Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-12-04 14:28 | |
![]() | Viktig poäng i Carl-Martins näst sista stycke. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 14:40 | |
![]() | SvD har blivit mer neutrala i sin rapportering kring flyktingpolitiken och det var också där Jimmie Åkesson nyligen var poster boy och intervjuad relativt sansat. Det är de som delar min politiska övertygelse (vänster) som tycks anse att de har ett fördelningspolitiskt ansvar också vad gäller sanningen. Viss sanning är farlig om den göder fel krafter osv. Det är en osympatisk och farlig väg att vandra - och sd har i slutändan vunnit på den eftersom vanligt folk upplever media som förljuget. De söker sanningen på mörkrets sajter istället. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 14:48 | |
![]() | När kaoset var som störst kring flyktingkrisen för ett par veckor sedan - när regeringen stod som handfallen - var DN så gott som varje dag späckad av artiklar och ledare som upprepade mantrat om invandringens positiva effekter. Det kändes som om uppsåtet var att hålla folk lugna och aktivt påverka opinionen, det var så uppenbart tillslut att man som läsare kände sig dumförklarad. Medierna har en oerhörd makt idag, de styr opinionen som i sin tur styr politiken. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-04 15:00 | |
![]() | Vanligt folk? Heh. Vi andra i tråden som inte ser media som förljugna är förstås pk-maffians undersåtar då eller? Den rapportering som bekräftar ens världsbild tenderar att föredras. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 15:04 | |
![]() | Jag inkluderar inte mig själv i "vanligt folk". :) | |
Lågintensiv | 2015-12-04 15:07 | |
![]() | Grejen är att jag inte vill ha en rapportering som känns färgad åt nåt håll. Jag vantrivs med DN:s vinklingar och jag vantrivs med det vulgära, människofientliga klimatet på extremsajterna. Allt jag skulle önska är en plattform som känns neutral så att man slipper känna sig som ett dagisbarn (DN) eller white trash (extremsajterna). | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-04 15:14 | |
![]() | Fast du är ju färgad i din världsbild redan och vad du söker är en rapportering som motsvarar det du ser som neutralt. Det är väl därför vi har politiskt färgad media. Politik kan nog aldrig vara neutralt. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 15:14 | |
![]() | När jag pratar om "vanligt folk" tänker jag framförallt på det osande missnöje jag sett när jag wallraffat runt på sociala medier och Sverigedemokraternas sympatisörers interna diskussioner. Det är en personkult kring Jimmie Åkesson som heter duga, och jag upplever inte många av rösterna som rent rasistiska utan snarare tillhörande människor som känner sig förminskade på ett eller annat sätt. Missnöjet med medierna är ettgenomgående inslag. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 15:16 | |
![]() | Vill man försvaga Sverigedemokraterna, måste man försöka fånga upp missnöjet hos deras väljare. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 15:22 | |
![]() | Kommer inte ut på Google av nån anledning, men skulle gärna vilja länka till Jonas thentes utmärkta krönika som heter nåt i stil med "näthatarna ger uttryck för de bortsorterades röst". Något ditåt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 15:42 | |
![]() | Rhotetha, Editeringsfel....... Det finns 66 datorsidor med exempel på sjuklöverns brott och länkar till artiklar. Denna sida avses vara en motvikt till att media ljuger om att SD:s politiska ledning är mer kriminell än övriga politiska partiers ledningar. Lite ironiskt att den kan komma till användning på ett helt annat sätt än avsett. Du kan säkert googla fram sidan om du känner för det. Där finns allt från grov misshandel & sexbrott till snatteri. | |
marmotte | 2015-12-04 15:51 | |
![]() | Här är krönikan Lågintensiv syftar på: www.dn.se/kultur-noj...ad es-rost/ | |
Lågintensiv | 2015-12-04 16:08 | |
![]() | Kan inte minnas en bättre krönika varken före eller efter. Så klockren, så egensinnig och modig. Han riskerar mycket genom att skriva om sitt eget skrå, men det priset är han villig att betala. | |
marmotte | 2015-12-04 16:09 | |
![]() | Nu läste jag krönikan (litar fullt på att även om Lågintensivs och min uppfattning inte skulle stämma överens, vilket den sannolikt inte gör i alla frågor, så skulle hon inte rekommendera något idiotiskt.) Det var en mycket gripande krönika. Men han skrev det innan uthängningen av Julia Caesar, så ingen läste väl den egentligen. Eller kanske begrep ingen vad han menade. Är man god så är man ju liksom god, och då har man ju rätten på sin sida =) Spyflugor. | |
Rhotheta | 2015-12-04 16:14 | |
![]() | totravel. (tänkte väl det) Angående sidan, vet jag inte vad jag skall säga. Jag tycker att det är uppenbart att det finns en underrapportering. Det kanske inte är uppenbart för alla. Någon tyckte ju inte att det spelade någon roll att partitillhörigheten utelämnades vid grova brott??? Då har man inte riktigt förstått diskussionen. Jag får en totalt annan bild om jag följer länkar till s.k. alternativ media. Där finns i allmänhet länkar till lokaltidningar, polisrapporter, förundersökningsprotokoll , filmer, bilder, utländska media, mm så om allt det är påhittat måste jag befinna mig i någon sorts Truman Show-situation (Du kanske är Ed Harris?). Beroende på sajt får man dock vara vaksam på rena skrönor. Vissa är sämre än andra. Genom den klassiska källkritikens metoder är det dock inte så svårt att skilja agnar från vete. Källkritik är ju som bekant inte att selektera källor, utan att bedöma sanningshalt från fall till fall. Både DN och En Ding Ding värld skriver sanna såväl som falska uppgifter. En liten fördel för DN:-) Är däremot det jag finner vederhäftigt sant, kan inte avsaknaden av dessa händelser i godkänd media förklaras med så mycket annat än någon form av bias. Du kanske har en elegant förklaring? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:20 | |
![]() | Jag tycker det var en intressant vinkling av problemet. Det jag saknar är det internationella perspektivet. Näthatarna hatar inte bara mot journalister eller politiker. De sparkar även på de kanske i många fall ännu svagare i samhället. Det hade inte gjort något om krönikören hade sett den vinklingen också. | |
janne121212 | 2015-12-04 16:20 | |
![]() | Ur Thentes krönika. "Johan Jönson återkommer i sin nya bok till tanken på att ”Debatten, diskussionen, dialogen och samtalet utgör den nya censurformen”. Han skriver: ”En elit/som är övertygad om att de,/och bara de,/tänker det rätta/och därefter skrider till handling/i enlighet med sina tänkta ideal,/får alltid katastrofala konsekvenser/för oss andra, den stora/oupplysta, lågutbildade, outbildade/majoritetsmass an.”" Kunde inte sagt det bättre själv. Massmediasverige i ett nötskal. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:22 | |
![]() | R, Vad menar du med godkänd media? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:23 | |
![]() | Janne, Det finns inga nötskal där massmediasverige ryms. Förenkling..... | |
Rhotheta | 2015-12-04 16:28 | |
![]() | Även jag läste pga Lågintensiv. Samma skäl :-) Mycket välformulerad och genomtänkt. totravel. De är väl lätt räknade DN, så klart. SVT. SR. Expo. Politism. Aftonbladet. I Limbo: Expressen, Svd, G-P (En tidning:-) Det är i stort sett det. D-I också. | |