Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-12-09 19:46 | |
![]() | Ja, som jag skrev. | |
Lågintensiv | 2015-12-09 19:48 | |
![]() | Vi inväntar med spänning BRÅ:s rapport över det senaste decenniet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 19:53 | |
![]() | Lågintensiv, Så här ser en sökning på BRÅ:s databas ut. statistik.bra.se/sol.../u rval/sok Samtliga anmälda våldtäkter i hela landet från 2000-2014. Resultat i antal per 100 000 invånare. En rejäl ökning 2005 på ca 45 %. Därefter en total ökning mellan 2005 och 2014 på 64%. Enligt NTU så är mörkertalet stort för just våldtäkt och därför blir det svårt att dra några slutsatser om hur anmälningsbenägenheten har påverkat resultaten. Det räcker med en liten procentuell ökning i anmälningsbenägenheten för att det ska ge stort utslag på antalet anmälningar. Man kan alltså inte säga att antalet våldtäkter ökar eller minskar vid ökande antal anmälningar. Mörkertalet är för stort. Våldtäkt är det brott som är mest svåranalyserat vad gäller dessa perspektiv. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 20:00 | |
![]() | Här är en annan intressant vinkel från databasen. Våldtäkt mot barn under 15 år. Den kanske den största förändringen som gjordes 2005 var att börja kalla allt sexuellt umgänge med någon under 15 år för våldtäkt. Här ser man ökningen runt 2005 väldigt väl och man ser även att den stora ökningen totalt fram till 2014 är våldtäkter mot barn under 15 år. De "vanliga" våldtäkterna har inte ökat alls lika mycket. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 20:01 | |
![]() | Glömde länken: statistik.bra.se/sol.../u rval/sok | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-09 20:06 | |
![]() | Det som är anmärkningsvärt är hur stor del av anmälda våldtäkter gäller barn under 15 år om man jämför 2004/2005 med 2006 och vidare till 2014. 2004 18% 2005 19% 2006 27% (!) 2014 34% | |
Bitte - Administratör | 2015-12-09 20:07 | |
![]() | Nu känns det som om denna tråd spretar i väg åt en massa olika håll. Bitte | |
Lågintensiv | 2015-12-09 20:08 | |
![]() | Tacktack, har redan förkovrat mig på dessa sidor efter att ha läst Mauricio Rojas text. | |
janne121212 | 2015-12-09 20:13 | |
![]() | mz_lzrd Vi får vara glada åt att det är bl a det faktum att vi pumpar in så mycket skattepengar i flyktingbranschen som gör att Sverige går så bra. Den höga BNP siffran häromdagen gladde många, men man börjar ju mer och mer förstå vad det är för faktorer som ligger bakom den. All aktivitet runt flyktingförläggningar, flyktingmottagande och därmed förknippade merkostnader, har ju blivit "big business" och lär stå för en icke föraktlig del. Men för all del som någon sa, pengarna stannar ju inom landet i de flesta fallen. Men vi bör nog inte glömma att det är siffror som inte säger något om hur Sverige mår. | |
Lågintensiv | 2015-12-09 20:15 | |
![]() | Bitte, ja komplexa problem tenderar att göra det. Vi betar liksom av olika ämnen under det stora paraply som är huvudfrågan. Men visst, vi behöver inte fördjupa oss mer i våldtäktsstatistik. | |
Bitte - Administratör | 2015-12-09 20:24 | |
![]() | Då säger vi så här håll er till ämnet eller så kommer även denna tråd att låsas Bitte | |
Bitte - Administratör | 2015-12-09 20:25 | |
![]() | Och jag säger INTE till en gång till !! | |
janne121212 | 2015-12-09 20:31 | |
