Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 66 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 11:57 | |
![]() | Rhotheta, Vänligen hitta en annan ton i dina inlägg. | |
AndersF4 | 2015-11-30 11:58 | |
![]() | Vilken trygghet att kunna luta sig mot "någon annan". Denne kan göra allt ifrån att plocka upp ens skräp till att ta emot flyktingar. Hoppas inte det tar slut på "några andra" i på jorden. Men du kanske har räknat ut att det finns gott om dem i de svarta hål du räknat på? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-30 11:59 | |
![]() | Rhotheta: Jag säger inte att du har fel i din prioritering om viktighet för Sverige och det är dessutom såklart ingen slump att parallellen var skolan och inte något annat område som fungerar dåligt, t ex operasubventioner. Alla har sina agendor. | |
AndersF4 | 2015-11-30 11:59 | |
![]() | Jag tar på mig delar av ansvaret för ett försämrat tonläga. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-11-30 13:00 | |
![]() | "Jag hoppas verkligen det var nödvändigt, och inte ett beslut taget beroende på att man känt av någon rörelse i opinionen." Hmm - spelar det ingen roll hur opinionen ser ut? Det tycker jag att det gör. Du använder uttrycket "nödvändigt". Det är en definitionsfråga. Frågan är inte om det var nödvändigt eller inte. I absoluta termer var det inte nödvändigt. Jag skulle kunna argumentera för att vi kan ha 1 miljon fler flyktingar, 2 miljoner fler flyktingar - det skulle vi som nation klara av - det är bara en fråga om fördelning av resurser. Detta anser jag ligger nära kärnan i den här frågan - är jag flyktingmotståndare om jag tycker att det räcker med 5000 nyanlända i månaden? - Man kan argumentera för att alla som inte är för helt fri asyl för alla är flyktingmotståndare. Jag tycker inte att det är rätt att göra det. Det jag önskar är markant lägre nivåer - 5000 i månaden skulle jag tycka var ett bra tal. "2) Vet någon det? Hur saker utvecklas långsiktigt avgörs vart efter. Lite beroende på om vi förfasar oss, visar på människors olika värde, och förvägrar de nyanlända en rimlig chans, respektive tvärt om, kommer konsekvenserna att bli litet olika." Nej - det vet ingen. Kanske det bästa argumentet för att utöva måttfullhet :) "Vart står du? När tyckte du det blev ohållbart?" Jag har tyckt att 80 000 - 100 000 om året har varit för mycket. Så har det sett ut under en längre tid (rätta mig om jag har fel) "Är det för att man vill hävda att man som flyktingmotståndare är de enda som ser problemen som man tror att alla andra tycker allt är/var frid och fröjd i asylmottagandet? Låt mig upplysa er om att jag ser också stora problem med den svenska skolan, men jag tycker fortsatt att vi ska utbilda våra barn." Se ovan :) Det känns bra att du säger att du inte tycker att allt är frid och fröjd i den här frågan. Slutligen vill jag säga att jag inte är helt blind för människors lidande ute i världen - det utspelar sig fruktansvärda scenarion på otaliga platser, människor lider nöd och behöver hjälp. Men även om vi tar 5 miljoner flyktingar - så finns det fortfarande massor av människor som behöver hjälp - det är den bistra sanningen. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-11-30 13:19 | |
![]() | "Det jag önskar är markant lägre nivåer - 5000 i månaden skulle jag tycka var ett bra tal." 5000 i månaden - när, eller om vi tycker att det går bra med dem vi hjälper idag - alltså de som redan kommit. | |
ingson | 2015-11-30 13:29 | |
![]() | Totravel Glädjer mig att vi har samma litterära och intellektuella förebilder i Kalle och Hobbe Sitter nu på Standsted efter ett stökigt möte i London Som blev mycket mindre stökigt pga lågbetald service personal överallt Jag tror Sverige kommer gå samma väg | |
ingson | 2015-11-30 13:30 | |
