Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 90 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| NoWayJose - Ej medlem längre | 2012-06-07 18:10 | |
![]() | Väldigt fint skrivet av Dalai Lama, som väntat. Orkade inte läsa hela texten just nu, men ska göra det när jag orkar. Tack för länken! Och jag instämmer, jag gillar också mycket i buddhismen. | |
| keforia | 2012-06-07 18:11 | |
![]() | Är ganksa lángt att läsa men tänk om vi alla klarade av att leva sá.......that just might be it! dá hade vi kanske fred....dá kunde alla vara lyckliga, sjuk eller frisk, rik eller fattig, tjock eller smal o.s.v.....är en trevlig tanke tycker jag. :) | |
| NoWayJose - Ej medlem längre | 2012-06-07 18:11 | |
![]() | Ja, verkligen :) | |
| le-lou | 2012-06-07 18:17 | |
![]() | No way jose - hehe, om du gillar buddhism så mkt så borde du kanske ta till dig budskapet att odla medkänsla - och det innebär att nå den djupare inre och känslomässiga förståelsen av att allting är ALLTID en del av något annat... Gör du det i den här tråden tycker du? Du ger Måns diagnosen Aspergers som nån annan hobbypsykolog, det rimmar väldigt illa med ditt positiva buddhisttänk. | |
| corlini | 2012-06-07 18:19 | |
![]() | ni motsatte er att vi kan påverka vår fysik och biologi med vår egen tanke, ni fick en enkel fråga men vill inte besvara den??!! så hur är det nu igen egentligen, jag tar det igen: -om du går omkring i åratal och tycker synd om dig själv, intalar dig själv att du är svag och värdelös. hur mår du då sen? har du energi? eller har du rubbat din inre fysik och sänkt din energinivå, påverkat utsöndringen av endorfiner, hormoner osv? om du tänker positivt och agerar, vinner du energi då? ditt tänkande ledde till ditt agerande och ditt agerande gav din fysik signaler att producera eller inte producera. ok? är du med så långt? på vilket sätt var det inte du som gjorde detta via din egen tanke? så är det via den egna tanken personen styrt detta eller inte? kom inte och säg att tanken och tankesättet inte är inblandat. | |
| keforia | 2012-06-07 18:22 | |
![]() | där kan man ju bara hálla med. "It's all in the mind" Det är där allt börjar! :) | |
| limpan__2 | 2012-06-07 18:25 | |
![]() | Vilka har förnekat att det mentala är viktigt för såväl prestation som välmående? Det vi försöker säga är att LOA, som tråden handlar om, är något helt annat. Enligt den smörjan kan du med tankens kraft ota dig från cancer, få de materiella ting du tänker på etc. Det är en rent bizarr filosofi som är så mycket mer än det du nu pratar om. Om du inte tror man med tankens kraft kan bota cancer eller att förutsättningarna i livet spelar in har även du förkastat LOA. | |
| keforia | 2012-06-07 18:36 | |
![]() | Jag förstár att det är svárt att tro pá och helt säkert ännu svárare om man själv har haft cancer eller nágon närastáende har haft denna hemska sjukdom. Men det finns väl egentligen inga gränser för hur mycket vi kan uppná med vára tankar. men heller inte med bara tankar alone. det räcker säkert inte att bara tänka sig frisk, man máste förmodligen ocksá ändra pá massa saker i sin livsstil. Jag kan inte säga att det är möjligt för jag har aldrig varit i den situationen och känner inte heller nágon som klarat just att bota cancer sá. Men jag kan inte heller säga att det är omöjligt. Allt jag vet är att tankens kraft kan uppná stora mäktiga saker. | |
| limpan__2 | 2012-06-07 18:43 | |
![]() | Men om det vore möjligt går det ju även att bevisa, så varför inte göra detta? Folk lider av dagens tuffa behandlingar och ni tror och förespråkar en smärtfri metod som inte tåls att visas upp och än mindre utvärderas. Låter rått och egoistiskt av er. Om tankens kraft räckte, tror ni att de som kämpat i år mot sjukdomar inte även försökt vara positiva och tänka på hur livet ska bli när skiten är över? Vilka andra magiska tankar är det man ska ha för att bli frisk? | |
| dyxeldoff | 2012-06-07 18:46 | |
