Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-07-08 13:48 | |
![]() | Jag använder ordet turisttiggare eftersom dom - likt turister - kommer hit för att tigga. Jag använder ordet turisttiggare eftersom dom - likt turister - aktivt väljer att resa hit för att tigga. Jag använder ordet turisttiggare eftersom dom inte är en del av den svenska samhällets tillkortakommanden med vår svenska befolkning. Loco. Hur är tiggarnas situation? Förstå tiggarnas situation? Jag föraktar inte tiggarna. Jag föraktar möjligen deras val av yrke. Jag föraktar möjligen deras ovilja att bli en del av samhället. Jag föraktar möjligen de som alltid tänker med de "politiskt korrekta" glasögonen på. Jag ser och diskuterar begreppet "tiggeri" till skillnad mot en del andra som diskuterar en enstaka tiggares situation. Utvecklingen med allt fler turisttiggare i Sverige kommer helt enkelt bli extremt problematiskt inom en inte alltför lång framtid. Jag ser ingen annan framkomlig väg än att förbjuda tiggeri. Däremot är alla välkomna hit som vill jobba och betala skatt i Sverige. Kika in och begrunda Anonyma Alkoholisters sinnesrobön. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-08 15:24 | |
![]() | Ok, då använder jag benämningen "Trångsynt och Egoistiskt Främlingsfientlig" då jag inte anser att du är en företrädare för det Sverige jag har vuxit upp i och betalat skatt för att upprätthålla och bevara. | |
sjöstan | 2014-07-08 15:36 | |
![]() | Du har fel, Loco. Men jag är ärlig och inte skenhederlig. Jag väljer att se min omgivning och är blundar inte eller börjar tala i tungor när det blir svårt.... För övrigt fanns inga tiggare och ytterst få invandrare när du var liten. Inte heller lärde dina föräldrar hur man hanterar en surfplatta när du var liten. Tiderna förändras. Vad egoistisk kom ifrån är höljt i dunkel............. Loco. Kollla in AAs sinnesrobön. Ta sen 7 djupa andetag och försök förstå. | |
sjöstan | 2014-07-08 15:36 | |
![]() | Du har fel, Loco. Men jag är ärlig och inte skenhederlig. Jag väljer att se min omgivning och är blundar inte eller börjar tala i tungor när det blir svårt.... För övrigt fanns inga tiggare och ytterst få invandrare när du var liten. Inte heller lärde dina föräldrar hur man hanterar en surfplatta när du var liten. Tiderna förändras. Vad egoistisk kom ifrån är höljt i dunkel............. Loco. Kollla in AAs sinnesrobön. Ta sen 7 djupa andetag och försök förstå. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-08 15:48 | |
![]() | Tiderna förändras säger du. Men du väljer godtyckligt vad du anser vara förändring. Egoistiskt kommer från dina uttalanden om att du inte vill ha tiggarna här. Det räcker alltså inte bara med att du faktiskt helt slipper ge tiggarna något om du inte vill, du vill förbjuda möjligheten för nån annan att ge. Därav Egoistiskt.... | |
sjöstan | 2014-07-08 16:29 | |
![]() | Jaha. Loco, du tänker så......... Då vänder vi på begreppen en stund, Loco. Du välkomnar alla. Oavsett antal är de stackars tiggarna välkomna till Sverige och en butik nära dig. Okey. Ser du några som helst problem med detta? Om man bortser från alla grymma och egoistiska människor som jag, som aldrig någonsin ger någon tiggare någonting. Inte ens små söta skolungdommar som tigger till skolresan....... (däremot köper jag deras kakor, korvar och blommor) | |
sjöstan | 2014-07-08 18:12 | |
![]() | ?..... bra fortsätt...... | |
sjöstan | 2014-07-08 18:12 | |
![]() | ?..... bra fortsätt...... | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2014-07-08 18:12 | |
![]() | Jag har all respekt för romer, samer och andra minoriteter som har haft det svårt och blivit diskriminerade. Men jag gillar inte tiggeriet utan tycker att tiggarna ska erbjudas annan slags hjälp. Det är flera saker som jag inte förstår med tiggeriet och undrar över. Till exempel undrar jag vad andra rumänska romer anser om romer som åker till andra länder och tigger. En annan sak som jag undrar över är varför de romer som tigger i Sverige bara sitter utanför affärerna utan att försöka sälja något? Historiskt sett så var väl i alla fall romerna i Sverige företagsamma individer som bl.a. ägnade sig åt "kittelflickeri" och hästhandel m.m. Tyvärr var de väl liksom judarna förbjudna att utföra massor av arbeten och blev därför ganska begränsade i val av försörjning. Hur ser "våra" finska romer på dessa rumänska romer? Hyser de solidaritet med andra som har det svårt eller har de åsikter om att de inte borde tigga? Är det någon som har koll och kan upplysa mig? | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-07-08 18:59 | |
![]() | www.svt.se/nyheter/r...-s ituation | |
Minta | 2014-07-08 21:34 | |
![]() | Argumentet "tänk om alla" ... är ett svagt argument. | |
apbur | 2014-07-08 21:59 | |
![]() | Jag börjar reta mig rejält på tiggarnas inaktiva och passiva liv. Hur kan man bara sitta ner på en och samma plats största delen av dygnet? Kanske de roar sig med att analysera sin omgivning. "Ja, där kommer hon på cykeln igen och har jobbat över. Hon ser trött ut. Undrar om hon har nån pojkvän. Ska se om hon hejar den här gången med." "Hej!" | |
sjöstan | 2014-07-09 07:39 | |
![]() | Nu ska Köpenhamn mer aktivt jaga tiggare. Danskarn vill visa att Danmark inte är ett bekvämt land att tigga i. I danmark skräpar tiggarna ner och orsakar en hel del problem (källa: SR P1). Aktivt tiggeri är förbjudet i Danmark men att sitta tyst och passivt är lagligt. Någon som tror tiggarna åker till Malmö i stället? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-09 09:49 | |
![]() | Agerandet luktar lite kristallnatt tycker jag.... | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-07-09 10:28 | |
![]() | ja. det är hisnande otäckt att historien håller på att upprepas. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:00 | |
![]() | Vilken historia är det som håller på att upprepa sig? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:08 | |
![]() | Massmord och internering i koncentrationsläger av 10-tusentals är väl det som hände i Danmark just nu, enligt Loco? | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:08 | |
![]() | Det där var förstås en fråga till Nora1. Eftersom hen inte har hunnit svara fyller jag på frågan lite: Berätta också gärna hur "historien" (vilken den nu är) har med den här tråden att göra. Tack för svar! | |
Måns_E | 2014-07-09 11:24 | |
![]() | Fast just attityden mot tiggare och romer, som vissa i den här tråden har, känns ju igen från tidigt 30-tal Svenska politiker (som inte tillhör populisthögern) tycks dock ha en lite mer nyanserad uppfattning. Åtminstone i Småland. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:29 | |
![]() | Jag tror man gör debatten en otjänst genom att oavbrutet ropa Hitler, även om det kan kännas skönt i magen att markera "kraftfullt". Alla tjänar på nyansering. | |