Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-12-18 00:24 | |
![]() | Hur ska maxövertiden straffas? Jag har ställt frågan men gör det igen. Och hoppas att någon admin eller annan kunnig svarar den här gången! Jag har mött flera spelare nu som gått över tiden så mycket att maxövertiden uppnåtts och matcherna har avbrutits. Detta har flera gånger visat sig vara taktiskt smart, att de alltså tjänar på att se till att det blir så. Senaste exemplet är en spelare som tog lång tid på sig i kombination med att han även när han skulle byta eller passa väntade länge..Därmed fick ju även jag mindre tid på mig att försöka komma ikapp. Och i panik så är ju tanken att man ska ha två minuter att spela med i hela spelet..Men som det är nu kan motståndare se till att de tar slut betydligt fortare än så, när man själv kan ha halva tiden kvar t ex. Jag har hört att det är för att "det räknas som att motståndaren skulle ha vunnit om matchen fortsatt"...men det är ju konstigt om det vore så. Om en spelare drar på sig så mycket övertid i panik så tycker inte jag det ska löna sig. Är detta något som ni admins och övervakare fört diskussioner om? | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-12-18 00:40 | |
![]() | Tillägg: Jag tycker att det är den som drar över tiden med så mycket som alltid i bästa fall ska få +-= 0 i rating..Oavsett ledning! | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-12-19 10:37 | |
![]() | Är det verkligen INGEN annan som tycker att det är fel att motståndare ska kunna maska sig till två minuters övertid för att förhindra att motståndaren hinner ikapp i och med att de då kan få många ratingpoäng? Tydligen bara jag som anser att om man uppnår två minuters maxtid ska man i vilket fall som helst inte tjäna på det i ratingen...-10 borde vara rimligt som "lägsta nivå" tycker i alla fall jag! Men eftersom ingen annan tycker något alls så..Inte ens admins eller övervakare. | |
| Husa | 2008-12-19 11:22 | |
![]() | Jo, jag håller med dej! | |
| Palini | 2008-12-19 12:04 | |
![]() | Jag håller med, det låter konstigt att man ska kunna spela på det sättet och ändå lyckas gå plus i ratingen, men samtidigt så förstår jag inte riktigt hur en sån match egentligen ser ut? Jag menar, lägger de två rullningar precis i början och passar på resten, fast de drar ut på tiden? Hur mycket minuspoäng genererar egentligen två minuters övertid? Jag har lite svårt att förstå hur det ska kunna löna sig, men jag spelar å andra sidan aldrig panik... Eller pratar du om slumpat nu och att de lägger ett ord som ger typ 500 p precis i början? Fast då brukar man torska duktigt med rating ändå... | |
| Gungner | 2008-12-19 18:16 | |
![]() | Ja, hur ofta inträffar det att någon lägger "ett" ord som han vinner på? Det skulla han ha gjort även om inte maxtiden ändrats då han ju börjar passa eller vara halvseg. 5 min övertid på panik var ju ett skämt som många har dragit nytta av. Ett tankeexperiment är ju att ändra tiden för panik till 1,5 min då drar ju många över ännu mer. Införande av spelvarianten panik var illa genomtänkt enligt mig då man ej tog hänsyn till dess ratingpåverkande konsekvenser (jag försökte påpekade detta men gjorde det i alltför hårda ordalag vilket ledde till att mitt konto blev avstägt (konstigt). Någon rim och reson borde råda på denna sajt när vi har en gemensam ranking. Jag är kunnnig inom statistik och matematik och bistår gärna utvecklarna med mina expertkunskaper. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-12-20 01:59 | |
![]() | Palini, det som händer nu är alltså att man kan tjäna på att dra över till maxtiden. T ex Mitten av matchen: matchen är jämn men en spelare som hittills spelat på som om det vore panik gör att bra drag och får jättemånga poäng...Efter det har motståndaren en minut kvar av sin matchtid...och börjar helt plötsligt sluta spela panik och tar cirka 59 sekunder per drag på sig. Då detta inträffar i mitten av matchen så dröjer det inte länge förrän han nått upp i maxövertiden. Matchen bryts och motståndaren som jagat och försökt komma ikapp och gjort det snabbt förlorar.... Exempel 2: Spelaren spelar sakta från början, men det är slumpad bräde. I nära anslutning eller till och med efter att ordinarie tid gått ut så lägger personen ett bra drag och får en ledning och behöver inte vara något mattesnälle för att räkna ut att (om maxövertiden just inträffat) att om den sölar nu så kommer inte den andra ikapp och sölisen kommer att vinna matchen om den ser till att den tar slut i förtid. (alternativt: att sölisen kan förlora själva matchen men ändå få många ratingpoäng om den hade sämre rating) Det var bara två exempel. Gunger, om du nu är så duktig i statistik kan du väl räkna ut hur ofta det inträffar? Mig har det då hänt flera gånger! | |
| Baffin_Bay | 2008-12-20 13:55 | |
![]() | Spelade nyss ett spel där min motståndare drog över drygt en minut på tiden, hon vann spelet på ca 30 poäng mer än mig och fick 8 + på rankingen. Hon hade använt sig av en minut mer betänketid / speltid än mig och hade därför de extra 30 poängen. Det måste straffa sig rejält att gå över tiden i panik. Själva grejen med spelet är att det ska gå FORT. Tidsöverdrag måste straffas! | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:56 | |
![]() | Hade hon använt sig av en minut lär hon haft 40 poängs avdrag... Men nu handlar det här om de som går över med TVÅ minuter och alltså får slut på matchen -- och tjänar på det! | |
| Husa | 2008-12-21 16:02 | |
![]() | Och jag trodde i min enfald att man med avbrutet spel menar just avbrutet spel....men så är ju inte fallet...spelet avbryts visserligen, men personen i fråga får poäng som att man spelat klart och inte avbrutet spel i statistiken..... | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-12-24 00:55 | |
![]() | Ja, och det är det som är dumt Husa. Min senaste match är exempel på det..Jag hade till och med skrivit klart och tydligt att jag ville spela mot någon som håller tiden. Mötte en spelare som gick över tiden och som rullade med 1,40 minuters övertid för att sedan också nå upp till två minuters övertid. Personen fick 40 poäng plus i ratingen (han vann alltså matchen) och jag fick +-0... | |