Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
technologik2008-12-21 11:20
Antal inlägg: 2

ORD
Varför är inte ordet IR godkänt?
En Ir (En Irländare)

technologik2008-12-21 11:22

Glömde tillägga att det finns med som ett ord enligt svenska akademiens ordlista,,,jag vill inte verka vara en "bezzer" utan det är en ärlig fråga.

Nunnelunan2008-12-21 11:24
Antal inlägg: 1172

IR finns väl inte med, däremot IRER!

emmylicious2008-12-21 11:38
Antal inlägg: 4501

Betapet använder sig av upplaga 13 av Svenska Akademiens Ordlista och där är det inte ett godkänt ord.

Sombatic2008-12-21 11:43
Antal inlägg: 1258

Det är precis som emmylicious säger, Betapet använder SAOL 13

Sombatic

Birgerkung - Spelvärd2008-12-21 22:17
Antal inlägg: 2392

En *IR är inte samma sak som en IRLÄNDARE.

IRER var det folkslag som befolkade Irland för sisådär 2400 år sedan. I likhet med till exempel KELTER, EOLER, KARTAGER, FRANKER och LIGURER är det alltså ett historiskt folkslag.

SAOL har oftast valt att ta med dessa historiska folkslag endast i plural. De nu levande står däremot i singular, som KURD, BASK, ASIAT och SAME.

Men helt konsekvent är SAOL sällan, och det gäller även här. Det finns inte en enda HETTIT kvar, men detta forntida asiatiska folkslag står ändå i singular, dock med tillägget "mest i plural". Även *SKYTER är ett före detta folk, men ändå är det SKYT man hittar i SAOL, och där framgår inte ens att plural är vanligast.

Att man har valt denna uppdelning mellan levande och historiska folkslag är förstås ingen slump. SAOL bygger på det skrivna språket i tidningstexter och böcker, och där är det förstås mycket ovanligt att man skriver något om en enstaka ir eller eol, utan man nämner oftast hela folket: irerna, eolerna. Däremot är det vanligt att man skriver att någon är asiat. Eller ÅMÅLIT (som ju för övrigt är ett ganska roligt ord i SAOL).

Bdad2009-01-01 23:13

Jag har fler frågor i detta ämne och för att inte starta en ny tråd så tar jag det här...
IR skulle (tycker jag) kunna gå under godkända förkortningar som OMS för IR används ganska frekvent "min telefon har IR (infraröd)".
Jag spelade nyss ett spel som gjorde mig upprörd... Jag fick inte lägga HÖST framför LOV men min motspelare fick lägga OMS!!!, skulle någon vänlig kunna förklara detta för mig?

Tufflan2009-01-02 04:20
Antal inlägg: 1254

Är inte höstlov en ganska ny företeelse, det är då inte så pass gammalt att det fanns när jag gick i skolan och saol är ju inte direkt kända för att vara jättesnabba på att ta in nya ord, så det kan väl vara en enkel förklaring.

vulcan2009-01-02 10:04
Antal inlägg: 7666

Bdad: Kanske det, men du vänder dig till fel instans. Vi gör inga värderingar själva här (vilket f.ö. framgår av reglerna) utan spelar med de ord som finns med i SAOL (Svenska Akademiens Ordlista), senaste upplagan. De har faktiskt en funktion för att föreslå nya ord till kommande upplagor:

www.saol.se/SAOL_nominee. html

Bara spel för galleriet? Nej inte alls, flera scrabblespelare var mycket aktiva inför senaste upplagan (som kom 2006) och vi vet att ett antal nya ord kom in som ett direkt resultat av deras förslag. Vi har t.o.m. fått ett slags halvofficiellt tack från ordlistekommittén. Det är t.o.m. en spelare som lyckats med konststycket att få med ett felstavat ord :-)

vulcan2009-01-02 10:09

Angående *HÖSTLOV (*-tecknet betyder att ordet ej är godkänt) så tror jag som Tufflan. Men det är ett ord som säkert skulle kunna ha goda chanser att hitta in i nästa upplaga, så varför inte skicka in ett förslag om det? Dock så måste man vara medveten om att ordlistan av utrymmesskäl sållar bland sammansatta ord. Men eftersom alla de vanliga loven (JUL-, PÅSK-, SPORT- och SOMMARLOV) finns med och så även det numer försvunna SKURLOV så kan nog höstlovet ligga ganska bra till ändå.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-01-02 10:12
Antal inlägg: 1788

Vulcan: Vilket var det felstavande ordet?

vulcan2009-01-02 10:18

Angående "förkortningar" i allmänhet så kan man kanske säga att SAOL har en ganska restriktiv attityd, inte minst kanske när det rör sig om någon av alla de tekniska termer som vi svänger oss med. Det som brukar krävas är att "förkortningen" är allmänt använd och spridd och betraktas som ett ord i sin egen rätt. Med det menar jag att vi t ex säger "veedee" (VD) utan att varje gång tänka på att det "egentligen" är en förkortning för Verkställande Direktör. Förkortningen ska också användas i både tal- och skriftspråk. Exempelvis saknas *DVS och *ETC av det skälet.

Att jag sätter "förkortning" inom citationstecken beror på att jag anser att det inte finns någon självklar avgränsning mellan "förkortningar" och "riktiga ord". I själva verket tycker jag att VD, VM eller PC är lika mycket "riktiga ord" som PANNKAKA, FLICKA eller BLUNDA. Många av de ord vi idag betraktar som "riktiga ord" är dessutom ursprungligen förkortningar. LASER är ett bra exempel på det (LASER är en akronym för Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation)

vulcan2009-01-02 10:22

Jaap: mätenheten *COULUMB. Jag har dock för mig att det plockades bort i tredje tryckningen. Korrekt stavning ska vara COULOMB.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?