Spelrum
Giraffen51
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade89
Mobilspel
Pågående19 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mattouka2012-07-16 18:49
Antal inlägg: 103

@ xMatrix

Du tror alltså inte att corlini är förmögen att svara själv. Okej, då vet vi men jag föredrar att hon svarar då det är hennes tankar jag funderar över. Om det är okej med dig alltså?

xMatrix2012-07-16 19:05
Antal inlägg: 250

Ja det är ok, det inlägget var menat som ett dåligt skämt med tanke på hur hon blivit behandlad

le-lou2012-07-16 19:24
Antal inlägg: 17500

"le-lou. :) så det är jag som hoppar på? blicka tillbaka genom tråden så får du se var påhoppen finns och från vilket håll de kommer. fast du är ju en av de mest förnekande och självblinda individerna i tråden så du ser det antagligen inte."

På vilket sätt är jag förnekande tycker du? Som inte accepterar LOA som en naturlag? Eller har jag förnekat att positivt tänk är ja - just positivt?
Förstår inte. Men det verkar som du har tagit mkt illa av dig att bli överkörd när det kommer till The Secret som du höjde så till skyarna i början av tråden.

Mattouka2012-07-16 20:38
Antal inlägg: 103

corlini skriver

"jag är inte vettskrämd, tycker bara att det är betydligt mer givande att vara possitiv, se framåt och inte älta sånt som vart, det som vart kan jag inte förändra men jag avgör själv vad som ska bli och i min mening är det slöseri med livskvalitet att vara negativ, odriven, håglös eller deppig.
det ger mig absolut ingenting.

självklart har man svaga stunder när man lipar för att man är extremt trött och har ont eller det är något med barnen, mannen eller familjen. lipar även när det händer nåt allvarligt med något av djuren.
men att lipa över andra saker kommer jag inte på varken exempel eller tillfällen på nu. det är inte min grej helt enkelt, ser inte vitsen med det."

Varför vältrar du dig i tårar?

Jag tror faktiskt inte på att du är ledsen utan du tar bara inte nog ansvar för ditt eget mående här. Samla ihop dig människa!

Och du trött är man inte, det beror bara på hur man ser det!

corlini2012-07-17 18:41
Antal inlägg: 3172

Mattourka, vad är poängen, målet, vitsen, frågan osv med ditt inlägg? förväntar du dig ett svar?
det enda svar jag kan ge dig är att jag inte vältrar mig i tårar men att jag visst kan bli ledsen några gånger om året om det hänt något med någon som står mig nära tex.
och visst biter man ihop och nära att lipa ibland av smärta.

och att man visst blir trött ibland. jag jobbar från 06:30 till 21. 7 dagar i veckan år ut och år in, var ledig 4 dagar vill jag minnas 2008 när jag var för jobbets räkning i berlin och hämtade hem en nyinköpt hästlastbil. så, javisst blir man trött ibland. men det är värt varenda minut och jag vaknar alltid ivrig inför den nya dagen.

corlini2012-07-17 18:56

le-lou, jag drar slutsatsen att du är förnekande för att du är blixtsnabb på att slå ifrån dig och gå till mothugg men inte visat en tendens till att fundera över saker.

jag påstår inte att du kan tänka dig till det där förbannade pennskrinet eller att det snurrar omkring en kollektiv kraft i kosmos. det jag vill säga är att jag inte utesluter och att jag rent av tror att vår tanke har en enorm kraft över våra liv, öden och vardag och att det vi attraherar i våra liv börjar i tanken. det är ett dumt ordval om man är insnöad på ordet kraft som en mätbar fysisk kraft men en kraft kan vara mer än så eller hur?

jag har funderat på en sak, hur kommer det sig att vi kan ha onda föraningar, få "fjärilar i magen", vara pirrigt förväntansfulla, glatt ivriga, uppspelta osv? allt detta är vi samtidigt som tankarna snurrar. hur kommer det sig om tanken saknar kraft att påverka och attrahera?

låt oss säga att du har onda föraningar, känner dåliga vibbar, är oförklarligt rädd eller orolig - just när du är det, attraherar du då den eller de personer intill dig (helt utan att säga något till någon om din tanke) att vara lugna, allvarliga, sammanbitna osv? hur gick det till? för inte är de väl glada, lättsinniga, framfusiga, ytliga just då? hur attraherade du detta?

nej, jag har inte tagit illa vid mig alls :)

le-lou2012-07-17 19:18

corlini - tendens till vad? Exakt vad är det jag INTE håller med dig om? Vad är det jag inte tar mig tid att fundera över menar du? Lagen om attraktion eller positivt tänkande?

