Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2008-09-19 15:54 | |
![]() | Marie08, du har fortfarande inte svarat på min fråga jag ställde tidigare. Jag kan göra den till en rent generell fråga om mobbing, som passar ditt önskemål om mer "allmänmobbade": Ska man inte lyssna på båda parters version av ett händelseförlopp innan man tar ställning i en så laddad fråga som mobbing? Varför behövs inte "mobbarnas version" som du uttryckte det för att du ska ta ställning? Ska någon som utpekas som mobbare dömas ohörd? | |
| Marie08 | 2008-09-19 16:00 | |
![]() | Naturligtvis behövs bådas version....när den går att få! Men mobbare har en tendens att hålla sig undan. Jag tar ställning i det här, för att jag känner igen det TS uttrycker...jag har alltså sett dessa tendenser på forumet. Om just TS fall så är det ett beslut betaledningen ska ta! (alla 3 punkterna är redan skrivna;)) | |
| Skuleboda | 2008-09-19 16:02 | |
![]() | Marie08 Hehe..jag ska hänga ut Skuleboda..han är en ful typ som bara vinner hela tiden på betapet och därför bör bli avstängd.. :P Skämt åsido..Nej jag tycker verkligen inte att nån har "bevisen" att göra men det blir mkt enklare ifall h*n skickar in dessa, i sin helhet, samtal/påhopp till betaledningen och dom får besluta vad som händer..Sen så tror jag ju inte att man är helt oskyldig själv kanske..kanske en livlig diskussion ligger sen innan och tickar..kanske nåt annat vad vet jag men det viktiga är ju att det reds ut och hela "händelseförloppet" tas med i beaktning.. Nu ska jag ta helgledigt och bara njuta av den sista solen ? som kanske ska kika fram i helgen.. | |
| bobo flux | 2008-09-19 16:20 | |
![]() | Det tar ändå inte bort det faktum att vi bara har en version av det hela, och jag tycker det är farligt att ta ställning då. Det kan ju rent hypotetiskt vara så att det är en ihopfantiserad historia i syfte att peka ut någon oskyldig som mobbare. Jaja, jag har i alla fall fullt förtroende för betaledningens utredning. Visar det sig att TS berättelse stämmer, ska trakasserarna doppas i tjära och rullas i fjädrar... | |
| Marie08 | 2008-09-19 16:43 | |
![]() | Jepp Skule! bobo flex......vi särar väl där....jag tar ställning och du inte. Jag kanske för tidigt och du kanske för sent;) Tjära och fjäder har jag bara sett i gamla LuckyLuke-album. Kanske ngt att liva upp forumet med:) | |
| bobo flux | 2008-09-19 16:47 | |
![]() | Marie08, hur kan jag ta ställning för sent? har man inte alla korten på bordet kan man inte lägga en patiens... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-19 16:51 | |
![]() | Risken med att ta ställning som Marie gör är att man inte kan se hela bilden sen om mer viktig information tillkommer. | |
| stefanf | 2008-09-19 18:13 | |
![]() | Jag har inte påstått att det inte existerar beteenden här som är kränkande och i ett annat sammanhang skulle behöva hanteras som mobbing. Det väsentliga, vilket du inte kommenterar (Marie), är att ett sånt här forum inte kan _hanteras_ som en skolklass eller en arbetsplats eftersom det inte finns några bindningar mer än att man i olika utsträckning hänger här i forum och lirar ibland. När någon blir kränkt eller påhoppad på olika sätt så behöver man hantera varje enskilt tillfälle - omedelbart. Det jag vänder mig emot, vilket du helt tycks ha missat, är att den här typen av trådar om och om igen bevisar att det inte går att diskutera det här utan att frågan blir än mer infekterad. Rent av uppstår nya påhopp och konflikter - egentligen helt i onödan. Om man verkligen skulle ta upp en sån här diskiussion utifrån ett generellt perspektiv så vore det (ev.) mer fruktbart att _väldigt tydligt_ beskriva vissa typer av beteenden (utan menande och utpekande detaljer).. Med detta sagt har jag fortfarande svårt att förstå vad man tror att en sån diskussion kan tänkas leda till. Om det redan existerar konflikter och "surdegar" här på beta (vilket jag vet att det gör) så kommer man ändå att