Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 88 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:36 | |
![]() | Zetax, det kan jag hålla med dig om. Men när det diskuteras huruvida svältande människor eg bara borde börja tänka positivt eller cancersjuka ska tänka bort tumören, då är vi i min bok långt förbi en seriös debatt. | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:36 | |
![]() | Jonisk. Det var liksom det jag menade i resten av mitt resonemang. Att man medvetet eller omedvetet såg möjligheter som leder till det man önskar. | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:38 | |
![]() | jonisk: Sjukdomarna ingick inte mitt uttalande, det jag gjorde var att ställa frågan om någon diskuterat just placeboeffekten. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:38 | |
![]() | Men det är grundläggande psykologi, och hur kommer man därifrån till att sjuka/fattiga/olyckliga dragit på sig alla bekymmer på egen hand? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:40 | |
![]() | Ok, men diskussionen började inte där? Placeboeffekten är intressant, men inte heller den är ju en mystisk kraft eller magnetiska tankar, utan en mätbar fysiologisk (om än ej helt utredd) reaktion, som mishi redan påpekat. | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:41 | |
![]() | Jag har som sagt inga svar, jag trorsom sagt inte på det mer än vad du gör. Jag försökte bara ge min pla usibla förklaring till varför de ansåg att deras önskningar uppfylldes. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:42 | |
![]() | Ok. | |
| le-lou | 2012-07-18 13:47 | |
![]() | Man kan inte tro på LOA och att man själv "väljer sin lycka" men sedan inte att de som drabbas av olyckar själva har valt den. Det är ett ganska vidrigt tankesätt. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:50 | |
![]() | Ja, mycket. | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:51 | |
![]() | Den åsikten finns i vissa religioner också. Karma. MEN jag håller för övrigt med dig den här gången. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:54 | |
![]() | Man får såklart fortfarande tro det, även om jag tycker det är fel. Precis som man får ha vilken religion/missuppfattning/ livsåskådning man vill, jag ser ingen skillnad. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 13:54 | |
![]() | Haha, jefla tfn. Trosuppfattning, inte missuppfattning. | |
| le-lou | 2012-07-18 13:58 | |
![]() | finns stora skillnader.... lycka på individnivå är inte alls centralt i buddhism, fleras lycka är viktigare än den enskildes. Inte heller förnekar buddhísm känslor som ängslor, ångest, desperation, själviskhet, krävande, ilska, avundsjukas osv.. det är känslor som finns i människans natur och det rätta sättet att minska dessa känslor är att observera, känna dem och förstå dem. Rent generellt predikar också buddhism empati och kärlek till varandra. Det gör inte det här LOA-flummet. Det har inget med Karma att göra - alls. | |
| le-lou | 2012-07-18 14:00 | |
![]() | Jag läste i ett forum (LOA-anhängare) där det satt folk och på allvar menade att de själva dragit på sig sjukdomar som bröstcancer för att de oroat sig för det. "ja där fick jag, se och lär tjejer - oroa er inte för sånt för då kommer det!" suck. Varför söker inte de här människorna vård för istället? Eller skaffar jobb? | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-07-18 14:00 | |
![]() | Jag menade att man får med sig från förra livet. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-07-18 14:03 | |
![]() | le-lou>> är dom på allvar?? Och ja, bra fråga. | |
| le-lou | 2012-07-18 14:03 | |
![]() | que? Karma handlar ju om att du inte ska vare sig söka vare sig njutning eller plågor i det här livet, för det kan påverka ditt kommande liv, och särskilt viktigt är det att inte färsta sig vid något annat (levande) i det här livet, eftersom du riskerar att födas som det. Hur påminner det om LOA? Och märk väl - fortfarande är buddhism en religion. | |
| mishizaki | 2012-07-18 14:04 | |
![]() | Kan man inte lyfta detta till ett modernt samhällsproblem? Är det så konstigt egentligen att så många attraheras(!) av läror som premierar individuell framgång? | |
| le-lou | 2012-07-18 14:04 | |
![]() | jonisk - högst seriösa. Det är beklämmande att se. En kvinna där förklarade också att hon healade sig själv med att tänka bort sin livmodercancer. Mycket farliga uppmaningar. | |
| le-lou | 2012-07-18 14:05 | |
![]() | Loa uppmanar folk till att söka makt, pengar särskilt. tänk dig rik, spotta på de fattiga för de har sig själva att skylla. Dra in karma i det ? njeeet. | |