Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-11-29 19:31 | |
![]() | Chansen att överleva är högre än någonsin förutsatt att man får adekvat vård i tid. Det är det de sjuka riskerar att inte få, slår man nu larm om. Om detta skrev Bodil Malmsten. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-29 19:33 | |
![]() | Allt beror på vilket tidsperspektiv man ser det ur naturligtvis. | |
limpan__2 | 2015-11-29 20:46 | |
![]() | Karolinska lider väl svårt av att landstinget slösat många miljarder på ett värdelöst kontrakt för bygget av Nya Karolinska? Men Skanska är ju desto nöjdare. Sen har ju Stockholm möjligheten att höja skatten till närmare snittet av landet om man saknar pengar (och ja, jag vet att landstinget har en hög skatt men totalt att skatten låg). Det finns ganska gott om saker man kan ställa mot varandra men som alltid hamnar diskussionen i att de arma tar resurser från de svaga. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-11-29 21:56 | |
![]() | "Efter sommaren har antalet flyktingar som söker sig till Sverige ökat kraftigt och bara de senaste två månaderna har 80 000 personer sökt asyl i Sverige. Av dem är det så många barn och unga så att det motsvarar över 100 nya skolklasser varje vecka. Myndigheter och kommuner har nu svårt att klara av ansträngningen. Kommuner Lex Sarah-anmäler sig själva för att de inte längre kan sköta sitt mottagande på ett säkert sätt. Myndigheten för samhällskydd och beredskap slår larm om att viktiga samhällsfunktioner inte klarar av ansträngningen. Sverige kan inte längre garantera tak över huvudet för de som söker sig till vårt land och den senaste veckan har människor tvingats sova utomhus." Saxat från Regeringskansliets hemsida. Varför kunde man som ansvarande politiker inte se tidigare att situationen var ohållbar? När man inte kunde förutse konsekvenserna i denna avgränsade situation - hur kan jag då lita på att man har koll på de långsiktiga konsekvenserna av förda politik? Ni som tycker att flyktingmottagandet har skötts bra och ansvarsfullt - vad tycker ni om att regeringen nu har svängt? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-11-30 00:48 | |
![]() | Kanske inte är så många som tycker att det har skötts bra? ;) | |
AndersF4 | 2015-11-30 02:09 | |
![]() | Jag ser tre frågor. 1) Jag antar att de inte ansåg att situationen var ohållbar förrän de sade det. Det är ju dumt att säga att något är ohållbart innan det är det. Sedan kan vi ju ha olika åsikter om när det är ohållbart respektive inte. 2) Vet någon det? Hur saker utvecklas långsiktigt avgörs vart efter. Lite beroende på om vi förfasar oss, visar på människors olika värde, och förvägrar de nyanlända en rimlig chans, respektive tvärt om, kommer konsekvenserna att bli litet olika. 3) Jag hoppas verkligen det var nödvändigt, och inte ett beslut taget beroende på att man känt av någon rörelse i opinionen. Jag hoppas vi kan återgå till ett mindre restriktivt förhållningssätt snart. Vart står du? När tyckte du det blev ohållbart? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 06:25 | |
![]() | Är det för att man vill hävda att man som flyktingmotståndare är de enda som ser problemen som man tror att alla andra tycker allt är/var frid och fröjd i asylmottagandet? Låt mig upplysa er om att jag ser också stora problem med den svenska skolan, men jag tycker fortsatt att vi ska utbilda våra barn. | |
AndersF4 | 2015-11-30 09:02 | |
![]() | Strålande parallell liminal. | |
Rhotheta | 2015-11-30 10:02 | |
![]() | Både Anders och liminal. Bara för att se hur djupt ni båda genier har tänkt igenom den strålande parallellen... Beskriv utförligt vad som händer om A. Sverige slutar att utbilda sina barn. B. Sverige slutar att ta emot flyktingar. | |
Gonno | 2015-11-30 10:18 | |
![]() | Det har varit kris i skola, sjukvården, äldreomsorg, etc sedan åtminstone 70-talet, (den tid som jag kan överblicka). Skulle man haft rätt så vore det förskräckligt idag Nu går det inte åt helvete utan det blir sakta men säkert bättre!! | |
AndersF4 | 2015-11-30 10:24 | |
