Spelrum
Giraffen26
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade40
Mobilspel
Pågående20 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gloria562014-04-14 18:16
Antal inlägg: 437

Minta; Jag tror 95% som läser förstår vad jag menar när jag skriver "mellan pest och kolera". Men jag förklarar för dej som hör till de som inte förstår.
Vad har tiggarna att välja på? Ett eländigt liv i sitt hemland där dom behandlas som paria eller att komma hit med ett litet hopp om en förändring.
Hitlurade av maffiosos som tar den största delen av de hoptiggda pengarna.
Bor gör dom i "kåkstäder" och kläder plockas i klädinsamlingstunnor. Alltså inga större omkostnader.
Ponera att det är 650 tiggare och var och en får in 150kr per dag. Det ger en nätt inkomst på 97.500 PER DAG.
Efter att ha sett med egna ögon när mannen i lyxbilen samlade in från tiggerskan så är jag övertygad om att det handlar om en kriminell verksamhet.

Minta2014-04-14 20:03
Antal inlägg: 20042

När jag bad dig precisera vilken pest och kolera de har att välja mellan, ville jag ha svar på vilken pest som kan locka dem att åka till kolera? Vad har hajarna (de med dyra bilar) för hållhake som gör dem livegna och tvingar dem att ge bort sina hoptiggda pengar till dem?

jin172014-04-14 20:10
Antal inlägg: 129

Minta du verkar inte veta något om hur den undre världen fungerar eller? Kvinnor tas hit som får prostituera sig annars händer det otrevliga saker med deras släktingar i hemlandet. Alla människor har inte samma moral som du och flertalet andra i vårt land. Säger inte att alla tiggare har det på detta sättet men att det finns organiserad brottslighet och att trafficking är inblandat i en del fall vore ganska naivt att inte inse.

Minta2014-04-14 20:14

jin17, prostitution och trafficking är en annan sak och där finns det stora pengar. Men detta är människor i alla åldrar, gamla och unga som sitter hela dagarna och tigger för en hundralapp i bästa fall. Det är helt enkelt inte logiskt och det har dessutom utretts om det finns kriminalitet eller organisering bakom. Det gör det inte. Du menar att alla dessa tiggare på något sätt skulle vara tvingade eller ha något incitament för att sitta här i någon form av slaveri för att det är bättre än att vara hemma och inte ens få behålla de futtiga kronor de får på att tigga?

jin172014-04-14 20:33
Antal inlägg: 129

Om du läser en gång till vad jag skrev ser du att jag sa att inte alla har det på det sättet men att det förekommer är illa nog.
Ja, jag menar att det finns folk som är i Sverige mot sin vilja för att tjäna pengar åt andra personer och ja, dom har inget val. Man har hållhakar på dom och du kan kallade det hela nån form av slaveri
Eller tror du även att unga tjejer kommer hit av fri vilja för att prostituera sig.
Prostitution är mer riskabelt och brottsligt, tiggeri är lättförtjänta pengar för skrupellösa människor och dessutom helt lagligt.

Minta2014-04-14 20:38

Prostitution och trafficking är en annan sak, och det finns mycket pengar i den branschen. Men att tiggare runt om i staden skulle vara utsatta för trafficking för 100 kr om dagen och vara tvingade till detta eller välja detta för att de har det ännu sämre hemma, är inte logiskt. Dessutom finns det ingenting som har visat att det är så. Trafficking och prostitution däremot är väl dokumenterat.

Gloria562014-04-14 20:58
Antal inlägg: 437

jin17 tar upp trafficking som en parallell till tiggeriet. Kvinnor (män) som luras in i prostitution och romer som luras in i tiggeri. Det finns alltid as som skor sig på människors elände. Tiggeriet är en lukrativ affär för "hallikarna".
Att det är utrett att så inte är fallet köper JAG inte.

blåhund - Ej medlem längre2014-04-24 10:36
Antal inlägg: 469

Har märkt att tiggare hellre sitter på marken än på en bänk som står en meter därifrån...är det för att de vill se extra miserabla ut,eller vad?Bänkarna är ju till för alla att sitta på, fattig som rik.

Krakozhia - Ej medlem längre2014-04-24 10:43
Antal inlägg: 206

Romerna kan registrera sig i ex Rumänien, de är Européer som alla andra med samma rättigheter. Rumänien är med i EU, men de som tigger vill inte det, De tjänar mer på att tigga här än att få socialbidrag i ex Rumänien. Detta är citat från flera Rumäner och även 1 Rom som sa de till mig. Men Det hindrar ju inte oss för att ge dem pengar. Det är ju trots allt fattigare än oss. Och som grupp betraktat mer utsatta. Men alltså INTE utelämnade det land de kommer ifrån. Rumäniens regering har vid flera tillfällen påpekat detta för oss här i Sverige.

Krakozhia - Ej medlem längre2014-04-24 10:47
Antal inlägg: 206

dvs , om de anmäler sig som medborgare, och inte papperslös, i Rumänien så får det pengar. När Rumänien gick med i EU så var det krav från resten av EU att alla skulle ha samma rättigheter i landet. Rumänska regeringen sa till alla romer att de fick pengar för varje inregistrerat barn och äktenskap. En del gjorde de, andra inte för att få fortsätta vara papperslös.

Porla - Ej medlem längre2014-04-24 18:30
Antal inlägg: 1471

Blåhund. Att vara fattig är inte detsamma som att var dum. Dom vill väl synas bättre!

mrsmaggart2014-05-12 18:33
Antal inlägg: 7928

Här i Örebro hade vi tiggare från Rumänien som bodde i ett eget byggt tält i skogen. En kyrka ryckte in och samlade ihop pengar för att de skulle kunna åka hem. De sa att de inte hade pengar till att ta sig hem.

