Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 960

Forumkategorier

Användare Inlägg  
finez1 - Ej medlem längre2011-09-08 17:47
Antal inlägg: 9

Nybörjarfrågor
Hej! För er självklara saker är obegripliga för mig så jag skulle hemskt gärna få svar på några saker.

Skillnad mellan Klassisk och Slumpad?

Skillnad på de olika spelen? Förutom det som står i spelregler om ord och böjningar. T ex ser brädena olika ut? Jag har inte kommit in på något annat än Krokodilen och det ser ut som ett vanligt alfapetbräde tycker jag.

Att komma in till ett spel ser oerhört komplicerat ut och att jag har gjort det två gånger är bara tur. Vad gäller? Ska man klicka på "ledig plats" eller..? Sen blev jag förstås nekad. Beror det troligtvis på att jag är ny och att det inte ger några direkta poäng att slå mig? Än. Sen fick jag en fråga om jag ville chatta. Jag fattade ingenting.

Om jag och min kompis vill spela mot varann, hur gör vi då? Kan man välja det någonstans?

När spelet är avslutat finns en knapp till höger som det står Skicka på. Jag klickar, inget händer. Vad betyder den?

Hoppas nu jag inte ställer frågor det finns svar på nån annanstans här, jag har letat, men inte hittat.

Bitte - Administratör2011-09-08 18:01
Antal inlägg: 24199

Bäste tipset vad det gäller hur själva brädet ser ut är att du startar ett spel med bara dig själv så ser du vad som skiljer sig åt.

Om man är ny är det rätt bra att starta egna spel och så kanske de med lika raiting ansluter.

Du och din kompis kan gå i i vilket spelrum som helst och så startar någon av er ett spel så kan ni spela, När spelet är klart så stänger man det på det röda krysset

Bitte

Kirkelina2011-09-09 07:33
Antal inlägg: 972

Knappen med Skicka på hör ihop med chatten. Du skriver det du vill säga i textrutan under chatten och trycker på skicka för att den andra ska se vad du skrev. Det din motspelare som frågade om du ville chatta menade var troligtvis om du ville konversera under spelet eller helst spela tyst.

Att du blir nekad är nog inte för att det ger lite poäng att vinna över dig utan tvärtom att motspelaren riskerar att förlora väldigt mycket om du vinner. Eller så vill personen helst spela mot någon med ungefär samma rating för att få ett spelmotstånd på sin nivå.

finez1 - Ej medlem längre2011-09-10 04:17

Tack för svar. Men jag undrar fortfarande vad skillnaden är mellan klassisk och slumpad. Och hur jag ska göra för att komma in i ett spel.

Mindymoo2011-09-10 05:41
Antal inlägg: 1743

Klassisk är det "vanliga" scrabblebrädet, med röda i varje hörn o s v. I slumpad kan poänggivande rutor hamna precis var som helst. Gambling alltså.
Att komma in i ett spel? När det står "ledig plats" klickar du på de orden /länken och sen startar motspelaren spelet om han/hon inte somnat eller nåt.

blue_moon2011-09-10 10:01
Antal inlägg: 9713

Om du vill komma in i ett spel ska du klicka på dörr-symbolen. Alla nyöppnade spel har en sådan innan någon anslutit.

Antalet bonusrutor skiljer sig också mellan klassiskt och slumpat bräde. Det sistnämnda har fler röda, 11 i stället för 8. De gula är färre 14 i stället för 16. Slumpat bräde har 10-11 grå bonusrutor och 12-13 gröna, medan klassiskt har 12 grå och 24 gröna.

finez1 - Ej medlem längre2011-09-13 04:33

Okej. Satt och spelade med mig själv för att öva, hade kommit upp i rätt bra poäng då spelet plötsligt sa att jag inte lade brickorna i rät rad - eller hur det var. Jag försökte och försökte - lade som vanligt - men nähä.

Jag tycker det händer en massa konstiga saker hela tiden... som nu - game over när jag hade rätt höga poäng. Bara funkade inte helt plötsligt. Vad gör man?

raringen2011-09-13 07:48
Antal inlägg: 323

Du måste lägga alla brickor i ett "lägg" antingen vågrätt eller lodrätt annars kommer meddelandet du nämner upp

Bitte - Administratör2011-09-13 07:53
Antal inlägg: 24199

www.betapet.se/rules/

Titta här under lägga ord så får du en bild hur man ska bygga vidare i rätt linje

Bitte

asvanteson2011-09-13 10:38
Antal inlägg: 249

Om du inte vet vilken bricka som hamnat fel - ibland kan en bricka åka upp på spelplanen av misstag - tryck på "rensa" och lägg om ordet igen.

finez1 - Ej medlem längre2011-09-15 05:18

Tack för svar alla! Avslutade just ett övningsspel med mig själv där jag satt med Z kvar - och så fick jag inga poäng alls. Efter en halvtimme. Känns ju lite tråkigt. Ska det vara så? Man kanske inte får poäng på ensamspel?

Mindymoo2011-09-15 05:41
Antal inlägg: 1743

finez, du kan alltid starta ett eget spel för två eller fler, och se hur det funkar. Som du säger är det inga poäng i ensamspel.

Palini2011-09-15 09:31
Antal inlägg: 1381

Nej, det delas inte ut några rankingpoäng i ensamspel. Sitter du med brickor kvar som du inte får ut, så trycker du med fördel på passa-knappen.

blue_moon2011-09-15 10:31

Nej, du får inga rankingpoäng vid solospel och matchen registreras inte. Överskrider du tiden med 5 minuter så avbryts spelet - redan efter 2 minuters övertid vid panik! Detta gäller antingen du spelar solo eller ej.
Spelar man obegränsad så får man ingen poängsumma vid matchens slut, det står bara NaN poäng.

finez1 - Ej medlem längre2011-09-17 03:07

Jag blir galen... nu hände det IGEN... spelade mot någon och plötsligt kan jag inte lägga = dina xxx ligger inte i rad... JO . Det gör de!! Vad är det som händer där..?

Och alla - TACk för svar till en nybörjare!!

mikenomad - Ej medlem längre2011-09-17 03:24
Antal inlägg: 1428

Du hade antagligen lagt någon annanstans till en början, ändrat dig och lagt på ett annat ord men glömt kvar en bokstav på ursprungliga ordet.
Prova att rensa brickan.

lubsan2011-09-17 03:29
Antal inlägg: 186

du måste bygga vidare på ett ord, eller sätta ihop orden. om det ser ut såhär (Al är då ordet som ligger) då kan du sätta ett a t.ex efter l:et. antingen får du lägga ordet som jag gör nu dvs vägrätt och fortsätta på l:et
A
LAND
eller så gör du såhär och ortsätter nedåt
A
LE
N
E
då har du antingen byggt nedåt eller åt sidan som det första alternativet var. :)

lubsan2011-09-17 03:30
Antal inlägg: 186

oj nu hamnade de sista brickorna lite fel, det ska alltså ligga under e:et och inte l:et.

blue_moon2011-09-17 12:06

Ofta hoppar en eller ett par brickor upp och lägger sig på spelplanen. Om den då är nästan fulltecknad, är det svårt att upptäcka dem. Räkna brickorna du har på stället, om du får detta felmeddelande. Klicka på Rensa så får du tillbaka rymlingen!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?