Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 14:33 | |
![]() | Jag påstod ingenting mer än att låneutvecklingen inte överensstämde med Boffertomtes påstående. Om du vill göra det till en nationalekonomisk eller samhällsekonomisk fråga som löper över 25 år i efterhand så är det upp till dig. Du är säkerligen tusen gånger bättre på matematik än mig. Det frigör dig inte från ansvar för att försöka dig på mytbildningar med tveksamma länkar kopplade till tydliga förenklingar av kausaliteter. Erkänn din egna misstag istället för att förvrida andras inlägg. | |
Rhotheta | 2015-11-29 14:40 | |
![]() | (Till och med korrigering av andraderivata om man skall vara petig.) Ett migrationsbeslut innebär en uppgradering av en exponentialfaktor. Här ser du effekten av att gå från 0,01 till 0,02 av en exponentialfaktor. s7.postimg.org/ox2ta...7/ graf.png | |
Rhotheta | 2015-11-29 14:54 | |
![]() | "Jag påstod ingenting mer än att låneutvecklingen inte överensstämde med Boffertomtes påstående" Det var ju då ett nationalekonomiskt uttalande från dig som jag sågade eftersom du bara interpolerade mellan två punkter med jättestora fluktuationer och mängder av andra parametrar däremellan, vilket gör jämförelsen meningslös. Notera också att jag kunde ha valt en drygare approach som svar på att du kallar mig ohederlig, men väljer att i stället påminna. Att tillskriva någon dåliga egenskaper är sällan konstruktivt. | |
Rhotheta | 2015-11-29 14:56 | |
![]() | (Intellektuell ohederlighet ser jag som en dålig egenskap om det var oklart) | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-29 15:03 | |
![]() | Vad fan pratar ni om ens? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 15:05 | |
![]() | Rhotheta, Återigen, mitt svar till Boffertomte avsåg hans påstående att det just nu lånas oerhörda summor för att betala för asylmottagningen. Är det så eller är det inte så? Hur var det nu då med dina egna missgrepp angående långtgående slutsatser och mytbildning angående upplåningen från och med 2011. Går det att erkänna ohederligheten i den approachen? Jag har inte kallat dig ohederlig. Jag har påstått att ditt sätt att relatera ett diagram till en viss kausalitet är ohederligt. Du förefaller ha en matematisk utbildning och därmed är dina kunskaper i det området säkerligen bra. Jag märker dock att du har stora svårigheter med läsförståelse och att du saknar förmågan att förstå utifrån det det står i en text utan att dra egna slutsatser och felaktigt läsa mellan raderna i nämnda text. Det kan jag göra i sömnen och jag har ännu aldrig haft ett fel i varken den svenska eller engelska läsförståelsen på högskoleprovet och det beror inte på att jag inte har skrivit provet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 15:10 | |
![]() | liminal, Inte första gången det här händer. Rhotheta och jag har hamnat i sån här skit innan. | |
Rhotheta | 2015-11-29 15:24 | |
![]() | Jag har inte uttalat mig om Boffertomte. (Vi lånar just nu de miljarder som krävs från vecka till vecka. Om det är mycket eller lite kan diskuteras.) Jag uttalade mig om det här: "Glömde att nämna att vår statsskulds andel av BNP har minskat från drygt 70% i mitten av 1990-talet till 36% 2014. Detta trots den sk massinvandringen som har skett under denna tid." Min graf innehåller både: "Statsskulden steg med 215 miljarder mellan 2010 och 2014." Och "Statsskulden har gått ner med 50 miljarder sedan årskiften 2014/2015." (Dina citat), men sätter dem i ett sammanhang 2005-2015 Punkt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 15:32 | |
![]() | Rhotheta, Du förstår fortfarande inte avsikten med mitt inlägg och det går tydligen inte att få dig att förstå. Det går inte heller att få dig att förstå det som även gnagel la märke till. Jag vill ha en källa på meningen inom parentesen. Den om det nuvarande låntagandet. Den källan bör inte bygga på en prognos. Punkt. | |
