Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-19 12:04 | |
![]() | Snacka om överreaktioner. Marie08, mobbarnas version? Finns det ens några mobbare eller är samtliga debattörer lika goda kålsupare? Beträffande mobbing i verkliga livet, så har jag en viss erfarenhet, har samarbetat med skola och bup för att stävja mobbing och hjälpa utsatta barn. Är också medveten om att en del vuxna råkar ut för mobbing och utfrysning på sina arbetsplatser. För att företeelserna finns, behöver man inte se grova kränkningar i normala meningsskiljaktligheter. Ser även någon ofta skriva i forumet som om nästan alla män vore potentiella våldsverkare. För mig som mor, syster, dotter känns det ganska kränkande mot män i allmänhet att bedriva häxjakt och misstänkliggöra vartenda blåmärke en tjej har. Man kan faktiskt slå sig på cykeln utan att någon ska ställa till scener och undra om man blir misshandlad. Synd om karlar som blir kuvade och kontrollerade och det blir ett himla liv om de kollar någon porr. Nej, vi kvinnor vill inte bli förtryckta och utsatta för våld men vi får inte heller förtrycka. | |
| stefanf | 2008-09-19 12:31 | |
![]() | fantastiskt egentligen, tre fyra sidor senare med inlägg så kan jag konstatera: Vad var det jag sa.. :) En liten dykning bara ang. mobbning, mobbare, byta skola etc. (Marie).. - Vad har allt detta med saken att göra? Det här är väl varken en skola, arbetsplats eller överhuvudtaget ett kollektiv/grupp med gemensamma mål, normer eller krav på att vara här..? Att jämföra med skolan och dess regler/handlingsplaner är helt irrellevant, tycker jag. Man kan snarare jämföra med ett helt normalt torg, köpcentrum, en pub (eller kanske en blandning av samtliga dessa). Vem ställer sig i en pub och skriker om att man är mobbad? Det finns grundläggande regler för hur man uppför sig, känner man sig smått irriterad på någon så är det inga som helst problem att undvika denna person (inte ens i forum, jag praktiserar detta själv - bara att totalt ignorera vissa personer/inlägg och istället svara på andra). Ev. kan man kontakta personen och be, vänligt men bestämt, att man önskar slippa kontakt på olika sätt. På samma sätt som på ett torg eller en pub får man kanske också respektera/acceptera att man inte har "rätt" att få vara med och leka/diskutera i vilken grupp som helst. Det existerar grupper här som överallt annat - och så länge man uppför sig någorlunda civilicerat så kan man (och har rätt till) att välja sitt eget umgänge. OM någon däremot bryter mot de grundläggande reglerna (kränker och är otrevlig på olika sätt) så får man helt enkelt anmäla detta till lämpliga myndigheter och be om hjälp. Att starta en sån här tråd är jämförbart med följande exempel.. Jag står på puben och känner mig lite otrevligt bemött (ev. mycket - och rent av kränkt). Hur hanterar jag detta? Jo, jag tar på mig en rånarluva, ställer mig på ett bord och knackar i glaset (märkligt nog tystnar folk tillräckligt så jag hörs) och förklarar för församlingen: - Jo, jag säger inte vem jag är, vad som hänt eller vilka jag talar om MEN det är folk som är otrevliga mot mig här, de ignorerar mig och kränker mig på olika sätt och jag tycker det är fördjävligt. Håller ni inte med mig!? Vad förväntar man sig egentligen att en sån insats ska leda till..? Notera att jag inte förringar upplevelsen eller försvarar mobbing/kränkningar eller andra dumheter - men nog måste man väl få reagera mot sättet att lyfta ett problem. Jag tycker faktiskt att det är ett tips som borde _hjälpa_ TS mer än något annat. Förresten (Marie), om du är så insatt som du verkar vara i mobbinghantering; - Du vet väl att en ganska så vedertagen (och självklar) rekommendation i mobbingsituationer är att man ALDRIG ska ta upp och diskutera problemet i en större grupp. Erfarenheten visar att detta ofta leder till helt okontrollerade diskussioner som _ytterligare_ kränker och sårar den drabbade. Bara ett litet tips.. Tycker det är jämförbart med den här typen av trådar faktiskt. | |