![]() | Apropå brist på jobbtillfällen | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 15:52 | |
![]() | Carlmartin, Här kommer en länk till en PDF-fil som visar statistik från 1980 till 2014. Den totala invandringen är i trakten av 100 000 de senast 9 åren. Det är emellertid stor skillnad på antalet flyktingar och antalet invandrare. Jag gjorde en snabb genomsnittsräkning för de 8 åren och kom fram till att flyktingar, skyddsbehövande, kvotflyktingar, anhöriga till flyktingar, humanitära asylskäl och några andra kategorier uppgick till ca 45000 människor under de 9 åren. Resten var EES, gäststudenter, arbetstillstånd och adoptivbarn och anhöriga till EES och arbetstagare. Givetvis måste man anta att den procentuella andelen flyktingar är högre under innevarande år. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 15:52 | |
![]() | Länken kom visst inte med. www.migrationsverket...0- 2014.pdf | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 15:56 | |
![]() | Siffrorna gäller för beviljade tillstånd. Jag har tidigare sett att det rör sig om ca 50-55 % som får sina tillstånd beviljade av den totala flyktingmängden. För oktober och november 2015 var den siffran uppe mellan 60-65 %. Anledningen till detta vet jag inte. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 18:31 | |
![]() | 45000 per år alltså..... 8 år.... Slarvar..... | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 18:32 | |
![]() | 9 år.....går och lägger mig.... | |
Lågintensiv | 2015-11-30 18:35 | |
![]() | Det glädjer mig att läsa den här artikeln som ger en annan bild av "mobben" som angrep en kvinna och hotade henne och sonen. En lättnad om den här versionen stämmer. (Inte förvånad att det är DN som publicerar den.) mobil.dn.se/nyheter/...av -vittne/ | |
Lågintensiv | 2015-11-30 18:36 | |
![]() | God natt! Själv skall jag se Homeland. :) | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-11-30 18:43 | |
![]() | Rhotheta: Polisen kunde ha tänkt som du när de larmade från Utöya, om inte vi åker så åker nog nån annan. Viking och Silja kunde ha tänkt som du vid Estonia. När du ser någon i din närhet som far illa, ramlar ihop sjuk, blir överfallen, råkar ut för en olycka går du då bara förbi och tänker att det där kan någon annan hjälpa til med? Jag tror att ledordet är empati. Avsaknad av det är inte beundransvärt, inte sexigt, inte positivt i någon bemärkelse. | |
Lågintensiv | 2015-11-30 18:47 | |
![]() | Men vänta lite, har någon besvarat Carlmartins frågor ännu? Vi har ju skribenter som ihärdigt lanserat sig som generösa humanister som tycker vi skall dela med oss på grundval av allas lika värde (jag tolkar det som att den som är född här inte har större rätt till landet än någon annan - vilket ju låter som miljöpartiets migrationspolitiska linje innan verkligheten kom ikapp.) Vi som har pratat om att flyktingströmmen aktivt behöver begränsas har framställts som oempatiska. Nå? Sällar sig dessa skribenter till den oempatiska skaran nu? En miljöpartistisk tvärvändning? Annars kan ni ju svara Carlmartin. Jag är nyfiken på att höra hur ni resonerar. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 18:48 | |
![]() | Har alltid känt att såna där incidenter på flyktingboendena är överdrivna och bör tas med en nypa salt. Mycket intressant hur det kan bli så fel som områdeschefen säger. Vittnar om fördomar? Någon som driver en agenda? Minns den där historien med en äldre dam (naturligtvis) och ett par unga med invandrarbakgrund (naturligtvis) som sparkade på damens hund (naturligtvis) som av allt att döma var helt uppdiktad. | |
Lågintensiv | 2015-11-30 18:48 | |
![]() | Locomondo, är Löfven och Romson oempatiska? | |
Lågintensiv | 2015-11-30 18:57 | |
![]() | Liminal: Ja, eller bara en kvinna med tendens att överdriva? Artikeln baserar sig på kvinnans vittnesmål, står det väl. | |