Spelrum
Giraffen28
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade44
Mobilspel
Pågående20 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2014-07-10 08:24
Antal inlägg: 3768

Sjöstan:
Sättet du beskriver ett problem eller diskuterar på är tragiskt tycker jag, du använder samma retorik som tex SD eller SVP. Du använder ord som tex "kåkstäder" såsom SD använder orden "massinvandring" eller "islamisering".

Du får det att låta som att det är något ofantligt stort och att det redan är så det är idag samtidigt som du förkastade min jämförelse med Kristallnatten.
Det blir väldigt svårt att ta dig på allvar då och därför blir debatten därefter också.
Vart någonstans i Sverige har du sett en kåkstad (annat än på Aftonbladets löp) och var går skillnaden för dig mellan några kojor i skogen (byggda av ungdomar eller pundare) och regelrätta kåkstäder. Är det antal boende eller är det deras ursprung?

Jag är emot ett förbud av tidigare angivna anledningar, för att jag inte alls ser tiggare på gatan som något som "förstör min matro", för att jag är vuxen nog att förstå att deras problem fortfarande finns kvar även om jag inte ser de och för att jag är tillräckligt humanist för att kunna avvara några kronor ibland när jag själv anser att det är rätt. Jag gör samma sak med våra inhemska uteliggare/pundare trots att de heller inte utför något slags jobb för att få en krona.

Än en gång, är det verkligen rätt väg att gå när Staten ska bestämma över vilken "välgörenhet" jag ska skänka pengar till?

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-10 08:26

Och just det ja, hur ockuperar och förstör tiggarna i vår allemansrätt?
Har du exempel så upplys mig gärna.

sjöstan2014-07-10 09:00
Antal inlägg: 729

Runt om Stockholm finns det minast 7-8 "kåkstäder. För min del är det ointressant om det är ungdommar, pundare eller tiggare som bosätter sig där. Högdalen, Flemingsberg, Helenelund! Rotebro, Stäket, Vidja, Ågesta, Barkarby..........

Jag benämner en plats för "kåkstad" när en eller flera familjer bosätter sig i lump. Det kan vara ruttna husvagnar, presenningar, hosnickrade plankstumpar. Ofta finns en grillplats/spis i mitten. För att få värme i husvagnar och skjul gör man hemmasnickrade kaminer (extremt brandfarligt). ALLA kåkstäder jag sett har massa grejor utslängda runt omkring och det som tidigare var natur ser numera ut som en soptipp.

Förutom att det i mina ögon är ett inhumant liv så finns det extremt många andra risker med sådana här ansamlingar. Sjukdommar, brand, naturförstörelse, räddsla hos omkringboende mm

Om det hänger kläder och står flera skjul/husvagbar/tält i ett område inskränks min rätt att fritt ströva i vår natur. Den sk allemansrätten är egentligen mest ett stort antal skyldigheter. Bosättarna bryter mot allihop.

Och du Loco....... Ärligt talat - sluta kritisera allt och bidra med förslag till hur vi ska hantera tiggarna. Sluta antyd att jag är främlingsfientlig, nazist och annat trams. Man behöver inte vara alltför extrem för att tycka annorlunda än du.......

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-10 09:13

Men om det är din benämning så har vi haft kåkstäder i Sverige sen sent 70-tal?
Då är det inte ett problem som tiggare har importerat, snarare att de har kommit hit och anpassat sig till "det svenska"?
Så som du vill att man ska göra?

Måns_E2014-07-10 09:16
Antal inlägg: 12023

Det är ju just därför de blir avhysta från dessa läger också Sjöstan. En åtgärd som jag tycker är fullt rimlig.

ingson2014-07-10 09:30
Antal inlägg: 4285

Och avhysning först efter markägarens och ingen annans begäran. Vad är problemet?

ingson2014-07-10 11:31

För att förtydliga. Att olovligen bosätta sig på annans mark är ett brott. Att tigga är inte ett brott. I en rättsstat bedöms handlingarna var för sig.

Sote2014-07-10 11:45
Antal inlägg: 3557

Sjöstan-jag kan bara tala om för dig att i minst ett av dina exempel på platser där det finns kåkstäder kan jag garantera att du har helt fel. Så innan du slänger ur dig exempel så bör du kolla att det stämmer för du framstår bara som okunnig. Dessutom så är det väl ingen här som vill ha tiggare på gatorna eller som tycker det är positivt. Jag tror ingen har sagt att det är så däremot är det synen på dessa människor och hur de ska kunna få hjälp som skiljer.

