Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 87 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-07-15 13:09 | |
![]() | klart att Loa är new age,eller vad? | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-07-15 14:04 | |
![]() | Vem ska man tro på, tro på när flum-människorna slåss om vem som är mest tramsig... | |
| corlini | 2012-07-15 21:04 | |
![]() | att tro kristaller, spelkort, rökelser, speciella koster och glaskulor kan berätta saker för oss är i min mening så mycket båg att det blir en kombination mellan patetiskt och tragikomiskt. det är i mina ögon en del av allt trams som faller under newage titeln. men att tro att vi via vår tanke startar en reaktion och ett agerande som attraherar olika personer, händelser, utvecklingar som påverkar vårt liv tycker inte jag låter särskilt långsökt eller otroligt. jag anser att vår tanke har en enorm kraft, sen att den måste få hjälp av vår kropp rent fysiskt genom agerande för att nå sitt mål är ganska självklart eftersom tanken i sig saknar fysisk kraft. men det är i tanken kraften att påverka och attrahera sitter, alltså kan man inte utesluta att det finns en sak som kan kallas för LOA även om det inte sker på det amerikanska hypade kosmos sättet. det heter ju faktiskt lagen om attraktion och det handlar om att tanken attraherar saker, personer och händelser till ditt liv. du själv väljer din tankebana och din tanke attraherar det du eftersöker som mål i ditt liv tex. det du tänker sker sedan fysiskt din tanke attraherar till händelsen. kanske en luddig titel det där med lag men uteslutet att fungera är det ju inte. jag väljer att kalla det för lagen om attraktion för att det attraherar det jag söker och behöver. vill jag ha lycka, förändring, nyheter, nya kontakter osv i mitt liv så börjar jag med att tänka i de tankebanorna sedan aktiveras mitt agerande utefter den tanken och jag starx har attraherat det jag sökte. ett händelseförlopp startade i min tanke och slutade med uppnått resultat, helt beroende på min egna tankes kraft att faktiskt agera och bortse från hinder, ursäkter, svaghet, feghet, ursäktande, uppskjutande, skesis osv. LOA handlar om att påverka sitt liv till det bättre utifrån att förändra sitt tankesätt. så är det enl mig. | |
| Cosette | 2012-07-15 21:25 | |
![]() | var aktsam om dina tankar, de påverkar dina handlingar var aktsam på dina handlingar, de påverkar din karaktär var aktsam om din kararktär, den påverkar ditt öde eller något sådant, från filmen om Margareth Thatcher, Järnladyn och hon känns ju definitivt "new age" *lol* | |
| Mattouka | 2012-07-15 22:05 | |
![]() | @ Corlini Varför ville du bryta din arm och varför ville du att den inte skulle läka? Tycker jag är mest konstigt att du väljer att bryta armen och sen försvåra läkningen?? | |
| Mattouka | 2012-07-15 22:09 | |
![]() | Jag tror benhårt på the secret. Jag har inte varit förkyld på många många år och inte drabbats av några armbrott. Man ska vara positiv för att få det bra här i livet!! =) | |
| corlini | 2012-07-16 07:02 | |
![]() | olyckor händer. | |
| mz_lzrd | 2012-07-16 08:17 | |
![]() | Det är ju vackert så corlini, jag tror ingen här har något att invända. Vad som retade upp mig mfl i tråden var att du så bestämt hävdar att ALLA har exakt samma förutsättningar och om människor inte "lyckas" i enlighet med din definition av vad en "lyckad" människa är, så förtjänar de förakt, aldrig medkänsla. Inga undantag för olyckor där, när det handlar om andra än du så har de själv dragit på sig eländet. Du ger heller inget utrymme för att människor i sin första tid i livet samlar på sig olika erfarenheter och lärdomar som kan vara dem till hinders senare i livet - sånt kan man bara strunta i som vuxen, enligt din tro. Det är ju inte sant. Även din personlighet utgår från det du en gång fick lära dig. Det är jättebra att tro på sig själv, att känna sig kapabel, att ta initiativ och vara framåt och driftig. Men varför är det så viktigt att racka ner på dem som inte förmår ta för sig som du? Det förakt och den avsky du har öst över t ex narkomaner och tattare och folk som bor i lägenheter och människor med depressionssjukdom, i denna och andra trådar, varför känner du att det är så viktigt att uttrycka det? Lev och låt leva, en annan floskel när vi nu är inne på såna. | |
| corlini | 2012-07-16 08:28 | |
![]() | undantag för olyckor finns alltid oavsett vem personen är. det är inte förakt jag känner, det är avsaknad av empati. jag ställer mig neutral. det är stor skillnad. det mest intressanta och avgörande du säger här ovan är det om att samla på sig olika erfarenheter och lärdomar. det är där den avgörande faktorn kommer in, erfarenheter, tragik, sorg, olyckor, lärdomar osv samlar alla på sig. det är vad man gör av dem och på vilket sätt man väljer att nyttja dem för sin utveckling eller stangera som är avgörande. att använda dem som en drivmotor och visa att man minsann reser sig eller är värd mer eller att använda dem som ursäkt för att bara bli självömkande och göra sig till offer. det är sådant som skiljer människan, inte ödena som drabbar oss. saker drabbar alla, de är ingen ursäkt för någonting. | |
