Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 88 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2012-05-26 16:57 | |
![]() | saldina, kan man besvara och analysera en känslig fråga i ett känsligt ämne ärligt utan att vara rak och obekvämt öppen i frågeställningen och dialogen? det handlar väl mera om djupgående funderingar än att identifiera sig med ämnet och göra det personligt? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-05-26 17:03 | |
![]() | Det är helt enkelt meningslöst. Du har fått studier och fakta presenterade för dig tiotals, om inte hundratals gånger. Inte bara i denna tråd, utan om och om igen genom åren. Du är helt enkelt inte intresserad och tar inte in något annat än ditt mantra om att alla (du betraktar som) svaga får skylla sig själva. | |
| corlini | 2012-05-26 17:05 | |
![]() | ok, var bitter då. själv går jag ut med ett leende och skall kolla till ett föl i hagen nu. solen skiner | |
| le-lou | 2012-05-26 19:04 | |
![]() | corlini - tror du på fullaste allvar att depressioner endast drabbar människor som du själv förmodligen skulle benämna som svaga eller negativa individer? Tar du till dig vad högutbildade chefsläkare säger om saken eller känns det lättare att fortsätta ha den åsikt du har, nämligen en som enbart bygger på okunnighet och fördomar? Mitt råd till dig, ta en kvällskurs i stress eftersom det är stress som utlöser depressioner, detta så du förstår skillnaderna i det väldigt stora helhets- begreppet stress. Nej, stress är inte att ha många kunder på jobbet eller hinna upp och mocka i stallet innan kl. 09.00. "Tyvärr är depression väldigt skambelagt, säger Anders Berntsson, som betonar att det inte är en sjukdom som specifikt drabbar svaga människor. – Det är viktigt att komma ihåg att depression kan drabba vem som helst när som helst. Men tyvärr är det många som tycker att det är pinsamt att vara deprimerad och man vill inte känna sig deprimerad, då det framstår som en svaghet. Men så är det alltså inte och det är väldigt viktigt att komma ihåg. Man ska inte behöva ha skamkänslor för detta, särskilt inte med tanke på att det är så pass många som drabbas." Läs också här om myter om depression, du känner förmodligen igen dig i det misstänker jag. www.nymedicin.com/ne...al -pa.html | |
| corlini | 2012-05-26 20:34 | |
![]() | le-lou, det är ju precis det jag säger. vad startar processen som utvecklas till depression? du nämner bla stess det bland annat nämns även i skrifter om ämnet. så vem bär stressen och varför = vad lär man sig av stresshantering = annat tankesätt för att motverka och förebygga gentemot stress = en del av den tidiga bakomvarande anledningen är skapad av den som senare drabbas. så, varför är det då fel av mig att påstå att det är så när det är exakt så dessa doktorer beskriver det? | |
| irgitta | 2012-05-26 21:47 | |
![]() | Du kan lätt vara den mest ignoranta människa i det här forumet. Men skit i det. Om du är intresserad på riktigt av ämnet kan jag rekommendera att du läser på om anknytningsteori t.ex. Där kan du få några förslag på vad som kan ligga till grund för depression i vuxen ålder. Mycket läsvärt, mycket tänkvärt. Sen finns det också belägg för att depressioner är en ren kemisk obalans i vårt system.Men du har väl alla svar antar jag, så varför skulle du bry dig om fakta? Men oavsett vilket, kan du vara så snäll att hålla dina kränkande och förminskande omdömen för dig själv? Som vissa redan påpekat kan sånt få folk som mår dåligt att må ännu sämre och det vill du väl inte? | |
| le-lou | 2012-05-26 22:47 | |
![]() | "le-lou, det är ju precis det jag säger." Nej det är inte alls precis vad du säger. Det du säger indikerar på att en människa måste vara sorgligt svag och tänka negativt. Typ. Du verkar fortfarande inte förstå vad jag menar med stress. Stresshantering är en helt annan sak som används mot en viss stress. Den stress som utlöser depressioner är en stress man ofta inte alls "känner" av. Stress är nämligen inte något statiskt, något du alltid kan varken märka av eller påverka genom att tänka positivt. Eller för den delen hantera. Läs vad stressorer är och läs hur dessa påverkar kroppen och nu menar jag rent fysiskt. | |
