Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mz_lzrd | 2015-12-09 13:19 | |
![]() | Ska regeringen resonera som så att lite oroligheter, upplopp, bränder, misshandel och våldtäkter och andra brott som polisen inte har en suck att hinna med att utreda, än mindre klara upp är bara nåt tillfälligt som vi kan strunta i, för det blir bättre sen av sig själv? Tillåt mig tvivla på det, totravel. När t o m vår inkompetenta regering har tvingats erkänna att situationen är ohållbar, något som tidigare enbart SD har sagt, om och om igen, då är nog allt situationen ohållbar deluxe. | |
janne121212 | 2015-12-09 13:49 | |
![]() | Du har helt fel mz_lrd. Att folk inte vågar anmäla brott, avstyra pågående brott (civilkurage) eller vittna mot förövare längre, är bara ett bevis på att landet blivit mycket säkrare att bo i. Detta kommer förmodligen bara att fortsätta öka och därmed tryggheten. Alla som påstår motsatsen är dysterkvistar. | |
limpan__2 | 2015-12-09 15:03 | |
![]() | SD hade inte mer rätt 1988-2014 bara för att regeringen nu agerar på en ny situation. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 15:16 | |
![]() | Ojdå, Vilka nyanserade repliker det inlägget fick. Tack för att du svarade i mitt ställe, janne...... Den grova brottsligheten sjunker avseende vissa brott eller är oförändrad avseende andra de senast 10 åren. Våldtäkterna sticker ut och har ökat en del på något längre sikt men ökningen är svår att bedöma då lagens definition på brottet har förändrats. Senast så skedde var 2005 då definitionen breddades. Källa: BRÅ Men; Vad har brottsstatistiken med de kortsiktiga problemen som vi ställs inför pga asylinvandringen? Dessa problem handlar främst om boende för de asylsökande, omhändertagandet av de asylsökande, registreringen av de asylsökande, handläggningstiderna för de asylsökandes ansökningar, brist på gode män, skolplacering av ensamkommande barn etc etc. Det ni talar om är mer på lång sikt. Varför hoppa i galen tunna? Jag nämnde överhuvudtaget inte något om de långsiktiga effekterna som asylinvandringen kommer att få på vårt samhälle. Den framtiden är ingalunda huggen i sten och går att påverka med sunda politiska beslut. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 15:21 | |
![]() | Janne, 1. En ökande enighet om att bekämpa Daesh. 2. Ett omfattande klimatavtal är på väg att signeras av merparten av jordens nationer. 3. Flera relativt konstruktiva möten har skett angående situationen i Syrien. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 15:33 | |
![]() | mz_lzrd, Det är inte din säkerhet som är hotad på kort sikt. Du har missuppfattat MSB:s rapporter. Det är flyktingarnas situation som de främst anknyter till i sina senaste lägesrapport. Visst blir det även stress och problem för den direkt inblandade personalen. Det kan man inte bortse ifrån och nämns även i rapporterna. www.msb.se/sv/Om-MSB...-v ecka-50/ | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 15:59 | |
![]() | Regeringens nuvarande åtgärder syftar till att komma till rätta med de problem som nämns i MSB:s rapporter. De har tagit intryck och försöker reagera. Jag tycker inte att de lyckas speciellt bra men samtidigt känns det mycket svårt att recensera politiken just nu. Det känns kaotiskt och ogenomtänkt. Lagrådet var inte nådiga i sin kritik av försöket att stänga Öresundsbron. Trots allt så har antalet asylsökande per vecka minskat till hälften sedan den blocköverskridande migrationsöverenskommelse n. Orsakerna till detta är säkert många, men trenden är tydlig. | |
mz_lzrd | 2015-12-09 16:25 | |
![]() | totravel, var i mitt inlägg står det att det är specifikt jag som ska drabbas av oroligheter i samhället? Menar du att det är hellugnt ifall de som drabbas av bränder, misshandel, våldtäkter och upplopp bara är asylsökande? I så fall blir jag bekymrad över ditt synsätt, men det är iofs långt ifrån första gången. Anmälningsbenägenheten är idag mycket lägre än förr, många människor vågar inte höra av sig till polisen eftersom det verkligen kan komma surt efter. Om du anger en gärningsman så får han veta ditt namn. Folk vill för död och pina inte vittna i rättegångar eftersom övergrepp i rättsak har blivit vardagsmat. Jag är ganska övertygad om att det råder underlåtenhet att polisanmäla brott i t ex Mexico och Colombia också (långt större än här t o m!) men det garanterar på intet vis att Colombia och Mexico är länder med låg brottslighet. | |
mz_lzrd | 2015-12-09 16:28 | |
