Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ingson | 2015-12-12 15:14 | |
![]() | Undrar hur dessa återetableringsresor går till rent praktiskt. Jag tar för givet att det är svenska myndigheter som arrangerar och bekostar återresan. Men till en del länder på listan som micro redovisade är det väl ganska krångligt att arrangera resor | |
micro113 | 2015-12-12 15:35 | |
![]() | ingson Bidraget betalas ut EFTER att personen är tillbaka i landet där denne skall återetablera sig .. Återresa vid avslagen asyl bekostar Sverige om den asylsökande inte har redovisade tillgångar eller frivilligt betalar själv ... Dvs regeln säger: Om du inte har egna medel kan Migrationsverket boka och betala biljetten. | |
micro113 | 2015-12-12 15:35 | |
![]() | *avslagen asyl eller återtagande av asylansökan... | |
micro113 | 2015-12-12 15:36 | |
![]() | ingson Vilka länder tänker du då på? | |
Adaptiv - Ej medlem längre | 2015-12-12 21:14 | |
![]() | Undrar vad Gudrun Schyman gör för småflickor som gifts bort? Hon är så himla frånvarande. | |
susila | 2015-12-13 12:15 | |
![]() | Adaptiv, ju mindre Gudrun Schyman gör för vad det vara månde, desto bättre, skulle jag vilja påstå. | |
mz_lzrd | 2015-12-13 12:33 | |
![]() | Lycksökare? www.svd.se/alla-i-ir...mo ttagande | |
mz_lzrd | 2015-12-13 14:01 | |
![]() | Tycker ni att detta är att betrakta som rån? www.hd.se/kultur/201...ra -roster/ Är det rimligt att flyktingar som har pengar ska vara med och betala själva för sitt uppehälle i landet de söker asyl i, eller bör deras vistelse här helt finansieras av skattebetalarna? Liknar detta nazisternas plundring av judarna? Eller ska man se det som att de som har råd ska betala för de förmåner de kommer i åtnjutande av? (Svenskar som söker försörjningsstöd får inte ha några tillgångar, man måste som svensk vara utblottad för att få den hjälpen från samhället.) | |
ingson | 2015-12-13 14:23 | |
![]() | mz_lzd Nej, det är inte rån. Förutsättningen för att andra människor, via skattsedeln, ska betala för någons persons mat och husrum är att denne är utblottad. Det är inte fråga om att beslagta någons tillgångar, kulturknutten drar paralleller med konfiskationen av nazitysklands konfiskation av judars tillgångar, utan att den bemedlade i första hand ska använda sina egna tillgångar för att betala för sin mat och husrum. Men , för all del , vill kulturknutten använda sina egna pengar för att betala mat och husrum för någon som kan betala själv så står det henne/honom fritt att göra det. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-13 14:48 | |
![]() | Knappast ett problem. Typisk signalpolitik och populistiskt förslag för att bemöta lycksökarmyten. | |
mz_lzrd | 2015-12-13 15:12 | |
![]() | Liminal, jag tror inte de vill bemöta det du kallar lycksökarmyten, tvärtom. Jag tror bara att de vill ha så få flyktingar som möjligt i Danmark. F ö är väl "lycksökarmyten" en myt som på sistone visat sig inte vara en myt. Önskan om tillgång till ett välfärdssystem är inte asylskäl. Kan man återvända hem för att boendet här inte är "vad man väntat sig" så har man inte asylskäl. Och återigen: att vara lycksökare är ingen skam i sig. Mängder av rekorderliga människor har under historiens gång givit sig ut i världen för att söka lyckan. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 16:30 | |
![]() | Den här återetanleringsersättning en är ju aningen sjuk, särskilt tillsammans med en i princip oreglerad invandring som för ett par månader sen. Borde man inte börja med att skrota såna orimliga förmåner innan man undrar vad man skall ta sig till och vädjar till att övriga EU skall "ta sitt ansvar"? Inte undra på att folk vallfärdar hit. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 16:30 | |
![]() | Återetablerings- | |
Lågintensiv | 2015-12-13 18:45 | |
![]() | Jag skulle inte använda termen "lycksökare" i det här samhället eftersom den antyder ohederlighet. Som jag sagt förut - jag har full förståelse för varje individ som söker sig hit för att fly förtryck eller höja sin levnadsstandard. Det är vår politik jag inte förstår, det är den som får folk att söka sig hit av fel anledning. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 18:48 | |
![]() | -kom och köp! kom hit och sök asyl! Om ni inte får det får er familj åtminstone 75000 för sveda och värk! | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-13 19:13 | |
![]() | Uppföljning av återetableringsstödet från 2009 för den som är intresserad. www.statskontoret.se...20 1004.pdf | |
mz_lzrd | 2015-12-13 19:22 | |
![]() | Ge er ut i gummijollar på medelhavet med era små barn, för i Sverige får ni allt om ni får asyl, och om ni inte får asyl får ni ändå akutsjukvård och nödvändig tandvård + en rejäl slant med er hem igen. Vinst varje gång. | |
mz_lzrd | 2015-12-13 19:56 | |
![]() | Jag var drastisk nu. Kanske har det helt enkelt bara blivit mycket mindre oroligt och farligt i Mellanöstern nu sedan någon månad tillbaka. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 20:14 | |
![]() | Det kanske också blir allt tråkigare att ta sig över Medelhavet när vintern kommer, som alla andra år? Det finns ju en gräns för hur stora risker det är värt att ta för att komma ifrån den hopplösa och långsamt förgörande, men kanske inte akut livshotande, situationen man är i? | |
Lågintensiv | 2015-12-13 20:15 | |
![]() | Liminal: andra stycket under "slutsatser"'är väl det enda som behöver läsas egentligen? "Inga eller mycket svaga incitament" eller hur formuleringen löd. Sen skriver man något vagt om att det iallafall underlättar med lite pengar. Jag kan inte förstå den grundläggande idén att Sverige skulle ha ett ansvar att "underlätta återetableringen". Det är som om en affär som erbjuder en tjänst skulle ersätta kunden för att den inte hade råd att köpa det den ville ha. | |