Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-12-12 01:15 | |
![]() | Tack för att du åtminstone håller med om att det är något annat än öppna gränser. Tillfälliga gränskontroller är förövrigt något som är stipulerat i Schengenavtalet, dessutom så är det medborgare i de länder som är anslutna som omfattas. Utlänningskontroller får man göra. Så jag vet inte om det är så mycket att hänvisa till. | |
Rhotheta | 2015-12-12 01:31 | |
![]() | Jag lämnar över dig till någon med tålamod. | |
Måns_E | 2015-12-12 02:21 | |
![]() | Inte mig emot | |
Bisonbox | 2015-12-12 09:44 | |
![]() | Måns uppvisar ett stort tålamod att bemöta grumligt höger svammel, imponerad! | |
mz_lzrd | 2015-12-12 10:17 | |
![]() | www.hd.se/nyheter/sv...yl ansokan/ På tal om det här med pull och pull-faktorer som diskuterades för många inlägg sedan. Citat ur artikeln: "Om man upplever att det man lämnade i vart fall inte var sämre än det är här — då har man ju inte de skyddsbehov som man kanske tyckte från början, säger Kristina Rännar, processledare för återtagande på Migrationsverket." | |
micro113 | 2015-12-12 10:22 | |
![]() | Måns uppvisar i vanlig ordning sin oförmåga att tolka text rätt ... Detta skrev jag in inlägget som han använde för att påbörja detta dravel .. ""öppna hjärtan" innebar rent politiskt "öppna gränser" -- det är inte min tolkning .. Det är vad som var konsekvensen av den politik som fördes .." | |
micro113 | 2015-12-12 10:25 | |
![]() | mz_lzrd Det är ju en rimlig tolkning .... | |
punatulkku | 2015-12-12 10:35 | |
![]() | Mz_lzrd Återvändandebidrag, kan vara möjlig lockelse ;-) | |
mz_lzrd | 2015-12-12 11:11 | |
![]() | punatulkku, det kan man väl inte få om man drar tillbaka sin asylansökan? Hur som helst så gäller ju asylrätten för dem som behöver skydd, inte för dem som kommer för att få högre levnadsstandard än de har i hemlandet. Om det sistnämnda vore asylskäl så skulle ju större delen av Bangladesh och minst hälften av Indiens befolkningar också ha asylskäl hit. Det är inget fel i att vilja få högre levnadsstandard än man har, givetvis. Men "vill få" är inte asylskäl. | |
micro113 | 2015-12-12 11:11 | |
![]() | punatulkku Återvändarbidrag?? | |
mz_lzrd | 2015-12-12 11:41 | |
![]() | Micro: Det heter egentligen återetableringsstöd. | |
micro113 | 2015-12-12 12:18 | |
![]() | mz_lzrd Ok.. .. om jag läser vad det innebär och vilka som kan få det så måste jag slå mig för pannan .. Vem fan har kommit på tanken att bevilja det för människor som saknar asylrätt eller inte ens vill stanna och få den prövad ... Från migrationsverkets sida: Vilka omfattas av stödet? För närvarande bedömer Migrationsverket att personer som återvänder till följande länder är aktuella för att erhålla stödet: Afghanistan, Burundi, Centralafrikanska Republiken, Demokratiska Republiken Kongo, Elfenbenskusten, Eritrea, Irak, Jemen, Liberia, Libyen, Mali, Sierra Leone, hela Somalia, statslösa från Gaza och Västbanken, Sudan, Sydsudan, Syrien, Tchad. [...] Vem kan få stödet? Du kan få stödet om du har fått avslag på din ansökan om asyl eller om du har återtagit din ansökan om asyl i Sverige [...] Hur stort är stödet? Återetableringsstödet motsvarar 30 000 svenska kronor för varje person över 18 år och 15 000 kr för barn under 18 år, dock högst 75 000 kr per familj. www.migrationsverket...er ing.html Och så finns det de som inte vill låtsas om att vi skriker ut "kom till Sverige och bli rik" ... Våra politiker borde tammefan omyndighetsförklaras pronto ... | |
mz_lzrd | 2015-12-12 12:38 | |
![]() | Det trodde jag inte. Man kan alltså resa hit, lämna in en asylansökning och återta den, få 30000 kr och resa sin väg igen. Ofattbart. | |
punatulkku | 2015-12-12 12:43 | |
![]() | Japp, så är det :) | |
mz_lzrd | 2015-12-12 13:32 | |
![]() | När något är för bra för att vara sant, du är det sant i Sverige om du kommer som "flykting". Undrar hur många ggr man får de 30 000. Kommer man med ett annat namn nästa gång så är det väl inga problem. Men Magdalena är glad, lånefesten fortsätter: sverigesradio.se/sid...el =6324584 | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-12 13:38 | |
![]() | Smart! Lämna familjen. Sälj allt du äger eller skuldsätt dig för livet hos smugglare för en biljett på en resa över Medelhavet i livsfarliga båtar. Då kan du eventuellt så småningom få 30k för att resa tillbaka. Vilken affärsidé! | |
mz_lzrd | 2015-12-12 13:50 | |
![]() | Ja, gnagel, systemet utgår ifrån att alla som flyr hit, flyr från dödsfara, att ingen kommer hit som lycksökare. Man kan ju se i artikeln från HD som jag länkade till att många nu är väldigt missnöjda med boendet, det är inte alls vad de väntade sig. Det är en egendomlig inställning om man flyr för sitt liv, men om man tar sig hit för att undfå välfärd så är missnöje med boendet plötsligt helt rimligt, om det är sämre än hur man hade det hemma. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-12 14:00 | |
![]() | Kostnaden i sig är för stor för att just 30k skulle vara en morot. Man vill naturligtvis stanna om man kommer hit. Men om man plötsligt inte får ta hit familjen, som man trodde, så är det säkert en gamechanger för många, oavsett förhållanden hemma. Sen tycker jag att det finns något lite obehagligt agendasättande lver användare av ord som lycksökare. Tanken är förstås att man ska associera inte till människor som försöker byta extrem fattigdom och utsiktslös framtid mot något bättre - utan till bedragare och gold diggers. Ord är viktiga, och naturligtvis handlar det om ett rationaliserande av hårda tag mot hela flyktingkollektivet utan att behöva få ont i magen av moraliska tvivel. | |
mz_lzrd | 2015-12-12 14:05 | |
![]() | Folk som vill söka sin lyckan. Life, liberty and the pursuit of happiness. Som jag skrev förut, det är inte fel att försöka skaffa sig ett bättre liv. Det blir fel först när man kräver att andra ska finansiera det bättre livet. | |
micro113 | 2015-12-12 14:31 | |
![]() | gnagel Du är medveten om att inte alla kommer via flyktingsmugglare i små gummibåtar va? | |