Du funderar på väldigt elementära saker, att tankar påverkar oss är väl knappast något nytt. Men dra inte för stora växlar av det, kroppen påverkar nämligen sinnet också, och det finns ingen som riktigt vet hur tankar uppstår, kommer tanken eller känslan först? Dessutom tycker jag det är krångligt att diskutera med dig av en särskilt orsak.
Det du säger i inlägget här ovan är så självklara saker att INGEN här i tråden emotsätter detta. Det vi däremot inte håller med om, och detta utan att behöva vara det minsta negativ eller "tänkande" som människa, är att LOA inte är en "lag", det är inget som är faktum, det finns inget i universum som påverkas av hur DU eller JAG tänker.

Tankegångar finns på individnivå och vi tänker för att..kunna handla. Antingen tänker vi fram en plan eller så handlar vi instinktivt. Enbart i handling finns kraft, håller du med om det då? Handlande är det som ger avtryck i livet och på omvärlden, inte tankarna. Tankar är ingenting förrän den mynnar ut till en handling, om den stannar kvar i skallen så märken ingen annan av den, inte universum, inte nån annan - ingen. Noll effekt. Tanken i sig bär ingen kraft. Det förstår de allra flesta. Tja förutom författarna till The Secret som hävdar att man kan bli rik genom att tänka sig rik. Det kan räcka.

Ditt övriga exempel är ingen TANKE (åter igen) som attraherar. Det är din kropp/tal som signalerar rädsla som andra märker av, inte vad du tänker. Skilj på äpplen och päron. Jag kan tänka på mycket men gör jag inte något av tankarna så sker inte ett skit, tror du på annat vis så är du religiös skulle jag säga. Jag kan gå runt och vara orolig utan att en enda kotte märker av det, tror du verkligen att folk är telepatiska och/eller att tankar attraherar varandra som nån härligt flummig newage teori tjänar stålar på?

Zetax - Ej medlem längre2012-07-17 19:25
Antal inlägg: 245

Jag har tittat på filmen och läst. Jag tycker inte det är så konstigt. Jag tror däremot inte på att vi attraheras av något kosmiskt. Jag tror att om man önskar något väldigt mycket så programmerar man sin hjärna och är uppmärksam på tillfällen som leder till det man önskar, både omedvetet om medvetet. Eftersom hjärnan inte vet vad ordet INTE betyder bör man inte tänka på vad man INTE vill. (Kanske har någon redan sagt detta, jag orkade inte läsa igenom allt). Därmed inte sagt att jag avfärdar att det kan finnas andra alternativ. Jag är öppen för det också. Det finns nog mycket som vi inte förstår. Jag har inte sett någon nämna placcbo. Sen förstår jag inte hur någon som INATE TROR ska kunna säga att det INTE fungerar. Det faller ju på sin egen orimlighet. Om man måste tro för att det ska fungera, menar jag.

corlini2012-07-17 19:30

men HUR kommer det sig att man kan läsa av folk, sinnesstämmningar osv. utstrålning vad är det, det finns ju inte. skulle kroppen stråla ut signaler? går de bevisa eller mäta?

du nämner att LOA inte är en lag eller ett faktum, ok..... faktum är väl att du attraherar det du tänker i ditt liv? du tänker att idag skall du åka och bowla och du är på ett jätteglatt humör, när dagen är slut har du haft en bra dag, gjort kul saker, sett en rolig fan i trafiken på väg dit, fått dina vänner att släppa sina bekymmer och skratta osv. du attraherade en hel del positiva saker den dagen enbart pga din tankes inställning innan du gisk hemifrån. du hade kunna göra exakt samma resa den dagen men med negativ inställning. tror du samma resultat hade uppkommit när du summerade dagen?

jag vet att man måste göra något av tanken för att attraktionen skall ske. men det finns en liten tendens att funka i många fall även utan det. och det finns ju inte heller utstrålning så vad är det då som gör det?

le-lou2012-07-17 19:41

corlini - vad menar du hur man kan läsa av? Lyssna till eller titta på kroppens signaler. Du vet aldrig ens om du läser av rätt, och det vi i så fall "läser av" är enbart kroppspråket.
Du kan väl inte på allvar tro att du kan "läsa" av någons tankar? För i så fall borde du kunna göra det utan att se personen ens. Tänk om jag sitter bakom en vägg och är orolig, men du kan inte se mig och jag säger inget. Hur fasen ska du kunna "läsa" av att jag är orolig?

Nej jag attraherade inte en massa positiva saker innan jag gick hemifrån. Sakerna hade med all sannolikhet skett i alla fall, men hade jag varit på ett dåligt humör kanske jag inte hade noterat dem på samma sätt. Jag hade säkert sett den roliga fan i trafiken men utan att själv skratta åt honom/henne.
Vad var resultatet nu igen? Det skedde samma saker och resultatet? Jag fattar inte faktiskt hur du menar. Vad var resultatet i ditt exempel? Att jag hade en rolig dag?