| vulcan | 2008-09-19 12:38 | |
![]() | Väl talat Stefan. | |
| Järnröret | 2008-09-19 12:42 | |
![]() | Välkommen till Internet. / Ignore? | |
| vulcan | 2008-09-19 12:47 | |
![]() | Det går inte att döma av rättvist i en konflikt utan att ha analyserat den från alla parters perspektiv. Att säga det är absolut inte samma sak som att negligera eller förringa ev. mobbing. OM det är mobbing så är det INTE acceptabelt i ett sånt här sammanhang heller. Det faller under regeln att man inte får trakassera och hota andra användare. Men alla människor som säger sig vara kränkta och mobbade och (underförstått) oskyldiga offer är inte det. Jag brukar ibland nämna Aziz i såna här diskussioner. Aziz och jag hade idrott ihop på gymnasiet. Han var ganska stor och stark och for fram som en mindre murbräcka på fotbollsplanen. Det gällde att hålla sig undan kan vi väl säga. En gång råkade jag ändå knuffa till honom helt lite. Aziz tvärstannade och började skrika åt mig: RUFF!!!!!!!!!! RUFF!!!!!!!! Jag blev så överrumplad att jag småskrattade lite - jag var övertygad om att han skämtade. Men jag insåg snabbt att han menade allvar. Min lilla knuff - inte ens en fjärdedel av vad han hade för sig - var tydligen ett oförlåtligt övergrepp på hans person. Medan han själv var i sin fulla rätt att mala ner folk i gräset. Det finns en eller flera Aziz på så gott som varje forum. Ibland blir jag fortfarande osäker om de verkligen menar allvar när de går på om andras påstådda övergrepp när själva gör tre gånger värre saker. Men det gör de oftast. De har verkligen ingen känsla för sitt eget uppträdande i relation till andras. Det är alltid andra det är fel på. Med detta vill jag inte säga att TS skulle vara en Aziz. Precis som flera andra här kan jag bara konstatera att jag vet inte vad saken gäller och därmed kan jag varken ge stöd eller ta avstånd. Det gäller både som privatperson och som forumvärd. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-19 12:50 | |
![]() | haha, Ja Aziz har jag också mött.. ;) | |
| bobo flux | 2008-09-19 13:05 | |
![]() | Väl talat vulcan. | |
| Dyslekso | 2008-09-19 13:10 | |
![]() | vulcan har precis myntat ett nytt kodord.:) | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-19 13:11 | |
![]() | Väl talat trashone. | |
| sirik | 2008-09-19 13:12 | |
![]() | Ursäkta ett litet inlägg!! Hur kan man byta nick, har man flera meiladresser att välja mellan då? Å så en liten tanke från en som läst och begrundat men inte vet vad som hänt: Oftast inte bara ens fel att två träter! | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-19 13:13 | |
![]() | Svar ja. | |
| Skuleboda | 2008-09-19 15:23 | |
![]() | Marie08 "Skuleboda Ngn bevisning krävs faktiskt inte...den mobbades känslor räcker. Iaf utefter hur skolor och dagis borde arbeta." Jag kan mycket väl förstå resonemanget hos dig men vem säger detta och borde är väl en rekomendation? Är det rent presonliga åsikter, en statlig utredning, framtaget på EU nivå elr liknande ?? etc Jag blev mobbad i yngre skolåren så jag vet mkt väl vad personen i fråga kan/har råkat ut för men jag mena att istället för att ta åt sig så mkt och sen starta en tråd där man inte ger några som helst konkreta direktiv på vad som har hänt istället för att bara spara ner dessa "hot/dumheter/div och skicka till en spelvärd?! Då är ju problemet löst. Sen kanske man kan fråga sig bara lite kort hur & varför just hon skulle få massa mail om "dumheter" som hon kallar det..Varför får just hon dessa mail ? Får någon annan det ? Vad gör hon igentligen för att få dessa mail ? I internets värld så är vi "ganska" skyddade och kan välja en identitet(om man inte vill visa sig själv) och på det sättet kan ingen känna igen henne/honom och därför skydda sig lite. Om jag bara för exempel skulle göra en ny hotmail+nytt namn och regga mig som Mr X elr liknande så kan jag lova att jag kan spela och ingen vet vem jag är och till 99% inte bli utsatt för några "dumheter" om jag inte själv ger mig in i hetsiga disk. och ev. beter mig som en idiot(inte sagt att nån gör det ) Vad är chansen för att just hon sitter hemma som en liten ängel och bara spelar betapet och vips så blir hon utsatt för massa konstiga saker ? Jag vet inte vem denna person är utan bara spekulerar på fri hand ? Jag säger bara: Aziz =) Ha en trevlig helg allihopa !!!! | |