Det gick några veckor och sen var de tillbaka igen.

Nu sitter det tiggare utanför i stort sett varenda mataffär.
En bekant till mig berättade att en ung tjej satt och bad om pengar. Plötsligt ringer hennes telefon och upp ur jackan tog hon den nyaste Iphonen. Hur går detta ihop?
Jag skänker pengar till välgörenhet men då till organisationer där jag vet att pengarna kommer dit de ska. Men jag vägrar ge pengar till tiggare.

vulcan2014-05-13 16:34
Antal inlägg: 7666

Jag utesluter inte att det kan finnas någon form av lös organisation runt det hela. Människor verkar ju gå samman i större "bosättningar" och även resa upp i större grupper. Jag har också noterat de senaste månaderna att fler och fler dyker upp och på fler och fler ställen, även sådana som ligger mer avsides. Har dock svårt att tro att det är några storgangsters bakom, för sån enorm lönsamhet tror jag inte att det finns i det. Men tyvärr visar alla erfarenhet att det alltid finns människor som är villiga att kapitalisera på andras desperation och fattigdom (För att det i grunden handlar om det är jag helt övertygad om efter att ha läst och sett reportage om situationen för dessa människor i Rumänien). Vi har flyktingsmuggling som är en uppenbart lukrativ bransch, vi har trafficking. Vi har folk som tas hit för att arbeta under synnerligen dåliga villkor. Härom året hade vi de thailändska bärplockarna som lurades hit av skrupellösa människor som just försökte tjäna en slant på deras desperation. Så det verkar rätt naivt att utgå från att det inte kan finnas inslag av sådant här med.

Någon frågade varför tiggaren satt på marken istället för på en soffa intill. Det trodde jag var rätt uppenbart. Tiggaren visar sin totala underkastelse för dig som går förbi genom att befinna sig på marken, praktiskt taget vid dina fötter. Det är tiggandets anatomi eller hur man ska uttrycka det och har nog sett likadant ut sen romarrikets tid minst.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-13 19:35
Antal inlägg: 875

På kursen nationalekonomi A så lär vi ut att skillnaden mellan en kartell och oligopol kan illustreras med två glassförsäljare på en strand. Kan de samarbeta så inser de att det bästa är att dela upp stranden och ställa sig vid varsin fjärdedel. Detta är allstå kartellösningen. Vid oligopol (eller duopol) utan samarbete kommer den ena så sakteliga ta marknadsandelar från den andre, vilket denna naturligtvis svarar på genom att själv röra sig mot mitten. Till slut står de två vid mitten av stranden och konkurrerar på samma ställe (och förlorar också många kunder som inte orkar ta sig dit.).

Vanligtvis brukar vi använda begreppen för att förklara varför konkurrerande oligopol ofta befinner sig i kluster, tex mcdonalds och max på samma ställe vid säg E4. Ett första tecken på kartell är om mcdonalds och max skulle ta "varannan avfart".

Läser vulcans inlägg och tänker att samma logik torde gälla för tiggarna.

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-13 22:43
Antal inlägg: 37631

Såg på ett program på tv,att en del stannar kvar i Rumänien och passar barnen medan föräldrarna åker hit till Sverige och tigger sen åker dom tillbaka som någon slags tiggar skiftgång.Förra veckan besökte jag ett läger i Masmo stockholm,9 personer har ockuperat ca 7 parkeringsrutor utanför gamla Obs,en Husvagn som var fallfärdig och några fotöljer presseningar var deras hem jag köpte mat åt dom och gav dom pengar.Till Kyrkan kom en Mamma och 11 årig son i tunna kläder och skor här om dagen,jag åkte hem och plockade ihop jackor och varmare kängor,Det var vad jag kunde göra men jag kände mig otillräcklig,Vill att detta ska tas upp i Eu.På tv visades också rucklen som var deras boende i Rumenien,barnen fick inte gå i skola Och EU borde se till att Regeringen i Rumenien ser till att barnen går i skolan

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-13 22:47
Antal inlägg: 37631

Gloria det finns inga "hallikar" som tar pengarna dom tigger det blir kanske en hundring om dagen/tiggare och sprillans mobiler tror jag inte heller på att dom har,dom har inte heller nya bilar som någon skrev tidigare.slå inte på ett redan liggande folk.

Minta2014-05-14 10:00

Jag säger som Mindymo i en annan tråd, undersökningar som gjorts av sociala myndigheter och andra visar att tiggeri oftast inte är organiserat.

Minta2014-05-14 10:01

Om man med organiserat menar att en organisation utnyttjar tiggarna och tvingar dem att tigga. Däremot går de väl ihop i grupper, reser ihop, bor ihop mm.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-14 10:15

Känns som det för diskussionens skull är viktigt att skilja på olaglig organisation och laglig organisation. Någon måste ju samordna bussresan och köra bussen. Får den personen betalt av någon är det ju organiserat.

En intressant fråga är vad som skulle hända om en tiggare satte sig bredvid en annan vid en ovanligt bra knytpunkt, typ utanför tågstationen i sthlm. Detta är ju som sagt vad vi skulle förvänta oss om det verkligen var fri konkurrens på marknaden. Att det inte tycks ske måste ju betyda att någon tredje part reglerar den, kanske genom hot eller dylikt. Eller så finns det något intrikat normsystem, en slags rom-budord som säger ''du skall tigga men icke i närheten av någon annan''.

roja c panda - Ej medlem längre2014-05-14 10:23

Och på frågan varför det är viktigt att det kanske är organiserat om det nu inte rör sig om regelrätta brottssyndikat.

För att om det är organiserat bör det beskattas. Och våra lagar som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare bör gälla. Detta är ju det vanliga sättet för LO och andra att mota invandrare som vill tjäna pengar i landet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?