Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 565

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oeronbarn - Ej medlem längre2007-08-25 20:22
Antal inlägg: 2288

tiden är så lång som man vill att den ska vara. det är ju den som kontemplerar utmaning som bestämmer hur mkt tid man vill slösa.

Birgerkung - Spelvärd2007-08-25 20:56
Antal inlägg: 2392

Det fungerar väldigt bra på Ordspel. Där måste man trycka på "godkänn" eller "utmana" efter varje drag, och man har hur långt tid man vill på sig. Och det går säkert att klämma in två knappar till nånstans.

y not2007-08-25 22:20
Antal inlägg: 9014

nackdelen med godkännaknappen är att den kan missbrukas. Motspelaren får ju inte sina nya brickor innan draget är godkänt och spelaren i tur kan vänta med att godkänna tills han lägger vilket alltså minskar den andres betänketid. Men å andra sidan när det är hans tur så kan han ju svara likadant.
Jag tycker också det funkar bra på den andra sidan.

Elmis2007-08-26 01:09
Antal inlägg: 2916

Inte hur lång tid som helst va, BK. Det är väl begränsat till den tid som rullar. När den är slut godkänns ordet direkt väl? Vilket ju iofs är dumt... :)

oeronbarn - Ej medlem längre2007-08-26 02:43

vilket innebär att om någon blir frånkopplad kan man komma undan med en ZXPRFCBÖ-trippel-trippel?
det borde man kanske försöka förhindra på nåt smart sätt.

oeronbarn - Ej medlem längre2007-08-26 02:44

får man en chans att spräcka tårtan nån dag förresten, yokuzuna?

Elmis2007-08-26 10:34
Antal inlägg: 2916

Spela SAOL 12? Mm, kul... :)

skåldå - Ej medlem längre2007-08-26 11:32
Antal inlägg: 521

kanske ett eget rum för utmanare så att vi som inte vill slipper? Eller typ en röd färg på alla spel som har utmaning. Kan tänka mig att det blir lite förvirring om det finns ytterligare ett alternativ till alla spelvarianter och att det lätt blir missförstånd huruvida det är ett sådant spel eller ej. Själv vill jag helst inte spela det,, tycker det bäddar för att den som får till ett ord som inte finns kallar den andre som gick på det dumbom vilket lär leda till onödigt groll samt att fuskandet ökar liksom persa och bamsefar, men om andra vill så go a head så länge det är ett alternativ och alla som spelar det är med på det från början.

odin - Administratör2007-08-26 12:04
Antal inlägg: 7442

Kan man spela fler på utmaning, hur blir då skillnaden? Måste alla utmana? Eller är det nästkommande som utmanar.

Kanske lättast att begränsa det hela till 2 player game.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-26 14:17
Antal inlägg: 6521

Om man spelar flera borde vem som helst få utmana, och om det var en felaktig utmaning så förlorar alla som utmanade sin tur. Om inte så går turen vidare till nästa person.

Om det krävs att alla eller enbart nästkommande person utmanar riskerar man att två kompisar som spelar ett 3-4-personspel saboterar det roliga genom att den ena lägger ord som inte finns, och kompisen låter bli att utmana.

ordsvall - Ej medlem längre2007-08-26 14:44
Antal inlägg: 425

det finns en annan sajt med samma spelidé, där utmaningsfunktionen finns. det borde ju gå att kolla upp det där med utmaning i flerspel där, skulle jag tro?

det är alldeles givet att det ska gå att välja mellan utmaning och tre försök - det är väl bara(?) att sätta till det som en kryssruta där man aktivt ska välja just utmaning, enligt samma modell som när man vill att spelet ska vara orankat. antagligen förklarar jag självklarheter här men, visst, jag bjuder på det...

vulcan2007-08-26 23:32
Antal inlägg: 7666

Man bör ha längre tid på sig för utmaning om det ska funka som träning för IRL. Vissa drag vill man fundera över om det lönar sig att utmana eller inte. Det kan hända att man drar sån fördel av det spelade draget att det lönar sig att släppa igenom det, även om man vet att det är ogiltigt. Ett problem med detta är dock att det som det mesta annat här i världen kan missbrukas, så att man inte trycker på knappen förrän precis innan man själv ska lägga. På så vis får inte motspelaren upp några brickor och förlorar därmed betänketid. Naturligtvis kan mindre nogräknade personer också sitta och slå i en SAOL för att se om de ska utmana eller inte - något som naturligtvis är rent fusk.

Jag ska helt ärligt säga att om utmaning kommer blir jag glad - men jag kommer förmodligen i huvudsak att spela det med folk jag känner och litar på.

ordsvall - Ej medlem längre2007-08-26 23:45
Antal inlägg: 425

det vore intressant att höra vad rutinerade irl-spelare (eller spelare som ofta spelar utmaningsmatcher på den andra sajten) uppfattar som en genomsnittlig betänketid för att godkänna/ utmana ett drag! är det 5 sekunder, kanske 10? eller mer?

oeronbarn - Ej medlem längre2007-08-26 23:56

som bäste herr Jonés säger beror det helt på de taktiska implikationerna och det går inte att sätta en "standardtid". och även den mest rutinerade IRL-spelare kan ibland tveka över ett *PIRR eller ett BURR å det längsta. 19 gånger av 20 tar det väl inte mer än fem sekunder, men att sätta en sån gräns vore bedrägligt.

hugokolbaz2007-08-27 14:14
Antal inlägg: 665

Låter som om det kliar i fingrarna odin!! :) Härligt!

Radagast2007-08-27 15:57
Antal inlägg: 782

Det tar väldigt sällan någon tid att godkänna eftersom man gör det reflexmässigt, och det är lätt hänt att man godkänner felaktiga ord eftersom de inte förekommer så ofta. Men ibland behöver jag tänka efter en stund p.g.a. osäkerhet, "hur är det med *PLINGA?", eller av taktiska skäl när det kan löna sig att godkänna ett felaktigt ord eftersom man får ett bra upplägg.

levakdörB2007-08-27 18:34
Antal inlägg: 1471

Vulcan: Om jag lägger *BYXOR o slår på klockan, Då är det väl ändå motspelarens tid som går, innan h*n bestämmer sig för att utmana eller godkänna?

oeronbarn - Ej medlem längre2007-08-27 20:40

jadå

stefanf2007-08-27 21:31
Antal inlägg: 1744

Tanken med betänketiden är alltså att man ska få tänka så länge man vill/behöver - utifrån att godkänna/utmana. Idén är dock _inte_ att man ska hindra motståndaren att ta upp nya brickor medans man själv tänker på sitt eget drag..
IRL så blir detta rätt tydligt. Det händer att man är så inne i spelet att man glömmer skriva ner motståndarpoängen (vilket innebär att man godkänt ordet) men då ser ju den andre detta och kan fråga lite försynt; ähum, ska du syna/utmana?
I praktiken blir det samma på nätet (man frågar efter en liten stund) men blir det lite för ofta (vilket är lätt hänt då man är "inprogrammerad" på 3 försök) så kan det helt enkelt upplevas provocerande..

Faktum är ju att man normalt sett även använder en del av motståndarens tid till att fundera över sitt eget drag.. Får man konsekvent dra sina brickor precis innan motståndaren lagt sitt eget drag blir det rätt stressande.

stefanf2007-08-27 21:33
Antal inlägg: 1744

Kanske skulle det räcka med en liten påminnelse-blinkning (eller så) när motståndaren lagt sitt drag (ungefär som när man närmar sig övertid i matchen)..

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?