Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pialina | 2008-03-08 23:25 | |
![]() | Auranita har skrivit ett långt och bra inlägg. Vad gäller scrabble är de två stora skillnaderna mellan finskt och svenskt dels den Auranita skriver om bristen på tvåbokstäversord (NE har du glömt), dels att det sällan går att göra ett nytt ord genom att bara lägga till en enda bokstav. I svenskan går det ju lätt att göra ett substantiv till ett verb med hjälp av A eller använda O till att få ett nytt nekande ord, tex FIN-OFIN, VÄNLIG-OVÄNLIG. Förutom de systemen är det många korta ord som kan förlängas med en bokstav till i ena ändan. MO/MOD/MODE/MODER/ MODERN/OMODERN är extremt, men väldigt många ord kan bilda åtminstone ett nytt ord. Så fungerar det inte i finskan, som mer är uppbyggd av stavelser. På grund av de två sakerna, blir det ett helt annat spel på finska. Själv har jag aldrig spelat scrabble på finska, men tror inte jag skulle gilla det annat än som kul grej några gånger. Jag tror att det samma gäller de flesta andra som spelat på svenska eller engelska och vars språkkunskaper är tillräckliga. För den som aldrig spelat på annat än finska är det däremot en helt annan sak och de har inga problem med att tycka att scrabble är ett jättekul spel också om man spelar på finska. | |
| Projektblogg - Ej medlem längre | 2008-03-11 22:18 | |
![]() | AIOLI är en femma med en konsunat. | |
| Dyslekso | 2008-03-12 15:41 | |
![]() | Hur är det med danska? | |
| y not | 2008-03-13 21:21 | |
![]() | har de några konsonanter? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-03-13 23:06 | |
![]() | Ja dom har ju gutturalt G till exempel | |
| FinlandsKung | 2008-03-26 21:22 | |
![]() | Betapet på finska vore ju roligt. Har redan ett ord jag gärna lade ut: epäjärjestelmällistyttämä ttömyydelläänsäkäänköhän Hur många poäng skulle en sån månne ge?? Ordet lär ska finnas i Guinness rekordbok.. | |
| emmylicious | 2008-03-26 21:34 | |
![]() | Det får bara vara max 15 bokstäver, inte 115 ... | |
| Goldena - Ej medlem längre | 2008-03-26 22:24 | |
![]() | Vad blir det där långa ordet översatt till svenska? | |
| twantu | 2008-03-26 22:37 | |
![]() | Helskotta vilket ord. haha morsan och jag kom fram till att de har något med opraktiskt att göra. Vars fasiken hittade du det ordet finlandskung? De där sista är en dialekt och är inte "riktig" finska. | |
| Nasty Nimrod | 2008-03-27 19:05 | |
![]() | Danska borde inte vara direkt svårare än norska eller svenska, såvitt jag kan bedöma... Någon nämnde japanska tidigare, jag antar att det kan fungera med stavelsealfabetet kana, men tror nästan att det blir för enkelt, eftersom man kan haka nästan alla bokstäver till någon kombination. (Min japanska är väldigt dålig, bara...) | |
| Nasty Nimrod | 2008-03-27 19:12 | |
![]() | Förresten, mer info här. en.wikipedia.org/wik...tr ibutions Det finns f.ö. Scrabble på arabiska (ett språk utan direkta vokaler), men annars verkar spelet mest ha översatts till Europeiska språk med latinska eller liknande alfabet. | |
| odin - Administratör | 2008-03-28 20:43 | |
![]() | Om någon hittar en finsk ordlista så vore det ju nice :-) | |
| taru | 2008-03-28 22:08 | |
![]() | JA TILL FINSKT BETA! :) Twantu, suffikset "-köhän" är ingen slang. Däremot allt snack om att finskan använder fix istället för "till, på, av.." borde väl inte spela någon roll om man spelar med "gamla hederliga" regler, där orden inte ska vara böjda utan stå i sin grundform, eller? Om någon har nån länk till finskt betapet eller alfapetsällskap eller annat så vill jag gärna ha den också :) | |
| twantu | 2008-03-29 10:35 | |
![]() | Käänköhän var ordet morsan reagerade på iaf. Hon sa att det är nån sorts slang :) jag vet ärligt talat inte, det är mamma min som pratar "riktig" finska. Jag pratar nog mest slang. | |
| FinlandsKung | 2008-04-02 21:50 | |
![]() | Ordet jag skrev hittar man säkerligen inte i ngt lexikon. Hittade en thread på nätet som handlade om långa (och obegripliga) finska ord, plockade ordet därifrån.... | |
| oozaa | 2008-04-02 22:01 | |
![]() | HÄÄYÖAIE kunde vara en fin rullning eventuellt? | |
| oozaa | 2008-04-02 22:02 | |
![]() | Bröllopsnattsintention ungefär :) | |
| auranita | 2008-04-21 23:11 | |
![]() | "käänköhän" skulle jag översätta till "ju inte heller, eller hur ?" Om det nu sedan är slang eller inte är en annan sak. Jag tänker inte väcka upp min mor den här tiden på dygnet för att ta reda på saken | |
| auranita | 2008-04-21 23:28 | |
![]() | Goldena; har grubblat en stund, och skulle själv översätta det långa ordet till "med ju även utan sin brist på systemlöshet, eller hur ?" Vilket ordmonster! (Trots att det borde vara helt grammatiskt korrekt). | |
| auranita | 2008-04-22 00:22 | |
![]() | Odin; om betapet på allvar söker efter en finskspråkig ordlista, så skulle jag rekommendera att ni börjar här; www.kotus.fi/svenska (forskningscentralen för inhemska språk) Klickar man på "kontakta oss" kommer en lång rad namn, Mikael Reuter skulle jag börja med. Vet inte hur det är med upphovsmannarätter o.d., men det kostar ju ingenting att fråga! | |