Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-07-21 17:26 | |
![]() | Tror du att detta beror på brist på pengar eller på brist på fördelning? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-21 18:26 | |
![]() | Rhoteta: "Patetisk" var väl det du hade att komma med. På fullt allvar menar du att Sverige 1950/1960 var ett bättre land att leva i än idag? På riktigt nu?? | |
Rhotheta | 2014-07-21 23:06 | |
![]() | Eftersom jag inte var född då har jag ingen aning. Generellt brukar man dock räkna tider som sprudlar av framtidstro och tillförsikt och där alla kurvor pekar spikrakt uppåt som generellt sett lyckosamma. Sedan var väl din tes att vi nu upplever all time high sedan 1950 och det lät som att det bara går bättre och bättre? Du kanske endast menade att det inte är riktigt lika illa som 1950 ännu? Vad vet jag? Patrik Sjöberg hoppar fortfarande högre än han gjorde som femåring... Du kanske bara ville förvilla och inte alls menade vad du skrev? Jag ser inte skymten av bevis och noterar detta. | |
Måns_E | 2014-07-21 23:12 | |
![]() | Kurvorna pekar väl fortfarande uppåt? Det blir lite löjligt att påstå att några eu-tiggare skulle sänka hela den svenska välfärden. Det finns inget som pekar på det. Visst det kostar pengar, visst det är ett problem. Men, det är inte så att våra politiker inte försöker göra något åt det, det är inte heller så att det handlar om gigantiskt stora pengar som äter upp vår BNP. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-21 23:17 | |
![]() | Lockomondo har så rätt det kan bli :) | |
Rhotheta | 2014-07-21 23:24 | |
![]() | Är du käck och letar fram ett enda citat i hela tråden där någon påstår det, Måns? Den svenska statsbudgeten ligger på 1800 Mdr. 14%= 250 Mdr är vad all vård kostar. Försvaret kostar kanske 50 Mdr Kungahuset drygt 50 miljoner. Tiggeri kostar rimligen några tiotals miljoner. Sålunda nej, va? Kaffepengar. Som kungahuset. | |
Måns_E | 2014-07-21 23:31 | |
![]() | Det räcker väl att läsa ett par inlägg av sjöstan? | |
Minta | 2014-07-21 23:33 | |
![]() | Vi behöver ju få inkomster utifrån dvs. att vi tillverkar saker eller säljer tjänster som andra länder köper. Det är tydligen för mycket rundgång av tjänster i Sverige för att vara bra. Kan vi inte sikta in oss på det istället för att hitta små utsatta grupper att dra in på. | |
Farnsworth | 2014-07-21 23:43 | |
![]() | Vi exporterar nog fortfarande rätt mycket i Sverige jämfört med många andra länder. | |
Rhotheta | 2014-07-21 23:49 | |
![]() | Jag ser fortfarande inga citat. Och specifikt vilka kurvor pekar uppåt? Jag är genuint nyfiken på vilken värld ni egentligen upplever och var ni hämtar er information. | |
Farnsworth | 2014-07-22 00:02 | |
![]() | Tycker nog det vore intressantare att veta vilka värden som är sämre än, säg 1957. | |
Farnsworth | 2014-07-22 00:03 | |
![]() | Jag har hört nånstans att gifta par hade mera sex på 50-talet än nu. Skulle väl vara det då... | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-22 08:35 | |
![]() | Rhoteta: du verkar vara ganska bildad och läskunnig så läs först Sjöstans inlägg ovanför mitt, hans domedagsinlägg. Sen läser du mitt inlägg som ett svar på det han skrev. Bara det.... | |
Rhotheta | 2014-07-22 09:04 | |
![]() | Sjöstan får rätta mig om jag har fel men jag uppfattar att han förutspår att tiggarna kommer att innebära ytterligare en belastning på marginalen på ett redan hårt ansträngt välfärdssystem och att det kommer att medföra bortprioroteringar så som simundervisning och smöskottning. Utöver detta olägenheter för den enskilde i form av nedskräpning och brottslighet. Ingenstans läser jag att tiggarna kommer att förinta välfärdsstaten. På detta svarar du med rena rama fantasier samtidigt som du blandar ihop invandring med tiggeri, såväl som arbetskraftsinvandring under industriboom med försörjningsinvandring i tider av upphävd nationell solidaritet, döende exportindustri och krackelerande välfärd. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-22 10:41 | |
