Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 88 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dyxeldoff | 2012-06-08 08:27 | |
![]() | jag vet att du kan =D | |
| NoWayJose - Ej medlem längre | 2012-06-08 08:31 | |
![]() | Det är gnällspikarna som har skapat den dåliga stämningen, genom sitt inskränkta förhållande till allt de inte förstår. Och för övrigt ber jag dig notera att en och samma person ligger bakom ett tiotal nick här. Det är samma rabiata inställning, samma uttryckssätt och samma tjat om att få sina frågor besvarade. | |
| Måns_E | 2012-06-08 08:32 | |
![]() | Ja intressant det där med häxbränningen. Och nej Corlini vad jag minns så var det inte ett dugg kul under tiden, tvärtom faktiskt. | |
| jellyflower | 2012-06-08 08:34 | |
![]() | dyxis. "slånbär din fråga tyckte jag att jag svarade på cancer är gener som aktiveras eller förändras aktiveringen beror på omständigheter som beror på hur man handlar som beror på tankar" Nej, det är förenklat. Det finns så många parametrar du inte alls styr över med dina medvetna tankar. Cancer beror INTE på hur man handlar i enlighet med sina tankar. Man kan dö i magcancer pga en bakteriell infektion i magslemhinnan. Det är den vanligaste orsaken till magcancer. Utan provtagning kan man inte veta att man bär på den bakterien. Den är mycket svårbekämpad av immunförsvaret, och immunförsvaret blir sämre när vi blir äldre. Det är vidskepelse att tro att man kan tänka sig fri från cancer. Det är FARLIG vidskepelse. | |
| limpan__2 | 2012-06-08 08:37 | |
![]() | Corlini, trots våra meningsskiljaktigheter är du ändå någon som det går att diskutera med i denna alltmer urflippade tråd men jag förstår inte varför du återkommer med ståendet att vi inte tror att tanken har en betydelse? Ingen har påstått att den saknar betydelse, bara att LOA är något helt annat än vad du tror. Om du inte kan ta på dig slånbärs utmaning så borde du förklara varför du då tror på LOA, som inte är detsamma som att det är bra med ett positivt tänkt. LOA stipulerar att negativa tankar drar till sig sjukdom, att vi kan bli friska genom att tänka positivt och att vi ska hålla oss jorta från sjuka och svaga för att inte drabbas av den negativa energin de utstrålar. Detta kan du ju inte påstå är detsamma som att det är viktigt att försöka tänka positivt även i motgång och att ett glatt sinne ger en piggare kropp? | |
| jellyflower | 2012-06-08 08:49 | |
![]() | Limpan sammanfattar väl det hela väldigt väl, LOA är inte att tänka positivt. Det är att sky negativa tankar som om de vore pestsmitta. Det rimmar väldigt illa med tanken på individualism och individen framför allt, om individen är så känslig för negativ smitta att det är livsfarligt för den att exponera sig för den. Allt hjälparbete, allt sjukvårdsarbete är då fullständigt livsfarligt eftersom både fattiga, svältande och sjuka kan tänkas utsöndra de här dödligt smittsamma tankarna. Vad är det för bull?? Det är ju rena medeltiden. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-06-08 09:20 | |
![]() | Men nowayjose: Vad lider du av om du anklagar " ingson/Måns/irgitta/slånb är/le-lou" för att vara samma person? Och nej, jag är inte heller en av "dem". Hjälp vad dålig stämning man sprider om man har drabbats av obotlig sjukdom eller befinner sig i sorg... | |
| jellyflower | 2012-06-08 10:34 | |
![]() | Kanske LOA-förespråkarna blev så rädda nu att besmittas med negativitet att de flydde ur tråden? Hoppas iaf att de klarar sig från cancer. Men de har ju levt väldigt farligt i den här tråden rätt länge, så man förstår ju om de blir oroliga. | |
| ingson | 2012-06-08 10:42 | |
![]() | dyxeldoff 8:22 Att jag skulle vilja att diskussionen ska ta slut är din felaktiga tolkning. Att frågorna är felaktigt ställda beror på att du postulerar att det verkligen finns en gräns utan att ha övertygande kunnat visa att du har rätt att göra det. | |
| jellyflower | 2012-06-08 10:55 | |
![]() | I så fall är det kanske inte så mycket den positiva tankekraften som LOA-anhängarna förlitar sig på, snarare rädslan för universums straff. Påminner kanske inte så lite om vår gammeltestamentlige Gud som slår dem som är misshagliga för honom med ljungeldar och bölder och gräshoppssvärmar. Men det var väl nån här förut som påstod att LOA var så mycket bättre än både Islam och andra religioner eftersom man inte blir bestraffad om man bröt mot Loa-reglerna. Så visar det sig att det är ungefär samma sak, fast utan kärleksbudskap, möjlighet till förlåtelse, utan barmhärtighet, misskund, nåd osv. Jag tror aldrig jag har hört talas om en mer osympatisk trosföreställning. | |
