Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 638 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tabita | 2008-12-07 17:53 | |
![]() | Åldersdiskriminering? Hej! Varför ingen fråga om man ska fira jul med barn och barnbarn?? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-07 17:57 | |
![]() | "ska ni fira jul ensam eller tillsammans jag tänkte höra hur ni ska fira jul. ensam som jag, eller tillsammans med nära och kära?" Så lyder frågeställningen i fira jul tråden. Det inbegriper väl alla åldrar? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-07 18:00 | |
![]() | "Tabita"! :) | |
| klibaza | 2008-12-07 18:05 | |
![]() | Ja jag kände likadant Tabita! | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-12-07 18:08 | |
![]() | Åldersdiskriminering är ett tungt ämne. Och kanske behöver djupdykas mer än vid t ex julfirande. Vi har ett par problem: Är du över 50 år så är du mindre värd på arbetsmarknaden. 1) För att du är inte lika snabb som 30 åringen, 2) För att du har integritet och erfarenhet till att säga nej när det behövs. Inom Maya indianerna så kunde man inte bli Shaman, Vis Man, för äns 52. Idag har vi inga visa män där vi vänder oss för att ta del av äldres livskunskap. Vi stressar omkring och får vår folkbildning via Plasma TV istället. Blir äldre "ett problem" så läggs det oftast in på äldrevårdsboende där de blir deprimerade och medicineras med SSRI preparat. Jag samåkte med en 79 årig herre som precis fått prostatacancer härom veckan, vi hade en intensiv diskussion där jag frågade om bygden och krigstiden under andra världskriget, fick bl a lära mig att även här ute på glesbygden så målade man hakkors på ladugårdarna.... t ex... Tänk va mycket vi skulle lära oss om vår närhistoria om vi verkligen satt oss ner och lyssnade på de äldre, de som har sett generationer komma och gå.... någon om dom kan upptäcka mönster hos oss människor som vi kan lärä oss av. Hejja de äldre! ps. respektbah till alla invandrarfamiljer i sverige som visar oss svenskar hur man tar hand om sina äldre ds. | |
| Miss_jk | 2008-12-07 21:33 | |
![]() | Tabita, det är väl bara att fråga då. Varför måste det vara någon annan som frågar? För det första så är det ju som bizzzy säger, ingen speciell ålder som efterfrågas på den tråden som finns. För det andra, OM tråden inte hade inbegripit alla åldrar så kan det ju innebära att TS inte är intresserad av barn/barnbarn. Så återigen: Starta en egen tråd som berör just det du själv är intresserad av. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:51 | |
![]() | Tabita ska du fira jul med dina barn och barnbarn? Jag hoppas det | |
| valia | 2008-12-07 21:54 | |
![]() | Jag är gammal som gatan, och visst finns det åldersdiskriminering, massor. Men just det här inlägget känner jag mig inte ett dugg diskriminerad av. En allmän fråga- | |
| Tabita | 2008-12-07 21:59 | |
![]() | Åtminstone med barnen ska jag fira, har inte blivit välsignad med barnbarn än. Nej, jag är inte så upprörd, men jag tycker nog att frågorna är ställda till ungdomar, och vill påminna om att vi är många i deras föräldrageneration som också gillar att spela ett typiskt allåldersspel. Förresten vet jag inte hur man startar egna trådar. Kanske detta är en? | |
| Kirkelina | 2008-12-08 08:07 | |
![]() | Tabita, jag antar att du syftar på Veckans fråga och där håller jag verkligen med dig att det kan vara svårt att svara ibland eftersom svaren verkar vara väldigt ungdomsrelaterade. Men här på forumet tror jag inte någon speciell ålderrsgrupp behöver känna sig diskriminerad och du har ju precis startat en tråd i ämnet. (Fast du inte visste hur man gjorde :)) | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-12-08 08:25 | |
![]() | De unga vill inte ha de äldre med när de ska jaga på savannen. Barn vill inte ha föräldrar i närheten när de ska bete sig ansvarslöst. Föräldrar kan säkert också fungera som en extra faktor att ta hänsyn till i en osäker situation (julångest) | |
| PowerYoga | 2008-12-08 09:05 | |
![]() | formulaW; *applåderar*...väl talat! | |
| Tabita | 2008-12-09 10:28 | |
![]() | Ja. naturligtvis var det "Veckans fråga" jag syftade på. Där finns just inget alternativ om man ska fira med barn och barnbarn. Det är ju inte givet att man ska fira med "hela släkten" för det. Så jag menar att de frågorna är ställda till ungdomar. Men inte är det hela världen. Lite obetänksamt av arrangörerna bara. | |
| malekhamoves | 2008-12-09 10:34 | |
![]() | ??.. Det stod ju inte heller: Med dina barn eller/och föräldrar. När och kära stod det väl ändå (som redan påpekats för övrigt.) Tycker det finns bättre exempel på åldersdiskriminering, för det är ett fenomen som faktiskt existerar. Även fast tråden enligt mig inte var ett exempel på just detta. | |
| Satyra | 2008-12-09 10:44 | |
![]() | Tabita - tänkte likadant angående Veckans fråga eftersom jag just ska tillbringa julen med barn och barnbarn. ;-) formulaW - Är man dessutom kvinna så är det en ännu större synd att gå och bli äldre - då gäller det att fort som fan ta till alla tänkbara knep - och/eller till och med kirurgi - för att åtminstone försöka bevara ytan så gott det går ... :-/ Det är sorgligt som f_n, tycker jag. En ny lag ska ju dock nu precis komma till stånd, om den inte redan gjort det - för att mota bort åldersdiskriminering. Antar att den mest syftar till att brukas på arbetsmarknaden. Men även i övrigt är ju diskrimineringen ett faktum. Är man över 35-40 så verkar man inte existera i samhället längre. Om man ska se till vilka grupper media av olika slag riktar sig till i alla fall. Och som sagt, etter värre om man dessutom är kvinna. Inte undra på att yngre människor tror att "alla äldre vill vara yngre", som någon annan tråd tog upp här nyligen. :-O ;-) | |
| Tabita | 2008-12-09 10:46 | |
![]() | Det står inte "nära och kära". Inte på min dator i alla fall.Men jag har ju sagt att det inte är hela världen. | |
| Satyra | 2008-12-09 11:05 | |
![]() | Det är ju ganska många trådar här i forumet som innehållsmässigt kanske inte är "hela världen", så nog tycker jag att man kan få reta sig på svarsformuleringarna i Veckans fråga, likväl som på annat. ;-) | |
| vulcan | 2008-12-09 11:19 | |
![]() | Forumadmin: Kom gärna med synpunkter på våra frågor om ni vill. Det är dock inte ett ämne för seriös diskussion. Jag flyttar denna fråga till Support. | |
| Tabita | 2008-12-09 12:05 | |
![]() | Egentligen är det jag som heter Tabita, och matte ska förstås fira jul med mej. Varför finns det ingen fråga om man ska fira jul med sin hund?? Tibben Tabita | |
| Miss_jk | 2008-12-09 20:04 | |
![]() | Glöm inte att ta med alternativet "Annat" nästa gång så slipper man dessa klagomål på alla möjliga och omöjliga alternativ som ska vara med. | |