Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 691 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nollåtta_ | 2009-04-29 11:19 | |
![]() | Fel på slumpgeneratorn? Det har kanske diskuterats förr men hur är det möjligt att få tex H när man lagt bara bokstaven H? Och då menar jag inte att det hänt EN gång. Samma tex när man lägger dubbelbokstav LL, SS, NN och får samma boksäver direkt. Hade också en match där jag startade utan vokaler (inget konstigt med det) men jag bytte 4 ggr utan att få EN vokal. Först på femte bytet fick jag det. Ok det kanske är en slump men jag har aldrig råkat ut för det live. Detsamma med bokstavsbytena, visst händer det men det har redan hänt fler ggr här under några matcher än under hela min livekariär. Detta är inte så mycket klagan utan mer för att höra om det är fler som känner så här och om man på Betapet kanske jobbar med detta? "Slumpgeneratorn" Tack för en annars fantastisk site! | |
| Nollåtta_ | 2009-04-29 11:20 | |
![]() | &quo t; ska bort..blev något fel | |
| Nollåtta_ | 2009-04-29 11:30 | |
![]() | Kanske rätt av er att flytta denna hit men tror inte många läser/svarar här...synd. | |
| ANDERStG | 2009-04-29 11:30 | |
![]() | Nollåtta: Om du startar med sju konsonanter och byter hela stället är sannolikheten knappa 2% att du får ett nytt konsonantställ. Efter det ändrar sannolikheterna med vad din motståndare tar sig för. Fyra HELBYTEN utan vokaler eller blanka är rätt osannolikt, dubbelt så sannolikt som sju rätt på lotto ungefär. Antagligen bytte du bara fyra-fem brickor per byte? | |
| Nollåtta_ | 2009-04-29 11:31 | |
![]() | Jag bytte 6 brickor varje gång. Jag behöll J. | |
| ANDERStG | 2009-04-29 11:35 | |
![]() | nollåtta: Då är du nere i cirka 1 på 800 000, en prestation ändå. Funderat på att utnyttja motståndarens vokaler för en konsonantdump? | |
| Nollåtta_ | 2009-04-29 11:38 | |
![]() | Efter 3 byten blev det ju spännande att se just hur många byten som behövdes för en vokal. Men detta har ju bara hänt en gång. Jag blir mer fundersam över bokstavsbytena jag nämnde. | |
| ANDERStG | 2009-04-29 11:47 | |
![]() | Har du tänkt på att det är ganska osannolikt att få upp B,S,A,V i den ordningen ur påsen då man lagt ut/bytt fyra bokstäver. Visst blir man arg när den så kallade "slumptalsgeneratorn" spelar såna spratt? | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2009-04-29 11:48 | |
![]() | Att man får tillbaka av sannolika bokstäver (De som det förekommer flest av i påsen) är ju egentligen inte så konstigt. Alla har väl suttit med 3-4 av AERSTN eller så några gånger. I ett av mina tidigaste partier hade jag NNN på stället, valde att byta NN och fick NN tillbaka. Inte så vanligt, då det finns 6 N i påsen och man inte kan få tillbaka samma bricka man byter. Att dra det enda kvarvarande H:et när man byter H är ju inte så sannolikt, men ju senare i partiet, desto större sannolikhet, eftersom det då finns färre brickor i påsen. Finns det 3 E kvar i påsen som innehåller 20 brickor är det helt plötsligt inte så osannolikt att få upp ett på stället. | |
| Nollåtta_ | 2009-04-29 12:05 | |
![]() | Q-tile, när det gäller H-bytet så har det hänt när det funnits fler än 40 bokstäver kvar. Det är det jag tycker känns märkligt. Så klart att om båda H är kvar vid 10 kvar så är chansen annorlunda. H-grejen har hänt mig 3 ggr dubbelbokstäverna har jag inte räknat men det har hänt så ofta att jag noterade det och som jag sa så spelar jag mycket live och man får leta för att hitta sådana händelser i den omfattningen. | |
| ANDERStG | 2009-04-29 12:15 | |
![]() | Du har bytt endast ett H och fått upp det andra H:et? 1/40 = 2,5 % Ingen hisnande osannolikhet, har du bytt fler bokstäver än bara H så behöver vi inte ens tala om det. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2009-04-29 12:44 | |
![]() | Visst blir det tokigt ibland, kan man tycka. Mitt N-scenario hände t.ex. i matchens första drag. Att man sitter med 3 R eller liknande är nog ganska vanligt, relativt sett och det beror ju lite på hur man spelar också ur balanseringssynpunkt. | |
| Nollåtta_ | 2009-04-29 13:15 | |
![]() | Det jag menar är att man tex byter 2st R omkring första 5 dragen å får 2 R tillbaka. Detta kan självklart hända men jag tycker mig se att det händer jätteofta...inte alls som man är van vid live. Utan att vara matematiker eller att jag minns allt så händer det kanske 5ggr här på 40-50 matcher och hänt mig kanske 5 ggr under alla livespel jag spelat och det är många spel.. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2009-04-29 20:50 | |
![]() | Kan det vara så att de tillfällen då du får upp "fel" bokstav fastnar lite tydligare i ditt minne än de där du får upp "rätt"? Det, i kombination med att det oftast finns fler brickor i påsen som är "fel" än brickor som är "rätt", tror jag är förklaringen. | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2009-04-29 21:27 | |
![]() | För att inte tala om hur ofta spelets enda z återkommer när man byter bort det. Det har flera gången hänt att jag bytt bort z:at i början av matchen, och fått tillbaka det fyra, fem gånger under de kommande sex, sju bytena. Det är ju inte helt omöjligt att det är nåt skevt med slumpgeneratorn. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2009-04-29 22:26 | |
![]() | Det är nog många spelare som har tagit för vana att byta bort Z direkt när de får det, om det inte finns något läge för att lägga ut det direkt (vilket det ju oftast inte gör). Om två sådana spelare möts kommer Z med största sannolikhet att bytas bort och komma tillbaka till båda spelarna flera gånger under matchen. Enda undantaget är då Z inte kommer upp ur påsen förrän den börjar bli tom och det inte längre går att byta. Och när det händer klagar man förmodligen på att den jäkla slumpgeneratorn alltid väntar med att ge en Z tills det inte längre går att byta. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2009-04-29 22:40 | |
![]() | Den mänskliga hjärnan är förresten helt urusel på att avgöra om något uppvisar en slumpmässig variation eller inte. Så att man tycker sig se att något inte är slumpmässigt säger ingenting. Om du till exempel ber en person räkna upp en lång serie slumpmässiga tal mellan 0 och 9, kommer de inte att uppvisa en slumpmässig variation. | |
| odin - Administratör | 2009-04-29 23:14 | |
![]() | Men hjärnan är väldigt bra på att se mönster, där det inte finns några... :-). Och återigen, vi har ingen "perfekt slump". | |
| Witch_ | 2009-05-12 10:46 | |
![]() | Idag startade jag med zffhhvs...bara det är ju fantastiskt. Under spelets gång satt jag därefter vid olika tillfällen med 4xL, 4xN och 4xT. Behöver jag tillägga att detta naturligtvbis aldrig hänt i verkligt spel, kan nog bara hända här. Kanonsite för övrigt | |
| Witch_ | 2009-05-12 10:46 | |
![]() | 4xN ska vara 4xE | |