kan man se dem i Björns trädgård på Södermalm i Stockholm. De syns lång väg med sina orangea västar och mössor med tryck där det står ”Hemlös” och en svensk flagga. Med kramar och leenden tar de hand om dem som lever i utkanten av samhället. I över ett år har de varit ute på gatorna i Stockholm för att ge de hemlösa svenskarna stöd och medmänsklighet. De delar ut mat, varm dryck och kläder till dem som behöver. Men de två tjejerna gör mer än att bara dela ut mat och kläder. För de hemlösa är de en stunds kärlek och trygghet. Deras engagemang bygger på egna erfarenheter. De båda tjejerna vet om att samhället inte längre fungerar när det kommer till att ta hand om de mest utsatta i samhället." "Många vänstergrupper har protesterat mot frivilliginsatsen för de hemlösa. Vi ser en kvinna som står med armarna i kors vid tunnelbaneingången och tittar buttert på när de svenska hemlösa får gratis fika. När vi går fram och pratar med henne beskriver hon sig som typisk vänster och antirasist, och anklagar tjejerna i orangea västar för att styras av en nazistisk agenda. – De spär på rasismen och nazismen i samhället. De väljer ut en specifik grupp de vill hjälpa. Så gjorde nazisterna med. De hjälpte bara sina egna, de ariska. NyT: Man gör samma sak på Centralstationen. Många som är här nekas hjälp på Centralen. Där hjälper de bara flyktingar, säger man. Hemlösa svenska nekas konstant mat eller vatten. – Det är helt annorlunda. De flyr från krig. De här människorna flyr inte från något och de kan alltid sova på ett härbärge. Det finns hur mycket hjälp som helst för hemlösa ”svenskar”. NyT: Om det nu finns hjälp för dem att få, varför har vi då hemlösa? – Många får väl skylla sig själva. De går på droger eller tar inte emot hjälp. Vad vet jag. Sverige är ett välfärdsland och hjälper alla som är utsatta. Det är bara för dem att gå till socialen så får de hjälp. NyT: Du tycker inte att du tar i när du anklagar två kvinnor för att vara nazister, när de hjälper utsatta människor? – Absolut inte. De hjälper ett urval av människor på exakt samma sätt som nazister gjorde. NyT: Vilka människor hjälper du? – De som flyr krig, fattiga romer och så vidare. NyT: Du väljer alltså ut en grupp du vill hjälpa? – Ja! NyT: Så du säger att du egentligen är nazist? Kvinnan blir arg och väldigt hotfull. Hon menar att hon är långt ifrån nazist eller rasist. Hon menar att hon är en antirasist och säger att hon hjälper alla och gör absolut ingen skillnad på människor." | |
boffertomte | 2015-11-28 10:52 | |
![]() | Ja, Nora, pensionärer har rätt till existensminimum. Därför är garantipensionen så utformad att den täcker existensminimum. Efter skatt, för de betalar dessutom fortfarande skatt på pensionen. Procentuellt mer än vad arbetare gör. De får inte ha sparpengar för då får de inget bostadsbidrag. I Danmark är pensionärer skattebefriade. De har dubbelt så hög garantipension som vi. Flyktingar kostar oerhört mycket mer än svenska pensionärer som ju t ex oftast är oerhört low maintenance när det gäller samhällets kostnader för stävjande av våldsbrott begångna av denna grupp. Flyktingars boende enbart slukar hutlösa summor. | |
boffertomte | 2015-11-28 10:57 | |
![]() | Ingson, med vilka pengar ska vi bygga solcellsparker åt andra länder? Vi lånar enorma summor just nu för att klara vår självförvållade flyktingkris. Rhotheta, det är väl klart att bortskämda svenska hemlösa borde åka till någon solig kust och sippa drinkar istället för att drälla omkring på gatorna och fördärva för dem som har bestämt att vita människor per definition alltid uteslutande har sig själv att skylla om de blir nödställda. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-28 11:14 | |
![]() | boffertomte, Man har lite is i magen och inser att enstaka händelser inte alltid är representativa för helheten. Janne, Du vet att man kan googla på polisingripanden i Västernorrland och kolla hur mycket resurser polisen har lagt ner på asylboenderelaterade bråk i Kramfors, va? Om de inte struntar i att notera många av dem så är det förhållandevis långt mellan de utryckningarna. Jag hittade vid en snabb genomkoll 3 olika noteringar på drygt en månad. Det känns inte som om det skulle vara så oerhört resurskrävande, men jag kan ha fel om detta. Rattfylleri och missahandel i nära relation orsakade betydligt fler utryckningar. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-28 11:20 | |
![]() | Det är ett vanligt retoriskt knep som flyktingmotståndarna använder sig av att ställa grupper emot varandra. Det jag säger nu är dock inte att alla i tråden är i närheten av sådana faktiska rasister som hittar på och basunerar exempel på detta, utan att sådana uppgifter sprids i sociala medier och blir till sanningar när det hörts tillräckligt många gånger. Från SD brukar det ju vara som så att flyktingar ställs mot de allra svagaste i samhället, som också på något sätt ska symbolisera folkhemmet och det trygga och fina Sverige. Som reklamfilmen för några år sedan – svartburkaklädda kvinnor mot en kvinnlig pensionär i rullator som 'byggt upp det här landet och betalat skatt hela sitt liv'. Invandringsbroms eller pensionärsbroms. Men i en inte allt för extrem flyktinginvandring är det som påpekats inte i resurser det brister, utan i fördelning. När alliansen talade om utanförskapet och försämrade förutsättningarna för de man ansåg befinna sig i detta var det av