Det är ju skitkul att ha det. Men det finns mer i livet än att ha roligt. Att ha empati tex kan leda till att man faktiskt gör en insats för någon, att vara ledsen kan leda till att man får en ny vän, för att nån med empati faktiskt tröstar en.

Zetax - Ej medlem längre2012-07-17 19:41

pst. Alla mina stavfel är medvetna, så ni behöver inte kommentera dom :) :)

Zetax - Ej medlem längre2012-07-17 19:43

Om nu stavfel har ett medvetande:) suck

corlini2012-07-17 19:47

den där bowlingdagen le-lou. nej, samma saker hade inte hänt. du hade inte varit ivrig iväg du hade kanske gått 20 sekunder senare och missat den roliga fann i trafiken. samtalsämnet det ledde till hade inte uppkommit. dina vänner hade inte skrattat åt samma saker och de hade kanske inte ens skrattat med dig eller skrattat alls eftersom du inte var på humör. du skrattade så du missade käglan och en vän vann, en annan vän ville ha revanch och ni blev sena hem. du blev trött och fick huvudvärk osv... inte en schans att samma saker hade hänt. det är orimligt.

corlini2012-07-17 19:49

hela den kvällen formades av den sinnesstämning och de tankar du hade innan du gick hemifrån. de gav förutsättningen och det är samma sak som att din tankebana attraherade kvällens händelser och formade kvällen.

Resurrection - Ej medlem längre2012-07-17 19:55
Antal inlägg: 11463

Tänk positivt nu, corlini, så ska jag skriva ett inlägg till dig här. Se om du kan påverka det jag skriver.

Resurrection - Ej medlem längre2012-07-17 20:04
Antal inlägg: 11463

LOA är hittepå, din foliehatt. :-)

Måns_E2012-07-17 20:23
Antal inlägg: 12028

Religiöst dravel, hör hur du själv låter Corlini, som en gammal pingstpastor ungefär. Halelulja!

le-lou2012-07-17 20:26

öh corlini seriöst. Titta en gång till på vad du skriver:

"den där bowlingdagen le-lou. nej, samma saker hade inte hänt. du hade inte varit ivrig iväg du hade kanske gått 20 sekunder senare och missat den roliga fann i trafiken. samtalsämnet det ledde till hade inte uppkommit. dina vänner hade inte skrattat åt samma saker och de hade kanske inte ens skrattat med dig eller skrattat alls eftersom du inte var på humör. du skrattade så du missade käglan och en vän vann, en annan vän ville ha revanch och ni blev sena hem. du blev trött och fick huvudvärk osv... inte en schans att samma saker hade hänt. det är orimligt."

Det är allt annat än rimligt. Det är faktiskt nära på skrattretande om du tänker till lite nu. Du skriver att jag "kanske hade gått senare" = ja vem vet?? Kanske hade jag gått senare och knatat rätt in i den stora kärleken i mitt liv, han som bara var på besök i Sverige från sin miljardärtillvaro i Hollywood? Kanske hade jag träffat på honom istället för den "rolige faan" istället? Och han hade sett en kvinna som såg allvarlig ut, med de vackraste ögon han någonsin sett - inte kunnat släppa mig och snott med mig, gift sig med mig och sen hade jag varit både älskad och rik?
Människor skadas, omkommmer, får huvudvärk under de bästa av somständigheterna. Människor hittar lycka i den mörkaste botten. Livet är vad det är, och du kan drömma (vilket du gör) att du kan styra händelser genom din sinnestämning.

Du efterkonstruerar friskt din verklighet nåt så grovt och tror på allvar att saker och ting händer bara man tänker "rätt". Du kan aldrig aldrig bevisa vad som hade skett under en annan sinnestämning heller. Sen kan sinnesstämningar förändras också, tom på några korta minuter. En människa är inte liksom bara EN enda grej.....statiskt. Vi är tänkande och kännande varelser och vi människor är också väldigt mycket mer komplicerade än vad du ger oss cred för. Det är trist, var humanist.

mishizaki2012-07-17 21:03
Antal inlägg: 2533

www.apoteket.se/priv...ek ten.aspx
eftersom någon nämnde placeboeffekten, hänvisar jag till länken ovan.
Det verkar som om den som enklast låter sig bli lurad är den som påverkas mest. Jag kan som allmän skeptiker och (tror jag) rationellt tänkande ibland bli avundsjuk på människor som hux flux kan börja tro på något helt out of space och förklara det som händer med himlakroppars läge, trollkraft och gudars välsignelser. Men det är klart, verkligheten i sig är ju nog häftig.

Zetax - Ej medlem längre2012-07-17 21:20

Precis. Den tyckte jag låg nära till hands och att dom flesta känner till.
Efter att ha läst det undrar jag följande. (det kanske försvann i mitt svammel)
Hur kan någon som INTE TROR ska kunna säga att det INTE fungerar? Det faller ju på sin egen orimlighet. Om man måste tro för att det ska fungera, menar jag?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?