| le-lou | 2012-05-26 23:02 | |
![]() | corlini , för att du ska förstå det fysiska sambandet : stress utlöser hormoner - adrenalin, noradrenalin och kortisol, och det finns inte ett skit du kan göra åt det, så reagerar allas kroppar på stress, din också. Och de påverkar i sin tur kroppens i princip alla organ, och får du uppleva långvarig stress - (se det som en överdos av dessa hormoner) så kan man säga att tillståndet blir kroniskt och du kan inte "tänka" dig ur tillståndet, hur mycket du än vill. Man blir fysiskt sjuk helt enkelt. Depression är långt i från en låtsassjukdom hur mycket du än vill få det till det och därför kan också depression hända vem som helst, eftersom stress är en del av livet - skillnaden från DÅ och NU är att stressen förrut tjänade till att rädda skinnet på oss då den hjälpte oss att fatta "FARA-FLY". Idag reagerar kroppen exakt likadant på stress, men vi blir inte av med den genom att fly eftersom vi inte fattar vad vi reagerar på oftast - om vi ens märker det alls. Istället knatar vi på tyvärr (och ofta leeendes och STARKA, glada och tänker att inget får ner oss på knä trots att vissa varningssignaler börjar visa sig)..... tills den dagen kroppen slutar att lyda. Sluta snacka om tankesätt, du har inte en susning vad depression innebär och det är helt uppenbart. | |
| corlini | 2012-05-27 08:45 | |
![]() | le-lou, denna negativa stress du talar om är inte främmande för mig och jag är inte okunnig kring den. inget du eller någon annan här skrivit om den är någon nyhet men intressant är: hur uppkom den från början? vad orsakar dess existens i nuet? vem / vad håller den igång? vem gör prioriteringen i individens vardag som bibehåller stressen? irgitta, alla anknytningsteorier utgår från och är länkade direkt till individens: liv, prioriteringar, vardag, krav, måsten, stress, fysik, psykologi, familjeförhållanden, motgångar, ekonomi, arv, miljö osv är inte samtliga dessa faktorer påverkbara av individen?? kommer man närmare ett svar på ett problem genom att bara slå ifrån sig och påstå att alla kan bli drabbade oavsett personens liv, tankesätt, personlighet, vardag osv tycker ni eller går det enklare att hitta utlösande faktorer om man backar bandet? och jag blir kallad ignorant?! lite skrattretande faktiskt. | |
| le-lou | 2012-05-27 09:57 | |
![]() | men du är ju det........du inte kan ta till dig att det har inte med tankesätt att göra. Du missar hela poängen, mixar äpplen med päron hej vilt. Dina frågor vet jag inte ens om jag förstår ärligt talat men du verkar missa att depression inte är en filosofisk fråga utan en medicinsk. Hur uppkom den från början tex - hade du kunnat följa mitt resonemang i inlägget innan så bör väl du kunna ta in exakt det? Vad menar du med frågan vem/vad som håller den igång? Depressionen? Är det individen själv menar du? Kan du bota din egen kärlkramp/cancer/diabetes genom att tänka bort den, är det det du säger? Jo, jag tycker att du beter dig ignorant i frågan eller mer arrogant faktiskt, eftersom du tror på fullaste allvar att du kan styra precis vad som händer omkring dig och du vägrar att läsa på om det du själv sitter och skriver om. för dig är depression inte en sjukdom, du har skrivit att du inte "tror" på det och det har med ditt utgångsläge att göra, du läser hellre new agedynga än att plocka upp en faktabok... det säger en hel del. Följer man the secret slaviskt så blir man inte deprimerad, nånsin. Punkt slut. Good luck with that. Och jag ska också svara på din fråga till irgitta: Nej dessa faktorer är till en viss del påverkbara av individen. Du tror att individen styr sitt eget öde till 100 %, vilken makt vi har? Har the Secret lärt dig det? Det innebär samtidigt att du slår dig själv för bröstet när du tittar på ditt eget liv, för det är bara du som har gjort det till vad det är. Och du resonerar på samma sätt gentemot de som har det sämre, ingen drabbas bara av något om om man gör det, så gäller det att hantera det på korrekt sätt. och slå i från sig och påstå att alla kan bli drabbade oavsett? SLÅ ifrån sig :)? Är det det du tycker sker, när vetenskapliga fakta läggs fram? Ska det komma från en person som köper The secret och tycker det är bra skit hehe. Du kan väl berätta om vad en utlösande faktor är då, så lyssnar jag . Och gärna svar på problemet. | |