missa målet - även om man får igång den allra bästa och nästan utopiskt perfekta träffsäkerheten.. Helt enkelt för att folk INTE TAR ÅT SIG. Varken den ena eller den andra.. I min ledarroll (som lärare och andra grupper) har jag många gånger försökt lösa lite knepiga relationsproblem i gruppen via en generell diskussion där jag tagit upp problemet utan att peka ut den "skyldige". Detta har jag dock slutat med eftersom mina små "riktade" tillrättavisningar nästan ofelbart swischar förbi sitt tänka mål. Man kan istället få kommentarer från förrövaren i stil med: "JA!! Bra sagt! Sätt åt de jävlarna bara.." (jag tror inte att Aziz är riktigt mottaglig för de nyanserade antydningarna mellan raderna helt enkelt..) Eftersom jag alltså inte tror på att lösa betapets ev. mobbingproblem via trådar i forum så föreslår jag istället att vi diskuterar VAD ett sånt här forum egentligen ÄR. Grundproblemet till mängder av konflikter här är att väldigt väldigt många har skapat sig en bild av att det är nästan som ett mysigt litet kafé där alla känner alla och alla vill varandra väl.. GLÖM DET! Detta är internet, varken mer eller mindre. Mår du dåligt av att vara på ett ställe så kan du försöka lösa problemet - via abuseanmälningar - eller göra något annat. Att försöka få folk att fatta varandras händer och sjunga we shall overcome är inte ett alternativ, här heller.. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-19 18:22 | |
![]() | nehe.. | |
| Marie08 | 2008-09-20 08:22 | |
![]() | stefanf Jag tar dig styckevis... 1. Vad tycker du om den msnmobbing mellan ungdomar som sker? Och varför ska den här sortens mobbing, som du ju har sett här, gå fri? 2. Omedelbart skulle betyda att många trådar skulle omvandlas till diskussioner huruvida det är mobbing som pågår eller inte. Jag föredrar 1 tråd som denna där det diskuteras....och kanske att man lär sig ngt. Och att de ev. mobbarna anmäls direkt när det ses naturligtvis, vilket gör det lättare för betaledningen att ta ställning till var situation för sig. 3. Se 2 4. Håller med 5. Har du provat att ta Aziz själv och berätta att det handlar om honom och hans beteende? 6. Här tänker vi olika.....för mig är inte internet ett ställe där man kan, bara för att det går, uppföra sig annorlunda än irl. Och som vuxen tar jag ansvar för vilket 'tänk' jag för vidare till ungdomar och barn. | |
| stefanf | 2008-09-20 10:24 | |
![]() | 1. Jag tycker inte mobbing här ska gå fri - men den måste hanteras efter förutsättningarna en diffus grupp anonyma människor med totalt olika anledningar och mål med tillvaron här. Alltså raka motsatsen mot en föreing, klass, arbetsplats, familj eller vilken annan _grupp_ som helst. 2. Jag menar och tycker mig fått bekräftat att det enda den här typen av trådar gör - är att _ytterligare_ spä på och spetsa till konflikter och kärnan i det som uppfattas som (eller är) mobbing. Det är kontraproduktivt - och därför är det inte bra att öppna trådar om ämnet. Visa gärna någon enda tråd (det finns massor här) där det ens dykt upp tillstymmelse till de lärdomar du tror ska bli resultatet. 4. Om du håller med om stycke 4, varför vill du då ha den här typen av trådar? Jag skriver klart och tydligt där att det inte är någon idé eftersom folk _inte tar åt sig_. 5. Japp, jag har pratat med "Aziz" många gånger och det är absolut det enda som funkar MEN det förutsätter att Aziz är delaktig i en grupp och jag har befogenheter att utestänga honom. En annan helt grundläggande faktor är att jag talar med Aziz i enrum, inte i grupp. Om Aziz bufflar och är otrevlig i en affär, på en pub eller ett torg så väljer jag att ignorera honom och ägna min energi åt något bättre. Det går nämligen inte att komma åt Aziz i en öppen, offentlig miljö. Bara om kränkningarna är så grova att det blir tal om anmälning (till polis). 