| le-lou | 2012-07-16 08:40 | |
![]() | "där ingen ursäkt för någonting."....Alltså, sånt där du klämmer ur dig gör mig bindgalen. Neutral? Skulle inte tro det. Obehagligt överlägsen snarare. Du är så duktig på att sitta och skriva hur man samlar på sig, hur man ska ANVÄNDA allt på rätt sätt för att utvecklas som människa *kräks*. För du har gjort det. Jag tror du snackar skit om det mesta ärligt talat, corlini. Ta tex självömkande - vad kallar du dig själv när du sitter och gnäller över hur lite pengar hästsport får i Sverige? Är det att utveckla menar du? Lever du som du lär? Bullshit rakt igenom. Ska vi ta och hälsa ditt budskap till familjen i Danmark som fick sina 3 döttrar dödade i förra veckan när höbalar vräktes ner över dem. VÄLJ nu att nyttja era erfarenheter till något positivt, välj att resa er å halleleuja. (FÅr man guldpulver med vid köp av boken?) | |
| mz_lzrd | 2012-07-16 08:41 | |
![]() | Det är precis det, ja. Avsaknaden av empati. Människan är ett flockdjur. Vi ser till flockens bästa, och det är för vår överlevnads skull. Du saknar uppenbart den biten. Det är kanske en medfödd defekt, men en defekt är det definitivt. Du vill inte ingå en flock. Ändå är jag rätt säker på att du, som alla vi andra drar nytta av flocken. För att bara ta några excempel: Du har gått i skolan, du använder vår sjukvård, du ringer polisen om det är nåt osv - du utnyttjar de samhälleliga funktioner som du påstår att du inte behöver, eftersom du inte tillhör flocken. Jovisst, va! Utan flocken är vi ingenting. Men du tror att du är en egen ö och har skapat dig själv ur intet. Det är där jag har lite invändningar. | |
| Mattouka | 2012-07-16 09:12 | |
![]() | @ Corlini Varför har du valt att ha en personlighetsstörning så att du inte kan känna empati? De flesta av oss väljer att vara fullkomliga människor med empatisk förmåga att ha känslor. Varför har du valt att vara ofullkomlig? | |
| Mattouka | 2012-07-16 09:13 | |
![]() | @ Corlini Det var en olycka när du bröt armen men varför valde du sen att armen inte skulle läka? Varför valde du en så dålig doktor? Tror du att vi har medlidande med dig för detta och känner empati för att du råkat illa ut? Tänk efter, tror du att vi bryr oss? | |
| Mattouka | 2012-07-16 09:15 | |
![]() | @ Corlini Det är lite intressant att du förklarar din personlighetsstörning som att du är "neutral". Det handlar inte om neutralitet utan om att du har en personlighetsstörning som gör att du inte kan känna känslor som vi andra kan. Du är behäftad med stora fel. Varför har du valt att bli ett felaktigt människoexemplar? Det är ju ganska knasigt att välja att vara defekt? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-07-16 09:18 | |
![]() | Det går framåt. corlini har kommit till insikt att saker drabbar alla. Nu gäller det bara att komma underfund med att olika saker drabbar olika personer, samt att man har olika förutsättningar redan när man föds. Sedan är det bara att dra de logiska konsekvenserna. Fast det kan ju bli nog så svårt eftersom intelligens delvis är medfött. Då spelar det ingen roll hur mycket man tänker, några lösningar kommer inte till en ändå. Ens om LOA hade fungerat på riktigt i stället för att vara en fantasifull förklaringsmodell till ett icke existerande fenomen. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-07-16 09:21 | |
![]() | Och jag tycker synd om corlini som saknar empati. Det måste vara ett oerhört stort hinder i livet. | |
| Mattouka | 2012-07-16 09:46 | |
![]() | Att ha en personlighetsstörning som gör att man inte kan känna empati måste vara oerhört trist. Det är ju det som gör livet levande tycker jag. Att känna värme inför andra är en vacker känsla. Tycker också synd om Corlini. Men hon har ju valt själv stackarn. :( | |
| Mattouka | 2012-07-16 09:55 | |
![]() | I början av tråden så utropar några i förtvivlan att de inte kan hjälpa att de är psykiskt sjuka och fattiga och liknande och att andra inte alltid kan det heller. Corlini tycker då dessa ser negativt på sina egna möjligheter. Det är lite svårt att göra en bedömning om Corlini ser det så för att hon har en personlighetsstörning eller saknar intelligens? Förmodligen båda delaran. Förstår inte varför man som Corlini väljer att vara ointelligent och ha en personlighetsstörning. För hon har naturligtvis val detta själv. Fattar inte varför man inte väljer att vara en intelligent och varm människa? Såna uppskattas ju mycket av de närstående och av omgivningen. Att vara en varm människa och intelligent där till är ju vad varje människa vill vara. Det kan man vara även om man drabbats av psykisk eller fysisk sjukdom och fattigdom därtill. Vem har rikast liv? Den som kan känna empati eller den som kan göra det? Jag vet då vad jag väljer. =) | |
| Mattouka | 2012-07-16 09:56 | |
![]() | Eller den som inte kan känna empati ska det stå. Varför väljer man att vara ematistörd? Kan någon förklara det för mig. Corlini kanske? | |
| xMatrix | 2012-07-16 10:09 | |
![]() | Mattorna: det är DIN bedömning av corlini och har inget att göra med corlinis val. Det är du som väljer att se corlini på det sättet. Var är din empati? | |