| boffertomte | 2012-05-27 10:18 | |
![]() | Corlini, stresskänslighet kan nedärvas i flera generation efter svåra umbäranden som t ex krig eller svält eller svåra personliga upplevelser. Och även om du inte tror det så svalt folk i Sverige fram t o m 30-talet. Det handlar helt enkelt om epigenetik, vilket iofs inte är ett dugg enkelt och för dig måste det vara ännu mycket mer obegripligt än för de flesta av oss andra. Du sitter här och hävdar att jorden är platt och när du får höra motsatsen så upprepar du: "Men den ser helt platt ut från mitt lilla fönster här hemma, alltså måste den vara platt. Bevisa att den inte ser platt ut!! Om den vore rund skulle vi ramla av den, det säger ju sunda förnuftet!" | |
| boffertomte | 2012-05-27 10:24 | |
![]() | "depression är väl psykiskt i grunden och bieffekten på depressionen tar sig även fysiska kännetäcken?" Stress är ett fysiologiskt fenomen som ger effekter både på kropp och psyke. Det handlar alltså om biokemiska processer som inte ens du kan styra med din vilja. Man drabbas gm en kombo av medfödd känslighet och t ex en en föga gynnsam uppväxt. Sitt inte här och yvs, var jävligt tacksam istället. | |
| corlini | 2012-05-27 10:48 | |
![]() | jag har levt hela mitt liv på detta viset och tyckte det var skitkul när jag för ungefär 2 månader sedan fick syn på boken för det var så mycket jag kände igen mig i så den har inget med min inställning att göra. vem skapar denna stress om det inte är individen själv? ok att omliggande miljö skapar stress men bara individen själv styr över hur den skall komma att påverka eller om man vill rätta sig i ledet och vara en del av den. jag tror en person som känner/sätter krav, press och måsten på sig i allt och inte styr över sin egen vardag har lättare att bygga upp denna mentala stress och det handlar helt och hållet om prioriteringar, värderingar och val man gör. ni talar hela tiden bara om det som sker när stressen gått långt men aldrig om hur den fick fäste och blev etablerad och det är det jag talar om. jag vet att ni har rätt i alla reaktioner och påverkan i kroppen både mentalt och fysiskt men det jag nämner är stadiet innan och i ett tidigt skede. och det är där den enskildes egna val, prioriteringar, beslut och ageranden styr vad för liv och till stor del mental hälsa den enskilde kommer att ha framöver. boffertomte, att min mamma eller mormor flydde från ett krig har inte ett skit med min stresstålighet eller inre styrka att göra på ett negativt sätt. snarare tvärt om, livsvilja och glädje växer av överlevnadsinstinkt och stoltheten i vetskapen att man drog och klarade sig till ett nytt liv med större möjligheter. jag anser att taskig uppväxt i tidiga år och föräldrarnas historik inte är ett smack mer negativt än man själv väljer att göra det utan snarare kan vara en motor för motivation och ökad självkänsla om man väljer att se framtiden. du menar att sättet du lever ditt vardagliga liv och då tänker, agerar, värderar, prioriterar på inte har någon betydelse för hur du startar eller doserar dessa biokemiska processer alls? en lugn lycklig stabil människa som ser möjligheter producerar lika mycket av detta som en snäppet olyckligare person under press, negativ, kravställd och känner sig inmålad i ett hörn av livet? vårt liv styr vi själva och de olika liv vi lever har vi själva byggt upp via egna val genom åren. så vem styrde då över vad som ledde till uppkomsten av den biokemiska reaktionen och stressnivån? var det du eller någon helt annan som placerade dig på köksstolen i just det huset med just de personerna kring dig i morse? jag tror det var dina val genom åren som tillslut satte dig på den där stolen idag. | |