![]() | Jag försökte peka på "utveckling" och "evolution". Måhända klumpigt uttryckt av mig. Tiderna förändras, världen förändras. Att måla upp denna förödelse på Sverige som land pga några tiggare visar snarare på en enorm misstro på Sverige som stat snarare än den destruktivitet som ett gäng tiggare kan föra med sig. Enormt överdrivet enl mig och en skrämselpropaganda av Goebbels-kvalitet. Märk väl, jag säger inte att Sjöstan är nasse, jag säger att han använder sig av en liknande taktik med en domedagsprofetia för att skrämma folk med saker som det inte finns några belägg för. Tydligare så? | |
Rhotheta | 2014-07-22 11:22 | |
![]() | Nära nog utmärkt. S tror nog på dels nationens förfall och dels att tiggeriet kommer att föra med sig stora bekymmer och även kostnader. Tiggeriet kommer dock inte att vara det som sänker nationen. Om jag tolkar honom rätt. Men din tolkning skiljer sig inte jättemycket. Du säger att han målar fan på väggen och att du inte tror att det alls kommer att gå så illa. Sedan tolkar jag dig vidare. Du menar att om vi ser tillbaka har det tidigare funnits farhågor angående invandring, men eftersom du upplever att en sammanvägning av olika faktorer ger att dagens Sverige blir bättre och bättre eller i alla fall inte visar allvarliga tecken på att försämras trots att vi har haft en stadig och i perioder kraftigt ökad imvandring med rekordnivåer de senaste åren, kommer vi säkert inte att gå några dåliga tider till mötes och speciellt inte på grund av tiggeriet. Om det är din ståndpunkt eller något liknande är den en legitim invändning mot sjöstan och endast framtiden kan avgöra vem som får rätt. | |
Rhotheta | 2014-07-22 11:25 | |
![]() | Fortfarande är jag dock nyfiken på om du verkligen inte uppfattar att nationen är på väg utför och i så fall vilka du egentligen tycker ingår i nationen? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-22 13:57 | |
![]() | Nej, jag uppfattar inte att nationen är på väg utför. Att ekonomi och arbetslöshet går lite upp och lite ner är fullt normalt. Att landet skulle drabbas av stora ekonomiska förluster och tvingas till nedskärningar inom den Sociala sektorn pga tiggarna ser jag som en omöjlighet. Sverige är så pass rikt och stabilt så att någon större kris inom överskådlig framtid ser jag inte som ett tänkbart scenario. Och återigen, att tiggarna skulle få Sveriges finanser att gå i sank tror jag lika mycket på som att jag skulle kunna segla utför jordens kant. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-22 13:57 | |
![]() | Nej, jag uppfattar inte att nationen är på väg utför. Att ekonomi och arbetslöshet går lite upp och lite ner är fullt normalt. Att landet skulle drabbas av stora ekonomiska förluster och tvingas till nedskärningar inom den Sociala sektorn pga tiggarna ser jag som en omöjlighet. Sverige är så pass rikt och stabilt så att någon större kris inom överskådlig framtid ser jag inte som ett tänkbart scenario. Och återigen, att tiggarna skulle få Sveriges finanser att gå i sank tror jag lika mycket på som att jag skulle kunna segla utför jordens kant. | |
Rhotheta | 2014-07-22 14:05 | |
![]() | Jag förstår. Jag tror att du verkligen skall försöka få den här tanken att tiggarna skulle sänka Sverige ur ditt huvud. Ingen, jag upprepar, ingen hävdar detta. Du slåss mot väderkvarnar. Har detta budskap gått fram? | |