Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 301

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2012-04-09 13:12
Antal inlägg: 24199

Slumpar är bra som det är och det finns ju en fredadzon vid start och nog kan man ta i kapp även om man får en tuff start mot sig

Bitte

Bohedarn2012-04-09 13:14
Antal inlägg: 130

Vaddå fredad zon ?

krysopras2012-04-09 13:23
Antal inlägg: 657

Ibland kan man ta in alltihop och det är charmen med slumpat.

blue_moon2012-04-09 13:37
Antal inlägg: 9713

Bohedarn
Fredad zon (frizon) är ett område utan bonusrutor närmast startrutan.
Som det är nu består det av 3x3 rutor.
Läs gärna trådarna jag länkade till. :)

vigren2012-04-09 13:39
Antal inlägg: 1146

Men - det är ju det som är charmen med slumpad, att man kan få många poäng på ett ord... Ibland har jag turen på min sida men oftast så har jag den inte... ;) Har dock lärt mig att om motståndaren får jättemånga poäng på första ordet så går det att ta igen!
Det behövs inte alls några regeländringar för att några är missundsamma mot sina motståndare! Passar det inte så spela klassiskt!

Bohedarn2012-04-09 13:53
Antal inlägg: 130

Tack "katten" jag visste inte det. Då må det ju vara hänt att spela som det är. Möjligen ta bort extradubbleringen för den som börjar.

med2012-04-09 14:04
Antal inlägg: 1164

Vad är staketläggning??

gruken2012-04-09 14:10
Antal inlägg: 80

en kompromiss vore väl att ha en 5x5-zon fredad från bara ordmultiplikationsrutor.

pacc2012-04-09 14:24
Antal inlägg: 140

Jag hade föredragit att båda spelarna tyckte planen var godkänd
innan man fick reda på vem som skulle börja och man fått brickor.

Nu är det ju redan fredat, det är aldrig bonusbrickor direkt vid starten.

125478 - Ej medlem längre2012-04-09 22:18
Antal inlägg: 8332

Jag tycker det är bra som det är.

lazybee2012-04-09 22:37
Antal inlägg: 14

Absolut bra som det är

Guldplate2012-04-10 09:49
Antal inlägg: 1212

Kajix:

Ha! Gillar förslag skarpt! :-)

Att spelplanen skiftar efter dubbla pass ska då gälla genom hela spelets gång. Kan skapa väldigt intressanta matcher. Speciellt mot slutet när det är som mest passningar.

Ett FE kan ju efter fjärde passet dyka upp och ge den ene möjligheten till FEZ och 3*ordet.

marmotte2012-04-10 10:07
Antal inlägg: 346

Man kunde slumpa läggen också, spelarna lägger ut bokstäver på planen och sen slumpas de runt och så ser man om det blev nåt ord, annars får man poängavdrag.

Det skulle pigga upp långtråkiga matcher.

X-ra Small - Ej medlem längre2012-04-10 11:20
Antal inlägg: 199

Spela klassiskt bräde så är problemet löst. Själv spelar jag nästan bara slumpat. I bland har man flyt och får in riktigt fina poäng, i bland blir det till min nackdel... Men vad f-n ....DET ÄR ETT SPEL!
Handlar inte om liv och död, även om somliga verkar tro det! =D

Kingen III - Ej medlem längre2012-04-22 00:11
Antal inlägg: 26

Har funderat kring detta en tid och har en ny infallsvinkel i debatten.

Har den senaste tiden spelat mot flera personer som haft rating 1000. Man förstår då att man möter en person som spelar Betapet för första gången. I flera av dessa fall har jag tagit ledningen med 200-300 poäng redan efter första ordet då jag spelat slumpat.
Frågan är nu hur dessa pesoner som spelar Betapet för första gången upplever situationen av att förlorat spelet innan de hunnit lägga ett enda ord - i sin allra första match? Kommer dessa personer att logga ut för gott, eller tar de nya tag och spelar ytterliggare en gång?

Tror vi har en hel del att vinna på att lösa problemet med allt för många matcher är avgjorda redan innan deltagarna hunnit lägga var sitt ord.

sisselej2012-04-22 10:18
Antal inlägg: 49

För min del tycker jag att det är bra som det är! Den som börjar ett slumpat spel är medveten om riskerna men också om chanserna, annars skulle väl inte så många välja slumpat. Den som sig i leken ger får leken tåla

Samelsurium2012-04-22 10:54
Antal inlägg: 227

Jag tycker inte vi behöver ändra något. Jag spelar mest bara slumpat och det är just charmen, att få kämpa. Mera tankeverksamhet och mera klurigt är det. Spelar man det så ofta som jag så jämnar det ut sig. Jag tycker inte att det är ofta någon vinner med så mycket poäng över mig. Slumpat är slumpat! Gillar man inte det så säger jag som vissa andra, spela klassiskt.

Att förlora sina första spel har inget med vilket spel du spelar. Skulle jag gått efter något sådant skulle jag slutat vara medlem direkt, och jag spelade först bara klassiskt. Gillar man Alfa/beta-pet så gör man och då kämpar man, gillar man det inte så skiter man i det när man har testat.

//Anna

Yamma2012-04-24 10:40
Antal inlägg: 2285

...finns det ingen som påpekar det faktum att man lätt kan tjäna ihop 300 poäng senare i spelet också...? Den som får en bra start behöver ju inte nödvändigtvis ta slut på alla lägen. (Eller så missade jag att nån sa detta redan)

Defrob2012-04-24 10:45
Antal inlägg: 1180

Sedan kan det vara så att man får ett kanonupplägg på brädet i första rundan och så har man bara skitbokstäver att spela med... jag spelar gärna slumpat och det är jättekul! Men visst när motståndaren får 300p på första ordet blir man lite less men vaddå? Det kunde lika gärna varit jag.

Jonisen2012-04-24 23:17
Antal inlägg: 1338

Tycker att argumentet att spelar man slump får man vänja sig vid denna totala slump. Det vore som att säga att man måste vara beredd på att bli ihjälslagen om man ger sig in i en boxningsmatch . Givetvis måste man kunna förändra slumpfaktorn. I slumpat är det en enorm fördel att börja då brädet många gånger kan få horribla poäng. Kan i vissa fall vara över 1000. Detta blir extremt tråkigt för båda parter att veta att matchen redan är avgjord. Slumpat måste givetvis vara slumpat men detta behöver inte betyda slump intill det yttersta( då hade vi likabra kunna köra sten, sax, påse om vem som ska vinna matchen :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?