ideologiska skäl ett försök att skapa incitament för att de skulle ta sig ur sin förmenta förslapphet. Då kunde man också sänka skatter och ge andra presenter till sin väljarbas. Det finns så många myter och utsagor om asylsystemet att man kan knappt vet var man ska börja i en sådan här diskussion. Det som lyfts fram handlar om lögner från asylsökande, man kan säga vad som helst, Migrationsverket har ingen koll på identitet, det är inte 'riktiga' flyktingar, är otacksamma, utnyttjande av bidrag, att de har det bättre ställt ekonomiskt än andra, att de bär på medeltida värderingar och att de begår brott eller sympatiserar med jihadister osv. Det finns ingen sans. Som totravel skrev så är det bara enskilda händelser som generaliseras utifrån, överdrivs och blir till sanning. Sverige hade 80 tusen asylsökande 2014. Ungefär hälften beviljas. Det är stora grupper människor. Saker händer. (Nej, det är inte att förringa problemen.) | |
boffertomte | 2015-11-28 11:23 | |
![]() | Ok, jag ska med is i magen åse att min närmaste familj får stå tillbaka för barn med helskägg och deras specifika behov. Det är ju nämligen ingen fara på taket, då min familj bara är ett enstaka exempel. Och så extraordinärt att det nästan känns som att jag har vunnit på lotto,, fast tvärtom. Du har lite svårt att sätta dig in i att du själv och din välmående högre tjänstemannatillvaro inte är normen för svenskar i Sverige. Tycks det mig. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-28 11:24 | |
![]() | boffertomte, Statsskulden har gått ner med 50 miljarder sedan årskiften 2014/2015. Statsskulden steg med 215 miljarder mellan 2010 och 2014. Det är lätt att påstå olika saker, men det är alltid bra att kolla sina påståenden innan. Annars kan de bli felaktiga. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-28 11:29 | |
![]() | boffertomte, Gör du det. Du kommer inte att få se den utvecklingen så det blir en lång väntan. Ditt låga förtroende för hur Sverige sköts och kommer att skötas i framtiden gör att du inte ser klart. Jag är inte tjänsteman. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-28 11:32 | |
![]() | Glömde att nämna att vår statsskulds andel av BNP har minskat från drygt 70% i mitten av 1990-talet till 36% 2014. Detta trots den sk massinvandringen som har skett under denna tid. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-28 11:51 | |
![]() | Det finns också en antydan i varje negativ utsaga om att det är av så allvarlig karaktär att vanliga successiva justeringar för att göra mottagandet bättre inte räcker. | |
janne121212 | 2015-11-28 12:02 | |
![]() | Situationen är av en så allvarlig karaktär att t o m flera miljöpartister insett detta. Att det finns en relativt stor grupp här på betapet som vägrar att inse det som är uppenbart för det flesta i detta land boende, är inte förvånande. Jag blir dock lite oroad när jag ser hur ni relativiserar dom problem många av oss upplever, men det är väl lätt att göra när man så att säga har sitt på det torra, och till varje pris väljer att företräda sin politiska åsikt framför det sunda förnuftet. Apropå myter liminal, så är i alla fall jag glad för att en av dom värsta verkar ha avlivats fullt ut, nämligen att all invandring, oavsett storlek, är en ekonomisk vinning för landet. | |
Rhotheta | 2015-11-28 12:03 | |
![]() | totravel Försök att identifiera migrationsöverenskommelse n 2011. Där syns dock inte utförsäljning av statliga bolag eller minskning av försvar från 3 till 1 procent av BNP. Eller en hel massa andra åtgärder. Som att låta bli att underhålla det mesta i landet. Hur stor är underhållsskulden? Eller att stjäla från universiteten genom "utdelning" från akademiska hus osv osv osv. Man kan också låta bli att ljuga med siffror. Många faktorer påverkar statsskulden. Somliga spär på den andra minskar den. | |
Rhotheta | 2015-11-28 12:03 | |
![]() | Ah. Länk. www.statsskuld.com/ | |
ingson | 2015-11-28 12:04 | |
![]() | Boffertomte Det är inte väl använda pengar Jag bekostar hellre en solcellspark i Indieb,Kina,Afrika än mycket annat av offentliga utgifter däribland flyktingmottagande | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-11-28 12:14 | |
![]() | När dom kommit från asylboendet var det siffror jag menade.assylboende är tillfälligt.Jag menar efter det.Jag förstår att människor som bott i Sverige i generationer och får en sjukdom och har en inkomst på 6500/m år ut och år in är föbannade på att flyktingar får 8000 i månaden efter flyktingboendet eller att socialbidragstagare känner sig trampade på pga detta Det är inget konstigt. Människor som är sjuka och ofta har höga medicinkostnafer orkar inte ...Deras kamp är inte bara att vara sjuk Dom ska dessutom inte ha en enda guldkant Dom blir behandlade som svin och inte ens det .sjuka människor borde få en ork att organisera sig mot att få det bättre. Hur mår boffertomtes syster av att behöva ta emot allmosor från brodern ....knappast hennes fel att hon är sjuk.Jag har inget emot någon och vi ska hjälpa andra som kommer självklar.Men vi ska se till att våra egna har det bra först att sjukpensionärer och kvinnor dom varit hemmafruar ska överleva först höj deras inkomst till 10000/ månaden Sen kan vi ta emot flyktingar | |
Rhotheta | 2015-11-28 12:27 | |
![]() | totravel. Bör förtydliga att jag gissar att någon "ljugit" för dig och att du förmedlar budskapet i god tro. | |