![]() | jag har bara läst en bårkdel. Det värkar som vissa människor kan få fram det sämsta ur något och vissa kan få fram det alldra värsta. visst är LOA bra om man nu tror på det i den form att man kan skapa sitt liv, men å andra sidan som det sans i början av tråden så är det kasnke dummt att ta bort sociala nätverk för att man själv valt sin situation. det går att tackla på många sätt. Antingen så kan man ju se de så att dom visst bör hjälpas iom att det kanske är så att dom inte har förståt kraften bakom LOA och därför behöver hjälp ändå. Den andra aspecten är den som jag förespråkar att vi kanske ska börja jobba lite mer med våran moral där man faktiskt vill hjälpa varandra där man är villig att lägga några procent av sin lön för att hjälpa dom som har det svårt. idag uppfostras barn av TV och den lär en att köpa skräp och vara ytlig föräldrar har knappt tid att prata tre minuer om dagen med sina barn. när våran moral har mognat anser jag att vi inte behöver något socialt nätverk öht, men vi måste ta av stödhjulen innan vi vet om vi värkligen kan lära oss att cykla. två gånger den här veckan har jag fått ett enormt rus igenom kroppen då jag sett läst eller hört om någon rik människa som givit massor till fattiga och i det andra fallet en agresiv dominant självupptagen ytlig människa mjukna och gå åt andra hållet, detta rus var så enormt och det kan inget socialt nätverk ge mig där människan fråntagits möjligheten att välja att hjälpa någon annan utan att det ska vara ett tvång, och att gubbar och tanter ska titta på papper och siffror och bedömma vem som ska få hjälp, i stället för att medmänniskan som ser deras situation i värkliga livet ska få ge av egen kärlek, denna glädje som blir dubbel då även givaren får massor eller den som ser handlingen och detta ekar igenom alla människor en glad och lycklig smittar av sig. Det är svårt att föreställa sig någon tänka längre än vad man själv har tänkt och därför tror jag att dom flästa som inte tycker att ett system ska vara byggd av moral utan av tvång som tvivlar på att människan kan uppnå en sådan balans att man ger den som behöver inte själv är en sådan människa som kan ge så mycket änn. men åter till LOA som sagt vissa ser det som en bra grej andra som en dålig. Lustigt nog så är det i sig ett bevis på LOA enligt min mening, då den som tror att det för ont med sig gör så att det för ont med sig och den som tror att det är en bra grej gör det till en bra grej. Läste faktiskt idag om en man på 1600 talet som försökte göra guld av urin och han gav sig inte efter 40 hinkar med bearbetat urin på olika sätt hittade han grundämnet fosfor som på dne tiden blev mer värt änn guld, LOA imo bara man är öppen föra alla vägar och inte stänger in sig så funkar det se på en sådan grej som radioaktiv strålning den kan både ge cancer eller bota den beroende på vad man vill att den ska göra. hur många dåliga grejer kan vi vända till bra hur många nederlag kanske egentligen är segrar? | |
| dyxeldoff | 2012-06-07 18:49 | |
![]() | Limpan grunden i LOA är ju att man ska veta att det blir som man vill om du inte gör det så går det ju knappast | |
| NoWayJose - Ej medlem längre | 2012-06-07 18:55 | |
![]() | Man kan inte bara tänka sig frisk. Man måste också agera i enlighet med sina tankar, även i negativ mening. Om man propagerar för ond bråd död, kommer man att agera därefter och för eller senare drabbas själv. Det ser vi på religiösa fanatiker och tyranner. Inte ens dem som i sitter på på näringskedjan kommer undan. Nyss var det Khadaffi. Snart blir det Al-Assad. | |
| keforia | 2012-06-07 18:56 | |
![]() | Limpan_2. jag föresprákar det inte. säger bara att jag inte kan säga att det är omöjligt. jag máste heller inte ha bevis för allting. jag är ledsen om jag láter rá och egoistiskt. det var inte min mening. enligt boken resan av brandon bays som jag sa tidigare är det möjligt. är motsatsen bevisad? det vet jag inte. har inte kollat upp det faktiskt. vet du? | |