6. Du kan nog tycka och 'tänka dig' vad som helst om vad internet är men det blir dessvärre en utopi om du tror att miljontals anonyma människor - mer eller mindre sjuka i huvudet alt. lättretliga, provocerande mm. mm. (det finns egentligen inga gränser för vilka människor du kan stöta på.) - ska kunna samsas och leva lyckliga tillsammans i en låtsasvärld där gränserna för personligt ansvar ligger i horisonten. Jag skulle _också_ önska att internet vore en trygg och fin bullerbyvärld där man kan lämna ytterdörrar och cykelar olåsta eftersom alla vill varandra väl men det är dessvärre naivt att tro att det är möjligt. Det är det inte, inte ens i närheten. En närmare verklighetsbeskrivning av internet är att du släpper ut ungarna i fallskärm över New York och hoppas det ska gå bra. Jag överför hellre det 'tänket' till mina barn. Visst vill jag att mina barn ska växa upp till ansvarskännande människor som visar hänsyn och respekterar andra människor men jag måste också lära dom att se verkligheten i vitögat och lära mig förhålla mig till den. Cyniskt kanske men en fråga om överlevnadsstrategi. Det är inte fråga om vad man skulle _önska_ att internet var, det handlar om vad man kan påverka och förändra eller ej. Trist men sant. | |
| vulcan | 2008-09-20 10:40 | |
![]() | Med spelvärds-/forumvärdshatt en på (utan också för den delen) så håller jag med Stefan på varje punkt. Den som känner sig trakasserad bör ta upp det med oss privat. Spara gärna eventuella chatter, mess, foruminlägg och bifoga; det är svårt att göra något när man inte har konkreta grejer att gå på. Ha dock inte en övertro på att vi ska kunna lösa alla problem. En del människor är talbara även i ett sånt här sammanhang, andra är det inte. Vi kan stänga konton när det handlar om grövre saker, men det är svårt för oss att förhindra människor som absolut vill vara här och bråka att komma tillbaka i nya skepnader. | |
| Bitte - Administratör | 2008-09-20 10:49 | |
![]() | " Vi kan stänga konton när det handlar om grövre saker, men det är svårt för oss att förhindra människor som absolut vill vara här och bråka att komma tillbaka i nya skepnader. " Det är väl det som är det stora problemet, för jag kan ju upleva att det är "samma" personer ,,som hela tiden håller på med samma saker Bitte,, | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-09-20 10:59 | |
![]() | intresseklubben antecknar kanske vore ett sätt att lite försynt påpeka att nä du nu orkar jag inte bry mig om hur du ser på mig? tänker lite på den tråd jag startade om ironi då det som jag ser det ofta är ironi och lite plumpa skämt som får personer att bli sårade. något ironiskt så blir det ofta så att den som blir sårad av någon ofta blir ännu mer sårad när den visar sina känslor här som irl. Det ger ofta uppov till skvaller medlemmar, vänner emmellan som på många sätt når den som reagerat på något sätt. för mig personligen är det dem som faktiskt visar sina känslor som är de riktiga pärlorna även om de också kan gå för långt i visandet av känslor då forum inte handlar om just dem. det är det som är svårt just när mn blandar in känslor det blir ehum känsosamt typ... forum för mig är en samlingsplats där man bör visa varandra respekt samtidigt som man kan slänga in en gnutta humor. Blir någon sårad så kan man faktiskt be om ursäkt utan att för den delen ha fel i sakfrågan. om det är fråaga om troll som ständigt återkommer och fortsätter att trakassera så får man ta bort de nya nicken med efter en varning eller två. ´trollen lär få sina fans för att de beter sig som idioter men de lär också få sina motståndare och i ett forum som detta brukar oftast trollen bli de största clownerna själva. | |
| Marie08 | 2008-09-20 11:48 | |