![]() | ""Gick det att förutse den dramatiska händelseutvecklingen?" frågade Dagens Nyheter på ledarplats i onsdagens tidning. Texten handlade om regeringens alltmer panikartade försök att minska asyltrycket. DN hävdade att vi människor är mer lagda åt att önsketänka än att krishantera: "Vi hoppas på det bästa. Även politiker." Och, borde DN ha tillagt, även journalister." Situationen fångad på några rader i Expressen idag av Ann-Charlotte Marteus. Önsketänkande, hoppas på det bästa, lyssna inte på dysterkvistar, nån här som känner igen sig? | |
mz_lzrd | 2015-12-10 11:27 | |
![]() | Apropå det Måns skriver att många bränder på asylboenden inte startas uppsåtligen av de boende, så tror jag absolut att det är så. Här i trakten hade vi ett som brann ner för att de asylsökande hade satt brandlarmet ur spel för att kunna röka på rummen. (Man kan fråga sig vem det är som langar cig till dessa ensamkommande barn. Är det personalen som köper ut åt småttingarna? Är det profithungriga ICA-handlare som kränger cig till utsatta minderåriga?) | |
Lågintensiv | 2015-12-10 16:25 | |
![]() | Det går väl till som det brukar. Nån etablerad, äldre ungdom med kontakter langar till resten. Så gick det iaf när jag gick i högstadiet, men det är ju ett tag sen. :) Janne, det har varit en slags masspsykos där makthavare (inklusive media) varit hypnotiserade av sin självbild och sin rädsla att agera fel. Sverigedemokraterna har haft en viktig roll som ständig fiende. | |
mz_lzrd | 2015-12-10 16:42 | |
![]() | Det kanske är nåt med vår folksjäl. Vi har givetvis ingen, vi har ingen inhemsk kultur heller och vi är alla världsmedborgare etc, men om vi låtsas att det en gång fanns svenskar, så ägnade sig dessa barbarer under 1600-talet i ovanligt (med Europeiska mått mätt) hög utsträckning åt häxprocesser. Vi var verkligen på hugget. Det påminner ju ganska mycket om vad vi ägnar oss åt nuförtiden när vi ropar RASIST efter folk som är kritiska till massinvandringen. Folk blir av med jobb om de eller någon av deras närstående utnämnts till rasister (Susanne Resmark, Gunhild Carling). Jag är kanske onyanserad nu igen, jag förstår att jag ibland uttrycker mig drastiskt, men nåt skumt är det med vår nationella häxjakt på "rasister". Precis som häxor är ju de här "rasisterna" monster som om de får leva och verka kommer att förstöra samhället på det mest ohyggliga vis med stöveltramp och koncentrationsläger. Detta i hög grad onyanserade synsätt tycks inte förekomma i samma utsträckning i andra europeiska länder. (Fast Storbrittannien är minst lika illa som vi, om än på ett lite annat sätt. Bl a vill de understryka att det i Storbrittannien i allra högsta grad finns en nationell identitet.) | |
mz_lzrd | 2015-12-10 16:43 | |
![]() | Jag borde inte ha stavat "europeiska" med stor begynnelsebokstav. Ber om ursäkt för det. | |
mz_lzrd | 2015-12-10 17:05 | |
![]() | Häxorna skulle inte förstöra med stöveltramp och koncentrationsläger. Ber om ursäkt för det också. Nu spinning. Kanske piggnar hjärnan till av det. Det känns i af bra att tänka på att de ensamkommande rökande barnen på HVB hemmen har knutit sociala kontakter med vuxna, även om dessa vuxna kompisar köper ut cig till småungarna. | |
Lågintensiv | 2015-12-10 17:08 | |
![]() | Jag menade iofs inte vuxen utan nån i samma grupp, flockledaren. :) | |
Lågintensiv | 2015-12-10 17:11 | |
![]() | Jag tycker vi har en masochistisk kultur som blommar ut i den passivt aggressives sadistiska böjelser mot dem som bryter mot normen på fel sätt. Hade Sverige varit en sexuell läggning hade jag sprungit åt andra hållet. :) | |