Rhotheta | 2015-11-29 15:41 | |
![]() | www.dn.se/nyheter/sv...in gkrisen/ "Vi jobbar i huvudsak med att försöka sänka kostnaderna och att låna ytterligare resurser." www.aftonbladet.se/n...17 24988.ab Totravel. Jag föreslår att du frågar Gnagel om din jämförelse med 1995 har den minsta avlägsna koppling till diskussionen om huruvida asylinvaldring orsakar statsskuld. Jag underkastar mig hans tolkning. Nu får det vara bra. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 15:49 | |
![]() | cornucopia.cornubot....v- for.html Utan att förutsätta ceteris paribus. Det kan man nämligen inte göra i svepande utsagor. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 15:55 | |
![]() | Artikeln bygger på de prognoser jag tidigare har gett dig länk till. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 16:03 | |
![]() | Jag har för övrigt aldrig diskuterat huruvida asylinvandring orsakar statsskuld. Jag har bara ifrågasatt om det just nu lånas "oerhört massa pengar" som Boffertomte sa. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 16:07 | |
![]() | "Ingson, med vilka pengar ska vi bygga solcellsparker åt andra länder? Vi lånar enorma summor just nu för att klara vår självförvållade flyktingkris." Citat från boffertomte och anledningen till mitt inlägg som du kritiserade. | |
Rhotheta | 2015-11-29 16:08 | |
![]() | Från din länk. "Hade vi inte haft asylkrisen hade dock lånebehovet minskat och den statliga ekonomin hade rent av visat överskott, som kunde sparats undan inför den kommande lågkonjunkturen från 2017 och framåt, alternativt kunde använts till reformer inom välfärd eller statens centrala funktioner som rättsväsende och försvar. Noteras bör att Riksgälden bara tittar på statens lånebehov och ignorerar kommunernas ekonomi och bortser helt ifrån huruvida samhällsinstitutionerna kan hantera asylkrisen, t ex rekrytering av personal, utbyggnad av infrastruktur och huruvida myndigheterna klarar av ordinarie skattefinansierad verksamhet. Som det är nu tar ju t ex polisen sina kostnader inom ram, och drar ner på t ex brottsbekämpning." Jag förstår inte vad som är oklart i det budskapet. | |
janne121212 | 2015-11-29 16:12 | |
![]() | Om jag är i en akut kris kan jag "låna" pengar från släktingar och vänner, behöver inte nödvändigtvis gå till banken. Precis som staten nu "lånar" pengar genom att lägga beslag på vinsten i statliga bolag, utarma biståndet, välja att skjuta investeringar på framtiden (en osäker sådan då vi förmodligen kommer att ha ännu sämre statsfinanser). Även mina privata skulder måste betalas tillbaka, precis som statens, även om man kan vinna tid genom att skjuta dom framför sig och hävda att man inte tagit några lån. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 16:16 | |
![]() | Rhotheta, Precis, det är jag helt på det klara med. Jag har läst länken och även korrelerat den med de rapporter som kommer från Riksgälden om lånebehovet. Du fattar fortfarande inte. Sedan kan du ligga och derivera i sömnen hur mycket du vill. Du skjuter vid sidan av målet. Tydligen bär just nu den svenska ekonomin kostnaderna, men det var inte det diskussionen rörde ifrån början. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-29 16:36 | |
![]() | Jag tycker ni båda var rätt goda kålsupare i just grenen "framhävning av de siffror jag gillar i långa dataserier med svagt eller oklart bevisvärde för den tes jag driver". :) Vi andas och släpper detta nu va? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 16:36 | |
![]() | Janne, Anledningen till att svensk ekonomi just nu bär de ökande kostnaderna pga asylmottagningen är främst ökande skatteintäkter. Vinsten från statliga bolag tillförs statsbudgeten och läggs alltså alltid beslag på. Om de sedan är öronmärkta för att betala för asylinvandringen är jag extremt skeptisk till. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-29 16:37 | |
![]() | gnagel, Jag är klar.... :-) | |