![]() | stefanf 4. Jag höll med om att det skulle vara mer fruktbart att _väldigt tydligt_ beskriva vissa typer av beteenden och att mobbare (låtsas inte) ta åt sig. Om den här sortens inläggs vara eller inte vara svarade jag på i 2. Din nya 2.(hänger'u'me:)?) Jag tycker att den här tråden ger ngt från vissa......som du gör just nu, att man trådar fram varandras åsikter även om det är segt och svårt i början. Men det ska vara ömsesidiga direkta försök...inte ensidigt och aggressivt, då blir det meningslöst precis som du skriver. 5. Där tycker jag att du gör helt rätt. Jag tror inte speciellt på uthängning av personer... Vilket kanske kan krocka med att jag anser att om man ser ngt som man anser vara kränkande för ngn så ska man helst markera det direkt. Det blir en bedömning man får göra från gång till gång helt enkelt. 6. Bullerbyvärldar är inte min grej direkt. Men jag har svårt för tanken att man väljer att inte reagera på mobbning när det är på nätet för att det 'ändå inte går' men gör det irl. När man gör det så signalerar man även till unga att det är okej. Man visar det alltså i handling medans man med ord säger en annan sak. ------------ Bitte.....tänk att jag förstår precis vad du menar. ------------ vulcan Så långt är jag med, att den trakasserade säger till er privat. Men är det inte forumvärdarnas uppgift också, att hålla utkik efter fenomen som mobbning, utsatthet, häcklande och allmänt när det drivs med personer.....och då kan ju en tillsägelse vara på sin plats? Med mobbning är det ju så, att det inte är enbart 'offrets' uppgift att säga till. Även omgivningen som tyst ser på har sitt ansvar i att det fortsätter. ? | |
| Skuleboda | 2008-09-20 11:55 | |
![]() | Kan ju bara som en parantes säga att ifall man söker på ordet "otrevlighet" om personen i fråga som startade tråden så får man 341 träffar..jag menar inte nåt negativt men som nån sa i tråden att vi är alla olika aktiva & känsliga i dessa forum..klarar man inte av att diskutera saker utan olika åsikter så kanske man ska fundera på om forum är rätt kanal att agera i.. oftast så är man ju inte ensam om att starta hetsiga diskussioner i..elr ? | |
| TazzRat | 2008-09-20 12:12 | |
![]() | Marie08: Fast i din sista punkt är du ute på lite hal is; det är ju inte upp till NÅGON ANNAN att bedöma huruvida DU tar illa upp. Självklart ska man säga ifrån om man uppfattar att tonen blir till personliga påhopp- men vad är det som säger att jag tar illa upp av samma saker du gör etc? ...O då blir ju återigen frågan om huruvida "offret" har utsatts för vad andra uppfattar som mobbing, eller om "offret" uppfattar små skämt med glimten i ögat som direkta attacker. Har "offret" överhuvudtaget sagt ifrån när dessa påhopp skett? Jag säger FORTFARANDE inget om huruvida det har skett eller ej! Jag har kanske en annan uppfattning om vad man "bör" kunna stå ut med när man diskuterar på ett forum. Det jag däremot säger är att visar man inte att man inte godtar det som sägs så kanske det inte heller uppfattas som annat än att "offret" faktiskt är med på det hela. Internet ÄR inte en familj, skolklass, arbetsplats eller vänskapskrets. Det är en offentlig plats, precis som någon skrev. Lägger du dig i förolämpningar mellan två kunder på ICA? Nej, jag säger inte att man måste ta vad som helst- men säger man ifrån o vänder sig till ansvariga på ett forum så har jag svårt att tro att man ignoreras. ...O man har alltid valet att gå därifrån eller att ta upp en ny "identitet" för ett nytt försök. (...O jag sätter "offret" inom citattecken eftersom det känns som ett hårt ord att använda sig av när det gäller oenigheter i ett forum. I det här fallet särskilt har vi som sagt ingen aning om huruvida det faktiskt handlar om att någon bara besvarat hårt med hårt, men att "offret" inte har insett detta själv. Det är ju upp till värdarna att avgöra i sin privata kontakt med "offret". ...O jag utgår från att hon nu HAR vänt sig privat till värdarna, eftersom vi inte har hört så mycket mer av henne. Förhoppningsvis har situationen löst sig eller åtminstone påbörjat en väg mot lösning.) | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-09-20 12:22 | |