| jellyflower | 2012-06-08 11:08 | |
![]() | En undvikandets religion. Friskt! | |
| Lika bra | 2012-06-08 11:39 | |
![]() | Jag är absolut ingen förespråkare av LOA, det verkar finnas många galna tankar och villfarelser inom den rörelsen. Dock skulle jag vilja göra ett litet inlägg om tankens kraft. Jag tror att vår tanke och sinnestillstånd påverkar långt mycket mer än vad de flesta av oss är medvetna om. Sjukdom är ett exempel som har nämnts i tråden, varav bland annat jellyflower menar att "Det är vidskepelse att tro att man kan tänka sig fri från cancer". Apropå detta har jag ett intressant exempel från verkliga livet. Min mormor och morfar levde ihop hela sitt liv. Båda två var storrökare, mormor insjuknade dock i KOL när hon var i 65-årsåldern. Hon blev allt sämre vad tiden led och mot slutet kunde hon knappt röra sig. Min morfar var dock pigg och frisk och kunde ensam ta hand om henne ända tills hon gick bort, 77 år gammal. Två månader efter att min mormor hade gått bort utvecklade min morfar en elakartad lungcancer och dog sedan ytterligare ett par månader senare. Jag menar på att hans kropp motade bort cancern på grund av att han var tvungen att hålla sig frisk för att kunna ta hand om mormor. När mormor sedan gick bort, var det inte längre viktigt för honom att hålla sig frisk och hans kropp gav med sig för sjukdomen. | |
| ingson | 2012-06-08 11:48 | |
![]() | Lika bra En case report säger inget. Samla slumpmässigt ihop ett par hundra fall som liknar ditt vid baseline och utvärdera dessa 20 år senare. Sen kan du dra en välgrundad slutsats | |
| jellyflower | 2012-06-08 11:48 | |
![]() | Lika bra, ingen har sagt att det inte är viktigt med livsvilja för att överleva. Men det är ju fortfarande inte LOA. Ingen har heller påstått att sorg och förtvivlan inte påverkar immunförsvaret. Men det är ju inte heller LOA. Det finns folk som har bett intensivt till Gud och sluppit cancer eller blivit friska. Bevisar det Guds existens? | |
| Aquila1 | 2012-06-08 12:01 | |
![]() | Nä, men ibland sker det under. | |
| Aquila1 | 2012-06-08 12:05 | |
![]() | Det är i såna här "fall" jag funderar hur LOA fungerar för barn som någon skrivit här i tråden tidigare....... Kan inte någon förklara för mig? www.aftonbladet.se/n...49 45618.ab | |
| le-lou | 2012-06-08 12:09 | |
![]() | Lika bra - med all respekt för dig och dina morföräldrar - samma sak hände mina farföräldrar och en del i vår släkt tänker på samma vis som du gör. För mig är det en form av romantiserat önsketänkande, vi ser saker som vi vill se dem, och det känns liksom fint att tänka på att farfar höll ut för att ta hand om farmor osv... men jag är övertygad om att det där är helt och hållet slumpmässigt. Finns ju minst lika många och säkerligen fler fall av gamla par som inte alls "håller ut" för att ta hand om varandra, utan där sjukdomen tar ut sin rätt när det helt enkelt är dags. | |
| le-lou | 2012-06-08 12:15 | |
![]() | Det finns massor av fall där nån ligger på dödsbädden och "väntar" in en anhörig som är på väg att säga adjö. Och så dör personen när den anhöriga väl hunnit fram - då blir förklaringen att han/hon väntade - för att hon/han ville det. Hur många hinner inte fram i tid då? Vad blir förklaringen då? Att den som låg på dödsbädden helt enkelt inte tänkte "rätt"? | |
| xMatrix | 2012-06-08 12:23 | |
![]() | Le-Lou. Då förklarar man det med att människan valde att dö själv. Vissa människor vill inte 'förlora ' ansiktet så de vill inte dö när anhöriga ser på. Läs bla Elisabeth Kubler Ross, hon beskriver döendet så fint | |
| Lika bra | 2012-06-08 12:37 | |
![]() | le-lou Absolut, visst finns det en stor portion av romantiserat önsketänkande i mitt inlägg. Jag har inga som helst bevis för det jag skriver. Egentligen har det inget med LOA att göra heller. Jag var dock bara tveksam till att många är så bensäkra på vad som påverkar sjukdom och andra skeenden. Det behöver inte vara något flummeri om det ena eller andra new age dravlet. Jag är övertygad om att man kan hålla sig friskare med hjälp av rätt inställning, även fast jag inte har någon som helst villfarelse om att det skulle kunna bota cancer. | |