Spelrum
| Giraffen | 60 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 93 |
Mobilspel
| Pågående | 19 690 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MannaMinne | 2013-05-03 08:22 | |
![]() | Ej korrekta ord: FRIDLYST Sen när är det inte ett godkänt ord? Tänkte rulla men de gick åt skogen :) | |
| agatonsx - Ej medlem längre | 2013-05-03 08:23 | |
![]() | så sjuka regler på detta spel så man år illa. Dom som sätter reglerna förstör totalt att annars roligt spel. | |
| Lill-IT | 2013-05-03 08:27 | |
![]() | Antar att du spelade i ett spelrum med saol. Där kan du bara lägga FRIDLYSA.. inga böjningar. | |
| Bitte - Administratör | 2013-05-03 08:27 | |
![]() | NU är det väl ingen som sätter reglerna bara här utan man följer rekommendationerna från Svenska Scrabbleförbundet, dvs man följer SAOL 13 Bitte | |
| AMF | 2013-05-03 08:32 | |
![]() | Oavsett vilket spel man använder så har jag många gånger blivit förvånad att inte ordet jag lägger är giltigt. Jag ska anteckna och återkomma. | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-05-03 10:20 | |
![]() | Lill-IT, alla spelformer använder SAOL som rättesnöre. Vissa rum/inställningar för spelandet låter spelaren lägga godkända böjningsformer av befintliga uppslagsord. Vem som helst kan skicka in förslag på ord som man tycker bör tillkomma i nästa upplaga, beräknad att utkomma 2015. Förslag skickas med fördel direkt till Svenska Akademien. | |
| blue_moon | 2013-05-03 11:07 | |
![]() | Här kan du komma med förslag till nya ord i SAOL: www.svenskaakademien...or d_i_saol | |
| Lill-IT | 2013-05-03 12:23 | |
![]() | Jo.. så är det ju. Sen kan man ju lägga böjningar som byter vokal även i rummen utan böjningar. | |
| Nasty Nimrod | 2013-05-03 15:23 | |
![]() | Det som gäller är, om jag inte har fel, ord i fetstil i SAOL. (Det motsvarar oregelbundna böjningar, men inte regelbundna.) Verbala adjektiv (såsom "fridlyst") tror jag godkänns i vissa fall när de anses naturaliserade - t.ex. godkänns "road". SAOL går också att läsa gratis på nätet, även om det är förbjudet att slå upp ord under pågående spel. www.svenskaakademien...t/ ordlista | |
| Evelisa | 2013-05-04 08:08 | |
![]() | Likaså blev "mättad" godkänt och det är väl samma sak som "road". | |
| blue_moon | 2013-05-04 12:12 | |
![]() | De har blivit vedertagna fasta begrepp. Liksom ANKOMMEN, ANSEDD, BESATT, BESUTTEN, BORTSJASAD, BORTSKOTTAD, BORTSKRAPAD, BORTSKRÄMD, BORTSKUREN, BORTSKÄMD, BORTSKÖLJD, BORTSLAGEN, BORTSLARVAD, BORTSLÄNGD, BORTSLÄPAD, BORTSLÖSAD, BORTSMUSSLAD, BORTSOPAD, BORTSPELAD, BORTSPOLAD, BORTSPRUNGEN, BORTSPRÄNGD, BORTSPRÄTTAD, BORTSTÖTT, BORTSUDDAD, BORTSÄND, BORTTAPPAD, BORTTINGAD, BORTTRÄNGD, BORTTVÄTTAD, BORTVALD, BORTVRÄKT, BORTVÄLT, BORTVÄND, BÖJD i betydelsen 'benägen', FIXERAD i betydelsen 'fastlåst' vid en känsla, FÖRKYLD, FÖRLEGAD, FÖRLORAD, FÖRLUPEN, FÖRSTRÖDD, FÖRSTÖRD i betydelsen 'förkrossad', HÄDD, HÄNGIVEN, NÖJD, PANTAD, SPÄND, SÅLD. Det finns mängder, men detta får räcka tills vidare. | |
| blue_moon | 2013-05-04 12:16 | |
![]() | Så *FRIDLYST borde kunna kvalificera sig till SAOL 14. | |
| Nasty Nimrod | 2013-05-04 16:23 | |
![]() | HÄDD? Finns ens HÄ? | |
| blue_moon | 2013-05-04 16:28 | |
![]() | Inte *HÄ, men väl HÄDA. Perf. particip HÄDD (åld.) ansedd, i ordspråket "som man är klädd blir man hädd". /SAOL 13 | |
| Nasty Nimrod | 2013-05-04 22:05 | |
![]() | Aha, jag trodde det kom från norrländska hä... | |
| blue_moon | 2013-05-04 22:56 | |
![]() | Ja det skulle man ju kunna tro. Jag har aldrig kopplat samman HÄDD med HÄDA; blev varse sambandet först när jag slog upp det i SAOL. :) | |