![]() | Apropå dysterkvistighet, så här säger Wilhelm Agrell om den saken, visserligen inte apropå flyktingkrisen, men hans uttalande kan ju tillämpas på i stort sett alla samhällsomvälvande skeenden: Journalist: -Kritiker av din tes menar att den spelar mörkermännen i händerna — att det bekräftar deras apokalyptiska synsätt. Vad säger du om den kritiken? Agrell: – Den kritiken är ett recept för att avskärma sig och inte förstå innebörden i utvecklingen. Ängslan för att vissa tolkningar inte får framföras för att de blir självuppfyllande blockerar en meningsfull analys och försvårar möjligheterna att tolka varningssignaler och förstå vad som ännu kan komma. www.hd.se/nyheter/va...ge t-igang/ | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 16:31 | |
![]() | Jag har aldrig sagt att det är hellugnt. jag har sagt att det är skillnad på kortsiktiga problem och långsiktiga problem. Du fortsätter vara onyanserad och det tycker jag du alltid är, i stort sett, i dina inlägg. Varifrån får du uppgiften om att anmälningsbenägenheten är lägre än förr? Vad har det med mitt inlägg om de kortsiktiga problemen som just nu råder och som MSB redogör för i sina veckorapporter att göra och regeringens nuvarande åtgärder syftar till att rätta till? Kan man inte skilja på äpplen och päron är det inte lätt att vara nyanserad. | |
mz_lzrd | 2015-12-09 17:05 | |
![]() | Har jag missförstått dig totravel? Vår regering tar alltså itu med kortsiktiga problem (kortsiktiga problem är en underlig formulering) och det är fel, tycker du, för man bör satsa på långsiktiga problem. Jag anser att man måste ta itu med akuta problem. Du anser att man ska strunta i dem(?) och istället satsa på långsiktiga lösningar som syftar till att stoppa kriget i Syrien och råda bot på fattigdomen i Afghanistan. Det känns för mig en aning övermaga, att just Sverige ska reda upp konflikten i Syren och komma till rätta med fattigdomen i tredje världen. Det är för min del mer rimligt att Sveriges regering tar hand om Sverige. | |
janne121212 | 2015-12-09 17:05 | |
![]() | En av tre bränder i flyktingförläggningar har troligtvis startats av de boende själva. www.expressen.se/nyh...av -boende/ Resten har man i princip ingen aning om. Finns kanske gott om SD-folk som bor på förläggningarna. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 17:24 | |
![]() | mz_lzrd, Du har missförstått mig. Det ena är utrikespolitik och det andra är inrikespolitik. Sveriges regering sysslar förhoppningsvis med båda simultant. | |
Måns_E | 2015-12-09 18:58 | |
![]() | Janne, jag förstår inte hur du kan tolka "Nu misstänker polisen att närmare en tredjedel av dessa har startat inifrån själva boendet. I dag finns det ett par personer som är misstänkta för bränder, och ett par av dessa ska själva bo på de asylboenden som har attackerats. På Noa vill man dock klarlägga att alla bränder som startas inifrån inte startas med vilja. – Det finns flera brandorsaker att beakta. Bränderna kan vara anlagda, utifrån eller inifrån, men det kan även röra sig om kvarglömda ljus, en stekplatta som har lämnats på eller självmordsförsök, säger Carolina Ekéus." till att 1 av 3 bränder troligtvis har startats av de boende själva. Snarare så kan man väl i så fall säga att troligtvis så har minst 2 av 3 bränder startats utifrån (och av utomstående?) Fast det stödjer ju inte din tes riktigt lika bra förstås. | |
Måns_E | 2015-12-09 18:59 | |
![]() | Källa Expressen, skall jag tillägga. | |
mz_lzrd | 2015-12-09 19:12 | |
![]() | totravel, det håller jag verkligen med om. Vad tycker ni om detta, då? Är det rimligt att maten för EN flykting kostar 17000 kr i månaden? (572 kr/dag) www.dt.se/dalarna/al...-i -manaden | |
Lågintensiv | 2015-12-09 19:16 | |
![]() | Totravel, att definitionen av våldtäkt ändrades 2005 hade kunnat vara relevant just i skarven mellan de olika definitionerna, om du syftar på att den nya definitionen av våldtäkt är vidare vilket i sin tur kan leda till större anmälningsbenägenhet. Men efter det borde väl utvecklingen ha legat stilla relativt befolkningsökningen istället för att öka? Jag tror du får söka efter svar just där du helst inte finner dem i den här frågan. | |
Måns_E | 2015-12-09 19:24 | |
![]() | Nej det är inte rimligt, men så är den rekorddyr också. Det finns väl helt enkelt en och annan näringsidkare som passar på när stat och kommun är desperata. | |
Lågintensiv | 2015-12-09 19:31 | |
![]() | Jag undrar över mörkertalet av våldtäkter inom sk "hederskulturer", där kvinnan efter ett övergrepp kan anses ha "vanhedrat sin familj". | |
Måns_E | 2015-12-09 19:40 | |
![]() | Anmälda våldtäkter har gått upp något mellan 2005 och 2009 och sedan planat ut och verkar ligga på ganska konstanta nivåer vad jag kan se. www.bra.se/bra/brott...br ott.html Ökningen på 2150 anmälningar (eller 56,8%) mellan 2005 och 2009 är väl en ganska naturlig förändring efter våldtäktsbegreppet har utvidgats? | |