![]() | Rhotheta. Vi kan ju naturligtvis inte mäta oss med dig. Du har ju frikostligt delat med dig av ditt förnämliga cv här så man tror att det i huvudsak är det du använder detta forum till. Vi har LinkedIn till det. Men i vanlig ordning missar du poängen, fullt medvetet, och försöker vrida diskussionen i en riktning där du räknat ut att du kan få ett överläge. Vad vi tycker är att vi det finns förbättringspotential inom båda områdena, men att vi inte skall sluta med något av dem. Alla som följt denna tråd vet att du tycker att vi skulle ha stängt gränsen för länge sedan. Du blir litet larvig med ditt "Beskriv utförligt..." Jag tror du skulle må bra av att sluta förutsätta att alla andra är idioter trots att vi inte med jämna mellanrum framhåller oss själva för en hög bildningsnivå och anstränger oss hårt för att visa att vi behärskar svåra ord från olika vetenskapliga fackområden. | |
Gonno | 2015-11-30 10:26 | |
![]() | Det borde ju vem som helst fatta i slutet av juni att det skulle komma 80 tusen på två månader. Det hade inte blivit en flyktingkris om man inte inom EU stängt gränserna en efter en. Vi får gå till andra världskriget för att finna en liknade flyktingström. Tycker vi ska var stolta över att det fungerat så pass bra och att vi till skillnad från många andra länder försöker ta ett ansvar för våra medmänniskor. | |
Rhotheta | 2015-11-30 10:50 | |
![]() | Då beskriver jag utförligt Skola är absolut nödvändigt, hur mycket problem som än finns. Asylinvandring är absolut inte nödvändigt. Det är inte en parallell. Och Åsa Romson stod inte och grät för att "blidka någon opinion". Hon grät för att hon var vid vägs ände. Jag tycker att det är helt fascinerande att du kan tveka på den punkten. Det framgick i alla mainstreammedier. Har du någon förklaring till varför du helt saknar krisinsikt? Vilka medier följer du? Vem pratar du med? Var bor du? Typ av jobb? Någon ledtråd? | |
Rhotheta | 2015-11-30 10:50 | |
![]() | (Till Anders) | |
AndersF4 | 2015-11-30 11:09 | |
![]() | Det kallar jag inte utförligt. Redovisa ett scenario där alla länder agerar som du tycker Sverige skall göra, isolationistiskt. Jag tror inte jag påstått att jag tror att Romson grät av den anledningen. Min tro är att hon var förtvivlad för att vi inte kunde göra mer för de som är i nöd. Beslutet i sig må vara för att de ansåg sig stå vid vägs ände, gråten vet jag inte om hon redovisat separat, men jag kan ha missat det. Nu blev du, tycker jag, ännu larvigare. Du känns pressad. Klickar man på mitt nick så kommer fullständigt namn och bostadsort upp. Är du intresserad av mig som person så har jag ett mycket lättgooglat namn, den enda som heter så. Mycket nöje. Vilka medier jag följer, eller vilka jag pratar med kanske inte går att googla sig fram till. Å andra sidan kanske det inte är så intressant. Som jag ser det så skiljer vi oss i värderingar du och jag, och tolkar det vi läser på olika sätt. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-30 11:32 | |
![]() | Rhotheta: Frågan är (just i parallellen) inte om skolan eller asylinvandring är viktigast. Illustrationen gällde om man *måste* anse att Sverige ska stoppa asylinvandring för att du eller andra leder i bevis att integrationen fungerar dåligt, eller att kostnaderna är höga. Svaret är naturligtvis att det *måste* man inte. Det är en fråga om prioriteringar och värderingar. Som såklart kan ändra sig med bättre faktaunderlag. Det är inte raketforskning att med minsta välvilja förstå att det var det som menades med skolparallelen. Och även om det hade varit det så borde du varit kvalificerad ;) | |
Rhotheta | 2015-11-30 11:41 | |
![]() | Vet du vad, Anders. De som har möjlighet att ta till sig mitt resonemang har gjort det nu. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 11:41 | |
![]() | Precis, gnagel. | |
Rhotheta | 2015-11-30 11:50 | |
![]() | OK, jag kanske hade fel. Alla förstod inte. Om inte Sverige tar hand om flyktingarna, så gör någon annan det. Vi behöver inte göra det. Inget händer med världens flyktingsituation om vi slutar. Därför kan vi helt riskfritt sluta och bör göra så. Vi är desperat beroende av skolan och om vi så måste göra oss av med 80 procent av våra tillgångar bör vi inte lägga ner skolan. Det är inte en bra parallell. Den är usel. Däremot det du formulerar är sant. Vidare svar från mig kan utebli. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 11:55 | |
![]() | "People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world." — Calvin (of Calvin & Hobbes) Någon som känner sig träffad? ;-)) | |