Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 45 |
| Inloggade | 87 |
Mobilspel
| Pågående | 19 866 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monk - Administratör | 2008-08-07 20:46 | |
![]() | Nya spelplaner! Hej allihopa, Vi funderar på att utöka antalet spelplaner, som ska kräva en annan form av strategi och taktik än det klassiska standardbrädet. Det finns egentligen inga riktlinjer för hur de skulle kunna se ut förutom att brädet måste vara 15x15 rutor som det är idag. Vi har fått följande förslag från en medlem (Kenneth S). Ni får gärna tycka till om hans idéer eller komma med egna förslag på spelbräde. Ev. bilder för att beskriva era idéer kan skickas till support@betapet.com. /Betapet-teamet ------------------------- ------------------------- -------- 1. Inverse Här är det en standardplan med istället för ord- och bokstavsrutor som ger högre poäng (plusrutor) är det på dessa avdrag (minusrutor). T.ex. -2*bokstavspoäng eller 0,5*ordpoäng, (även 0,33 ). Poängen för de två sista avrundas uppåt! Här gäller det alltså att försöka öppna upp och tvinga motståndaren mot de dåliga rutorna. Jag antar att chansen för ett trångt spel är liten på denna spelplan. 2 Inverse mix Standardplan med både plus- och minusrutor, ger verkligen något att tänka på. Mycket viktigt var ord läggs. 3. Slump Inverse Slumpad bana med minusrutor. Här hoppas man inte på jättepoäng i starten utan man vill helst slippa minus. 4. Slump Inverse Mix Helt enkelt en kombination av 2 och 3. 5. Kompact Mindre och trängre spelplan ( t.ex. 10*10 ) med färre brickor för snabbare spel. Chansen till att kunna utföra rullningar minskar. 6. Surprise En annan inte färdig idé är att införa surprise eller chans rutor. Spelaren vet helt enkelt inte vad rutan ger, den kan ge plus eller minus. Fördelen med de här rutorna är att de ger en slumpchans till bra poäng och då kan en sämre spelare med lite tur slå en bättre. Rutan markeras med ? på spelplan. ------------------------- ------------------------- - | |
| HannahWred | 2008-08-07 20:54 | |
![]() | Läste igenom inlägget och de verkar ju helt OK! Kan ni göra så att man får prova på att spela dessa nya spelplaner?? Lite lättare att säga vad man tycker då. | |
| bobo flux | 2008-08-07 20:57 | |
![]() | ja, en provperiod där man kan spela utan rank vore bra :) | |
| Family | 2008-08-07 21:02 | |
![]() | Förslag 5 faller direkt då det just bygger på mindre spelplan, 10*10 istället för 15*15 ... Kanske låsta rutor istället där inget får läggas? | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-07 21:02 | |
![]() | Jag föreslår: 7. En helt blank spelplan utan bonusrutor. Istället får man bonus beroende på hur långa ord man lägger. Det bör vara så att alla ord längre än fem bokstäver ger extrapoäng, och ju längre desto mer bonus. Kanske ungefär så här för antal bokstäver: 5: +5 6: +10 7: +20 (utöver bonus för rullning om man rullade) 8: +30 9: +40 10: +50 osv... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-07 21:05 | |
![]() | Jag skulle gärna prova punkterna 1-5! Är inte nog mycket gambler för punkt 6 och skulle säkert bli misslynt av en nitlott men jag tror att ganska många skulle uppskatta slumpchansen. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-07 21:09 | |
![]() | 1-4 skulle jag mycket väl kunna tänka mig att prova, men jag är ju egentligen en sucker för långa och tjusiga ord så jag faller ju pladask för E Solus förslag (nr 7). | |
| emmylicious | 2008-08-07 21:20 | |
![]() | Jag är så nöjd med det som finns idag! :) | |
| odin - Administratör | 2008-08-07 21:25 | |
![]() | Tycker surprise (6) känns som en lysande utveckling av random på något sätt... | |
| hugokolbaz | 2008-08-07 21:43 | |
![]() | Eller varför inte alternativ 7 som ni har glömt att man kan välja. 7. Utmaningsfunktion. På vilket bräde som helst. | |
| Vikage | 2008-08-07 21:44 | |
![]() | Förslag 7 låter underbart. Blir lika besviken varje gång man kan lägga ett långt och vackert ord men får avstå då ett tvåpoängsord ger 3ggr så mycket poäng | |
| Vikage | 2008-08-07 21:45 | |
![]() | Jag syftade på E Solus inte Kolbaz men utmaningsfunktion hade också varit kul | |
| zmiley | 2008-08-07 21:50 | |
![]() | Håller med Odin. Frågetecken är kul och ett rätt sexigt tecken. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-07 21:59 | |
![]() | Här är en urgammal tråd som jag nu låst. Ser ni nåt vettigt i den, kopiera eller skriv nytt i den här tråden (monk's). www.betapet.se/forum...re adid=148 | |
| gubbi | 2008-08-07 22:14 | |
![]() | Eller kanske en riktigt rullningsvänlig variant där det finns låt säga 4 blanka i stället för 2 i påsen. :) | |
| emmylicious | 2008-08-07 22:17 | |
![]() | Jag gillade Blue Ztars alternativ från den andra, låsta tråden. Att man påbörjar ett ord ute i kanten och kan fortsätta på motsatt sida. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-07 22:27 | |
![]() | Bifaller E Solus 7:a. Det är nog den idé av alla förslagen som tilltalar mig mest, eller tråkigt nog, den enda. Ett annat kul alternativ, som tyvärr inte fungerar annat än IRL, är att alla ord, hur befängda dom än är, tillåts om man bara kan motivera dem tillräckligt bra. | |
| Malla13 | 2008-08-07 22:34 | |
![]() | Hej hej...Jag tycker att det låter som en otoligt rolig spelplan...det som skrevs i första inlägget... Jag älskar att spela och nya saker gör det ännu bättre...så kör hårt...=) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-08-07 22:36 | |
![]() | Nr: 4 och 6 =D | |
| Softarman | 2008-08-07 22:43 | |
![]() | gillar esolus förslag. så trött på fokuseringen på 3x bokstav och J,X,Y,C | |