Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 537 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 19:29 | |
![]() | usb minne Nu vet jag inte längre vad jag skall göra. Har ett usb minne på 1Gb som strular, jag kan inte formatera det och datorn visar att minnet bara är på 8 Mb istället för 1Gb. När jag dubbelklickar i den här datorn på ikonen för minnet så säger den att den inte är formaterad så den frågar om jag vill göra det men sen så promptar datorn och säger att det går inte att formatera enheten. Vad ska jag göra? Där finns mycket viktig information som jag behöver i mina studier.. tacksam för snabba svar. | |
| Silverix - Ej medlem längre | 2008-11-07 19:32 | |
![]() | Du bör prova att läsa usb-minnet från ett annat operativsystem, prova att ladda ner en livecd med linux t.ex. | |
| Kirkelina | 2008-11-07 20:04 | |
![]() | Här kan du läsa lite mer om hur man kan återställa data från ett kraschat usb-minne: www.idg.se/2.1085/1.81137 Vad du absolut inte ska göra så är det att försöka formatera det för då försvinner allt du har där. | |
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:05 | |
![]() | ok tack jag skall pröva mig fram | |
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:11 | |
![]() | Kirkelina: jag kommer inte åt innehållet på stickan det är därför jag borde få den formaterad att jag sedan kan gå in med recover my files programmet och söka ut den data jag behöver därifrån. Men i nuläge så finns enheten där men jag kommer inte in i den. | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:15 | |
![]() | svanfelt. Nu vet jag inte hur kunnig du är på datorer, men du kan pröva att köra chkdsk på USB stickan (lämpligen från en kommandoprompt. Jag hade ett liknande problem där massa minne var allokerat som inte gick att accessa, men då upptäckte chkdsk (checkdisk) ett fel, och efter åtgärd kunde jag nå innehållet igen. Nu kan jag inte följa upp mitt inlägg här inom kort, men det är ett tips iaf. | |
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:23 | |
![]() | ok tack hakwa ska försöka | |
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:25 | |
![]() | de kom error att chdsk is not available på raw drives. | |
| Strankila | 2008-11-07 20:27 | |
![]() | svanfelt, prova först på en annan dator. Vissa USB minnen kräver ett ledigt enhetsnummer (D:, E:, F:) tidigt, så om du installerat några enheter eller kopplat upp nätverksenheter nyligen, så kan det vara ett skäl till att USB-minnet inte fungerar längre. Sedan går det att nollställa USB-portarna (det kräver dock att du läser på eller skaffar hjälp av kunnig person). | |
| Strankila | 2008-11-07 20:28 | |
![]() | Nä chdsk är värdelöst på USB-minne. | |
| StateoMaine | 2008-11-07 20:30 | |
![]() | en av mina hårddiskar gick plötsligt inte att nå en dag, den hade helt på egen hand bestämt sig för att ändra om sig till raw-format. Är det så att din sticka har gjort samma sak kan jag rekommendera att du kör antingen filescavenger eller getdataback för att rädda det som finns på den. Jag kunde rädda allt jag hade på disken... | |
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:36 | |
![]() | jag har prövat att köra recover myfiles men den hittar inget på stickan. vet ni hur man gör för att ändra så att den inte är raw format.? | |
| svanfelt - Ej medlem längre | 2008-11-07 20:37 | |
![]() | sen har jag provat på fler datorer med samma utgång, i skolan och här hemma. både på vista och xp | |