| Marie08 | 2008-09-19 15:38 | |
![]() | Mommes..."mobbarnas version" var det några som efterlyste....mitt svar betyder att jag inte tror att en sådan kommer och att det enligt mig inte behövs... Hoppas att du inte träffar på misstro i ditt arbete med utsatta barn! Om mobbning i forum, som t.ex. betapets forumdel...så blir jag nyfiken på om du aldrig har sett ngt som, för dig, kan tolkas som mobbningstendenser eller häcklande om 3e person? Det jag menar är att det existerar, här och på många andra forum och att det nästan är löjligt att påstå motsatsen! Istället är det, tycker jag, skönt när ngn faktiskt tar upp det och skriver ett inlägg som TS har gjort. Fenomenet uppmärksammas och diskuteras och kanske även som en påminnelse/bön till betaledningen att ta ställning. Jag förstår oxå att det kanske är svårt för TS att ge exempel eller förklara sig närmare...för på ett sånhär liten debattsida så vore det samma sak som att hänga ut människor. Och även om det är ngn som har 'gjort en illa' så har många faktiskt en hederskodex som gör att det tar emot att göra just det. Så för mig räcker det att de inblandade har detaljerna och sedan tar ett beslut som baseras på just den information de har. ---------------------- Margana....du skrev det enklare än jag...men just så:) | |
| Marie08 | 2008-09-19 15:41 | |
![]() | Skuleboda... Lite av det du undrar om står med i svaret till mommes ovan! Jag såg i kommentarerna här att det är flera som har råkat ut för det....så ensam om företeelsen verkar TS inte vara:/ ------------- Nu ska jag läsa om Aziz! | |
| Marie08 | 2008-09-19 15:45 | |
![]() | Stefan f.....faen, jag missade dig ang. "- Du vet väl att en ganska så vedertagen (och självklar) rekommendation i mobbingsituationer är att man ALDRIG ska ta upp och diskutera problemet i en större grupp. Erfarenheten visar att detta ofta leder till helt okontrollerade diskussioner som _ytterligare_ kränker och sårar den drabbade. Bara ett litet tips.." Tack för stödet i att TS inte behöver komma med mer information än h*n gjort innan:) Det är därför jag försöker leda frågan från det personliga till det mer allmänmobbade! | |
| Skuleboda | 2008-09-19 15:45 | |
![]() | Så om jag känner mig mobbad av tex dig..bara ett exempel så missförstå mig rätt..kan du ev. bli avstängd utan grunder.. Jag kan ju säga till spelvärdarna att du mobbar och kränker mig men inte har några som helst "bevis" (låter väl ganska fel men jag hoppas ni förstår vad jag menar)..Är det så du menar ? Jag är verkligen emot mobbning i dagens samhälle men på nåt sätt känns det som om man måste kunna "verifiera vad som har hänt" Annars kanske just du eller kanske jag blir avstängda en dag utan nån som helst orsak... | |
| Skuleboda | 2008-09-19 15:47 | |
![]() | Inlägget va till Marie08..glömde skriva det =) | |
| Marie08 | 2008-09-19 15:47 | |
![]() | *asg åt Aziz.....och jag letade fram honom på YuoTube åt er. vulcan....kan det ha varit ngt liknande det här? www.youtube.com/watc...DZ hG_eYqVo | |
| Marie08 | 2008-09-19 15:51 | |
![]() | Verifierar gör du nog till betaledningen tror jag....som jag hoppas att TS har gjort! Har du samma hederskodex som h*n har så väljer du att inte hänga ut mig.....är du utan(eller om du gör det av andra orsaker) så häng ut mig bara:) Det jag menar är att alla forumets medlemmar inte har med detaljerna(som ju är 'bevisen') att göra! Sen är det upp till ledningen att ta ställning! | |
| Marie08 | 2008-09-19 15:51 | |
![]() | Det ovan var till Skuleboda:) | |