| NoWayJose - Ej medlem längre | 2012-06-07 18:57 | |
![]() | Dyxeldoff Ja, man får det man ber om, i positiv såväl som negativ mening. | |
| MrAtomic | 2012-06-07 18:58 | |
![]() | I buddism är medkänsla centralt. Jag har några av dalai lamas böcker och jag tycker de är riktigt bra. Mindfullness har ju starka kopplingar till buddism. Men det är inte alls det budskap som LOA förmedlar, jag förstår inte riktigt kopplingen, kanske möjligtvis på ett ytligt plan om man bortser från andemening och praktiskt utövande. Ta det här delen av länken i ditt inlägg keforia. As long as we live in this world we are bound to encounter problems. If, at such times, we lose hope and become discouraged, we diminish our ability to face difficulties. If, on the other hand, we remember that it is not just ourselves but every one who has to undergo suffering, this more realistic perspective will increase our determination and capacity to overcome troubles. Indeed, with this attitude, each new obstacle can be seen as yet another valuable opportunity to improve our mind! Thus we can strive gradually to become more compassionate, that is we can develop both genuine sympathy for others' suffering and the will to help remove their pain. As a result, our own serenity and inner strength will increase." Det här handlar ju om empati, sympati och ett ödmjukt förhållningssätt till kropp och själ. Det har inget att göra med att ignorera människor som lider för att de kan skicka ut negativ energi för att det kan påverka sköra new-agare kontakt med Law of attraction. Eller för den delen att du ansvarar för dina egna olyckor/sjukdomar osv med negativa tankar, Dalai säger ju istället att olyckor händer oss alla. | |
| limpan__2 | 2012-06-07 19:00 | |
![]() | Så du menar att du tror på något som en person skriver om i en bok som ges ut i vinstsyfte? Skulle det stämma skulle det vara uppslaget i varje stor vetenskapstidning och vi skulle se en enorm ökning av forskningen inom området. Nu är det bara kvacksalveri och precis så förkastligt som allt annat som utnyttjar sjuka personers sista hopp! | |
| keforia | 2012-06-07 19:06 | |
![]() | Jag skulle kanske skrivit att det har "lite med LOA att göra. How to achieve happiness For a start, it is possible to divide every kind of happiness and suffering into two main categories: mental and physical. Of the two, it is the mind that exerts the greatest influence on most of us. Unless we are either gravely ill or deprived of basic necessities, our physical condition plays a secondary role in life. If the body is content, we virtually ignore it. The mind, however, registers every event, no matter how small. Hence we should devote our most serious efforts to bringing about mental peace. visste inte att LOA säger att man ska ignorera människor som lider för att de kan skicka ut negativ energi för att det kan påverka sköra new-agare kontakt med Law of attraction. jag tycker inte att man ska ignorera nágon. Tycker inte heller att man ska bli för extrem med nágot. lagom e alltid bäst eller? :) men tycker du själv att LOA är helt fel? | |
| dyxeldoff | 2012-06-07 19:11 | |
![]() | bra poäng limpan får man pengar för det bör det tas med en nypa salt, Dalai lama var väll hindu va? eller har jag fel | |
| dyxeldoff | 2012-06-07 19:13 | |
![]() | å andra sidan varför skulle det forskas om något man inte kan sälja limpan =P | |
| keforia | 2012-06-07 19:14 | |
![]() | Naja....det finns ju massa böcker om hur människor läker sig pá olika sätt frán olika sjukdomar, báde fysiskt o psysiskt. är ingen utav dom sanna dá? som jag sa jag kan inte säga att det är omöjligt. det är ju inte heller bevisat att det är det. är säkert inte sá lätt heller. :) vi tror alla pá det vi vill och det tycker jag är ok. jag är öppen för mycket och tror därför inte att det är omöjligt. vill heller inte övertala dig att tro pá det. hur som helst funkar det ändá inte om man inte har tron pá det spirituella. :) oj massa ordet "tro" med här! :) | |