![]() | stefan och marie det ni har påpekat är rätt bra. jag insåg just själv att det faktiskt inte stod forum i rubriken eller första inlägget utan handlar om hela betapet. alltså även i chat o spel. Jag tycker samma sak gäller där. respekt är nyckelord i samband med at tman behandlar varandra. Att utse någon till hackkyckling är inte okej hur mycket personen i sig än kacklar själv. | |
| Marie08 | 2008-09-20 13:06 | |
![]() | Absolut Skuleboda och oftast blir ju diskussioner heta just för att ämnet är intressant och skapar känslor. Och sålänge det är hett och ömsesidigt så är det kul! TazzRat Där tycker jag att du har fel...kan man lära barn, vilket är det man försöker göra idag, att säga ifrån när de blir åskådare till en mobbningssituation så kan nog vuxna klara det också!? När man/du diskuterar mobbning så måste man/du skilja på det som är ensidigt = mobbing och det som är ömsesidigt = het diskussion t.ex. Om det ensidiga är ngt som är ett upprpeande beteende från ngn eller några, så kanske det är dags att värdarna att säga till? (även OM de själva är 'tjena & hallojs' med vissa och förstår deras sätt) Men för att ändå svara på ICAexemplet så, i vilken offentlig plats jag än befinner mig så reagerar jag och har alltid reagerat när ngn är illa utsatt, även när gäng har varit inblandade. tilduskan....med eller utan medhåll...det är skönt att bli förstådd:) | |
| TazzRat | 2008-09-20 13:28 | |
![]() | Marie08: Du missförstod mig; Man SKA säga till när man uppfattar att en situation är av ett otrevligt slag. Om man uppfattar mobbning SKA man säga till. Men vi kanske inte uppfattar sånt på samma sätt. Om jag skulle kalla dig "Tjena din gamla uggla!" så kanske du tar illa upp men någon annan fnissar o förstår glimten i ögat. Om du såg mig kalla någon annan gammal uggla kanske du ser det som mobbning? Förstår du vad jag menar? Ja, det är skillnad på mobbning o diskussion. DU o JAG kan se det. Kan alla det? Kan "offret" det? ...O ta inte illa upp nu- men jag tror INTE du går in o poängterar för två okända personer på ICA att dom är otrevliga mot varandra. (Eller om någon - för dig - fullständig främling förolämpar någon annan - för dig - fullständig främling.) Då vore du en av MYCKET få människorna i världen. (Observera att jag inte menar om det börjar bli en hotfull situation eller det redan slagit över till något fysiskt!) Samtidigt som det upprepade - otrevliga - beteendet självklart skall uppmärksammas o undanbedas, så borde man kanske inte heller förvänta sig att ett forum (vilket vi tar som exempel eftersom det är i ett sådant vi nu diskuterar) skall anpassa sig efter EN individs krav. Ett forum - som t ex just detta - är ingen demokrati o om skaparna har valt att nivån skall hållas på ett visst sätt så skall det självklart efterlydas- oavsett vad majoriteten anser. Jag tror att Betapet är menat att vara ett forum där man respekterar varandra o där man kan hålla diskussioner med heta känslor utan att ta till personangrepp. Dock är frågan fortfarande vad ett personangrepp kan anses vara. Har du funderat på vad som händer om en person som blir mobbad blir arg o själv går till attack? Dvs någon säger något taskigt o personen ifråga hämnas? Även om jag personligen inte skulle besvara ett personangrepp genom att börja trakassera personen som utfört det, så vet jag inte hur någon annan skulle göra. Kanske handlar "mobbningen" i det här fallet bara om att någon har ledsnat på att "offret" gång- på gång går till attack mot dennes person. (Nejnejnej- jag säger inte ATT det är så. Bara spånar. En av nackdelarna med att vi inte vet bakgrunden.) O som avslutning: SJÄLVKLART ska man hålla nivån trevlig. SJÄLVKLART ska man inte mobba eller utsätta någon annan för påhopp. SJÄVKLART ska man säga till om man tycker att någon blir behandlad illa. SJÄVKLART ska man be om ursäkt om någon känner sig förorättad! MEN: Man ska inte förvänta sig att bli behandlad på annat sätt än hur man behandlar andra! Kör du en hård linje- så förvänta dig en hård linje tillbaka! (Nej- med det inte heller sagt att trakasserier är accepterade!) | |