| uffew | 2012-05-27 13:00 | |
![]() | Depression är ingen sjukdom utan ett tillstånd. Även sorg är ett tillstånd. Men herregud vad du förenkla det hela Corlini. Det är ingen som väljer att bli deprimerad eller hamna i sorg. Tänk va lätt för mig som behandlar depression dagligen. "tänk annorlunda så är du inte deprimerad mer". Du har ju ingen aningen om uppkomst eller vad som vidmakthåller depression. Ditt sätt att se på depression är att människor har sig själv att skylla. Ditt fel att du förlorat dina positiva förstärkare och ökat dina aversiva. Förlorat arbete? otur för dig. Tänk annorlunda. va positiv Förlorat din partner? otur för dig. tänk annorlunda. va positiv Förlorat ditt barn? Synd om dig. Tänk annorlunda, va positiv. Du som har valt att bli påverkad av ovanstående. Du som väljer att hamna i tillstånd av depression och eller sorg. Hur tänker du Corlini? | |
| zvungel | 2012-05-27 13:21 | |
![]() | Tankesättet är som hos alla okritiska duperbara människor liksom religionen och new age etc. man köper det nån påstår utan att kritiskt granska och begrunda.Det finns inget negatvivt med att försöka tänka positivt på tillvaron oavsett vad vi drabbats av men att tro att det skulle leda till nån större förändring/förbättring är väldigt korkat enär vi är beroende av vår omgivning och hur den är beskaffad. | |
| boffertomte | 2012-05-27 14:04 | |
![]() | På tal om LOA så undrar jag lite. Ponera att man är en glad och frimodig pedofil och hett önskar sig ett litet barn att förgripa sig på. Om man då önskar sig och önskar sig och sätter upp barnbilder på väggarna, kommer universum att samarbeta med ens djupt kända, intensiva önskan och se till så att man får tillfälle att slå klorna i ett litet barn? | |
| boffertomte | 2012-05-27 14:22 | |
![]() | Corlini, det låter som om du skapade dig själv av en lerklump som du formade och blåste liv i. Men vem eller vad skapade leran och gav dig den och livsgnistan? Det är jättetrevligt att du kan tänka positivt jämt. Men varför är det då så viktigt för dig att hacka på och nedvärdera och idiotförklara andra som inte tänker som du? Det är där man blir misstänksam. Ska man döma av vad du skriver här på Beta så är du verkligen ingen godmodig och positiv person. För du klagar in i helvete på andra jämt. | |
| le-lou | 2012-05-27 14:50 | |
![]() | ska påpeka att depression klassas som sjukdom och det är en jävla (ursäkta) tur det. | |
| xMatrix | 2012-05-27 15:00 | |
![]() | Fantastisk tråd. Tänk vad det retar skiten av folk när de får veta att man själv faktiskt kan påverka sin livskvalitet...både till det bättre och det sämre. Jag håller med Coröini att man själv skapar sin verklighet... Det är faktisk supersvårt att vara positiv...men det går och livet blir lite enklare. Själva situationen som uppstår kan vara svår att förändra, men ens egen inställning och eget handlande går att påverka. Jag kan ju faktiskt välja om jag ska bli ledsen, likgiltig, glad osv. Boken hemligheten får mycket skit i denna tråden, men jag undrar om folk som dissar den faktiskt läst den? Det är ju bara en bok med ett budskap som man kan välja att ta till sig..eller inte.. Kom igen medmänniskor, titta på er egna inneboende potential och uppskatta livets bergodalbana <3 | |
| uffew | 2012-05-27 15:29 | |
![]() | Såg att du skrev det innan le-lou. Det är delvist rätt då det inte finns en knivskarp gräns mellan tillstånd och sjukdom vad gäller depression. Egentlig depression är en sjukdom. MADRS är ett formulär som är bra att ta till när man ska försöka bedöma svårighetsgraden i depressionen. Men vilket som, om det kallas tillstånd eller sjukdom är depression ett helvete att leva i. Och det räcker inte bara med att förändra sina tankar. | |