Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade12
Mobilspel
Pågående22 601

Forumkategorier

Användare Inlägg  
onlaaajn2014-09-21 13:10
Antal inlägg: 349

I svampskogen!
Någon mer än jag här som älskar att plocka svamp?
För mig blir det tyvärr bara kantareller och carl-johan då det är dom enda svampar jag är riktigt säker på....
Trattkantareller skulle jag så vilja lära mig hur dom ser ut och såklart andra goda svampar också :)
Kanske borde gå en kurs!!
 
Bueno Vodka - Ej medlem längre2014-09-21 13:26
Antal inlägg: 79

Alla svampar är per defenition giftiga! Det är bara halten och sorten av gift som varierar. Så vill du behålla din njurfunktion - ät inte svamp!
 
kryddeluntan2014-09-21 13:43
Antal inlägg: 12360

Gå en kurs, och håll dig till det du bestämt känner igen onlaaajn.
Jag har lärt mig av min syster och plockar bara kantareller, trattisar, svart trumpetsvamp och Karl Johan.
 
Lill-IT2014-09-21 15:24
Antal inlägg: 31411

Jag plockar bara gula kantareller för det är de enda jag är helt säker på.
De har en speciell doft som gör att jag inte tvekar.
När Titti pratade om falska kantareller för ett tag sen reagerade jag lite på det. Hade aldrig sett sådana.
Men så föll det sig så lustigt att när jag plockade kantareller med lilla moster bara ett par dagar senare så fann vi falska kantareller. De var verkligen lika. Men de doftade inte som den riktiga kantarellen och den var en aning fel i färgen.. lite åt orangehållet.
Jag är dock säker på att jag inte plockat den tidigare.. för det hade jag märkt på avsaknaden av den karaktäristiska doften.
www.naturephoto-cz.c...xx 1102.jpg
 
bolo2014-09-21 16:18
Antal inlägg: 1029

Nej, svamp är inget för mig
 
Sote2014-09-21 16:48
Antal inlägg: 3557

Bueno vodka-Hade det stämt då skulle jag varit död för l'nge sedan. Klart man ska både plocka och äta svamp och det är inte alls svårt så länge man startar med några få "säkra" kort som gula kantareller ,trattisar, svart trumpetsvamp, gul trumpetsvamp och soppar som tex Carl Johan. Det räcker bra med en vanlig svampbok för just dom ovanstående sorterna går liksom inte att förväxla med någon giftig svamp. Det enda man ska vara försiktig med är just trattkantareller eftersom där dom växer växer gärna också giftspindelskivlingen som är väldigt giftig . Den är brun men ser i övrigt inte ut som en trattis men man slarvar när man rensar så kan det ju slinka med någon Jag har aldrig någonsin råkat få med en så jag tror risken är rätt liten och jag har ändå plockat svamp varje sommar i femton år.
 
throwback - Ej medlem längre2014-09-21 22:00
Antal inlägg: 642

Vi plockar gärna svamp, min sambo hittade nyligen stolt fjällskivling, en av de godaste svampar som finns. Annars är favoriterna svart trumpetsvamp och trattkantarell, mycket bra att torka för att ha till vintern.
Jag föreslår att du slår följe med nån kunnig person och lär dig ett par nya sorter åt gången, snart har du utökat din repertoar :)
 
Gitarrmagnus2014-09-21 22:05
Antal inlägg: 5045

Du får gå kurs med Kurt:)
 
jin172014-09-21 23:24
Antal inlägg: 129

Ligger mer i vad Vodka sa om svampers giftighet än vad många tror.
Läs gärna (eller undvik om ni vill fortsätta äta)
fof.se/tidning/2002/...ma tsvampar
Tror att många som äter svamp i övrigt är väldigt noga med andra saker de stoppar i sig, vilket verkar lite underligt för mig.
 
IShotQ-tile - Ej medlem längre2014-09-22 00:14
Antal inlägg: 518

www.youtube.com/watc...43 U-GGSKc0
 
Sote2014-09-22 00:50
Antal inlägg: 3557

Jin17- ingenting av det som stog i länken är särskilt nytt eller konstigt. Är man svampplockare som jag så känner man självklart till allt det där. Förstår inte varför något av det skulle få mig att avstå från att plocka och äta svamp. Man behäver bara vara noggrann och löra sig några enkla sorter så är det ingen fara alls.
Det stämmer också att man kan betrakta svampen som en krydda då man ofta använder just mald torkad svamp som krydda i mat.
 
onlaaajn2014-09-22 18:18
Antal inlägg: 349

Vill verkligen lära mig hur trattisar ser ut! Mina svärföräldrar plockade 12 kg sånna i helgen.
Kunde tyvärr inte följa med :( Vill inte bara se dom på bild utan se hur och var dom växer, och framförallt hur dom ser ut :)
 
kryddeluntan2014-09-22 19:44
Antal inlägg: 12360

Synd att du inte kunde bara åka till dina svärföräldrar och få se en.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-23 12:00
Antal inlägg: 2728

Såg att det finns en svamp-app.
Kanske kan vara till hjälp.
 
jellyflower2014-09-23 12:18
Antal inlägg: 1108

Svampguiden.com är den bästa sidan för den som vill lära sig om svamp. Jättebra forum (kräver ingen inlogg) med mycket kunnigt folk som gärna hjälper en identifiera de svampar man hittar. Det finns även en app.

Bueno vodka, det där var riktigt dumt. Svampar är inte "per defenition" giftiga, och även om du förmodligen menar per definition så blir ditt uttalande inte klipskare för det.
 
jellyflower2014-09-23 12:19
Antal inlägg: 1108

Jin17, svampar är ganska outforskade så visst, de kan vara giftiga. Men inte per definition.
 
IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-23 13:31
Antal inlägg: 235

Ok..? jag har smakat/ätit svamp vid nåt enstaka tillfälle..Men de är nu väldigt många år sedan.
Jag känner,och har nog alltid kännt att --> Just Svamp!? DE är inget iaf. en människa ska inta som föda i någon somhelst form.. Instinktivt känner jag det INTE som nåt hälsosamt för kroppen.Och för många år sedan så uppdagades det att t.ex. champinjoner är canserframkallande!

Och VAD är hälsosamt med svamp?

Vill man se ut som en Svamp? Ja ok..? Ät svamp då! :-/
 
IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-23 13:38
Antal inlägg: 235

Att folk fortsatt att äta svamp idag är ju nåt som olyckligtvis levt kvar sedan stenålder! :-/ Då de inte fanns så mkt att välja på. typ lavar,svamp..ja t.om bark..Ni har nog hört talas om barksoppa/barkbröd..De åts ju bara för att det gick att äta..Man dog inte av det på en ggn.. Men skiten lagras ju i kroppen och ger besvär senare i livet ..IAF. För då de som Hör till storbrukare av detta..Iaf. SVAMP. :-/
 
IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-23 13:40
Antal inlägg: 235

Så JAG Hoppar då skitsvampen..porös & full med insuget av lite smått och gott..då de funkar som ett reningsverk i naturen!
 
IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-23 13:59
Antal inlägg: 235

Ju mer obalans det är i jordmånen i marken pga. kanske utsläpp eller andra giftiga/kemiska krockar bland växter eller annat som plötsligt ätit sig in i marken/jordmånen..Dessto giftigare växande svampar på just sådana platser..
Ja.. samma är det ju med aggresiva sjukdomar som då måste försöka stävjas med starka mediciner/ läkemedel & liknande..

Man brukar säga: Lika löser lika!
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?