Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jstattin2012-01-27 02:46
Antal inlägg: 86

Visa inte spelbräde och brickor under paus
Jag kom på det idag att när man har spelet på paus så kan man ju sitta i tio minuter och fundera på hur man ska lägga. Gör brädet blankt och göm brickorna under paus.

Och en sak till, den jag spelade mot som begärde pausen avbröt dessutom spelet under pausen. Båda fick +-0 på detta. Ja men det verkar ju vettigt, om man vill dra sig ur spelet så kan man ju först prova att begära paus och sen ge upp. Jag vann dessutom fast jag hade mindre slutpoäng.

Här ät matchen www.betapet.se/user/...wo rdlist=3

grönöga - Ej medlem längre2012-01-27 11:25
Antal inlägg: 5570

"Gör brädet blankt och göm brickorna under paus."

Vad skulle det göra för nytta menar du?
Det skulle inte vara några problem att ta sig "förbi" det. Tar noll i tid att ta en skärmdump innan man ber om paus.

bobo flux2012-01-27 11:30
Antal inlägg: 11371

Ja, fast alla kanske inte tar tillfället i akt att fuska och ta skärmdumpar?

Håller med TS om att det är skumt. Jag har inte stött på det, men kan tänka mig att det nog kan kännas konstigt om man exempelvis spelar panik och det blir en paus.

grönöga - Ej medlem längre2012-01-27 11:37

Är det fusk att titta på spelplanen och fundera...!?

Jag har en gång bett om paus och sedan gett upp under pågående paus. Varför? Jo, det ringde på dörren, jag trodde att det var en försäljare eller liknande men det visade sig vara en kompis, så jag avbröt spelet.

grönöga - Ej medlem längre2012-01-27 11:39

Sen kan man ju välja att neka paus, svårare än så behöver man inte göra det.

Gautama2012-01-27 11:42
Antal inlägg: 6854

Om man nu är så kåt på längre tid att tänka så väljer man väl längre tid på spelet?

Ordnära2012-01-27 12:03
Antal inlägg: 26

TS, du är väl medveten om att i det här fallet var det säkert du som tjänade på att matchen avbröts?!
Om matchen slutat på "normalt" sätt med den aktuella poäng- ställningen hade du gått -50 på ratingen och motståndaren +65. Så det var knappast av illvilja som din motståndare avbröt matchen. Hon ledde ju dessutom.

bobo flux2012-01-27 12:41

Grönöga, det var fel formulerat av mig.

Bitte - Administratör2012-01-27 12:43
Antal inlägg: 24199

Och btw pausen är väl "bara" 5 minuter och sedan ä det ju helt upp till mig att tillåta paus om min motspelare begära det , och spelar man panik som jag så är mitt svar alltid nej eller nästan alltid i alla fall

Bitte

bobo flux2012-01-27 12:43

Det jag menade var att alla kanske inte väljer att dra fördel av det.

Ami19742012-01-27 12:53
Antal inlägg: 114

Men från en som inte fattar det här med hur man gör paus i spelet :P Hur gör man?

blue_moon2012-01-27 14:04
Antal inlägg: 9713

Om man önskar pausa spelet får man klicka på paussymbolen (II) till höger strax ovanför Status/Chatt-rutan. Då får motspelaren en ruta med förfrågan om h*n vill säga Ja eller Nej till paus.
Förresten är pausen hela 10 minuter, om man inte bryter den innan.

jstattin2012-01-27 14:25

Jag tror ingen riktigt fattar vad jag menar.

Ok skärmdump kan man ta det är sant. Och ja det är upp till mig om jag vill acceptera paus eller inte det vet jag. Men faktum kvarstår, möjligheten finns och det är 10 min pausen är på. Isåfall tycker jag att paus kan tas bort.

Men i vanliga fall går man aldrig minus på poäng om motståndaren avbryter sin match, det har aldrig hänt mig. Varför hände det när spelet var i paus läge, hon jag spela mot har bättre slutpoäng, men det står att jag vann.. det är ju knepigt bara det.

jstattin2012-01-27 14:28

och det där vara nästan bara början på matchen då båda fick in toppen ord hela tiden

Zaskia - Ej medlem längre2012-01-27 14:34
Antal inlägg: 576

Det är nog inte många som begär paus för att sitta och tänka längre.

Annizen2012-01-27 14:50
Antal inlägg: 1

Men du gick ju inte minus!? +- 0 har jag och en motståndare också gått efter att jag avbrutit matchen. Jag ledde ganska stort och hade lägre rating.

jstattin2012-01-27 15:20

nä jag vet det också.. :)

men hela grejen verkar ju lite sjuk, äh jag kan avbryta matchen utan att förlora rating. inte alltid men ibland så verkar det ju funka.. eller första gången jag ser att det händer faktiskt. tänkte om det vart nått speciellt när spelet var pausat också.

Ordnära2012-01-28 21:14
Antal inlägg: 26

Under "Vanliga frågor" - "hur räknas min rating ut?" - "här" hittar du förklaringen till hur ratingen räknas ut vid avbruten match:

"Om du avbryter matchen räknas ratingen ut som vanligt men får du ratingökning så sätts den till noll, dvs du kan aldrig öka din rating om du avbryter. Om din motspelare avbryter matchen räknas ratingen också ut som vanligt men om du får ratingminskning så sätts den till noll, dvs du kan aldrig förlora rating om motspelaren avbryter."

Som jag skrev ovan skulle din motst "egentligen" fått en kraftig ratingökning, men eftersom det var hon som avbröt fick hon ratingförändringen 0. Du skulle "egentligen" fått en kraftig ratingminskning, men eftersom det var din motst som avbröt blir din ratingförändring 0. Allt enligt reglerna. Detta var ju exakt samma situation som Annizen beskriver ovan.

Sedan har man valt att kalla det för att den som inte avbryter matchen "vinner", men det har väl ingen större praktisk betydelse om det inte är frågan om tävling.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?