Rultatultan2014-07-10 13:28
Antal inlägg: 2446

Storm i en vattenglas, någon?

Trist att Dumblondin känner sig påhoppad. Jag kan dock inte förstå varför. Trista vibbar i tråden också, från många håll.

Eller kränkte jag någon nu?

*biter nervöst på naglarna*

On topic igen. Sk. kåkstäder (ett ord som egentligen är helt fel för att beskriva fenomenet. Sverige har inte kåkstäder i den riktiga bemärkelsen. Åker man en sväng till Mexiko eller liknande, så ser man genast skillnaden) här i Sverige är som någon sa, inte förenligt med svensk lag, då man olovligen bosätter sig på annans mark. Att det sedan finns andra aspekter på det hela är inte relevant. De som bosätter sig där bör avhysas omedelbart och området rensas upp, vilket ofta också görs.

Minta2014-07-10 13:40
Antal inlägg: 20042

Ha ha :)

Almen942014-07-10 13:54
Antal inlägg: 92

Jag har ofrivilligt haft tiggare, resandefolk o utomsvenska "arbetare" ockuperandes min mark till o från. I samtliga fall har de svinat ner o lämnat en massa skit efter sig som jag har fått ta hand om o även fått betala för sanering av t ex oljeläckage mm mm

Jag är därför negativt inställd

Mouche - Administratör2014-07-10 14:03
Antal inlägg: 24193

Jag har blivit ombedd av ett antal personer att stänga, alternativt radera, den här tråden pga påhopp etc.

Nu har jag läst igenom den och nej, jag anser inte att det hänt något här som rättfärdigar en stängning.

Det svallar ordentligt ibland men inget som inte är tämligen acceptabelt då det ju faktiskt gäller vuxna debattörer och inga barn.

För sakens skull tillägger jag också att jag raderat lite nonsens ur tråden.

Angående "förtal" så är det där även ett klart och odiskutabelt nej som gäller.
Den som skrev ordet vissa är helgarderad genom att just använda ordet vissa istället för att peka ut enskild/-a debattörer.

Mouche

sjöstan2014-07-10 14:12
Antal inlägg: 729

Min poäng med kåkstäder är att dom liksom hänger ihop med tiggeri. Turisttiggarna måste ju sova någonstans och hotell är tydligen inget alternativ. Ni kan ju inte på alvar mena att ni tycker tiggeri är okey men inte olovlig bosättning?

Det är ju som att älska solbränna men hata solen........ Med andra ord en helt orimlig.inställning. hela min poäng med förbud mot tiggeri hänger ju samman med helhetsbilden av tiggandet. Hela grejen är bara ett svart outtömligt hål av peoblem i alla led och nivåer.

Men tar sig för pannan.......

Sote2014-07-10 14:17
Antal inlägg: 3557

Men Sjöstan-du överdriver starkt när du pratar om kåkstäder. Läger och tillfälliga campingplatser är väl ett bättre ordval men du gör som så många andra som gärna vill förstärka och använder överdrivna beskrivningar. Och att ett antal husvagnar står på samma plats i ett par dagar eller veckor gör dom knappast till kåkstäder.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-07-10 14:50
Antal inlägg: 1268

Det finns ju de som bor lovligt samtidigt som de tigger så varför är det orimligt?

Almen942014-07-10 14:51
Antal inlägg: 92

Om alla som verkligen tycker synd om tiggare verkligen vill hjälpa dem fullt ut kan de väl bjuda hem dem o ge dem mat o husrum så är det ev problemet löst?

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-10 15:32

Absolut. Eller så ger man bara inga pengar.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-07-10 15:39
Antal inlägg: 1268

För mig är det nog ovidkommande huruvida jag tycker synd om tiggarna eller inte. Deras liv angår mig inte. Inget i min frihet hotas av att de tigger.

ingson2014-07-10 15:41

Sjöstan
Olovlig bosättning är just olagligt.
Tiggeri är förvisso inte önskvärt men ej olagligt.
Att lagstifta mot tiggeri vore dels gränsdragningsproblematis kt och dels skulle man få väldiga problem i påföljdsfrågan vilket jag redogjort för tidigare i tråden men som du undvikit att kommentera

Nora1 - Ej medlem längre2014-07-10 15:46
Antal inlägg: 2885

Sjöstan. Jag säger det igen. Eftersom vi är med i Fn så har vi åtagit oss att verka för att säkerställa att de mänskliga rättigheterna uppfylls (i det här fallet borde artikel 2 och 12) Alltså borde väl de romska tiggarnas problem även vara vårt problem? Vad tänker du om det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?