Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2014-06-24 20:08 | |
![]() | Gnagel. Beklagar om jag underskattade dig. Om det inte framgick håller jag helt med dig. | |
Rhotheta | 2014-06-24 20:27 | |
![]() | Arbetslinjen. Där gick du över huvudet på mig. Om det inte har framgått tidigare ser jag inte tiggeri som en stor utgiftspost för landet. Jag ser dock gärna att människor blir medvetna om att deras gärningar påverkar mycket mer än den enskilde tiggaren. Kanske för att jag vill promota ett sådant tänkande över lag. Jag har inte glasklara motiv, men kognitiv dissonans skaver alltid i mig. | |
ingson | 2014-06-24 20:35 | |
![]() | Tydligen tjänar man 13 kr i timmen i fängelse, vet inte vad en tiggare drar in i timmen. Men det är säkert betydligt dyrare att ha folk i fängelse än att mångfaldsstrategen ordnar tak över huvudet och hemresor med jämna mellanrum. www.kriminalvarden.s...Ko stnader/ | |
Rhotheta | 2014-06-24 20:57 | |
![]() | Just sådant tycker jag underlättar diskussion och även eget tänkande. Tack, ingson! Tvivlar på att någon säger emot dig :-) | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 21:23 | |
![]() | I Barcelona har de utomhus-häkten där tiggare och andra lösdrivare får stå resten av dagen om de ertappas. Det bestod i princip av 30 kvadratmeter stort område avspärrat av kravallstängsel. Vet inte hur effektivt det är men jag såg väldigt få tiggare för att vara en så stor stad. När jag tänker på det slår det mig att detta nog är ett vanligt sätt att skipa rättvisa i länder med mer moralistiska lagar och där de brottsliga i princip inte kan betala några böter. Det finns en rätt bra film om en iransk, kvinnlig fotbollsfan som går på fotbollsmatch utklädd till man (i iran får/fick inte kvinnor gå på fotbollsmatcher), som upptäcks och sedan får stå i ett liknande utomhushäkte resten av dagen. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 21:24 | |
![]() | Ett sånt här häkte menar jag (länk till filmposter): en.wikipedia.org/wik...po ster.jpg | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 21:28 | |
![]() | Här är en länk till ett annat "detention centre" för immigranter i Barcelona (plus kritisk artikel): www.x-pressed.org/?x...r- migrants | |
Minta | 2014-06-24 21:31 | |
![]() | Finns då följande alternativ?: Kriminalisering och utomhushäkte Förvisning till hemlandet Ta tillbaka schengenavtalet Om man ska vända sig utanför landet: påtryckningar på Rumäniens regering Upplysa dumma och naiva och godtrogna svenskar om att absolut inte ge fem kronor till en tiggare. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 21:36 | |
![]() | Kriminalisering och utvisning låter väl enklast. Kostnaden för detta blir rimligtvis lägre när de lär sig att det är kört. Jag tycker iofs vi ska luckra upp arbetsrätten enligt samma grundläggande principer som locomondo anför (dvs. inte lägga oss i vilka yrkesavtal romer ingår på frivillig basis med svenska arbetsgivare). Det är för elakt att förbjuda tiggeriet samtidigt som man förbjuder alla andra sorters försörjningsmöjligheter i Sverige. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-24 21:38 | |
![]() | Fast så var det den där genetiska obenägenheten att arbeta som romer har, denna insikt som delas av både brunhögern som kulturvänstern. Glömde den. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-24 22:02 | |
![]() | Norge ska kriminalisera tiggeri, det kanske någon har nämnt redan ? | |
ingson | 2014-06-24 22:09 | |
![]() | Blir det utomhushäkte i Norge eller hur ser straffskalan ut? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-24 22:17 | |
![]() | Utomhushäkte plus lusekofta. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2014-06-24 22:17 | |
![]() | Skampåle? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-24 22:36 | |
![]() | www.dn.se/sthlm/akla...sk ohandel/ | |
Rhotheta | 2014-06-24 22:53 | |
![]() | Bra sammanställning av motarbetaralternativ, Minta! roja. Detta inlägg är orättvis och låg satir, men du lockar :-) Ja. Och vad kallas de där bruna personerna från Afrika? Man borde kunna få hit dem med hjälp av någon sorts båt och låta dem jobba på fälten. Frivilliga avtal kan man köpa billigt från någon sådan där skum traffickingperson. Ifall det skulle bli inspektion. Ingen skvallrar när syrran ligger bunden i källaren. Om ändå facket kunde inse att det skapar arbetstillfällen och att alla vinner på det. De är så misstänksamma. Bolsjeviker! Eeexcellent! Sedan håller jag helt med om din genetiska analys. Precis som de här människorna knappast har en genetisk affinitet för Marilyn Manson www.google.se/search...p; imgdii=_ 1000 år utan ett påhugg. Det kan så klart vara otur. | |
Rhotheta | 2014-06-24 23:02 | |
![]() | "hon hade hört att svensk socialtjänst kunde betala bussresan hem och att man kunde äta gratis frukost på "socialcenter" och lunch i kyrkan för endast femton kronor. De förutsättningarna var en av anledningarna till att hon och en grupp romer från byn reste till Sverige för att försöka få ihop pengar. – Hon ville passa på att tjäna pengar när förutsättningarna lät bra, säger Christina Voigt." Det är Sjöstans vilda teorier in action. Även kallat sunt förnuft. Åklagaren ser väldigt nyktert på situationen och lämnar inga enkla lösningar. | |
Måns_E | 2014-06-24 23:36 | |
![]() | Sjöstans teorier är ju också att ingen av dessa romska tiggare egentligen vill arbeta. För övrigt så tycker även jag att åklagaren ser nyktert på situationen. Alltså att det inte handlar människohandel och att det i själva verket rör sig om EU-problem och desperata människor. | |
Rhotheta | 2014-06-24 23:43 | |
![]() | En viktig aspekt med tiggar-"problemet" är att det är reversibelt. Om Sjöstans värsta farhågor skulle slå in, kommer det den dagen inte att vara för sent att vidta eventuella åtgärder. Det gör att man kan ha lite is i magen om man nu inte redan i dag tycker att situationen är ohållbar. I det fallet förordar man så klart en åtgärd nu. Jag gick in i diskussionen utan en klar uppfattning. Trots att jag av andra skäl skulle vilja omförhandla Schengen är dock min uppfattning nu att vi gott kan se tiden an och se vartåt det barkar. Att kriminalisera tiggeri tycker jag verkar både drastiskt och opraktiskt. Alltså blir det väl till slut lösningen :-) | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-25 08:26 | |
![]() | Från sylvias länk: '' Man lämnar in pengarna till en arrangör som samlar ihop förtjänsterna och bestämmer hur mycket gruppen ska använda till mat och dagliga utgifter. I slutet av månaden får alla tillbaka en del av pengarna som lön, säger Christina Voigt.'' Detta är definitivt något som faller under näringsverksamhet och beskattningsbar inkomst även om det inte är regelrätt trafficking. | |